Ahdistaa kun en tiedä tulevasta vauvasta juuri mitään!!
Np ultra viikolla 12. Välissä yksi neuvola jossa kuunneltiin sydänäänet. Sitten rakenneultra rv 20. Näkyviltä osin kaikki kunnossa. Painoarvio jotain 350 grammaa. Sen jälkeen yksi neuvola rv 22 ja nyt viimeisin neuvola rv 32. Seuraavaksi olis lääkäri rv 36 jos pysyn kasassa sinne asti. Kovin kipeitä on nuo supistukset. Siinä ei ole ultraa eikä siis mitään paino arviota, ainoastaan kohdunsuun tilanne katsotaan. Seuraava neuvola oliskin sitten rv 39 mutta kun takana on useampi synnytys niin en usko sinne enää meneväni.
Vauva on laskeutunut ja kiinnittynyt jo muutama viikko sitten ja silti sf mitta menee yläkäyrällä. Liikelaskentaa teen ja niiden mukaan kaikki ok. Mutta mutta....sukupuolesta ei tietoa, ei istukan toiminnasta eikä vauvan painosta. Istukka on mulla kalkkeutunut aina melko paljon joten se pelottaa. Samoin vauvan paino, koska noin 3,5 kg mahtuu vielä alakautta syntymään.
Lisäpelkona se, että synnytykseni ovat todella nopeita. Eli pelottaa se, että vauva lähtee syntymään vauhdilla ja on liian iso. Olen siis syöksysynnyttäjä. Kaksi edellistä on käynnistetty juuri tämän takia, ettei synny kotiin. Mutta nyt näitä huolia ei kuunneltu ollenkaan. Sanottiin vaan että on vähennetty neuvolakäyntejä jos mikään ei ole vialla. Nyt jännitän sitäkin ehdinkö edes sairaalaan.
Kommentit (8)
No voi hyvä ihminen. Se on sun vauva, ei neuvolan. Sinä voit mennä yksityiseen ultraan ihan milloin vaan, vaikka heti tänään. Eikö sun päähän pälkähtänyt tällaista vaihtoehtoa?
Yhden bensatankillisen hinnalla saat selville lapsen sukupuolen, pituuden, painon, päänympäryksen, sen missä napanuora on, paljonko lapsivettä on, mikä on kohdunsuun tilanne ja lisäksi saat arvion synnytyksen kestosta. Nyt puhelin kätöseen, suotta ahdistut asiasta, jonka voit hoitaa alta pois heti ja nyt.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:11"]No voi hyvä ihminen. Se on sun vauva, ei neuvolan. Sinä voit mennä yksityiseen ultraan ihan milloin vaan, vaikka heti tänään. Eikö sun päähän pälkähtänyt tällaista vaihtoehtoa?
Yhden bensatankillisen hinnalla saat selville lapsen sukupuolen, pituuden, painon, päänympäryksen, sen missä napanuora on, paljonko lapsivettä on, mikä on kohdunsuun tilanne ja lisäksi saat arvion synnytyksen kestosta. Nyt puhelin kätöseen, suotta ahdistut asiasta, jonka voit hoitaa alta pois heti ja nyt.
[/quote] Synnytyksen kestosta... Sitä nyt ei tosiaan voi arvioida ennen kuin synnytys käynnissä:D
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:11"]
No voi hyvä ihminen. Se on sun vauva, ei neuvolan. Sinä voit mennä yksityiseen ultraan ihan milloin vaan, vaikka heti tänään. Eikö sun päähän pälkähtänyt tällaista vaihtoehtoa?
[/quote]
Mutta kun siinä pitää ihan itse ottaa vastuuta jostain.
Suomessa on nykyään aika huonolla tolalla nämä neuvolakäynnitkin ja ultrat kun vertaa keski'
-eurooppaan. Veroja maksetaan helvetisti mutta rahoillle ei saa vastinetta.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:13"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:11"]No voi hyvä ihminen. Se on sun vauva, ei neuvolan. Sinä voit mennä yksityiseen ultraan ihan milloin vaan, vaikka heti tänään. Eikö sun päähän pälkähtänyt tällaista vaihtoehtoa? Yhden bensatankillisen hinnalla saat selville lapsen sukupuolen, pituuden, painon, päänympäryksen, sen missä napanuora on, paljonko lapsivettä on, mikä on kohdunsuun tilanne ja lisäksi saat arvion synnytyksen kestosta. Nyt puhelin kätöseen, suotta ahdistut asiasta, jonka voit hoitaa alta pois heti ja nyt. [/quote] Synnytyksen kestosta... Sitä nyt ei tosiaan voi arvioida ennen kuin synnytys käynnissä:D
[/quote]
Mun kohdalla synnytysarvio meni tismalleen oikein. Synnytyksen keston voi kokenut kätilö/gynekologi todellakin arvioida kohdunsuun tilanteesta. Mulle muutama kymppi/satanen on hyvin pieni hinta siitä, että ponnistusvaiheessa tiedän että lapsi varmasti mahtuu tulemaan. Silloin energia on hyvä keskittää ponnistuvaiheeseen. Kyseessä on sentään lapsen henki, terveys ja elämä ja mun oma terveys, isot asiat. Itse asiassa, mikään muu asia tässä mun elämässä ei ole maksanut itseään takaisin yhtä hyvin kuin itse maksetut yksityiset ultrat.
-3-
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:13"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:11"]No voi hyvä ihminen. Se on sun vauva, ei neuvolan. Sinä voit mennä yksityiseen ultraan ihan milloin vaan, vaikka heti tänään. Eikö sun päähän pälkähtänyt tällaista vaihtoehtoa? Yhden bensatankillisen hinnalla saat selville lapsen sukupuolen, pituuden, painon, päänympäryksen, sen missä napanuora on, paljonko lapsivettä on, mikä on kohdunsuun tilanne ja lisäksi saat arvion synnytyksen kestosta. Nyt puhelin kätöseen, suotta ahdistut asiasta, jonka voit hoitaa alta pois heti ja nyt. [/quote] Synnytyksen kestosta... Sitä nyt ei tosiaan voi arvioida ennen kuin synnytys käynnissä:D
[/quote]
Mun kohdalla synnytysarvio meni tismalleen oikein. Synnytyksen keston voi kokenut kätilö/gynekologi todellakin arvioida kohdunsuun tilanteesta. Mulle muutama kymppi/satanen on hyvin pieni hinta siitä, että ponnistusvaiheessa tiedän että lapsi varmasti mahtuu tulemaan. Silloin energia on hyvä keskittää ponnistuvaiheeseen. Kyseessä on sentään lapsen henki, terveys ja elämä ja mun oma terveys, isot asiat. Itse asiassa, mikään muu asia tässä mun elämässä ei ole maksanut itseään takaisin yhtä hyvin kuin itse maksetut yksityiset ultrat.
-3-
[/quote] Se riippuu millä viikoilla synnytys käynnistyy, meneekö vesi vai käynnistyykö supistuksilla vai tuleeko jotain ongelmia minkä vuoksi käynnistetään. Eli melkoista lottoa antaa tuollaisia arvioita ja mielestäni aika epäilyttävää antaa jotain tuntimääriä. Muun toki näkee ultrassa. Terveisin kokenut kätilö
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:17"]Suomessa on nykyään aika huonolla tolalla nämä neuvolakäynnitkin ja ultrat kun vertaa keski'
-eurooppaan. Veroja maksetaan helvetisti mutta rahoillle ei saa vastinetta.
[/quote] Näissäkin on kuntakohtaisia eroja. Minut on ultrattu kolmesti lääkärineuvolassa rutiinikäynnillä, rakenneultrassa ja niskaturvokkeessa. Eli täällä tulee se minimissään 5maksutonta ultraa. Neuvolalääkärin ultran painoarvio myös piti hyvin. Oli turvallinen olo!
En tiedä, onko sinulta, ap, mitattu, että max noin 3,5 kiloinen mahtuisi alakautta syntymään, mutta itse olin noin 50-kiloinen, kun aloin odottaa esikoistani ja hän oli syntyessään yli nelikiloinen, ja syntyi normaalisti alakautta.
Koska sinulla on jo useampi synnytys takana, ne menneet vissiin liki samalla kaavalla, niin todnäk tämäkin menee niin, ja syytä huoleen ei ole. Kun lääkäriaika on, selviää, missä vaiheessa tilanne on, ja se taas sanelee jatkon. Suotta huolestut. Sieltä se tulee kuten aiemmatkin. Jos pelkäät syöksysynnytystä, pyydä päästä synnyttämään taas ennenkuin on aika.