Mielenterveyspotilaasta lääkäriksi
Heippa olen kärsinyt koko nuoren aikuisuuteni ahdistus- ja mielialahäiriöistä. Pääsin lääkikseen. Häiritsisikö sinua lääkärillä tällainen tausta?
Kommentit (27)
Ei sillä olisi mitään merkitystä, jos osaa työnsä. Ihan sama, mitä esimerkiksi yleislääkärin omaan elämään kuuluu jos se osaa diagnosoida oikein ja saan asiaani apua:)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 01:32"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 23:17"]Ei todellakaan häiritsisi. Luultavasti olet kokemustesi vuoksi vain parempi lääkäri. [/quote] Mikä tekee mielialahäiriöisestä kirurgista paremman kuin ns.terveestä?? Ja esim.psykiatriksi ei kannata al.taustalla erikoistua. Paljonhan on hoitajissa näitä jotka ajautuvat hoitotyöhön omien ong.takia
[/quote]
No tuskinpa kirurgi hyötyy omista ongelmistaan. Sitä vastoin esim. yleislääkäreiden on takuulla helpompi toimia mielenterveyspotilaiden kanssa, jos on jotain kokemusta asioista myös siviilielämästä. Aika monella lääkärillä on tosi inhottavia asenneongelmia mt-potilaita kohtaan, mikä taas johtaa vaikeuksiin potilas-lääkärisuhteessa. Ne lääkärit eivät käsitä, että vika ei ole potilaissa, vaan heissä itsessään. Taitava lääkäri osaa luovia lähes millaisen hullun kanssa tahansa.
Vejeni on lääkiksessä, ja eräs hänen opiskelukaverinsa joutui pari vuotta sitten suljetulle, oli viikon vapaalla ja joutui sinne takaisin. Edelleen sillä reissulla.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:26"]
Vejeni on lääkiksessä, ja eräs hänen opiskelukaverinsa joutui pari vuotta sitten suljetulle, oli viikon vapaalla ja joutui sinne takaisin. Edelleen sillä reissulla.
[/quote]
Voin kuvitella sitä kauhistelun ja paskanpuhumisen määrää. Ihania kollegoita.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 01:32"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 23:17"]Ei todellakaan häiritsisi. Luultavasti olet kokemustesi vuoksi vain parempi lääkäri.
[/quote]
Mikä tekee mielialahäiriöisestä kirurgista paremman kuin ns.terveestä??
Ja esim.psykiatriksi ei kannata al.taustalla erikoistua.
Paljonhan on hoitajissa näitä jotka ajautuvat hoitotyöhön omien ong.takia
[/quote]
Usein on helpompi tunnistaa psyykkisiä ongelmia ja suhtautua vaikeuksissa olevaan ihmiseen, jos itselläkin on ollut elämässä hankalia aikoja. Ei sitä kirjoista kovin iisisti opi. Mullakin on terveyskeskuksessa kollegoita, jotka eivät osaa toimia luonnollisesti psyykkisiä ongelmia kohdatessaan. Ovat joko välinpitämättömiä, kohtelevat kuin idiootteja tai ryhtyvät aivan liian raskaisiin hoitotoimiin (esim. lasu mukaan välittömästi, jos perheen vanhempi masentunut, vaikka kiintymyssuhde ja lastenhoito yleensä olisi aivan kunnossa).
Taysissä olen neurologisella osastolla törmännyt töksäyttelevään todella omituiseen mieslääkäriin. Ihan tosi sosiaalisesti awkward asperger tyyppi. Tosi hyvä työssään kyllä, mutta ei paljon aikaa tuhlaa tehdäkseen potilaan oloa mukavaksi :D Mä luulen, että moni lääkäri on vähän päästään sekaisin. Ja hyviä lääkäreitä ovat. Keskittyvät olennaiseen eikä muuhun höpönlöpöön.