Tuli kutsu rippijuhliin, kutsussa oli lahjatoiveena
että " X toivoo lahjaksi käteistä".
Ripiltä pääsevä on kummilapsemme, ja mielläni muistaisin rippiristillä tms.josta jää pysyvä muisto.
Kunnioitanko nyt kummilapseni toivetta antamalla rahaa (ja mikä on sopiva summa??) vai ostanko pysyvän muiston?
Kommentit (74)
Mä sain rippiristin ja on kyllä tallella enkä siitä luovu vaikken käytäkkään nykyään, koska yleensä tulee käytettyä erilaisia rihkamakoruja pävittäin. Ei sovi niin mun tyyliin pieni ja siro koru. Ehkä johonkin perhejuhlaan voisin laittaa.
Pidin sitä kyllä varmaan pois ottamatta pari kolme vuotta silloin aikanaan.
Meillä kummilapsille on annettu 100 e ja muille läheisille rippilapsille 50 e tai vastaavan arvoinen lahja toiveen mukaan.
Tuntuu että 50 e on vähän...mutta 100€ taas paljon.
Ap
Noudatan toivetta. Kummityttö sai pari vuotta sitten 4 erilaista äärettömän turhaa korua, joista kaikista kiitti kauniisti, mutta joita ei käytä. Sen sijaan minun antamani rahalahja (200 e) ilahdutti ja sen avulla syntyi muisto, joka säilyy ainakin yhtä pitään kuin korutkin.
Olen lapseton, työssäkäyvä nainen. Rahoja en saa hautaan mukaani, joten miksi en antaisi kummitytölle kunnollista rahalahjaa?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:11"]Mun mielestä risti kuuluu tulla mummolta tai vanhemmilta.
[/quote]Risti tulee perinteisesti kummilta. Hänen tehtävänään on ollut kristillinen kasvatus ja se osa päättyy konfirmaatioon. Tuolloin kummi ostaa tästä merkiksi ristin.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:14"]
Joko tämä lahjatoivepyyntökerjäys on tullut jo rippijuhliin?!!
[/quote]
Kyllä. Miksi ei olisi? Jos aikuinen hääpari saa kerjätä, niin minusta on vain fiksua ilmoittaa, mitä lahjaksi toivoo konfirmaatiopäivänä.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 18:59"]
että " X toivoo lahjaksi käteistä". Ripiltä pääsevä on kummilapsemme, ja mielläni muistaisin rippiristillä tms.josta jää pysyvä muisto. Kunnioitanko nyt kummilapseni toivetta antamalla rahaa (ja mikä on sopiva summa??) vai ostanko pysyvän muiston?
[/quote]
Älä muista mitenkään! Ei mee rahaa ja taatusti on pysyvät muistot! Nimimerkillä kokemusta on.
Risti tosiaan sylikummilta. Omani on ainakin tallessa, tosin kirkosta eronneena en sitä koskaan pidä. Sopiva summa rahaa on 50e kummilta.
Meidän lapsilla on puhekykyiset kummit ja sukulaiset. Yksi osti ristin, kummitytön toiveiden mukaisen. Toinen Nomination-rannekorun. Jotain pientä tavaraa tuli myös, muuten rahaa. Eli samalla kun vieraat ilmoittautuivat juhliin, kysyivät toiveita. Ja sama toistui tänä keväänä yo-juhlissa.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:02"]Voit antaa muiston. [/quote] ainakin oma poika arvosti niitä kovasti.
[/quote]
Näytähän muistoja pojalle nyt ja kysy kuka antoi ja mitä. Kyllä kai sitä sillä hetkellä arvostaa, mutta ajatelkaa asiaa niinkuin sitä anopilta saatua koristehirveä. Pölyä kerää, muttei viitsi poiskaan heittää.
[/quote]
No minä en ole niin nössö etten saisi rumaa ei toivottua rojua kämpiltäni ulos lupia kyselemättä. Eikä ole yllättävän moni muukaan.
En antaisi isoa summaa, jos kaikilta kerran on raha toivottu . Antaisin varmastikin saman summan kuin mitä olisi ristiin mennyt. Minusta harmillista että kutsuissa nykyään jo toive lahjasta ikäänkuin sisäänpääsymaksuna. Jos en itse keksi lahjaa soitan kyllä ja kyselen mikä olisi kiva.
Ihan vain esimerkkinä että oltiin joskus kaverin kanssa "sovittu" että toisillemme ostetaan lahjat. Hän kysyibtoisetta ja hetken mietittyäni toivoin erästä 5€ arvoista lahjaa(puhutaan nyt ihan siis aikuisista, joista minä olin tuolloin työssäkäyvä) koska sitä lahjaa olin halunnut/ajattelin itsekin ostaa.
Kun kysyin kaverin toivetta oli toiveena lahjakortti "siihen merkkiliikkeesseen josta ostit just vaatteita."
Juu...sieltä saa "tarpeellista" vasta 50€:lla.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:09"]
Onko teillä oma kummilta saatu rippilahja tallessa? Itse en edes muista mitä sain. Muutaman sivulta saadun korun laitoin kulta rahaksi -keräykseen muutama vuosi sitten.
[/quote]
Mulla on edelleen lahjaksi saatu risti kummeilta ja rannekello (sellainen korutyylinen) edelleen tallessa ja rakkaita muistoja. Olen 47v nainen.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:06"]
Kyllä kummilta voisi joku muisto tulla, mutta kannattaa kysyä lapselta itseltään mikä. Me vietiin kerran Suomileijona-korun, koska sitä toivottiin.
[/quote]
Kas kun ette vieneet hakaristiä.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:23"]
En antaisi isoa summaa, jos kaikilta kerran on raha toivottu . Antaisin varmastikin saman summan kuin mitä olisi ristiin mennyt. Minusta harmillista että kutsuissa nykyään jo toive lahjasta ikäänkuin sisäänpääsymaksuna. Jos en itse keksi lahjaa soitan kyllä ja kyselen mikä olisi kiva. Ihan vain esimerkkinä että oltiin joskus kaverin kanssa "sovittu" että toisillemme ostetaan lahjat. Hän kysyibtoisetta ja hetken mietittyäni toivoin erästä 5€ arvoista lahjaa(puhutaan nyt ihan siis aikuisista, joista minä olin tuolloin työssäkäyvä) koska sitä lahjaa olin halunnut/ajattelin itsekin ostaa. Kun kysyin kaverin toivetta oli toiveena lahjakortti "siihen merkkiliikkeesseen josta ostit just vaatteita." Juu...sieltä saa "tarpeellista" vasta 50€:lla.
[/quote]
Toivottavasti on entinen tuo kaveris jo?
Kummit on kautta aikojen ostanut ne ristit.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 18:59"]
että " X toivoo lahjaksi käteistä". Ripiltä pääsevä on kummilapsemme, ja mielläni muistaisin rippiristillä tms.josta jää pysyvä muisto. Kunnioitanko nyt kummilapseni toivetta antamalla rahaa (ja mikä on sopiva summa??) vai ostanko pysyvän muiston?
[/quote]
Tietenkin kunnioitat toivetta.Olisi tylsää saada lahjaksi risti,jota ei kuitenkaan käytä.Jos saa käteistä,voi sillä ostaa vaikka korun muistoksi.Itse ostin muistaakseni rippilahjarahoilla enkeliriipuksen,kun en ole mitenkään hengellinen ihminen niin ristikoru ei olisi tuntunut luontevalta valinnalta.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:23"]
En antaisi isoa summaa, jos kaikilta kerran on raha toivottu . Antaisin varmastikin saman summan kuin mitä olisi ristiin mennyt. Minusta harmillista että kutsuissa nykyään jo toive lahjasta ikäänkuin sisäänpääsymaksuna. Jos en itse keksi lahjaa soitan kyllä ja kyselen mikä olisi kiva. Ihan vain esimerkkinä että oltiin joskus kaverin kanssa "sovittu" että toisillemme ostetaan lahjat. Hän kysyibtoisetta ja hetken mietittyäni toivoin erästä 5€ arvoista lahjaa(puhutaan nyt ihan siis aikuisista, joista minä olin tuolloin työssäkäyvä) koska sitä lahjaa olin halunnut/ajattelin itsekin ostaa. Kun kysyin kaverin toivetta oli toiveena lahjakortti "siihen merkkiliikkeesseen josta ostit just vaatteita." Juu...sieltä saa "tarpeellista" vasta 50€:lla.
[/quote]
Minua ärsyttää myös rahatoive. Yleensä rippilahjaksi annetaan rahaa. Mutta rahatoive on kuin vaatimus, että maksa siitä voileipäkakusta ja kahvista. Menee jotenkin maku, koko juhlaan ja jää miettimään, että kuinkahan monta satkua sitä sitten pitäisi antaa.
Kutsu rippijuhlaan, eikä lahjatoivetta. Rahaa yleensä annetaan, mutta silloin säilyy välit hyvinä sukulaisiin ja tuttuihin.
Joko tämä lahjatoivepyyntökerjäys on tullut jo rippijuhliin?!!