Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiiko tulevaisuudessa ihmiset valmistaa itsellleen omat sarjatuliaseet 3d tulostimellla?

Vierailija
22.02.2022 |

?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetäää kaljaa ja makkaraa ja katseleee sivusta kun rotukarja ihminen on saaavuttanut kehityksen huiipun.

Vierailija
2/15 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän. Käsiaseen 3D-tulostus onnistuu jo. Ovat rikollisten suosiossa kun niitä ei voi jäljittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän. Käsiaseen 3D-tulostus onnistuu jo. Ovat rikollisten suosiossa kun niitä ei voi jäljittää.

No ei onnistu oikeasti.

Poliisin videot uutisissa oli aika noloja, kun jotain muoviosia tulostetaan. Ne muoviosat ei ole aseissa luvanvaraisia, kuten vaikka kahvalevyt.

Niitä oikeasti luvanvaraisia osia (piippu, luisti, lukko yms.) ei muovista voi tehdä. Parhainkaan muovi ei kestä voimia. Niitä voisi tulostaa noin 200000e maksavilla metalli-3d-tulostimilla, mutta miksi ihmeessä tehdä niin, kun ihan perinteisillä huomattavasti halvemmilla työstökoneilla (sorvi, jyrsinkone yms.) asesepätkin niitä tekee. Sillä metalli-3d-tulostimen hinnalla myös pimeiltä markkinoilta saa varmasti ihan mitä haluaa rekkalasteittain ex-jugoslaviasta tuotoja niittokoneita.

Aseiden 3d-tulostus ei ole todellinen uhka. Se oli vain mediajulkisuutta tuova kampanja.

Vierailija
4/15 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tulostaa jo nyt ihan metqllista

Vierailija
5/15 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa kyllä, mutta käytännössä ei. 

Vierailija
6/15 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, mutta ne ei kestä ampumista.

Vierailija
7/15 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tulostaa jo nyt ihan metqllista

Voi, mutta se tulostin maksaa satoja tuhansia euroja. Jos on niin paljon rahaa, on paljon järkevämpää käydä länsinaapurissa ostoksilla. Sieltä saa ex-jugoslaviasta tuotua tavaraa niin paljon kuin tarvii. Saa vielä käsikranaattejakin ilmeisesti kaupantekijäisinä. Tuohan on syy, miksi niitä länsinaapurissa nykyään räjähtelee noin yksi viikossa.

Vierailija
8/15 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muoviosat voi tulostaa ja muovia vahvistaa metalliputkilla ja koota niistä ase mutta ne aseet ei kestä pitkäaikaista käyttöä. Toisaalta ei rikollinen montaa laukausta tarvitse. Hyvässä lykyssä ei tarvitse ampua ollenkaan. Primitiivisen aseen tekemiseen ei itseasiassa tarvitsisi muuta kuin metalliverstas ja vähän putkea joten ei 3d tulostaminen muuta mitään.

Vierailija
9/15 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muoviosat voi tulostaa ja muovia vahvistaa metalliputkilla ja koota niistä ase mutta ne aseet ei kestä pitkäaikaista käyttöä. Toisaalta ei rikollinen montaa laukausta tarvitse. Hyvässä lykyssä ei tarvitse ampua ollenkaan. Primitiivisen aseen tekemiseen ei itseasiassa tarvitsisi muuta kuin metalliverstas ja vähän putkea joten ei 3d tulostaminen muuta mitään.

Unohdat sen pikku jutun, että tarvit myös ne panokset, jotka on luvanvaraisia. Samoin ruuti ja nallit, joten itse lataaminenkin vaatii luvanvaraisia tavaroita.

Ei meillä ole Suomessa YHTÄÄN oikeusjuttua, missä olisi tommosia itse tehtyjä aseita. Jos niitä oikeasti olisi käytössä, meillä olisi oikeudessa porukkaa niistä (ampuma-aserikoksesta) syytettynä. Yhtään tapausta ei ole. Joka väittää muuta, kerro ihmeessä diaarinumero oikeusjutulle. Niitä ei ole.

Aseiden tekeminen itse on vain joku ihme urbaani legenda. Ei niitä oikeasti tehdä. Ei se rikollinenkaan niin tyhmä ole, että yrittää itse tehdä esinettä, missä on noin 2000bar painetta sisällä ja jota pidetään kädessä..

Vierailija
10/15 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä suosittele. Kaikista hulluimmat tähtäisivät sinne tänne humalassa. Joku sääntely kai pakko olla. Nytkin jo metsästys aika hurjaa touhua, jos ihmisiä liikkuu metsässä.

Vierailija
11/15 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vetäää kaljaa ja makkaraa ja katseleee sivusta kun rotukarja ihminen on saaavuttanut kehityksen huiipun.

Niin juu voihan makkaraa 3D printata jo nyt.

https://all3dp.com/2/3d-printed-food-3d-printing-food/

Vierailija
12/15 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdat sen pikku jutun, että tarvit myös ne panokset, jotka on luvanvaraisia. Samoin ruuti ja nallit, joten itse lataaminenkin vaatii luvanvaraisia tavaroita.

Ei meillä ole Suomessa YHTÄÄN oikeusjuttua, missä olisi tommosia itse tehtyjä aseita. Jos niitä oikeasti olisi käytössä, meillä olisi oikeudessa porukkaa niistä (ampuma-aserikoksesta) syytettynä. Yhtään tapausta ei ole. Joka väittää muuta, kerro ihmeessä diaarinumero oikeusjutulle. Niitä ei ole.

Aseiden tekeminen itse on vain joku ihme urbaani legenda. Ei niitä oikeasti tehdä. Ei se rikollinenkaan niin tyhmä ole, että yrittää itse tehdä esinettä, missä on noin 2000bar painetta sisällä ja jota pidetään kädessä..

Voisi luulla että eivät ole niin tyhmiä, mutta ovat kuitenkin.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nitojasta-tehty-haulikko-vasaralta-…

Vierailija
13/15 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi luulla että eivät ole niin tyhmiä, mutta ovat kuitenkin.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nitojasta-tehty-haulikko-vasaralta-…

Noista ainakin se vasara (muuksi naamioitu ampuma-ase) on kaupallinen tuote. Olen nähnyt noita museoissa. Luultavasti suuri osa noista kynäpistooleistakin. Tarvii muuten olla ihan erityisen tyhmä, että tekee tuollaisen, kun se "muuksi naamioitu ampuma-ase" on ERVA-ase eli siitä saa syytteen TÖRKEÄSTÄ ampuma-aserikoksesta (siinä missä vaikka sarjatuliaseestakin). Ihan normaali pistooli sen sijaan tuo vaan tavallisen ampuma-aserikoksen. Vain tyhmä kantaa jotain kynäpistoolia tai vasarapistoolia, eikä ihan oikeaa pistoolia, jos jotain mutkaa tarvii laittomasti kantaa omasta mielestä.

Se eka on selvästi koottu jossain metalliverstaassa, ehkä valmiista osista (jostain konepistoolista osia), jonkun asesepäntaitoisen tekemänä. Joku on laskenut massasulkuun jouset, liikemassat yms. eli suunnitellut ihan oikeasti uuden ampuma-aseen. Ei ole joku raaka-Arska eikä mikään pelkkä metallimies tuon takana, vaan osaava koneinsinööri.

Se nitoja-haulikko näyttää siltä, että ei tarvi olla enää ranteiden kunnosta ekan laukauksen jälkeen huolissaan, kun ranteet jo murtui. Vaarallinen lähinnä käyttäjälleen. Tekijä varmaan halusi päästä eroon siitä, jolle tuon teki.

Mutta, niinkuin jutussa sanottiin, ei ne ampuma-aseet ole ammattitaitoiselle koneistajalle mikään ongelma kopioida. Ottaa jonkun perus pistoolin ja tekee kopion. Ihan mahdollista metalliamiksen jälkeen. Eihän se aseseppäkään ole kuin amistasoinen muutaman vuoden koulutus. Ihmisiä ne asesepätkin on.

Vierailija
14/15 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta diaarinumerot mutta https://yle.fi/uutiset/3-11972755

Vierailija
15/15 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee sen verran luvanvaraiseksi, ettei voi ilman. Clint Easvood pressamurhaana vastustaja tulilinjalla, siinä muoviase murtta piippu metallia, että hyvin toimii, ei hajoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan