Tuli kutsu rippijuhliin, kutsussa oli lahjatoiveena
että " X toivoo lahjaksi käteistä".
Ripiltä pääsevä on kummilapsemme, ja mielläni muistaisin rippiristillä tms.josta jää pysyvä muisto.
Kunnioitanko nyt kummilapseni toivetta antamalla rahaa (ja mikä on sopiva summa??) vai ostanko pysyvän muiston?
Kommentit (74)
Eli ostaisin ristin ja antaisin 50 euroa tai en ostaisi mitään ja antaisin 70 euroa. Mitä mieluista tavaraa keksit murrosikäiselle. Kyllä heille on tärkeintä raha ja rahankäytön opettelu.
Minulta kysyttiin ennen ripille menoa että haluanko mahdollisesti ristin vai jonkun muun korun. Sain tuolloin hopeisen suomileijonakorun joka oli paljon mieluisampi kuin risti, koska en ole uskonnollinen. Pointti kuitenkin on että voi sitä jonkun muunkin korun ostaa kuin ristin - jos siis korun ostaa.
Mä kävin aikoinani rippileirin, koska vanhemmat pakottivat. Kiristivät jollain, varmaan että en pääse muun perheen kanssa ulkomaanmatkalle jos en suostu käymään rippileiriä. Lahjaksi taisin saada 3kpl niitä helvetin halpisristejä, jokaisen heitin teiniangstissani roskiin. Ja tietty erosin kirkosta heti kun kotoa pois pääsin.
olin juuri rippijuhlissa, jossa nuori toivoi rahaa. Hän säästi mopoon ja mopokorttiin. itse 5v sitten sain paljon astioita ja lakanoita sekä mummoltani kapiokirstun täynnä kapioita. Toiset isovanhemmat antoivat rahaa. Mutta kyllä tuo kapiokirstu sisältöineen lämmittää sydäntäni enemmän kuin se 200e jotka tuhlasin samana kesänä ipodiin.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:13"]
Kummipoikani pyysi rahaa, ja sitä varmaan saakin, paitsi minulta. Halusin ostaa ristin muistoksi, koska olen kummi. Luulenpa, että rahat menee tietskaripeleihin. .:( Olisin halunnut ostaa kultaisen ristin, mutta pelkkä ketju jo n.300e ,joten päädyin Kalevalakoru hopearistiin. Juhlat ensi vlo na, voi olla ettei tykkää, mutta voi tykätä muutaman vuoden päästä..
[/quote]
Omituinen ongelma.Kummilapsi toivoo siis rippilahjaksi rahaa.Ostat silti ristin,ja sekin on säästösyistä joku ruppanampi kuin alun perin ajattelit.Ihan vaan periaatteesta et voi kunnioittaa kummilapsen toivetta?Ja mitä väliä sillä on,mihin rahat menee,eikö pääasian pitäisi olla että saa jotain mieluista/hyödyllistä kuin turhia koruja?
Sain kummiltani todella kauniin kultaisen rippiristin vuonna 2000. En käytä sitä enää, mutta säilytän muistona. Ei ole siis mikään perinteinen risti ulkonäöltään, eikä vastaavaa ole tullut vielä vastaan. Tavallisella ristillä tuskin olisi minulle niin paljoa merkitystä.
Sain myös Kalevala -korun, jonka olen jo myynyt. Ei yhtään mieluinen eikä minun tyyliseni lahja ollut se. Lisäksi sain rahaa. Ostin niillä ensimmäisen kännykkäni. Tässä tapauksessa tuosta rahasta jäi muisto, sillä jo tuo reissu uuteen kaupunkiin ostamaan sitä on jäänyt vahvasti mieleen.
En ymmärrä siis miksi täytyy väkipakolla hankkia jotain "muistoa" ellei se tosiaan ole varmasti lahjansaajalle mieluinen. Sillä rahalla voi aivan hyvin saada ostettua toisenlaisia muistoja. :)
ärsyttää rahankerjääjät. jos rahaa annat niin älä ainakaan 20e enempää
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:04"]
Ei rippilahjaksi anneta rahaa. Itse en menisi jossa vaaditaan rahaa. Se on eriasia kun on yo juhlat ja nuori tarviikin silloin rahaa, edessä opiskelu.
[/quote]
Kyllä 14-v nuori tarvitsee jo rahaa. Tietenkään pakko ei ole rahaa antaa, mutta itse säästin tuon ikäisenä rahaa vaihto-oppilasvuotta varten, jonne menin lukion ekan jälkeen. Kaikki raha oli plussaa, joten mitään vaatimuksia en kuitenkaan esittänyt ikinä, vienosti toivoin kyllä rahaa kun kysyttiin lahjatoiveita.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:04"]Ei rippilahjaksi anneta rahaa. Itse en menisi jossa vaaditaan rahaa. Se on eriasia kun on yo juhlat ja nuori tarviikin silloin rahaa, edessä opiskelu.
[/quote] ja meillä rippilapsi itse sanoi, että tuntuisi juntilta pyydellä rahaa. Sai sitä kyllä, mutta olen iloinen, että ajatteli noin.
[/quote] Näin meilläkin. Rahaa sai, mutta ei todellakaan olisi kehdannut kerjätä rahaa
Se poika haluaa tietenkin rahaa että pääsee ryyppäämään kavereitten kanssa. Siihen ne rippilahjaksi saanut rahat käytetään.
Itse sain aikoinaan kummiltani kaulakoru-ristin, mutta en ole koskaan sitä pitänyt. Syynä oli se, että lahjaristi on "väärä" eli se on ortodoksinen risti kun kävin luterilaisen rippikoulun. (Ja selvennykseksi: olin ortodoksi aiemmin, mutta ennen rippikoulua vaihdoin ev.luterilaiseen ja kummini tiesi sen, mutta ilmeisesti halusi näpäyttää.)
Oma kummini kysyi minulta haluaisinko ristin. En halunnut (koska en usko jumalaan enkä arvosta ristiä symbolina tai muotona muutenkaan) mutta pidän muuten koruista ja pyysin jotain toista korua. Sain aivan ihanan meripihkariipuksen, jota käytän yhä, 11 vuotta myöhemmin.
Meillä kummit kyselivät, mitä antaisivat lahjaksi. Poika toivoi mopon ostamiseen rahaa ja siihen bensarahaa. Kummit toteuttivat toivetta ja poika oli enemmän kuin kiitollinen kun rippilahjaksi tuli "menovettä."
Ristiä poika ei halunnut vaan Kalevala korun (Duudsonit) Elämän roihu- riipuksen, jota on myös pitänyt paljon (me vanhempina ostimme sen sekä annoimme mopoon rahaa).
Mielestäni on hyvä huomioida nuoren toive eikä ostaa jotain, mitä ei tule käytettyä.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:13"]
Kummipoikani pyysi rahaa, ja sitä varmaan saakin, paitsi minulta. Halusin ostaa ristin muistoksi, koska olen kummi. Luulenpa, että rahat menee tietskaripeleihin. .:( Olisin halunnut ostaa kultaisen ristin, mutta pelkkä ketju jo n.300e ,joten päädyin Kalevalakoru hopearistiin. Juhlat ensi vlo na, voi olla ettei tykkää, mutta voi tykätä muutaman vuoden päästä..
[/quote]
Mitä vikaa on peleissä? Tai kenties raha menisi pelien sijaan kunnon pelikoneeseen? Miksi ihmeessä haluat ostaa väkisin ristin, jos et itsekään usko, että poika siitä välittää?
Suoraan sanottuna mulkku-kummi, kun et yhtään kunnioita kummilapsesi toivetta.