Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soviteltua päivärahaa saaville kysymys

Vierailija
09.07.2015 |

Paljonko tienaat kuussa (brutto)? Paljonko saat tuota soviteltua päivärahaa?

Mulla siis tilanne se, että saan palkkaa bruttona n.300-500e/kk, tähän päälle sit vielä maksimin yleistä asumislisää (jotain 390e) kun on niin kallis vuokra. Saan heti elokuun alusta paperit ulos korkeakoulusta eli en ole enää opiskelijakaan. Olisinkohan oikeutettu tuohon rahaan ja paljonhan se voisi olla? Yleinen asumislisä varmaan laskee sitten tuon rahan myötä, mutta sen näkee sitten.. Tuleeko tuo soviteltu raha siis sit kelalta? Eli marssin eka työkkäriin ilmoittautumaan työnhakijaksi ja tämän jälkeen asioin kelan kanssa, toimittaen sinne joka kuukausi palkkakuitit? 

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en tee alle 5e tuntipalkalla. Kyseessä on tällainen media-alan työ ja meillä pidetään kyllä kirjaa tehdyistä tunneista, osa työstä tehdään kotona ja osa työpaikalla. Ei ole ollut mahdollista solmia kokoaikaista sopimusta. Eikö toi kelan raha kuitenki palkasta riipu eikä tehdyistä tunneista? Teoriassa olisi mahdollista, että tekisin sovitun homman 20 tunnissa ja saisin siitä vain 100e esimerkiksi. Tietenkään tuossa ei olisi mitään järkeä, mutta työ on siis 100% suoritepalkkainen ja tuo tuntimäärä on vain "arvio" miten paljon töitä olisi tarjolla. Tunneilla ei siis ole mitään merkitystä kun teen vaan sovitun työn ja tekemisestä maksetaan.

- Ap

Vierailija
2/7 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä minkälainen työsopimus sinulla on. Itse tein töitä 10pv/kk työsopimuksella ja sain ansiosidonnaista myös 10pv/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vielä piti kysyä, että jos menen nyt vaikkapa 10.8. ilmoittautumaan työnhakijaksi, jotta voisin tuota rahaa saada. Otanko siis mukaan heinäkuussa saapuneen palkkakuitin (eli kesäkuun vuorot) vai vienkö ainoastaan elokuussa saapuneen kuitin (heinäkuun vuorot) mukanani, vaikka tämä kuitti tulisi tuon 10.8. jälkeen? Kesäkuussa oli vielä paljon töitä, heinäkuussa vähän ja elo- syyskuussa vielä vähemmän. Eli vaikuttaako ainoastaan edellisessä kuussa tehdyt työtunnit tuohon ekaan rahaan?

- Ap

Vierailija
4/7 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:31"]

Riippuu siitä minkälainen työsopimus sinulla on. Itse tein töitä 10pv/kk työsopimuksella ja sain ansiosidonnaista myös 10pv/kk.

[/quote]

Työsopparissa on, että työ jakautuu noin kolmelle arkipäivälle viikossa ja viikkotuntimäärä on löyhästi jotain 15-25h/vko. En siis ole tuntipalkalla, töitä teen suoritepalkkaisesti ja siksi saan niin vähän rahaa kun olen niin hidas jos suoraan sanotaan :D. Useimmiten jää kyllä alle 15h/vko tuo tuntimäärä muutenkin, eikä siitä ole ollut ongelmaa työnantajan puolelta.

- Ap

Vierailija
5/7 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et kuulu työttömyyskassaan, haet päivärahaa Kelalta. Päivärahan suuruus Kelalta haettuna on n. 700e/kk. Koska hankit tuon summan alle osa-aikaisessa työssäsi, voit saada soviteltua päivärahaa. Voit laskea tällä laskurilla arvion päivärahan suuruudesta: https://easiointi.kela.fi/pplaskenta_app/PPLaskentaApplication?&lang=fi

Menet siis työkkäriin ja sen jälkeen haet Kelasta soviteltua päivärahaa palkkakuittien kanssa. Asumistuen vaikutukseen en osaa sanoa mitään, mutta siihenkin löytynee Kelan sivuilta joku laskuri, johon voit syöttää tuon arvion päivärahan määrästä.

Vierailija
6/7 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:34"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:31"]

[/quote]

Työsopparissa on, että työ jakautuu noin kolmelle arkipäivälle viikossa ja viikkotuntimäärä on löyhästi jotain 15-25h/vko. En siis ole tuntipalkalla, töitä teen suoritepalkkaisesti ja siksi saan niin vähän rahaa kun olen niin hidas jos suoraan sanotaan :D. Useimmiten jää kyllä alle 15h/vko tuo tuntimäärä muutenkin, eikä siitä ole ollut ongelmaa työnantajan puolelta.

- Ap
[/quote]
Siis hetkinen? Teet työtä alle 5€ tuntipalkalla? Aika reipas olet kyllä!

Vierailija
7/7 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kaikki mahdolliset liput ja laput mukaan. Imoittautuminen työttömäksi onnistuu ja ainakin meidän alueella pitääkin tehdä netissä. TE-toimisto on muutaman tunnin auki.
Millainen se sinun työsopimuksesi on? Siinä pitää näkyä oletko osa-aikainen ja syy miksi. Soviteltua pvrahaa ei voi saada jos itse on halunnut osa-aikaisen sopimuksen. Itse sain ansiosidonnaista vain ja ainoastaan niiltä päiviltä joina en tehnyt tuntiakaan töitä, jolloin olin työtön työnhakija.

-2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme