Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska viimeksi olet kokenut tällaisen tunnelman: kylässä vanhuksen kotona

Vierailija
21.02.2022 |

Vanhus avaa sinulle oven ja pyytää sisään. Hänen liikkeensä ovat haparoivat, äänensä hauras. Heikentyneen näön takia hän ei katso suoraan silmiin vaan katse jää johonkin nenän korkeudelle.

Asunnossa haisee tunkkaiselta, hajuun on sekoittunut vastakeitetyn kahvin tuoksu. Vanhus pyytää sinua istumaan olohuoneen tummanvihreälle plyyshisohvalle. Sohvan edessä olevalla pöydällä on ruskeaksi värjätty lasimaljakko jossa on Fazerin parhaat -karamelleja. Piirongin päällä on kehyksissä valokuvia ihmisistä, vihkipareista lasten koulukuviin, ainakin viiden vuosikymmenen ajalta.

Vanhus kääntyy mitään sanomatta ja kävelee hitain, vapisevin askelin keittiöön. Kohta sieltä kuuluu harvakseltaan astioiden kilahduksia. Kurkotat sohvalla istuen keittiöön: vanhus ottaa hitain liikkein kaapista kupin ja kaataa siihen kahvia. Kello raksuttaa seinällä.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikää: omat lastenlapsenne kokevat samanlaisen tunnelman valkoisissa konmaritetuissa kodeissanne ja miettivät, että on niissä vanhusten asunnoissa outo tunnelma, sillai pysähtynyt.

Havettaako Englantilaista aatelistoa jonka suku on asunut samassa kartanossa tuhat vuotta? Ei yhtaan, ylpeita ovat "vanhoista" huonekaluistaan ja muista tavaroista.

Suomessa ei kunnioiteta historiaa, kaikki sisustavat viimeisen muodin mukaan, ilman omaa panosta.

Hävettääkö englantilaista aatelistoa, että suomalainen ei osaa kirjoittaa kansallisuutta pienellä alkukirjaimella?

Vierailija
22/22 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koin tuon vuodet 2013-2018. 1 vanhuksen kanssa. Niinpäs sinä lähes päivitäin kun mahdolisuus oli käydä mutkankautta sukua mies kun oli ja palkatta!Puhtalla sydämellä olin.Muistin myös pitä kädestä kiinni ja oikeasti kunella mitä hän puhuu.Joka päivä kävimme myös läpi vanhoja valokuvia ja nissä oli elävät tarinat. Kuoli alzmer. Siivosin, tiskasin pyykit koneesen laitoin ymm. Vein myös putuvaa tarvetta omalla rahallani.Rinalla siinä toinen vanhus nainen, joka siten asui kerostaloa sama kuin minä 2000-2017. Kuoli myös alzmer. Joten piipahdin kireiltäni hänenkin koti. Viikon loppusin hänellä kerkisin ,myös palkatta pestä lattiat,pyykit laitaa. pitää kädestä ja olla läsnä.Kunella hänen historiaa ja yhdessä katsoimme myös valkokuvia.Arki iltani hätäsesti 1h. aika ei riittänyt. Mutta kolmatta en jaksanut riitti 2 vanhusta. Kun ystävälläni todetiin alzmer juuri ennen koronaa.Vetäydyin koronan takia.Ystävät tai mutkan kautta sukua jos lähtee autaman oma ehtosesti.Ei saa tukea mistään ja vaaditan enemmän,kuin kenties ihminen jaksaa kantaa.Omaishoitajille on tuki verkostot siitä huolimatta vaikka eivät olisi läsnä.Me ystävät tai sukua jollin tavoin olemme niitä arjen näkymättömiää ihmisiä.Jos monta saman aikaa autetavaa ja itse maksumiehenä,kun näkee puteen autaa.Lopulta uupuu totalisesti. Joten päätin yhtän ihistä en itsenäisesti auta enää, Olen homani houtanut ,tuntenut 2 ihnaan vanhusta ja myös itse sanut heidän kauneman sanan palkaksi: Kiitos Tia,en olisi pärjänyt ilman sinua.Riitti. Mutta opetti huolehdin vain itsestäni,sillä minulla ei verkostoa se päivä kun en kykenen enää itse kodin siivous, kaupat ymm.Hiukseni harmantu ja askel on raskaapi .Mutta näin myös livenä mahtavan koti hoidon vuosia, 3 eri aluetta Itä-Helsinki.. Kiitän ja kumaran ja kunnioitan kotihoidon väkeä !tekstissä voi olla virheitä.Anteksi se luki häiriöni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme