Kuopio vs Jyväskylä
Kumpaa pidätte parempana kaupunkina? Olen asunut Kuopiossa jo hyvän tovin ja olen ajatellut Jyväskylää seuraavana sijoituspaikkana. Haluaisin vähän isomman kaupungin ja paremman kulttuuritarjonnan sekä koulutustarjonnan (humanistiset aineet). Miten te molemmissa aikaa viettäneet näette kaupunkien erot?
Kommentit (43)
itse tykkäsin jyväskylästä kun siellä opiskelin. En tunne kuopiota.
Tää onkin paha. Jklssä on liikaa trendijuppeja mut taas Kuopiossa on seksuaalirikollisia. Paha paha paha sanoa.
Jyväskylän ja koko keski-Suomen työttömyysprosentti näyttää muutaman vuoden aikana kohonneen melkoiseksi.
Kuopio on tietysti kaupunkina legendaarisempi, kuten savolaisuus yleensäkin. Mutta ihmiset siellä ovat monet aivan hirveitä. Eli suosittelen Jyväskylää, siitä ei ehkä ole mitään hyvää sanottavaa vaan eipä ole pahaakaan. En usko että viihtyisit Kuopiossa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän Jyväskylässä ole edes kunnon kaupungin keskustaa. Kuopiossa on iso ruutukaava kaupunki alue.
Jotenkin Jyväskylä on sellainen maalaiskaupunki.
Kuopiossa oli aikoinaan Suomen toiseksi tihein keskusta alue väestömäärältään. Mutta tippui kun asuinalueita ruvettiin rakentamaan muualle.
Totta, voi kun saisi Kuopiosta keskustan ja Jyväskylästä asukkaat.
Molemmat varmaan kuin kasa paskaa
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylän ja koko keski-Suomen työttömyysprosentti näyttää muutaman vuoden aikana kohonneen melkoiseksi.
Mistähän Jkl repii rahat noihin musikkihalleihin ja millä se ylläpitää noita työttömiä? Mistä se raha tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän Jyväskylässä ole edes kunnon kaupungin keskustaa. Kuopiossa on iso ruutukaava kaupunki alue.
Jotenkin Jyväskylä on sellainen maalaiskaupunki.
Kuopiossa oli aikoinaan Suomen toiseksi tihein keskusta alue väestömäärältään. Mutta tippui kun asuinalueita ruvettiin rakentamaan muualle.
Totta, voi kun saisi Kuopiosta keskustan ja Jyväskylästä asukkaat.
miksi savolaiset ei kelpaa? mikä tekee jyväskyläläisistä kuopiolaisia parempia?
Molemmissa kaupungeissa vuosia asuneena kyllä Kuopio vie voiton.
Ihmiset ovat mukavampia, helposti lähestyttävämpiä ja rennompia Kuopiossa. Tuntemattomat käyvät juttusille herkemmin. Jos ei savolaisten yleisesti hieman oudohkoa huumoria ymmärrä, niin voi saadakin ikävän vaikutelman ihmisistä.
Ulkoilumaastot ja maisemat ovat Kuopiossa vertaansa vailla. Shoppailu mahdollisuudet ovat esimerkiksi Matkuksen myötä nykyään paremmat Kuopiossa. Kivoja kahviloita, kuppiloita ja ravintoloita löytyy myös riittämiin.
Jyväskylän vetovoima on ohi. Kuopio painaa menemään lujaa vauhtia edelle...
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylän vetovoima on ohi. Kuopio painaa menemään lujaa vauhtia edelle...
Voisitko olla enemmän väärässä. Jyväskylä on muutamaan huonoa vuotta lukuunottamatta kasvanut Kuopiota nopeammin ja myös vuonna 2015 ero oli taas selkeä Jyväskylän hyväksi.
Jyvässeudun yrityksillä menee, tosin pitkän taantuman jäkeen, tällä hetkellä muuta maata paremmin.
Rakentaminen on vilkasta ja kaupunki on taas ottanut oman paikkansa välisuomen keskuksena. Eli asiat ovat taas niin, kuin niiden kuuluukin olla.
'VVT ennustaa Jyväskylän seudulle n. 33000 asunnon lisätarvetta vuoteen 2040 mennessä ja Kuopioon vaivaiseet 24000. Asukasluku siis tulee myös tulevaisuudessa kasvamaan nopeammin kuin Kuopiossa
Voihan se Kuopio savolaisen mielestä olla menessa minne vaan, mutta kylmän tosiasiat puoltavat Jyväskylän vetovoimaa.
Sitä paitsi, Jyväskylä sijaitsee etelämmässä ja on keskeisemmällä paikalla. Näitä asioita itse arvostan. Kaiken kaikkiaan, Jyväskylässä on nyt hyvä pöhinä. Rakastan tätä kaupunkia!
Jyväskylässä asuneena voin sanoa, että kyllä sielläkin jokseenkin viihtyy, mutta Kuopio tuntuu houkuttelevammalta, vaikken sitä kaupunkia erityisemmin tunne. Muutamia kertoja vain vieraillut, mutta jos itse pitäisi valita, niin ehdottomasti ottaisin riskin ja lähtisin Kuopioon!
Olen syntynyt Oulussa 1979 ja asunut siellä 20 vuotta josta muutin Kuopioon opiskelemaan ja asuin siellä yhteensä 6 vuotta jonka jälkeen muutin pääkaupunkiseudulle viideksi vuodeksi. Sen jälkeen muutin Jyväskylään jossa asun nykyään. Kuopio tuntui muualta muuttaneelta "oudolle" sisään päin lämpenevälle paikalle jossa en viihtynyt......Ehkä hieman liian junttimainen paikka! Minulle jäi kuitenkin pari hyvää kaveria sinne josta toinen perheineen on muuttanut Jyväskylään pari vuotta sitten. Viihdyn Jyväskylässä tosi hyvin ja se muistuttaa Oulua hieman. Minun mielestä Jyväskylä on PALJON parempi paikka asua kuin Kuopio jossa en viihtynyt.....Pääkaupunki seutu on vieläkin huonompaa asuin aluetta.....Eli jos pitäisi valita asuinpaikaksi Kuopio vai Jyväskylä niin JYVÄSKYLÄ!
Muuta Jyväskylään. Jos yhtään arvostat humanistisia aineita ja todella monipuolista koulutustarjontaa, niin sinne. Varmasti molemmissa voi harrastaa paljon ja on tapahtumia, MUTTA Jklässä on rennompaa, Lutakko ja muutenkin hipimpää. Kuopiossa en oikein ymmärrä edes että siellä olisi opiskelijoita, ovat jotenkin niin piilossa? Terveisin savolaishippi.
Ketjun nosto. Muuttamassa, ja perheemme miettii noiden kahden kaupungin väliltä. Onko ketään, jotka olisi pendelöineet noiden kaupunkien välillä työn takia?
Kuopio OLI parikymmentä vuotta sitten vielä vielä viihtyisä.Ei ollut meluisaa liikennettä torin ympärillä eikä betoni järkäleitä.
Se oli kävelely,puisto kaupunki mutta nykyään pelkkiä autoja ja pakokaasua.
Jompi kumpi tosin voittaa ruman harmaan hesan.
Neulamäki on ihan hyvä alue, ainut haitta on tuo mäki, mutta jos auto tai sähköavusteinen pyörä löytyy tai tykkää kuntoilla, niin sitten ei ole ongelmaa. Prisma, yliopisto ja monet työpaikat lähellä.
Olen käynyt Jyväskylässä kesätapahtumissa ja tapaamassa silloista miesytävääni. Jyväskylässä on kyllä kesällä iloisia ja laittautuneita ihmisiä, mutta tapahtumista ja seurasta johtuen sain ehkä liioitellun käsityksen ihmisten pinnallisuudesta. Samaan olen törmännyt muuten Oulussa. On tärkeää, miltä näyttää, ja tärkeää olla seksuaalinen ja tyrkyllä.
Itse kaupunkihan, Jyväskylä, on ihan perus tuon kokoinen kaupunki. En tiedä miten paljon sitten tuohon yliseksuaalisuuteen vaikuttaa Tikkakosken läheisyys ja upseerismiesten naisseikkailut, kun ex-miesystäväni ei suinkaan ollut ainut kokemus tuollaisesta epämääräisestä toiminnasta Jyväskylässä. Mutta varmaankin käsitykseni on vääristynyt. Toisaalta myös opiskelijoiden osuus asukkaista on Suomen suurin Jyväskylässä, sekin voi tuoda tuota pakonomaista pinnallista hauskanpitoa ja seksuaalisekoilua jotenkin korostetusti esiin.
Nyt onnistuin kuulostamaan todella, todella, traumatisoituneelta ja estyneeltä, mutta kun en voi tarkemmin avata asiaa, niin menköön näin.
Juuri tuo on kuopiossa iso plussa! Jkl:ssä ei ole moista ja se kaupunki on jotenkin kylmänoloinen/tylsä kuopioon verrattuna. Sit kuopiossa on parempi työtilanne ainakin tilastojen mukaan :)