Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuli kutsu rippijuhliin, kutsussa oli lahjatoiveena

Vierailija
09.07.2015 |

että " X toivoo lahjaksi käteistä".

Ripiltä pääsevä on kummilapsemme, ja mielläni muistaisin rippiristillä tms.josta jää pysyvä muisto.
Kunnioitanko nyt kummilapseni toivetta antamalla rahaa (ja mikä on sopiva summa??) vai ostanko pysyvän muiston?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:16"]Noudatan toivetta. Kummityttö sai pari vuotta sitten 4 erilaista äärettömän turhaa korua, joista kaikista kiitti kauniisti, mutta joita ei käytä. Sen sijaan minun antamani rahalahja (200 e) ilahdutti ja sen avulla syntyi muisto, joka säilyy ainakin yhtä pitään kuin korutkin.

Olen lapseton, työssäkäyvä nainen. Rahoja en saa hautaan mukaani, joten miksi en antaisi kummitytölle kunnollista rahalahjaa?
[/quote]

Ihanasti ajattelet!

Vierailija
42/74 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:24"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:06"]

Kyllä kummilta voisi joku muisto tulla, mutta kannattaa kysyä lapselta itseltään mikä. Me vietiin kerran Suomileijona-korun, koska sitä toivottiin.

[/quote]

Kas kun ette vieneet hakaristiä.
[/quote]

No kun ei sitä toivottu ;) Ja itse asiassa tämä tapaus ei ollut kummilapsi, kunhan vaan esimerkkinä kerroin että toiveita voi kunnioittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lapsi halunnut ristiä mutta sellaisen sai. Ihan turha siis.

Vierailija
44/74 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ripille pääsevällä on tässä kohtaa mahdollisesti joku ajatus jostain kalliista asiasta, johon kerää rahaa ja siksi toiveena on raha.

Kaikenlisäksi, jos ei erikseen erittele, lapsi saattaa saada vääränkokoista ja näköistä vaatetta, täysin turhia astioita, ties mitä tilpehööriä aaltovaasista mariskooliin ja nipun kirjoja. Ette te itsekään halua tämmöistä, miksi teininne haluaisi? Kummitädin rippiristit on sitten asia erikseen, mutta kummi tuskin on ainoa kutsuttu.

Vierailija
45/74 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:44"]Meillä ei lapsi halunnut ristiä mutta sellaisen sai. Ihan turha siis.
[/quote]Se nyt yleensä on merkki siitä, että on konfirmoitu.

Vierailija
46/74 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä "pakko ostaa rippiristi pysyväksi muistoksi" samanlainen perinne kuin "pakollinen" ylioppilaslakki? Itse en nimittäin kovin mielelläni mennyt rippikouluun sen enempää kuin lukioonkaan ja inhoan muutenkin turhaa hössötystä.Ehkä ap:n kummilapsikin toivoo ennemmin käteistä kuin koruja,jotka jäävät käyttämättä? Pysyvä muisto on kaunis ajatus,mutta se ripille pääsijä voi haluta itse valita mieleisensä muiston.

Vierailija
47/74 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummin tehtävät 2010-luvulla ovat seuraavat:

- Ilmasta lapsenvahti apua

- kaikki synttärit 18-vuoden aikana, lahja mielellään kallis

- muistelut muinakin merkkipäivinä esim. nimipäivänä kalliilla

- Kun on häät, valmistujaiset,rippijuhlat, kihlajaiset jne. kummi ostaa lahjan ja kaivaa kunnolla kuvettaan.

Siinä ne tehtävät, rahasampona olo.

Itse kieltäydyin "kunniasta" ja tulen aina kieltäytymään. Sitä jo unohtumaan päässyttä kummiuden tehtävää voi käyttää tekosyynä, siihen ei moni osaa mitään takasin nakkata.

Vierailija
48/74 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:51"]Onko tämä "pakko ostaa rippiristi pysyväksi muistoksi" samanlainen perinne kuin "pakollinen" ylioppilaslakki? Itse en nimittäin kovin mielelläni mennyt rippikouluun sen enempää kuin lukioonkaan ja inhoan muutenkin turhaa hössötystä.Ehkä ap:n kummilapsikin toivoo ennemmin käteistä kuin koruja,jotka jäävät käyttämättä? Pysyvä muisto on kaunis ajatus,mutta se ripille pääsijä voi haluta itse valita mieleisensä muiston.
[/quote] eihän sinne pakko ole mennä.

Vierailija
49/74 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ärsyttäis jos toive tulisi kummilapsen äidiltä ja toiveena rippilapselle olisi kallis risti, siis esim jotain yli 150 € maksava.

Vierailija
50/74 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:53"]

Kummin tehtävät 2010-luvulla ovat seuraavat:

- Ilmasta lapsenvahti apua

- kaikki synttärit 18-vuoden aikana, lahja mielellään kallis

- muistelut muinakin merkkipäivinä esim. nimipäivänä kalliilla

- Kun on häät, valmistujaiset,rippijuhlat, kihlajaiset jne. kummi ostaa lahjan ja kaivaa kunnolla kuvettaan.

Siinä ne tehtävät, rahasampona olo.

Itse kieltäydyin "kunniasta" ja tulen aina kieltäytymään. Sitä jo unohtumaan päässyttä kummiuden tehtävää voi käyttää tekosyynä, siihen ei moni osaa mitään takasin nakkata.

[/quote]

Omat ovat ystäväsi, jotka laskeskelevat sinua vain tulonlähteenä lapselle.

Itselläni ei ole koskaan ollut mitään tuollaista ongelmaa kummina ollessa, eikä varmasti valittu tulojen mukaan.

Vierailija
51/74 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:12"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:09"]

Onko teillä oma kummilta saatu rippilahja tallessa? Itse en edes muista mitä sain. Muutaman sivulta saadun korun laitoin kulta rahaksi -keräykseen muutama vuosi sitten.

[/quote]

Pääsin ripille vuonna 1974. Rippiristi ketjuineen sekä lahjakello ovat tallessa.
[/quote]

Kolme vuotta myöhemmin pääsin minä. Kummeilta saatu sormus ja muut lahjakorut, mm. Kalevalaa ja hopearisti ovat edelleen tallessa. Sormuksen korjautinkin muutama vuosi sitten.

Vierailija
52/74 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:55"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:51"]Onko tämä "pakko ostaa rippiristi pysyväksi muistoksi" samanlainen perinne kuin "pakollinen" ylioppilaslakki? Itse en nimittäin kovin mielelläni mennyt rippikouluun sen enempää kuin lukioonkaan ja inhoan muutenkin turhaa hössötystä.Ehkä ap:n kummilapsikin toivoo ennemmin käteistä kuin koruja,jotka jäävät käyttämättä? Pysyvä muisto on kaunis ajatus,mutta se ripille pääsijä voi haluta itse valita mieleisensä muiston. [/quote] eihän sinne pakko ole mennä.

[/quote]

Ei laillinen pakko, mutta kyllä se monessa perheessä on käytännössä pakko.

Vierailija
53/74 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:57"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:55"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:51"]Onko tämä "pakko ostaa rippiristi pysyväksi muistoksi" samanlainen perinne kuin "pakollinen" ylioppilaslakki? Itse en nimittäin kovin mielelläni mennyt rippikouluun sen enempää kuin lukioonkaan ja inhoan muutenkin turhaa hössötystä.Ehkä ap:n kummilapsikin toivoo ennemmin käteistä kuin koruja,jotka jäävät käyttämättä? Pysyvä muisto on kaunis ajatus,mutta se ripille pääsijä voi haluta itse valita mieleisensä muiston. [/quote] eihän sinne pakko ole mennä.

[/quote]

[/quote] perheen ongelma. Ja jos rippikoulun käyminen on pakko ei sitä juhlia kannata.

Vierailija
54/74 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rippilahjaksi anneta rahaa. Itse en menisi jossa vaaditaan rahaa. Se on eriasia kun on yo juhlat ja nuori tarviikin silloin rahaa, edessä opiskelu.

Vierailija
55/74 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:04"]Ei rippilahjaksi anneta rahaa. Itse en menisi jossa vaaditaan rahaa. Se on eriasia kun on yo juhlat ja nuori tarviikin silloin rahaa, edessä opiskelu.
[/quote] ja meillä rippilapsi itse sanoi, että tuntuisi juntilta pyydellä rahaa. Sai sitä kyllä, mutta olen iloinen, että ajatteli noin.

Vierailija
56/74 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:57"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:55"]

[/quote]

[/quote]

Siis juuri tämä että perhe pakottaa,aikamoinen taistelu käytiin äidin kanssa rippikoulusta,kun sinne tuli kutsu ja hän oli jo täyttänyt kaavakkeen kun tulin koulusta,ilmoitti iloisena että vietän jouloman jossain hevonkuusessa rippileirillä. Itse olin sitä mieltä,että en  mene riparille ollenkaan.Kompromissina kävin sen sitten yksityisesti.Sama juttu lukion kanssa.MUTTA jos on käytännössä katsoen pakko käydä turhia kouluja,ne voisi mielestäni edes hoitaa ilman turhaa vouhkaamista.

Vierailija
57/74 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni muistaminen ja vähän rahaa. Minulle kummit antoi lahjoja ja muut rahaa. Sain kellon, kaulakorun (en ristiä koska minulla oli jo) ja Nomination korun (olivat silloin harvinaisia.) Minusta oli ihana että kummi oli ostanut kellon ja kaiverruttanut siihen konfirmaatiopäivän. Mielestäni nuo keräilykorut ovat tosi kivoja koska kummi pystyy valitsemaan siihen jotain mikä hänen mielestään muistuttaa minusta. Kun valmistuin hoitajaksi kummini osti punaisen ristin nomination-koruuni.

Vierailija
58/74 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kivempi saada vaikka 20 e per vieras jotta voi tehdä isomman ja mieluisan hankinnan, joka olisi liian kallis yhdeltä toivottavaksi, kuten hyvä kamera. Sillä syntyy varmasti paljon enemmän muistoja kuin usealla itselleen turhalla korulla. Tai vaikka festarireissu. Ihmeellistä materianpalvontaa ajatus, että vain tavara jättää muiston.

Vierailija
59/74 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummipoikani pyysi rahaa, ja sitä varmaan saakin, paitsi minulta. Halusin ostaa ristin muistoksi, koska olen kummi. Luulenpa, että rahat menee tietskaripeleihin. .:( Olisin halunnut ostaa kultaisen ristin, mutta pelkkä ketju jo n.300e ,joten päädyin Kalevalakoru hopearistiin. Juhlat ensi vlo na, voi olla ettei tykkää, mutta voi tykätä muutaman vuoden päästä..

Vierailija
60/74 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:23"]

En antaisi isoa summaa, jos kaikilta kerran on raha toivottu . Antaisin varmastikin saman summan kuin mitä olisi ristiin mennyt. Minusta harmillista että kutsuissa nykyään jo toive lahjasta ikäänkuin sisäänpääsymaksuna. Jos en itse keksi lahjaa soitan kyllä ja kyselen mikä olisi kiva. Ihan vain esimerkkinä että oltiin joskus kaverin kanssa "sovittu" että toisillemme ostetaan lahjat. Hän kysyibtoisetta ja hetken mietittyäni toivoin erästä 5€ arvoista lahjaa(puhutaan nyt ihan siis aikuisista, joista minä olin tuolloin työssäkäyvä) koska sitä lahjaa olin halunnut/ajattelin itsekin ostaa. Kun kysyin kaverin toivetta oli toiveena lahjakortti "siihen merkkiliikkeesseen josta ostit just vaatteita." Juu...sieltä saa "tarpeellista" vasta 50€:lla.

[/quote]

Toivottavasti on entinen tuo kaveris jo?
[/quote]

Itseasiassa kyllä. "kaveruus" alkoi mennä sille tasolle että laitteli viestiä kun tarvitsi jotain. Tapailu ja kahvittelu loppui, kun en enää auttanut . Huom, itse en häneltä ole pyytänyt palveluksia.