Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YEL-maksu palautuu veronpalautuksena kukkaroon. Mitä järkeä systeemissä on?

Kun ei niin ei
22.02.2022 |

Olen kysynyt Varmasta, olen kysynyt Ilmarisen asiakaspalvelusta. Olen kysynyt Googlelta ja verottajalta. Kukaan ei osaa selittää miksi YEL-maksua maksetaan, jos se palaa täysmääräisenä takaisin seuraavan vuoden verotuksessa.

Arjessa pienituloiselle kevytyrittäjälle maksu on arjessa vain rasite ja stressinaihe.

Osaako joku sivistää?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa tavallisellakin ihmisellä yhtä paljon keinoja välttää pakolliset vero ja maksut mitä on järjestetty yrittäjille ja pääomatuloilla eläville

Vierailija
22/31 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kevytyrittäjä, eli toimin laskutuspalveluiden kautta juuri tämän takia. Työni on vieläpä ALV-vapaata tietyistä syistä. Yksi porsaanreika tässä ruletissa on tehdä töitä päivää vailla 4 kuukautta, olla viikon työtön ja sitten taas jatkaa kevyttäjän huolehtonta elämää. Siten on vapautettu YEL-maksuista ja maksun voi vaikka sijoittaa.  Pienituloiselle kevytyrittäjälle 25 prosenttia YEL:llää lilliputtituloista on vitsi. Haluan tehdä työtä, kukapa ei. Mutta byrokratia on minulle liikaa. Kuka tahansa uraa virassa tekevän ei ikinä tarvitse miettiä näitä.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen yleinen väärinkäsitys koskee palkansaajan työmatkavähennystä.

Ajatellaan, että työmatkakulut saa vähentää maksettavasta verosta.

Sehän vähennetään verotettavasta tulosta.

Matalapalkkaisella, jolla on muutenkin pieni veroprosentti, tuo vähennys ei juurikaan enää vaikuta verotukseen.

Vierailija
24/31 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa tavallisellakin ihmisellä yhtä paljon keinoja välttää pakolliset vero ja maksut mitä on järjestetty yrittäjille ja pääomatuloilla eläville

Tulihan se sieltä!

Ala yrittähäksi, se on erittäin helppoa!

Vierailija
25/31 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kevytyrittäjä, eli toimin laskutuspalveluiden kautta juuri tämän takia. Työni on vieläpä ALV-vapaata tietyistä syistä. Yksi porsaanreika tässä ruletissa on tehdä töitä päivää vailla 4 kuukautta, olla viikon työtön ja sitten taas jatkaa kevyttäjän huolehtonta elämää. Siten on vapautettu YEL-maksuista ja maksun voi vaikka sijoittaa.  Pienituloiselle kevytyrittäjälle 25 prosenttia YEL:llää lilliputtituloista on vitsi. Haluan tehdä työtä, kukapa ei. Mutta byrokratia on minulle liikaa. Kuka tahansa uraa virassa tekevän ei ikinä tarvitse miettiä näitä.

AP

Minä olin siinä käsityksessä että 4kk ei ole pelkästään YEL ehto, vaan pitää olla ollut 4kk JA tienata vuodessa  n.8200e, ja silloin vasta on velvollinen maksamaan YEL. 

Vierailija
26/31 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Vai tienaatko sitten 4kk aikana jo 8200? 

Vierailija
27/31 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä tämä alkaa mennä jo umpiluuhun kiitos vaan, mutta kuten rakkaat kanssaeläjät huomaatte, nämä asiat ovat USEILLE vaikeita ja eläkefirmoissa ja verottajalle ne viestitään huonosti. 

AP

Vierailija
28/31 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulihan se sieltä!

Ala yrittähäksi, se on erittäin helppoa!

Minun tulot on verotettu sekä pakollisilla maksoilla minimoitu että ei ole varallisuutta perustaa yritystä, suomessa kun on kaikki niin pirun kallista kun täytyyhän joka yrittäjän saada maksimaalinen voitto. Ja rehellisesti sanottuna minun omatuntoni ei kestäisi sitä vaadittavaa rahanahneutta toisten kustannuksella että yritys pysyisi pystyssä

Vierailija
29/31 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Tienaan 4 kuukaudessa 4000-10000 euroa, vaihtelee.

Vierailija
30/31 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä tämä alkaa mennä jo umpiluuhun kiitos vaan, mutta kuten rakkaat kanssaeläjät huomaatte, nämä asiat ovat USEILLE vaikeita ja eläkefirmoissa ja verottajalle ne viestitään huonosti. 

AP

Eihän näitä asioita voi selkeäksi tehdä kun siinä sulkeutuisi porsaanreiät ja tulkintamahdollisuudet mitä yritykset/yrittäjät käyttävät verojen ja maksujen minimointiin. Siinä on syynsä mikä takia omistajilla on pääomatulot sekä työläisillä on ansiotulot. Pääomatuloilla pystyy kikkaileen mutta ansiotuloilla ei

Vierailija
31/31 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Tienaan 4 kuukaudessa 4000-10000 euroa, vaihtelee.

Jaa. No sitten sun varmaan pitää kikkailla, jos et halua maksaa tuota YEL. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi