Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka päästä yli ystävän huonosta käytöksestä?

Vierailija
22.02.2022 |

Tai ehkä olisi parempi sanoa "ystävän" huonosta käytöksestä... Onko se edes mahdollista?

Tämä ystävä on kohdellut minua erittäin huonosti: haukkunut, arvostellut, lytännyt jne. Hänen reaktioitaan on vaikea tietää etukäteen ja hän odottaa muiden joustavan asiassa kuin asiassa, eikä tee sitä usein itse.

Miksi sitten edes olemme ystäviä? On meillä hauskaakin yhdessä! Paljon samoja kiinnostuksen kohteita, samanlainen huumorintaju ja ehkä jollain tavalla haluan pitää kiinni mahdollisuudesta ystävyyteen, mutta viime aikoina se on ollut hankalaa.

Aluksi en edes huomannut miten huonosti hän kohteli minua, mutta ajan ja etäisyyden kanssa olen tajunnut että hänen käytöksensä ei ole OK. Olen yrittänyt pitää etäisyyttä (kiitos, korona!), mutta edelleen silloin tällöin tapaamme ja viestittelemme. Välillä meillä on kivaa, välillä hänen kanssaan on hankala olla.

Kerran hän kysyi tuosta etäisyydestä ja vastasin totuudenmukaisesti, mutten maininnut kaikkia mahdollisia esimerkkejä siitä miten huonosti hän on minua kohdellut. Hän myönsi jollain tasolla huonon käytöksensä, mutta tuntui laittavan sen normaalin ihmissuhteen piikkiin. ("Sellaista se välillä on.")

Viime viikolla hän laittoi viestiä, jossa muisteli hieman yhtä asiaa, joka on mulle vaikea. Sanoin siihen, että haluaisin vain unohtaa sen asian. Hän ei ollenkaan ymmärtänyt miksi ja otti sen myos jotenkin niin, että haluaisin unohtaa ystävyytemme kokonaan. En halua unohtaa niitä hyviä hetkiä, mutta ne huonot kyllä. Hän ei tunnu ymmärtävän, että meidän kokemukset ystävyydessämme eivät ole samanlaisia, koska hän on ollut se dominoiva osapuoli ja minä se joka on joustanut.

Tuon jälkeen ystävyytemme on pyörinyt mielessäni paljon ja olen miettinyt, että onko tästä mahdollista päästä yli, kun hän ei tunnu ymmärtävän minun ajatuksiani. On myös helpompi pitää etäisyyttä ja olla jonkinnäköisissä väleissä, kuin oikeasti ottaa asia puheeksi ja tehdä "lopullinen" päätös ystävyydestä.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos sillä on väliä, ollaan tunnettu viitisen vuotta ja ollaan n. 30-35v.

Ap

Vierailija
2/30 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä kirjoitat sekavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota puheeksi, katoat kuin tuuli saharan autiomaahan. Joskus toisen ongelma voi olla niin paha, ettei voi olla kaverina vaikka kuinka haluaisi. Sun pitää ottaa yhteyttä johonkin toiseen, joka ei ole ikävä tai ilkeä.

Vierailija
4/30 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kännissä?

Vierailija
5/30 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni tuollainen käytös kuormittaisi sen verran, etten varmaan jatkaisi yhteydenpitoa. Jossain teinien ystävyydessä voi olla tuollaisia kausivaihteluita, mutta aikuisten kesken lähtisin siitä että ystävyys on positiivista, voimia antavaa eikä ainakaan stressaavaa. Eli lopettaisin omalta osaltani yhteydenpidon ja jos tämä kaveri alkaisi kyselemään perään, niin sanoisin mistä on kysymys.

Vierailija
6/30 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisuli ja sitten se on ihan hyvä että on olemassa myös sen jälkeen kun olin jo unohtanut koko päivän.

Vierailija
7/30 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavia tällaiset ystävyysvatvojat.

Vierailija
8/30 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuulikille nimipäivä onnittelut ❤️

Vierailija
9/30 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitisen vuotta ei ole ystävyydessä aika eikä mikään varsinkin jos on vielä korona ollut välissä eikä ole juuri tavannut.  Hän on siis sinulle ilkeä silloin kun häntä niin huvittaa ja välillä häntä ei huvita keikuttaa venettä ja käydä sinun kimppuusi. Mietippä nyt itsekin.

Vierailija
10/30 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä maa, mikä valuutta?

Vierailija
11/30 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, en ehkä osannut jäsennellä ajatuksia hirveän hyvin, mutta tää tilanne on aika sekava ja kovin mielen päällä.

Ap

Vierailija
12/30 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se, pääset yli ajan kanssa.

Vierailija
13/30 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ota puheeksi, katoat kuin tuuli saharan autiomaahan. Joskus toisen ongelma voi olla niin paha, ettei voi olla kaverina vaikka kuinka haluaisi. Sun pitää ottaa yhteyttä johonkin toiseen, joka ei ole ikävä tai ilkeä.

Katoamistemppu tosiaan taitais olla helpoin vaihtoehto, mutta entä jos hän ottaa yhteyttä/tulee työpaikalle tms.?

Vierailija
14/30 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko kännissä?

En!

Ap

Vierailija
15/30 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, en ehkä osannut jäsennellä ajatuksia hirveän hyvin, mutta tää tilanne on aika sekava ja kovin mielen päällä.

Ap

Ihan ok kirjoitit. Jollekin kaverisi kaltaiselle mt tapaukselle vain meni sieluun.

Vierailija
16/30 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni tuollainen käytös kuormittaisi sen verran, etten varmaan jatkaisi yhteydenpitoa. Jossain teinien ystävyydessä voi olla tuollaisia kausivaihteluita, mutta aikuisten kesken lähtisin siitä että ystävyys on positiivista, voimia antavaa eikä ainakaan stressaavaa. Eli lopettaisin omalta osaltani yhteydenpidon ja jos tämä kaveri alkaisi kyselemään perään, niin sanoisin mistä on kysymys.

Niin totta!

En ole hetkeen ottanut häneen yhteyttä, mutta häneltä aina välillä tulee joku viesti, johon sitten kyllä vastaan.

Ap

Vierailija
17/30 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytääkö anteeksi käytöstään jälkikäteen vai onko tunnevammainen? Ei sillä, että anteeksipyynnöt pitäisi hyväksyä joka kerta mutta jos ei ikinä pyydä rehdisti anteeksi, kannattaa etääntyä tai jopa katkoa välit kokonaan. Mikäli siis ette joudu olemaan säännöllisesti tekemisissä esim. Töissä/koulussa.

Vierailija
18/30 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihan selkeää. Joku haluaa vain olla ilkeä.

Vierailija
19/30 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihan ok kirjoitit. Jollekin kaverisi kaltaiselle mt tapaukselle vain meni sieluun.

Haha, kiitos tästä! 😄

Ap

Vierailija
20/30 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katoamistemppu tosiaan taitais olla helpoin vaihtoehto, mutta entä jos hän ottaa yhteyttä/tulee työpaikalle tms.?

On olemassa puhelinesto, some-estoja jne. Työpaikalla voi sanoa ettei halua sinne tultavan, että on erottu ystävyydestä. Ei se helppoa ole kyllä. Usein ottavat yhteyttä sitten vanhempaan ja kyselevät perään, ja taas sama ruljanssi uudelleen. Ellei ole varma tai varmuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi