YEL-maksu palautuu veronpalautuksena kukkaroon. Mitä järkeä systeemissä on?
Olen kysynyt Varmasta, olen kysynyt Ilmarisen asiakaspalvelusta. Olen kysynyt Googlelta ja verottajalta. Kukaan ei osaa selittää miksi YEL-maksua maksetaan, jos se palaa täysmääräisenä takaisin seuraavan vuoden verotuksessa.
Arjessa pienituloiselle kevytyrittäjälle maksu on arjessa vain rasite ja stressinaihe.
Osaako joku sivistää?
Kommentit (31)
Kuinka niin palautuu veronpalautuksena?
Valistapa tyhmää yrittäjää?
Ap on kai niitä yksinkertaisia, joiden mielestä yritystoiminnan menoja ei pitäisi lukea kirjanpidossa menoiksi, vaan koko liikevaihto tulisi lukea verotettavaksi tuloksi.
En tiennytkään että yrittäjillä on noin antelias eläkejärjestelmä, jossa maksetut eläkemaksut saa seuraavana vuonna takaisin. Kannattaa maksaa itselleen kunnon eläke kun kerran ilmaiseksi saa.
Mikä tämä täysimääräisenä palautumisjuttu on nyt olevinaan?
Ei sitä maksua veroista vähennetä vaan tuloista. YEL osuudesta ei tarvi maksaa veroa.
Assburger kirjoitti:
Ap on kai niitä yksinkertaisia, joiden mielestä yritystoiminnan menoja ei pitäisi lukea kirjanpidossa menoiksi, vaan koko liikevaihto tulisi lukea verotettavaksi tuloksi.
Ei vaan ap on niitä yksinkertaisia jotka luulee että verovähennys vähennetään veroista ja on kyseinen kulu on ilmainen.
Koska olen huono näissä asioissa, todella huono, olen kysynyt verottajalta, palautuuko YEL-maksu veronpalautuksen muodossa takaisin kukkaroon. Vastaus oli kyllä. Kysyin mitä järkeä tässä on, kun jokaisella on kuitenkin se pieni takuueläke. Ei osattu vastata.
Älkää jaksako nyt vittuilla (halpaa toimintaa), vaan vääntäkää tyhmälle rautalangasta.
AP
Vierailija kirjoitti:
Koska olen huono näissä asioissa, todella huono, olen kysynyt verottajalta, palautuuko YEL-maksu veronpalautuksen muodossa takaisin kukkaroon. Vastaus oli kyllä. Kysyin mitä järkeä tässä on, kun jokaisella on kuitenkin se pieni takuueläke. Ei osattu vastata.
Älkää jaksako nyt vittuilla (halpaa toimintaa), vaan vääntäkää tyhmälle rautalangasta.
AP
Ja tällaiset toimii yrittäjinä...
Parempi kai, että yrittää, kuin nostaa tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Onko Ap Sofia B?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Usein se vaatiin vähän hulluutta että ryhtyy yrittäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
AP
Kysy kirjanpitäjältä.
Olet ymmärtänyt väärin, YEL maksu ei palaudu verotuksessa.
AP, anna, kun setä selittää:
Yritystoiminnassa kaikki myynti, raha, jota tulee yritykseen sisään, on liikevaihtoa.
Tästä maksetaan arvonlisävero.
Joudut ostamaan yrityksteen asioita, tarvikkeita, raaka-aineita, maksamaan vuokria, palkkoja, ELÄKEMAKSUJA, jne.
Nämä menot vähennät liikevaihdosta, viivan alle jää yrityksen liikevoitto, joka on toiminimen tapauksessa myös yrittäjän verotettava tulo.
Maksamastasi alv summasta vähennät ostamiesi tuotantopanosten alv osuuden.
Lisäksi voit kirjata menopuolelle poistoja.
Jos ostat 10 000€(alviton) hintaisen työkoneen, et saa kirjata tätä summaa menoksi vaan enintään 25% koneen hinnasta eli 2500€.
Seuraavana vuonna voit poistaa 25% jäljelle jääneestä 7500€ summasta jne.
No niin, tällä tavalla se eläkemaksu menee vähennyskelpoiseksi kulueräksi, onko tässä jotain epäreilua?
Olen yrittäjä ja tilitoimiston omistaja. Ei, YEL ei palaudu sinulle täysimääräisenä verotuksessa. Siitä tehdään täysimääräinen verovähennys, mikä ei ole sama asia kuin palautuminen kokonaan.
YEL- maksun voi lisätä tilinpäätöksessä menoihin, jolloin se vähentää jonkin verran veroprosenttia eli prosenttia, jolla maksat tuloista veroja. Se ei mitenkään palaudu täysimääräisenä yrittäjälle.
Olen miettinyt, että alkaisin pitää jotain rautalangastavääntämis youtube -kanavaa juuri tällaisista asioista. En vaan tiedä miten saisin kohdattua näiden ap:n kaltaisten kanssa, jotta he saisivat tarvitsemansa tiedon.
No, anteeksi ilkeä asenteeni, luulin, että yrittäjille kateellinen siellä kiukuttelee.
Olen nimittäin törmännyt tällaisiin, joiden mielestä 100 000€ liikevaihtoa pyörittävä yrittäjä on sikarikas porsas.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, että alkaisin pitää jotain rautalangastavääntämis youtube -kanavaa juuri tällaisista asioista. En vaan tiedä miten saisin kohdattua näiden ap:n kaltaisten kanssa, jotta he saisivat tarvitsemansa tiedon.
Miten olisi pieni hakukoneoptimointi yleisimmillä aiheen hakusanoilla tubeen ja menoksi...
Vierailija kirjoitti:
Teet vaan videot täsmäotsikoilla jotka löytyy googlesta kun aloittelevat yrittäjät hakee näitä juttuja. Minusta ainakin tuo kanava olisi hyvä idea. Olen nimittäin itsekin ihmetellyt tätä YEL systeemiä todella paljon.
Mutta ap:lle, luultavasti puhe oli jostain verovähennyksestä, eli saat verovähentää YEL maksut vaan ja se pieni osuus palautuu
Kerryttää eläkettä? Tai niin kuuluisi ainakin. Peukut pystyyn, että saat tuplahyödyn!