Haisevat potilaat lääkärissä
Eikä hoitohenkilökunta saa pistää potilasta suihkuun, jos tämä ei itse ymmärrä/osaa huolehtia hygieniastaan?
Tiedän vain erään parikymppisen miespuoleisen henkilön, joka joutuu käymään aika usein sairaalassa ja haisee aina todella pahalle. Ei siis mitään vienoa hien tuoksua kuuman päivän jäljiltä, vaan varmaan viikkokausien pesemättömyydestä johtuva eltaantunut hien ja paskan käry, joka ulottuu joskus jopa metrien päähän.
Varmaan tosi kiva siinä hoitsujen ja lääkärien operoida. Vai laittavatkohan happiviikset itselleen? Tuleeko tällaisia tapauksia usein?
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 15:34"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:50"]"eltaantunut hien ja paskan käry" Rasva eltaantuu, ei hiki tai paska. Hiki tai paska ei myöskään käryä, esim. ruoka käryää. Täytyy olla todella monivammainen kirjoittaakseen noin älyvapaata kieltä. [/quote] Paskan käry on kyllä ihan yleinen ilmaisu siitä kun jossain haisee voimakkaasti paska.
[/quote]
Toisin sanoen sulla ja kaltaisillasi on tapana käristää paskaa pannulla tms.?
käry
palaessa, paistettaessa tai muutoin syntyvä tavallisesti epämiellyttävä haju, katku. esim. Ruoan, ruudin, maalin käry. Keittiössä on käryä. Kuvaannollinen esim. Haistaa, tuntea palaneen käryä aavistaa jotakin epäilyttävää. Ilmassa oli riidan käryä. Skandaalinkäry.
Kyllä potilaat haisee, kuka haisee hielle, kuka homeelle, kuka pesemättömälle, joku tupakalle tai vanhalle viinalle, joku kuselle tai paskalle, joku sillille. Sitten vain tuuletellaan huonetta käynnin jälkeen. Olen ollut melkein 20 vuotta lääkärinä ja vain kerran potilas haisi niin julmetusti, että jouduin käännyttämään hänet, käskin mennä kotiin pesulle ja tulemaan sen jälkeen uudelleen.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 15:42"]
Kyllä potilaat haisee, kuka haisee hielle, kuka homeelle, kuka pesemättömälle, joku tupakalle tai vanhalle viinalle, joku kuselle tai paskalle, joku sillille. Sitten vain tuuletellaan huonetta käynnin jälkeen. Olen ollut melkein 20 vuotta lääkärinä ja vain kerran potilas haisi niin julmetusti, että jouduin käännyttämään hänet, käskin mennä kotiin pesulle ja tulemaan sen jälkeen uudelleen.
[/quote]
Mille se potilasa haisi?
Ei me voida ketään väkivalloin suihkuun viedä. Joten jos ihminen ei kerta kaikkiaan suostu, niin sitten se ei suostu. Jotkut haisee joo, mutta haisee siellä sairaalassa aika moni muukin asia.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 15:43"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 15:42"]
[/quote]
Mille se potilasa haisi?
[/quote]Sanoinkuvaamattomalle.
Tottakai lääkäri voi pakottaa suihkuun.
Tämä on ammatinvalintakysymys. Joidenkin mielestä myös raha haisee, etenkin mitä tulee lääkärien palkkoihin.
Valitettavasti hoitotyö ja päiväkoti on paikkoja, joissa ei kaikki aina haise niin hyvältä. Voi kuitenkin hakeutua muualle. Mulla ei kauheasti riitä myötätuntoa sairauden ihmisten mollaamiselle anonyymisti. Etenkin kun ymmärtääkseni ap ei edes alalla ole.
Mun työpaikalla haisee aina hyvältä, jopa ne lannoitteet.
Kesäterveisin
Puutarhuri
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 15:52"]Tottakai lääkäri voi pakottaa suihkuun.
[/quote]
no ei voi. mitä se kellekään kuuluu kuinka usein käy suihkussa
Mun kyydissä bussissa kulki sairaalaan töihin yks ihminen, jonka kyydissä ollessa koko bussi haisi homeelle ja tupakalle. Joku raukka erehty kerran istumaan ko. ystävällisen ja kohteliaan ihmisen viereen ja sen 10min matkan sairaalalle aikana meinas tukehtua, sai ilmeisesti allergiakohtauksen ku alko parin minuutin jälkeen yskiä.. silloin mietin, että mitähän sen hajuinen ihminen tekee työkseen sairaalassa..
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 15:28"]
Ap, mistä tiedät, eteen itse haise pahalta? Omaa pahaa hajua ei monesti huomaa, eikä kukaan kehtaa sanoa. Mullakin on yksi haisuli ja vittumainen työkaveri. Se voisit olla sä.
[/quote]
Siitä kun peseydyn päivittäin ja käytän puhtaita vaatteita, eikä ainakaan tähän mennessä ole lähiympäristön ihmiset nenäänsä nyrpistelleet.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 15:19"]
Ap, hakeudu sinä hoitoon. Oot sen tarpeessa. Vihanhallinta voisi myös tulla tarpeeseen. Ei varmasti ole helppoa olla sinä. Niin paljon sisäistä pimeyttä. Terv Vapaaehtoistyötä huono-osaisten parissa tekevä
[/quote]
Varmaan töitä riittää, kun diagnoosikin onnistuu näin netin välityksellä...
Ihmettelen kumminkin mitä ihmeen "sisäistä pimeyttä" on siinä, että huolehtii lähimmäisen terveydestä, koska niin heikko hygienia ei voi olla hyväksi terveydelle. Ja kyllä, olen itse yrittänyt hienotunteisesti asiasta huomauttaa, mutta ei mene perille, joten veikkaan, että lääkärin/muun hoitohenkilökunnan kehotuksesta voisi ottaa onkeensa. Ihmettelinkin miksi ei ole jo sanottu, mutta ilmeisesti ei ole ns. talon tapa.
Mitä luulet happiviikisien auttavan?
Ei niitä terveelle ihan helpolla laitella nenälle, jos hapetus on fine ja henki kulkee.
Ei lääketiede ole kiinnostunut köyhistä potilaista, niiden tehtävänähän on lyödä isosti rahoiksi ihmisten terveydellä.Ja siis totta kai valtio kaivaa taskuistaan rahaa myös, jos ei potilaalla ole varaa itse. Mutta harvoin siis mitään löyhkäävää potilasta tulee vastaan, ellei kyse ole jostakin pakkohoitolaitoksesta, tai päivystyksestä, ja joku katutappelu pultsareiden kesken. Ei tavalliset pultsarit tule terveyskeskusken vastaanotolle, koska tietävät että se on täysin turhaa.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:40"]
Mitä luulet happiviikisien auttavan? Ei niitä terveelle ihan helpolla laitella nenälle, jos hapetus on fine ja henki kulkee.
[/quote]
No ei potilaalle, vaan tohtorille itselleen.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:40"]
Mitä luulet happiviikisien auttavan? Ei niitä terveelle ihan helpolla laitella nenälle, jos hapetus on fine ja henki kulkee.
[/quote]
No ei potilaalle, vaan tohtorille itselleen.
[/quote]
Niin? Edelleen, mitä luulet niiden happiviiksien auttavan?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:44"]
Ei lääketiede ole kiinnostunut köyhistä potilaista, niiden tehtävänähän on lyödä isosti rahoiksi ihmisten terveydellä.Ja siis totta kai valtio kaivaa taskuistaan rahaa myös, jos ei potilaalla ole varaa itse. Mutta harvoin siis mitään löyhkäävää potilasta tulee vastaan, ellei kyse ole jostakin pakkohoitolaitoksesta, tai päivystyksestä, ja joku katutappelu pultsareiden kesken. Ei tavalliset pultsarit tule terveyskeskusken vastaanotolle, koska tietävät että se on täysin turhaa.
[/quote]
?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:44"]Ei lääketiede ole kiinnostunut köyhistä potilaista, niiden tehtävänähän on lyödä isosti rahoiksi ihmisten terveydellä.Ja siis totta kai valtio kaivaa taskuistaan rahaa myös, jos ei potilaalla ole varaa itse. Mutta harvoin siis mitään löyhkäävää potilasta tulee vastaan, ellei kyse ole jostakin pakkohoitolaitoksesta, tai päivystyksestä, ja joku katutappelu pultsareiden kesken. Ei tavalliset pultsarit tule terveyskeskusken vastaanotolle, koska tietävät että se on täysin turhaa.
[/quote]
Kyllä ne tulee.Meillä hoidetaan kaikki, jotka ensiavusta sisään laitetaan. On joskus melkoista maanittelua, että saa jonku spugen suihkuun.
"eltaantunut hien ja paskan käry"
Rasva eltaantuu, ei hiki tai paska. Hiki tai paska ei myöskään käryä, esim. ruoka käryää. Täytyy olla todella monivammainen kirjoittaakseen noin älyvapaata kieltä.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 15:34"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:50"]"eltaantunut hien ja paskan käry" Rasva eltaantuu, ei hiki tai paska. Hiki tai paska ei myöskään käryä, esim. ruoka käryää. Täytyy olla todella monivammainen kirjoittaakseen noin älyvapaata kieltä. [/quote] Paskan käry on kyllä ihan yleinen ilmaisu siitä kun jossain haisee voimakkaasti paska.
[/quote]
Varmasti on yleinen, siis kaltaisesi luku- ja kirjoitustaidottomien, kouluja käymättömien junttitampioiden keskuudessa.
[/quote]
Joilla ei ole mitään käryä korrekteista hajutermeistä!