OP:n katevaraus, tililtä lähti yli 100e, mitä v*ttua!!?
Koin äsken "pienen" järkytyksen kun kirjauduin verkkopankkiin ja katsoin että tilille oli jäänyt vaivaset 40 euroa raha. En todellakaan ole viime päivinä tuhlaillut niin paljoa ja oikein laskimen kanssa laskin että paljonko siellä pitäisi nyt olla rahaa kaikkien tilitapahtumien jälkeen. Noh, siellä pitäis olla melkein 200e mutta perkeleen OP-pankki oli vienyt multa jotain pirun katevarauksia yli sadan euron edestä!!!?? Siis mitä ihmettä?? Mulla on Visa Electron. EI siis ole luottokortti, eikä minulla ole muita tilejä/kortteja kuin tämä yksi. En siis ole ostanut luotolla/velaksi tms. Minulla ei myöskään ole muita lainoja pankilta kuin opintolaina, ja senkin se ottaa n. kerran parissa kuukaudessa ja summa on yleensä n. 10-15e.
Eli mitä pirua, miten on mahdollista että multa on nyt viety "katevarauksena" 113e? Onko tässä nyt joku kikkailu vai voiko olla, että pankki teki virheen?
Tässä pitäis vielä tämä kuukausi elää ja maksaa mm. kalliit lääke ym. ostot sekä LASKUT. Seuraava eläke tulee vasta ensi kuussa. Mitä ihmettä nyt??
Kommentit (43)
Kaikki ei ole aina pankin vika, esim. myyjän puolelta katevaraus voi tulla viiveellä.
Minä otan aina kuitit ja säilytän niitä jonkun aikaa, niin näkee mitä on ostanut. Helposti sitä unohtaa, itsekin ihmettelin hetken 67 euron katevarausta, vaikka ihan selkeestihän se meni urheiluliikkeeseen. Pääsi vaan unohtumaan, että kävin sielläkin reissussa, vaikka tuossa ne uudet jumppavaatteet on nenän edessä. Eli kun tulee tilanne, ettei muista mihin meni, kuiteista se vastaus löytyy.
Aiheen vierestä; miehen tililtä lähti juuri ihan oikeasti tuplana veloituksia, jotka on oikeasti jo maksettu. Täällä on ollut vikaa yhden kylmäaseman bensa-automaatissa. Ohjemointivirhe. Rahat palautuvat tilille... Joskus.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 00:33"]
Esim. takseilla kestää usein jopa yli pari viikkoa ennen kuin veloitukset lähtee tililtä. Tätä kuuta on kulunut reilu viikko, joten ihan hyvin voi olla jotain viime kuun ostoksia katevarauksessa.
[/quote]
No eipä ole ainakaan minulla mennyt taksimaksussa tai missään muussakaan maksussa yli kahta viikkoa. Ja katevaraus minulla ainakin menee heti ostoksen yhteydessä vaikka vasta myöhemmin veloitetaan tililtä.
Olin itse aika tyrmistynyt kun electronilla oli mennyt tili miinukselle jokin aika sitten. Mitä järkeä on katevarauksilla jos ne eivät näy heti ja on mahdollista humputella tili miinukselle!? En ainakaan minä muista kaikkia parinkympin ostoksia, vaan oletan että tilillä on oikeasti se summa käytettävissä mitä saldona lukee. Piti sitten ottaa pikavippi että sain tilin takaisin plussalle välttääkseni tilinylitysmaksun. ..ttu!
Itselläni on lähtenyt rahaa "yllättäen" tililtä. Selvisi, että R-kioski veloitti reilu kuukausi aiemmin tehtyä matkakortin latausta.
Soita pankkiin, he voivat selvittää mikä taho on varauksen takana. Pankki ei ole syyllinen, jos kortilla olet maksanut jossakin ja katevaraus on syntynyt, oli se aiheellinen tai ei.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 00:22"]
[/quote]
Niin tuossahan sanotaan että katevaraus tehdään ostotapahtuman yhteydessä jotta varmennetaan että tilillä on rahaa. Ei katevaraus viikkojen päästä mene. Lopullinen veloitus tililtä voi kestää mutta kyllä se katevaraus tehdään silloin ostohetkellä.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 08:40"]
Olin itse aika tyrmistynyt kun electronilla oli mennyt tili miinukselle jokin aika sitten. Mitä järkeä on katevarauksilla jos ne eivät näy heti ja on mahdollista humputella tili miinukselle!? En ainakaan minä muista kaikkia parinkympin ostoksia, vaan oletan että tilillä on oikeasti se summa käytettävissä mitä saldona lukee. Piti sitten ottaa pikavippi että sain tilin takaisin plussalle välttääkseni tilinylitysmaksun. ..ttu!
[/quote]
Menikö tili paljon yli ja pitkäksi aikaa? Minulla on tullut useinkin pieniä tilin ylityksiä mutta ei niistä ikinä maksua ole mennyt.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 08:45"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 08:40"]
[/quote]
Menikö tili paljon yli ja pitkäksi aikaa? Minulla on tullut useinkin pieniä tilin ylityksiä mutta ei niistä ikinä maksua ole mennyt.
[/quote]
Samana päivänä korjasin tilanteen, 40e oli miinuksella. Netistä luin että pankit veloittavat ylityksestä ja mulla oli seuraavaan tilipäivään vielä viikko aikaa.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 08:48"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 08:45"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 08:40"] Olin itse aika tyrmistynyt kun electronilla oli mennyt tili miinukselle jokin aika sitten. Mitä järkeä on katevarauksilla jos ne eivät näy heti ja on mahdollista humputella tili miinukselle!? En ainakaan minä muista kaikkia parinkympin ostoksia, vaan oletan että tilillä on oikeasti se summa käytettävissä mitä saldona lukee. Piti sitten ottaa pikavippi että sain tilin takaisin plussalle välttääkseni tilinylitysmaksun. ..ttu! [/quote] Menikö tili paljon yli ja pitkäksi aikaa? Minulla on tullut useinkin pieniä tilin ylityksiä mutta ei niistä ikinä maksua ole mennyt. [/quote] Samana päivänä korjasin tilanteen, 40e oli miinuksella. Netistä luin että pankit veloittavat ylityksestä ja mulla oli seuraavaan tilipäivään vielä viikko aikaa.
[/quote]
Mäkin olin lukenut että pankit veloittais jotain.. Mulla tainnut olla alle 10€ ylityksiä, ja on saattanut mennä juuri viikko ennenkuin tullut rahaa.
Miten eläkeläisellä voi olla opintolainaa?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 00:19"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 00:13"]
Sä oot ostanu jotain aiemmin, ja se summa ei ole jostain syystä velottunut sun kortilta. Nyt on.
[/quote]
No tämä kävisi edes jotenkin päinsä, mutta vaikea ymmärtää silti. Miten se summa ei muka ole heti veloittunut? Onko nämä ostokset siis tehty viime kuussa!? Miksi se yli 100 euron osto/ostot eivät näy tilitapahtumissa, ja milloin tulevat mahdollisesti näkyviin?
[/quote]
Mulla kävi niin paska tuuri, että palkka päivään oli pari päivää ja luonnollisesti tilillä ei sii enää paljoa ollut eli vain 8e. Sieltä lähtikin sitten katevaraus kahden kuukauden takaa! 50e ja sitten vielä sen takia OP 12e huomautusmaksu siitä, että tili meni miinukselle. Aivan kuin en olisi ilman sitä 12e huomautusmaksua sitä huomannut. Oli tosi kiva kun opintotuesta lähti 62e heti. N19
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 08:53"]
Miten eläkeläisellä voi olla opintolainaa?
[/quote]
Jos vaikka ottanut opintolainan ennen eläkkeelle jääntiä/pääsyä.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 09:00"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 00:19"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 00:13"]
Sä oot ostanu jotain aiemmin, ja se summa ei ole jostain syystä velottunut sun kortilta. Nyt on.
[/quote]
No tämä kävisi edes jotenkin päinsä, mutta vaikea ymmärtää silti. Miten se summa ei muka ole heti veloittunut? Onko nämä ostokset siis tehty viime kuussa!? Miksi se yli 100 euron osto/ostot eivät näy tilitapahtumissa, ja milloin tulevat mahdollisesti näkyviin?
[/quote]
Mulla kävi niin paska tuuri, että palkka päivään oli pari päivää ja luonnollisesti tilillä ei sii enää paljoa ollut eli vain 8e. Sieltä lähtikin sitten katevaraus kahden kuukauden takaa! 50e ja sitten vielä sen takia OP 12e huomautusmaksu siitä, että tili meni miinukselle. Aivan kuin en olisi ilman sitä 12e huomautusmaksua sitä huomannut. Oli tosi kiva kun opintotuesta lähti 62e heti. N19
[/quote]
Siis opintolainasta ei tuesta en saa tukea kun olen oppisopimuksella.
Luulisi että ap muistaa noinkin ison ostoksen kuin 113€ jos rahaa ei ole paljoa normaalisti käytössä? Kysy pankista että kuka sitä veloittaa jos ei tunnu muuten selviävän esim. kuiteista.
Joo. Oot ostanut jotain aiemmin. Siinä voi olla useampia ostoja esim. parikin kauppareissua tai mitä olet tehnytkään.
Ostat jotakin electronilla, tilille tuleenäkyviin katevaraus kun maksu ei mene heti. Joskus katevaraus on tullut vasta useamman päivän päästä näkyviin. Ja näkyyhän siellä verkkopankissa, missä olet ostoksia maksellut.
Ja joskus systeemi kuitenkin pettää. ..
Viime viikolla erään myymälän pankkikorttiostot menivät asiakkaiden tileiltä 154 kertaa. Katevaraus electron-ostosta oli näkynyt nettipankissa vain kerralla. Muutama päivä siinä meni ennen kuin rahat palautuivat tilille. Ei naurattanut.