Miksi joku opiskelee koulunkäynnin ohjaajaksi, kun siihen hommaan pääsee ilman mitään koulutustakin?
Useampikin tuttuni tekee niitä hommia, myös kehitysvammaisten parissa.
Ovat ihmetelleet, kun työpaikoilla on lähihoitajia ja sosionomeja avustajina, vaikka nämä tuttuni ovat päässeet samoihin hommiin ihan lukiopohjalta.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Lukiopohjalta? Miten voi opettaa lapsia...
Opettaja opettaa, ei avustaja.
Vierailija kirjoitti:
Lukiopohjalta? Miten voi opettaa lapsia...
Luetun ymmärtäminen. Ohjata ei ole opettaa.
Kyllä ohjaajankin pitäisi osata aika paljon, että voi ohjata oppimisvaikeuksista kärsiviä lapsia. On suuri ero, onko ohjaaja vastuuseen kykenevä, koulutettu ammattilainen, vai lukiolainen, jota itseäänkin saa koko ajan ohjeistaa. Pahimmillaan "ohjaaja" istuu luokan perällä, räplää kännykkää, eikä tee mitään, jollei erikseen sano. Näin opettajana on ehtinyt nähdä kaikenlaista. Yhdelle "ohjaajalle" annoin porttikiellon luokkaani, kun hän alkoi ohjeistaa luokkaa ylitseni.
Joo, niin valitettavasti pääsee. Työ vaan on oikeasti vaativaa, ja vaatii myös osaamista. Valitettavasti olen vierestä nähnyt miten kouluttamaton ihminen laitetaan esim. kehitysvammaisen tai autistisen oppilaan avustajaksi, ja tilanteet menee aivan kaoottisiksi koska toisella ei ole ymmärrystä lapsen haasteista ja siitä miten niitä haastavia tilanteita hoidetaan ja lasta tuetaan.
Koulunkäyntiavustajien ja muidenkin avustajien koulutusvaatimuksia pitäisi mielestäni lisätä ja palkkaa ehdottomasti nostaa. Se on hävyttömän alhaisella tasolla.
Koulutetut kuitenkin voi tehdä sitä myös siksi että on aito halu työskennellä näiden lasten kanssa ja tehdä työnsä hyvin. Pätevyys antaa myös mahdollisuuden vakipaikkaan. Mutta tottahan se on, että esim. harva lähihoitaja avustajaksi ryhtyy, koska lähärinä palkka on parempi.
Olisko palkassa eroja. Samoin siinä, voiko saada vakipaikan.