Kuopio vs Jyväskylä
Kumpaa pidätte parempana kaupunkina? Olen asunut Kuopiossa jo hyvän tovin ja olen ajatellut Jyväskylää seuraavana sijoituspaikkana. Haluaisin vähän isomman kaupungin ja paremman kulttuuritarjonnan sekä koulutustarjonnan (humanistiset aineet). Miten te molemmissa aikaa viettäneet näette kaupunkien erot?
Kommentit (43)
Itse asun Kuopiossa mutta olen käynyt usein Jyväskylässä. Kuopio on enemmän kaupunkimaisempi. Tiheä ruutukaava torin ympärillä. Kuopiossa on paljon kulttuuritarjontaa ja Kauppakadulla paljon baareja. Paljon erilaisia tapahtumia etenkin kesällä. Kuopio on kaunis kaupunki jota ympäröi vesistö. Lisäksi ainutlaatuinen rännikatuverkosto, jollaista ei ole missään Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Jkl helpompi. Se on lähempänä Tamperetta Helsinkiä ja muita suuria etelän kaupunkeja.
Jos etelän kaupunkien läheisyys on tärkeää, niin miksei samantien muuta suoraan niihin? Kelpaisko Jyväskylä silloin, jos sijainti olisi kuopion tilalla?
Molemmissa olen asunut ja molemmissa olen viihtynyt. Olen kotoisin Kuopiosta ja asuin siellä parikymppiseksi kunnes lähdin opiskelemaan Jyväskylään. Jyväskylässä asuin usean vuoden ajan kunnes tein opiskelujen päätteeksi sen saman tyypillisen "peliliikkeen" kuin yhdeksän kymmenestä opiskelijasta ja muutin Helsinkiin. Helsingissä oli mukavaa siihen asti kun saimme lapsia. Enää täällä asumisesta ei saa mitään sellaista lisäarvoa, että viitsisi kärsiä älyttömästä hintatasosta ja liikkumisen vaikeudesta. Siksipä olemme suunnanneet katseen takaisin pohjoisemmaksi.
Jyväskylän etuina on ehdottomasti ainakin omalla alallani (IT-ala) parempi työtilanne. Lisäksi kaupunki on Kuopiota hieman parempien yhteyksien päässä. Kaupunki on sopivan pieni, joka paikkaan pääsee kävellen tai pyörällä. Monet ovat haukkuneet Jyväskylän keskustaa, että se on vain yksi katu, mutta ei se minusta yhtään hassumpi ollut kun siellä asuin. Kun keskusta on pieni, niin se tuntuu vilkkaammalta iltaisinkin.
Kuopiossa etuina on mahtava Väinölänniemen alue, saaristokaupunki saaristokatuineen, lukuisat luontopolut ja perhe. Kuopio on kehittynyt huimasti viime vuosina. Löytyy moderni elokuvateatteri, kesällä on festareita ja ravintolatarjonta on monipuolistunut huikeasti. Torin ympäristöä on parannettu paljon ja kaupunkiin rakennetaan uutta koko ajan.
Meidän valintamme on kallistumassa Kuopion kannalle perhesyiden vuoksi. Muutoin ratkaisun voisi melkein heittää arvalla. Haluamme päästä lähemmäksi "tukiverkkoja", joten siitä syystä on sama muuttaa kokonaan kotipaikkakunnalle. Jyväskylästä on kuitenkin puolentoistatunnin automatka kuopioon, joten se olisi hieman puolivillainen ratkaisu, vaikka toki viikonloppuvierailut mummolassa olisi helpompi toteuttaa sieltä kuin täältä Helsingistä.
Mutta molempia kaupunkeja voin lämpimästi suositella. Lämpimiä muistoja on kumpaisestakin paikasta!