Kuopio vs Jyväskylä
Kumpaa pidätte parempana kaupunkina? Olen asunut Kuopiossa jo hyvän tovin ja olen ajatellut Jyväskylää seuraavana sijoituspaikkana. Haluaisin vähän isomman kaupungin ja paremman kulttuuritarjonnan sekä koulutustarjonnan (humanistiset aineet). Miten te molemmissa aikaa viettäneet näette kaupunkien erot?
Kommentit (43)
Kuopiossa tuntuu olevan jotenkin enemmän mahdollisuuksia ja mielenkiintoista tekemistä.
Mutta ei Jyväskyläkään paha ole ja Jyväskylän puolella on ehdottomasti keskeinen sijainti, Tampereelle ja Kuopioon pääsee helposti.
Kuopiossa on enemmän luonnetta ja omaleimaisuutta, toisaalta Jyväskylässä parempi kulttuuritarjonta. Kuopiosta on toimivat lentoyhteydet Helsinkiin ja sitä kautta muualle, toisaalta kotimaassa on pitkät matkat kaikkialle. Jyväskylästä taas on keskipitkä matka joka suuntaan. Kuopion keskustassa kaikki kaupat ja kahvilat tuntuvat menevän kiinni kuudelta illalla, Jyväskylässä elämää riittää paljon pidempään. Ihmisiin tutustuminen riippuu kummassakin siitä, mitä tulee tekemään ja löytyykö uudesta lähipiiristä samankaltaisia ihmisiä. Kuopio on varsinkin kesällä kaunis: tori on hieno, kuten myös satama ja puijo. Kuopiossa ei ole yhtään kunnollista ruokakauppaa (erityisesti keskustassa), Jyväskylässä on Mestarin Herkku ja pari muuta ok kauppaa. Toisaalta Kuopiossa on kauppahalli, tori ja erillisiä lihakauppoja. Molemmat on kivoja kaupunkeja ja olen kummassakin viihtynyt.
Kuopiossa on Ikea, Jyväskylässä vain naurettava mini-ikea :D
Kuopio on minusta asuinpaikkana ehkä hieman viihtyisämpi, se on sellainen pikkukylämainen kuitenkin, on kalakukot torilla ja kauppahalli, risteilyt Väinölänniemestä, Puijon torni ja talvella hiihto/luistelu/laskettelumahdollisuudet yms. Harrastaa voi ja kulttuuriakin ihan hyvin tarjolla sekä tapahtumia. Ihan suht. monipuolinen kaupunki. Kannattaa asua jollain ns. ok tai paremmalla alueella, eli vältellä ainakin Petonen-Neulamäki-Julkula-Rypysuo-Saarijärvi-Kelloniemi alueita.
Jyväskylässä taas mielestäni enemmän sitä kaupunkimaisuutta, onhan se toki isompikin. Neutraali paikka jossa ihan kivoja ihmisiä. Aika paljon sielläkin voi harrastaa ja musaharrastajalle paljon kaikkea. Opiskelumahdollisuudet myös hyvät. Kuopiosta saa lähteä Joensuuhun jos haluaa humanistisia opiskella kuten psykologiaa, tai sitten oikeustieteitä. Palokka ja Ainolanranta ainakin kivoja paikkoja asua. Jyväskylä vähän persoonattomampi kaupunkina, mutta mielestäni ihmiset jotenkin mukavampia ja välittömämpiä, sellaisia normaaleja perus keski-suomalaisia. Ovat kohteliaita ja kivoja.
Savolaiset enemmän vähän kierompia, veemäisempiä ja hankalampia luonteeltaan. Siis sellaisia vakavampia ja tylympiä ja sellaista tärkeilevää ja kateellistakin porukkaa, joukosta ei saisi erottua liikaa ettei "luule itsestään liikoja". Ei toki kaikki mutta tuollaista olen huomannut enemmän asuessani kuin missään päin muualla Suomea. Tuntuu että lähes kaikkien ihanne on pari lasta, pari koiraa, farmariauto ja tavalliset duunarityöt, lomailut Kanarialla jne. Siinä ei toki mitään vikaa, mutta vaikuttaa että muunlaisia pidetään suunnilleen outoina. Töissä edetään suhteilla ja aika härskistikin, tuntuu olevan kovin yleistä. Kuopiossa Jyväskylää enemmän sellaista "junttimaisuutta", mutta puolensa kummassakin paikassa. Jyväskylässä ihmiset plussaa mutta ei niin kiva kaupunki, Kuopiossa taas kaupunki kiva mutta ihmiset vähän miinusta.
Itse en aio Kuopioon jäädä, Jyväskylään tarkoitus muuttaa muutaman vuoden päästä.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 15:10"]
Kuopiossa on Ikea, Jyväskylässä vain naurettava mini-ikea :D
[/quote]
Niin, siksi kun Kuopio on niin kaukana kaikesta niin kai se on järkevämpi sinne sijoittaa jotta saavat venäläiset ja porukkaa sieltä kaukaakin Ikeaan. Tuskin kukaan nyt Ikean perusteella muuttaa kuitenkaan:)
Jään seuraamaan! Ite asun muulla, ja vuoden päästä ois muutto. Näiden kahden kaupungin välillä mietiskelen :)
Jkl helpompi. Se on lähempänä Tamperetta Helsinkiä ja muita suuria etelän kaupunkeja.
Tykkään enemmin Kuopiosta. Se vaan jotenkin on niin... sydämellinen, en osaa perustella. Kallavesi on ihana, risteilyt, saaristot, tori...
Kuopio on monipuolinen kaupunki ja pessyt hyvin julkista ilmettään. Kaupunki kuva on kaunistunut ja nykyaikaistunut. Kulttuuritarjonta on monipuolista, samoin urheilutarjonta. Harrastusmahdollisuudet ovat laajat. Koulutusta löytyy monelta tasolta.
Jyväskylää en osaa verrata kun en ole siellä asunut
Itse olen asunut jo viiden vuoden ajan kummassakin kaupungissa, kotoisin olen Kuopiosta. Kaupungit ovat tietyllä tavalla hyvin samanlaisia (melko samankokoiset kaupungit), mutta ovat ne erilaisiakin.
Alkujaan olin sitä mietä, että Jyväskylässä on paremmat shoppailumahdollisuudet, mutta nyt Matkus-kauppakeskuksen tultua Kuopioon voitto menee ehdottomasti Kuopion puolelle. Nyt kesällä olen huomannut, että Kuopiossa on paljon helpompi mennä uimarannalle, on jopa valinnanvaikeus päättää minne niistä menisi. Jyväskylästä en ole löytänyt kuin yhden hyvän, Tuomiojärven rannan.
Minulla on harrastuksia kummassakin kaupungissa, ja olen huomannut etenkin niissä ihmisten eron. Jyväskylässä ihmiset ovat byrokraattisempia ja vähän etäisempiä, kun taas Kuopiossa "sinun kaupat" tehdään nopeammin. Kuopiolaisissa kuitenkin huonona puolena se, että ihmisistä saatetaan helpommin puhua pahaa. Pahan puhuminen kuitenkin yhdistää keskusteluun osallistujia, ja tietyllä tavalla voi ajatella, että se on vain rehellisyyttä.
Mitä junttiuteen tulee, minulla on siitä hieman erilainen käsitys kuin minua aiemmin kirjoittaneella. Tuntuu, että Jyväskylä on täynnä uskovaisten pikku lahkoja. Etenkin alueet heti Jyväskylän ulkopuolella. Jyväskylässä on myös jostain syystä ilmeisen paljon uusnatsi-toimintaa, mitä nyt on uutisissa nähty. Kuopiossa sellaista en ole tavannut ollenkaan. Toisaalta myös uusnatsien vastapuolena "hippejä" on Jyväskylässä enemmän. Jyväskylässä ihmiset valittavat enemmän pikkuasioista, kuin Kuopiossa. Kuopiossa ollaan yleisesti ottaen rennompia, Jyväskylässä tarkempia. Jyväskylässä näkyy ehkä enemmän laitapuolen kulkijoita, ts. spurguja, mutta tämä saattaa liittyä kaupunkirakenteeseen. Jyväskylässä spurgut viihtyvät ahtaassa keskustassa, kun taas Kuopiossa he ovat todennäköisesti levittäytyneet laajemmalle alueelle. Mutta Jyväskylässä tätä laahustavaa porukkaa ei voi olla huomaamatta, he elävät laumoissa ja pullot ovat esillä jo aamukymmeneltä.
Jyväskylässä tosiaan voi opiskella humanistisia aloja, mitä Kuopiossa ei voi. Minusta tuntuu, että se vaikuttaa myös jotenkin kaupungin luonteeseen. Jyväskylässä on ehkä enemmän erilaisia ravintoloita ja enemmän kulttuuritoimintaa, ja harrastusmahdollisuudetkin tuntuvat olevan laajemmat. Yöelämä tuntuu myös olevan Jyväskylässä parempaa, sillä kävijöitä on enemmän ja on paljon erilaisia baareja. Tätä on yleisesti selittetty sillä, että Jyväskylässä on enemmän opiskelijoita.
Mitä keskustoihin tulee, Jyväskylän keskus on kävelykatu, kun taas Kuopion keskus on tori. Ehdottomasti pidän Kuopion keskustasta enemmän, torin läpi on aina mukava kävellä, etenkin siihen aikaan kun siellä on vielä kojut ja kioskit pystyssä.
Lopuksi sanon vielä sen, että Jyväskylän sossu on aivan kamala paikka, jos tahtoo kyykytystä niin sieltä sitä saa. Kuopiossa kuulemma ei ole samanlaista. Tämä kenties liittyy siihen byrokraattisuuteen mistä mainitsin? Noh, kyykytyksen ansiosta olen vuoroin harkinnut itsemurhaa ja prostituutiota (se on muuten Jyväskylässä yleisempää kuin Kuopiossa, ihmekös), ja vuoroin tehnyt epätoivossa kymmenittäin työhakemuksia.
Loppujen lopuksi, pidän kummastakin kaupungista. En pysty kuitenkaan antamaan täysin puolueetonta näkemystä, sillä olen Kuopiosta kotoisin ja ehkä siksi ymmärrän paremmin kuopiolaisia ja pidän heistä enemmän, ja tunnen kaupunkia paremmin ja löydän sieltä mukavat paikat. Asukasmäärältään Jyväskylä on Kuopiota isompi, mutta ei se tosiaankaan paljoa arkielämässä tunnu eikä näy, joten en tuijottaisia asukaslukua liikaa.
Jyväskylässä on paljon parempi tarjonta ravintoloita/kahviloita/baareja. Keskustassa voi myös shoppailla myöhempään kuin Kuopion keskustassa.
Kuopio on liian sivussa. Jyväskylä keskellä kaikkea.
Asunut koko iän Jyväskylässä, mutta tietyistä olosuhteiden syistä olen rampannut n.2v aikana useasti Kuopiossa. Ensiksi sanon, ettei Jyväskyläkään mikään hieno kaupunki ole.
Kuopio tuo savolaisten sydän. Mutta missä v####ssa on ne savolaiset? Ykskään kadulla vastaan tuleva ei huasto sitä kuuluisaa savvoo. Olen kuullut tämän 2v aikana kolmen henkilön puhuvan murteella Kuopiossa, mutta enemmän murteita kuulee Jkl.ssä. Kuopiosta jauhetaan siitä hienosta torista, joka kylläkin on aina osunut melko tyhjäksi kun ite osunut paikalle. Jos taas haluat lähteä kaupungille pyörimään niin se keskusta loppuu käytännössä siihen toriin. Sama Jkl.ssä kävelykadun kanssa. Varsinkin illasta joku pyhä niin se tori ammottaa tyhjyyttää ja näet sillä aukeella ehkä 5 tyyppiä, kun taas kävelykadun baarit pitää huolen, että on jonkun verran ihmistä liikenteessä. Myös kaupunkisuunnittelu on ihan päin prc.ttä Kuopiossa ja tästä voidaan päästä julkiseen liikenteeseen. Jkl.ssä ei hyvä kuntonen ihminen tarvitse ylihintaista julkista liikennettä kun ehkä säykistä ja palokan perämetistä tulevat. Muuten jostain Keltinmäestä sotkee fillarilla 10-15min keskustaan. Mutta Kuopio taas on levinnyt niin etelään, että Petosen/Pyörönkaaren suunnalla on paljon asutusta, että linja-autolla kestää se puol tuntia mennä keskustaan. Kuopion linja-autoaseman paikkakin on huono ja samoin asemanakin joka ei todellakaan vedä vertoja matkakeskukselle. Myös linja-autojen saapumisessa kestää ihan hitosti kun keskusta on tehty miten sattuun. Läpikulkuna kyllä Kuopio on parempi kuin jkl jossa on hirveästi ramppeja ja sotkeneet vielä liikennevaloillakin. Myös sijainnin kanssa Jkl on kpo.ta parempi. Voitte ite kattoo vaikkapa vr.n ja matkahuollon sivulta kummasta pääsee lähtemään paremmin. Savonian tekun ilma ihan hirveetä jota en todellakaan suosittele kellekkään opiskelijoille! Siellä nimittäin on erittäin paha sisäilma ongelma ja jis kestät vartin niin ettei rupee päähän koskemaan niin olet hyvä. Jamkilla siinä suhteessa parempi meininki.
Tapaus Jyväskylä. Ihmiset, jotka todennäköisesti ei edes ole syntyperäisiä ovat melko töykeitä. Jos olet syntyperäinen niin kaverisi koostuu vuosien aikaan kouluista ja hoodeilta jossa oot kasvannut, mutta jos taas olet opiskelijana tullut niin kaverisi ovat kaikki muita opiskelijoita. Koulujen jälkeen huomaat, ettei muualta saa kavereita, koska koko kaupunki on täynnä kuppikuntia joiden sisään ei pääse. Kaupunki täynnä korkeasti koulutettuja itteensä täynnä olevia ihmis p####ja. Kuopiossa oli se tori niin eipä tartte ettiä elämää kävelykadun ulkopuolelta. Jyväskylän coffari huomattavasti parempi kuin kuopion jonka sisustusasiantuntijat ovat mielivaltaisesti täyttäneet typerästi.
Kahdesta p##### valittaessa vedän kotiinpäin ja sano, et Jkl vie voiton. Mut Turku ja Tampere potkii Jyväskylää nivusiin 6-0. Ja kyllä ihminen mielummin asuu Jkl.ssä tai Kpo.ssa ku pääkaupunkiseudulla.
Miksi pitää ojan ja allikon väliltä valita?
Älkää hyvät ihmiset ajatelko edes Jyväskylään muuttamista! Lähes 20 vuoden kokemuksella voin sanoa että tympeämpää kaupunkia saa hakea. Sikakalliit asunnot, sekä vuokra- että omistus, kalliit vesimaksut, kalliit kaukolämpömaksut, terveyspalvelut ihan olemattomat, vittumaiset lappuliisat, jatkuvasti tie- tai katutöitä jossakin päin, töyssyjä tiellä siellä sun täällä jne. Ei tule kyllä mitään hyvää mieleen tuosta kaupungista, kukapa pelkästä järven läheisyydestä haluaisi maksaa. No jos jotakin kehuttavaa pitäisi pakolla vääntää niin suhteellisen hyvin toimiva joukkoliikenne. Itse sain tarpeekseni Jyväskylästä vajaa vuosi sitten ja nyt asun onnellisesti kehä kolmosen sisäpuolella. Nyt voin todeta että täällä on kaikkea sitä mitä Jyväskylässä voi vain haaveilla olevan.
Asukasluvuiltaan Kuopio ja Jyväskylä ovat todellä lähellä toisiaan Kuopio; 111 000, Jyväskylä 135 000 asukasta - toisaalta Kuopion kyljessä on Siilinjärvi, jossa asuu yli 20 000 asukasta. Kuopiossa on yliopistollinen sairaala ja mahdollisuus opiskella mm. lääketiedettä ja farmasiaa. Itse pidän Kuopiota kauniimpana kaupunkina ja kuopiolaisia mukavina. Kuopion kulttuuri-, shoppailu- ja ravintolatarjonta on hyvä, ravintoloita on eniten Suomessa/asukas.
Vierailija kirjoitti:
Asukasluvuiltaan Kuopio ja Jyväskylä ovat todellä lähellä toisiaan Kuopio; 111 000, Jyväskylä 135 000 asukasta - toisaalta Kuopion kyljessä on Siilinjärvi, jossa asuu yli 20 000 asukasta. Kuopiossa on yliopistollinen sairaala ja mahdollisuus opiskella mm. lääketiedettä ja farmasiaa. Itse pidän Kuopiota kauniimpana kaupunkina ja kuopiolaisia mukavina. Kuopion kulttuuri-, shoppailu- ja ravintolatarjonta on hyvä, ravintoloita on eniten Suomessa/asukas.
Ihan vaan tiedoksi, että Jyväskylän kupeessa on Laukaa, jossa n. 20000 asukasta sekä Muurame, jossa n. 10000 asukasta.
Eihän Jyväskylässä ole edes kunnon kaupungin keskustaa. Kuopiossa on iso ruutukaava kaupunki alue.
Jotenkin Jyväskylä on sellainen maalaiskaupunki.
Kuopiossa oli aikoinaan Suomen toiseksi tihein keskusta alue väestömäärältään. Mutta tippui kun asuinalueita ruvettiin rakentamaan muualle.
Kuopiosta puuttuu Lutakon tapainen keikkapaikka ja sen mukainen tarjonta. Muuten jopa pidän Kuopiota parempana kulttuuri yms tarjonnaltaan.
Minusta Jyväskylä on ankea. Kuopio on viihtyisämpi, kun nyt torikin on kunnossa. Mielipiteitä nämä kyllä..makuasioita