Mitä pitäisi ajatella opettajasta, jonka viestit vilisevät kielioppivirheitä?
Siis lapseni on ekalla luokalla. Opettajan wilma-viestit on ihan kuin lapsen tai teinin kirjoittamia. Ei pilkkuja, yhdyssanavirheitä ja ihan väärin taivutettuja sanoja. Lisäksi aivan liian pitkiä virkkeitä. Puhekielisyys ei haittaisi ilman muita virheitä, mutta nyt tökkii sekin. Miten tämä on edes mahdollista? Voiko opettaa lapsiakin miten sattuu? Muilla samoja kokemuksia? Eikö tässä rapaudu koko suomen kieli?
Kommentit (50)
Tällainen aloitus on ollut täällä useita kertoja. Aina ihmetellään, että mikä niitä opettajia vaivaa kun eivät osaa edes kirjoittaa. Voin sanoa, että kiire ja stressi vaivaa niin paljon ettei pysty miettimään mitä kirjoittaa.
Mua pistää silmään opettajan huonot kirjoitustaidot.
Lasten opettajista kaikki tekevät kirjoitusvirheitä Wilma viesteihin.
Lisäksi mulla on useita opettajia kavereina, sama juttu. Eivät ole kovinkaan huolellisia suomen kanssa. Se jaksaa hämmästyttää mua.
ps. en ole opettaja, joten multa ei voi tässä yhteydessä vaatia mitään osaamista. ;)
Tee valitus koulun rehtorille ja vaadi oikeakielistä tekstiä opettajalta.
Enemmän huolettaa ihmiset, joiden kyky itsenäiseen ajatteluun on niin surkastunut, että joutuu täältä kysymään mitä missäkin tilanteessa kuuluu ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule. Tuon ikäiselle opettajan tärkein ominaisuus on luonne, ei hän mikään äidinkielen opettaja ole. Eiköhän osaa lukemaan ja kirjoittamaan opettaa.
Eiköhän noista tosiaan selviä: opetellaan tekninen lukutaito ja siihen liittyvät käsitteet (äänne, kirjain, tavu, sana, lause, virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti, kuva)
Arviointi: Oppilaan tekninen lukutaito on sujuva.
- harjoitellaan tiedon etsintää tekemällä havaintoja ympäristöstä
- opetellaan myös tiedon kertomista toisille
- opetellaan kirjaston käyttöä
- luetaan/kuunnellaan monipuolisesti erilaisia tekstejä
- jaetaan lukukokemuksia
- tutkitaan ja tulkitaan kuvia
Arviointi: Oppilas kykenee keskittymään tarinan kuunteluun ja keskustelemaan kuulemastaan.
kerrotaan yksin ja yhdessä omaan kokemuspiiriin liittyviä asioita puhuen ja kuvittaen
Arviointi: Oppilas pystyy kertomaan omasta kokemuksestaan ymmärrettävästi
- tarkastellaan puhutun kielen muuntamista kirjoitetuksi kieleksi
- opetellaan isojen ja pienten tekstauskirjainten piirtämistä sekä niillä kirjoittamista
Arviointi: Oppilas osaa tekstata selkeästi.
- tutustutaan näppäintaitoihin
- tuetaan oikeinkirjoitustaidon kehittymistä fonologisen tietoisuuden harjoitteiden ja lukemisen avulla
- harjoitellaan käyttämään omissa teksteissä oikeinkirjoituksen perusasioita (sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä)
Ole ap kiitollinen, että lapsellasi edes on opettaja. Pätevistä opettajista alkaa olla pulaa ja joskus jopa epäpäteviä henkilöitä on vaikea löytää opehommiin. Varsinkin erityisluokanopettajista moni on epäpätevä, koska päteviä ei ole. Oman lapseni opettajana on toiminut koko vuoden joku luonto-opas tai vastaava. Paha siinä on valittaa, kun pätevämpää ihmistä ei löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen opettaja? Kirjoittamisen ja lukemisen taidot ovat heikentyneet kymmenessäkin vuodessa aika paljon. t. äidinkielen ope, 65 v.
Nuorehko, ehkä noin 28-vuotias.
Ap.
Lol, teinit on niin tyhmiä
Vierailija kirjoitti:
Mua pistää silmään opettajan huonot kirjoitustaidot.
Lasten opettajista kaikki tekevät kirjoitusvirheitä Wilma viesteihin.
Lisäksi mulla on useita opettajia kavereina, sama juttu. Eivät ole kovinkaan huolellisia suomen kanssa. Se jaksaa hämmästyttää mua.
ps. en ole opettaja, joten multa ei voi tässä yhteydessä vaatia mitään osaamista. ;)
Millään muulla ei ole mitään väliä kuin sillä, että opettaja opettaa koulussa kieliopin oikein. Kyllä se siellä tunneilla luonnistuu, vaikka Wilma- viesteissä voi vilistä kielioppivirheitä. On eri asia minuuttiaikataululla kirjoittaa useita viestejä kuin opettaa 3. luokkalaisille äikkää. Silloin ope kyllä keskittyy kunnolla.
Älä tee niin, kuin minä teen vaan tee niin, kuin minä sanon.
Tiesittekö, että kirjoitusvirheistä valittavat ihmiset on yliopistotutkimuksen mukaan ku*ipäitä?
Joo nää on näitä, joita kutsutaan hankaliksi vanhemmiksi. Oppilaasta voidaan tykätä, mutta vanhemman kanssa kontaktia vältellään viimeiseen asti.
Kiire on p*ska tekosyy sille, ettei osaa omaa äidinkieltään.
Sillä opettajalla voi ihan oikeasti olla lukihäiriö. Niin vaikeaa kun voikaan tietynlaisten huoltajien ymmärtää niin se on ihan mahdollista. Voisi joskus ajatella hieman ennen kuin kovin paljon toisia haukkuu ja arvostelee.
Tämä on vain ap:n tapa tuoda itsensä esille, että on parempi ihminen, kuin opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vain ap:n tapa tuoda itsensä esille, että on parempi ihminen, kuin opettaja.
En tietenkään ole. Kunnioitan vain äidinkieltämme. Se on lähinnä arvovalinta. Ja jos se tekee hankalaksi, ikävää. En kuitenkaan ole koskaan valittanut hänelle mistään. Yhden ainoan kerran edes tavannut.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Joo nää on näitä, joita kutsutaan hankaliksi vanhemmiksi. Oppilaasta voidaan tykätä, mutta vanhemman kanssa kontaktia vältellään viimeiseen asti.
Selvä. Minua onkin helppo vältellä. En ole kertaakaan hänelle kirjoittanut muuta kuin, että lapsi on ollut välillä poissa koulusta. Kerran tavattiin. Kehui lasta. Siinä se.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Opeillakin voi olla esim. lukihäiriö. Onneksi opetusmateriaalit ovat hyviä ja opella on käytössään mallivastaukset. En olisi tuosta vielä hirveän huolissani, jos homma muuten näyttää toimivan.
Millainen on esim. ainekirjoituksen mallivastaus? Vai eikö ainekirjoitustakaan enää ole koulussa?
Mun lapsen opettaja arvosteli äidinkielen kokeen niin, että laittoi lapselle nolla pistettä vastauksesta "hyvin", kun piti kirjoittaa adverbi sanasta "hyvä".
Eli olisi pitänyt olla kauniisti, nopeasti, hitaasti, huonosti ja HYVÄSTI.
Kyllä minäkin olen töissä kiireinen. Mutta yritän kuitenkin olla ymmärrettävä, kohtelias ja kirjoittaa hyvää suomea. Ei sitä huonoa kieltä kirjoita yhtään nopeampaan.
Ap.