Työhaastatteluun tulevat, älkää nyt v*ttu jännittäkö
Kiva siinä koettaa haastatella kun toinen istuu kakka housussa naama punaisena edessä ja sönkkää jotain ulkoa opittuja korulauseita.
Siinä tilanteessa minun täytyisi tutustua sinuun jotta tietäisin sopisitko meille töihin. Pelkäätkö niin paljon oikean minäsi "paljastumista" että jätät yritykseen mieluummin jännäkakan mielikuvan itsestäsi?
Ja haastattelussa sinun on tarkoitus selvittää että onko työ sellainen mitä ajattelit ja haluatko tulla yritykseen töihin.
Haastattelu ei ole kilpailu mikä pitää voittaa käyttäytymällä parhaiten ja vastaamalla parhaiten ..
Kommentit (36)
Hyvä kun sanoit, luulin että pitää jännittää. Nyt voinkin lopettaa sen..
Kun on tuollanen vastassa, pakko, ettei tuu vahingossakaan valituksi.
"Haastattelu ei ole kilpailu mikä pitää voittaa käyttäytymällä parhaiten ja vastaamalla parhaiten .."
Onpas.
No sehän olisikin kiva jos jännityksen saisi vaan napista painamalla pois. Ei minua pelota mikään "oikean minän paljastuminen", jännitän ilman rationaalista syytä.
Sinä ammattilaisena osaat toki luoda haastatteluun sellaisen tunnelman, että jännitys unohtuu, eikö niin?
Pointtisi on ihan hyvä, mutta asian ilmaisu aika huono. Niin huono ettei tiedä onko provo vai ei.
Ei se yleensä ole. Jos meillä on parempi hakija ja sinä et ole sitä mitä haemme, et voi todennäköisesti vastaamalla ja käyttäytymällä tehdä mitään, että tulisit valituksi. Se ei ole henkilökohtaista. Mutta pöydän molemmilla puolilla istuneena tiedän, että työhaastattelu menee monilla "iholle", joten aloittaja on turhan ilkeä. Toivottavasti tuo turhautuminen ei näy niissä haastattelutilanteissa, sillä hyvä haastattelija auttaa, ei lyttää haastateltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se yleensä ole. Jos meillä on parempi hakija ja sinä et ole sitä mitä haemme, et voi todennäköisesti vastaamalla ja käyttäytymällä tehdä mitään, että tulisit valituksi. Se ei ole henkilökohtaista. Mutta pöydän molemmilla puolilla istuneena tiedän, että työhaastattelu menee monilla "iholle", joten aloittaja on turhan ilkeä. Toivottavasti tuo turhautuminen ei näy niissä haastattelutilanteissa, sillä hyvä haastattelija auttaa, ei lyttää haastateltavaa.
Ja vastasin siis tuolle, joka väitti että työhaastattelu on "kilpailu".
Vierailija kirjoitti:
"Haastattelu ei ole kilpailu mikä pitää voittaa käyttäytymällä parhaiten ja vastaamalla parhaiten .."
Onpas.
Ei ole. Jos työssä vaaditaan esim matemaattista osaamista ja vastaat että "totta kai sujuu. Ja olen nopea oppimaan"
Ja jos näin ei oikeasti ole mutta valehtelet saadaksesi työn... Silloin yritys voi virheellisesti palkata sinut ja tuleehan se sitten esille.
Moni jännittäjä vastaa kaikkeen kyllä,että kaikki onnistuu ja ovat nopeita oppimaan.
Moni sanoo olevansa itseohjautuva ja omatoiminen. Kuitenkin kun annettu työtehtävä on ohi, jäädään näppäilemään kännykkää...
Moni on pakotettuna siellä tai haastattelija on liian vakava = ei kevennä tunnelmaa itse, jolloin jää jännittävä kuva haastatelluista.
Tuleeko HR-kanalta kakka housuun, kun sanon että ohitetaan nämä turhat jauhannat ja aletaan koodaamaan skrätsistä softaa millä skaalataan teiän bisnes kuuhun?!
Vierailija kirjoitti:
Sinä ammattilaisena osaat toki luoda haastatteluun sellaisen tunnelman, että jännitys unohtuu, eikö niin?
Jos ihminen ei kestä kahden keskistä juttelua ilman tuskan hikeä, ei hän pärjäisi töissäkään
Tämäpä juuri. Osaan olla luonteva ja mukava haastatteluissa, mutta oikeasti olen yksinpuurtaja enkä jaksa sosialisoida. En varmaan sopisi teille töihin. Osaan kuitenkin olla mukava ja leppoisa haastattelussa ja antaa kivan kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko HR-kanalta kakka housuun, kun sanon että ohitetaan nämä turhat jauhannat ja aletaan koodaamaan skrätsistä softaa millä skaalataan teiän bisnes kuuhun?!
No tällä meni kyllä ihon alle. Jäänyt joku paikka saamatta?
Vierailija kirjoitti:
Työntekijän näkökulmasta se on. Mulla kun ei ole mitään ennustuspalloa, josta näkisin että teillä on jo viis parempaa hakijaa, ja vaivaatte mua turhaan.
Mun pitää hakijana vastata parhaani mukaan ja näyttää itsestäni parhaat puolet. Että voin joskus saada työpaikan. Jotta voin saada palkkaa. Jotta voin saada lapseni ja ruokkia mukulani. Se on realismia, aika harva on niin oikeutettu että edes vois mennä duunipaikalle "koittaa oisko tää nyt mun juttu vai ei". Kyllä siellä työssä käydään ja sinne hakeudutaan ihan vaan siksi kun on pakko. ÄLä sinä ota SITÄ henkilökohtaisesti. Mua ei kiinnosta sun kanssa jutustelu ja bondaaminen, vaan mua kiinnostaa duunipaikka ja palkka.
Ap taitaa kirjoittaa pupukurssilta.
Olet selvästikin vakuuttunut, että jännittäjä ei ymmärrä liian jännittämisensä olevan pahasta. Ellet jopa ajattele, että haastateltava VALITSEE jännittää. No valitettavasti kaltaisesi ääliön maailmankuvaa on mahdotonta koittaa laventaa Vauvasta käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tällä meni kyllä ihon alle. Jäänyt joku paikka saamatta?
Ei ole yhtään paikkaa jäänyt saamatta, vaan asiansa osaava devaaja voi valita talonsa vapaasti. Se on tiedossa kaikilla alalla toimivilla.
Sä olet vain huono haastattelija. On sinun tehtäväsi saada normaali järkevä jännitys pois ja ihminen rentoutumaan.
Ja tietynlainen jännitys on vain hyvä. Ihminen on aidoimmillaan silloin jos haastattelija osaa kääntää itse tilanteen rennoksi.
Itse jännitän jopa haastattelijan roolissa :) Se on inhimillistä!
Ihan hyvä teksti, kaikkine provosointeineen. Noinhan se on.
Harmi vaan, että se ei kaikille toimi, että tiedostaa tuon.