Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

veisitkö lapsen päiväkotiin tässä tilanteessa? (isän loma)

Vierailija
21.02.2022 |

Isällä on viikon loma. Aiemman kokemuksen perusteella tiedän, että jos lapsi on isänsä kanssa päivät kotona, on lapsen päiväohjelma ja ainoa sisältö se, että hänelle laitetaan lastenohjelmat pyörimään aamusta alkaen. Isä viettää samalla aikaansa sohvalla kännykkää selaten.

Jos kysyn, miksi lapsi ei ole ulkoillut päivän aikana, isä sanoo, ettei lapsi halunnut lähteä ulos. Lapsella on ikää neljä vuotta.

Isä ei tee päivän aikana ruokaa, mutta tarjoaa kuitenkin jotakin kaapista löytyvää syötävää lapselle. Isä ei myöskään siivoa, tiskaa tms. (isä sanoo, että lapsen kanssa ollessaan hän ei pysty tekemään mitään muuta samalla. Se kännykän selailu vaikuttaa kuitenkin onnistuvan.). Kun tulen töistä, on minulla kiire laittamaan ruokaa ym. kotitöihin ja normaalina arkena se onnistuu ihan ok, kun lapsi on saanut purkaa energiaansa ja ulkoilla päiväkodissa.

Mutta loma-ajat on pulma. 8 h lähes tauottoman ruutuajan jälkeen lapsi on kovin 'kypsä'. Ei ole paljon liioiteltua sanoa, että lapsi 'hyppii seinille', kun on tuijottanut ruutua pävän ajan. (Isän mielestä ruutuaika kehittää lapsen keskittymiskykyä, ja toisaalta isän käsityksen mukaan kertoo lapsen keskittymiskyvystä, jos lapsi jaksaa seurata lastenohjelmia pitkään).

Koen tällaiset lomaviikot raskaiksi. Työpäiväni jälkeen pitäisi yhtäaikaa tarjota nälkäiselle lapselle ruokaa ja toisaalta lähteä ulkoilemaan hänen kanssaan, että saisi purkaa energiaansa. Lapsi alkaa helposti pyrkiä tekemään kaikenlaisia tihutöitä kotona, kun päivän aikana ainoa sisältö on ollut ruutu. Lapsi on luonteeltaan kovin vilkas. Hakee sillä varmasti myös aikuisen huomiota, kun eihän ruutu sitä pysty tarjoamaan. (iltojen osalta isä näkee asian niin, että hänen vapaansa alkaa, kun minä tulen töistä eli vastuu illan sujumisesta on minulla.)

Kaikesta edellä olevasta minulle on tullut mieleen, olisiko parempi, jos lapsi olisi päiväkodissa, vaikka isä onkin lomalla. Lapsen ja isän yhteinen aika on kyllä tärkeää. Mutta minä koen nämä lomaviikot raskaiksi. Ja onko tällainen lapsellekaan hyväksi.

Näkemyksiä?

Tiina

p.s. ja joo, lisää lapsia ei meille ole tulossa. Mutta olen kovin kiitollinen lapsesta, jonka olemme saaneet.

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä kuulosta tämän isän päivä yhtään erilaiselta kun kotiäitinä olevan vaimoni, ei ehdi tehdä ruokaa, ei siivota kun kaikki aika menee kuulemma lapsen vahtimiseen. Yhdessä sitten illalla siivotaan ja tehdään ruoka, kun minä olen käynyt kaupassa. Viikonloppuisin minun pitää olla lapsen kanssa että hän saa levätä.

Juu en olisi tehnyt lasta hänen kanssaan jos olisin tiennyt kuinka laiska on.

Eihän tässä mitää siivousta haluttukaan vaan juurikin sitä ulkoilua yms. olemista lapsen kanssa!

Vierailija
22/98 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä saisin raivarin ja tekisin ohjelman viikon ajalle, jos aikuiselta mieheltä on elämänhallinta kadoksissa. Kaksi päivää saisi olla enemmän ruutuaikaa, mutta muut päivät sitten sisältää ohjelmaa ja pakollinen ulkoilu joka päivä. Kyllä siinä ehtii lepäämään ja tuijottamaan kännykkää, vaikka kävisi yhtenä päivänä leikkipuistossa, toisena kirjastossa jne. Ja jos edes suostuisin laittamaan ruokaa lomalaisen puolesta (siinä tapauksessa, että päivä on ohjelmaa täynnä) mentäisiin kalapuikoilla ja muilla eineksillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan veljeni vaimolta tuo mies. Tosin hän on ollut vuosia kotona tekemättä yhtään mitään. Saivat lopulta sossun maksavan siivoojankin kotiin, kun oli niin oksettava talo. Myös veljeni on siis kotitöissä patalaiska, harrastusten parissa jaksaa kyllä värkätä. Jos jotain hyvää tuossa teidän tilanteessa, niin onneksi lapsellasi on edes yksi vastuullinen vanhempi. Siltikään en veisi lasta hoitoon. Mielestäni mahdollistat sillä miehesi vätystelyn jatkossakin. Ehkä tekisin pelisäännöt selväksi ja lopettaisin miehen passaamisen.

Vierailija
24/98 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä tavallaan AP sinun miestäsikin, eli että mahdollisesti haluaa kerrankin vain relata kun siihen on mahdollisuus. Tekisin varmaan sillä tavalla, että yrittäisin miehen kanssa puhua ja ehdottaisin vaikka että kolme päivää touhuavat lapsen kanssa kahdestaan aktiivisesti ja pari päivää lapsi sitten päiväkodissa. Eli kaikille jotain, keskitien ratkaisu.

Vierailija
25/98 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voisit ap vähän relata. En itsekään jaksanut ulkoilla lasten kanssa päivittäin, ihan kunnollisia noista on silti tullut. Ruokaa ei ole pakko laittaa lomalla, eineksilläkin pärjää. Ei jatkuvasti, mutta minusta on ok että lomalla voi tehdä mitä haluaa, syödä eineksiä, tilata pizzaa ym ja jättää ulkoilun vähemmälle.

Vierailija
26/98 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai kiellät myös itseltäsi lapsivapaat lomapäivät eli jos sinulla on lomaa vietät sen täysin lapsen kanssa? Vai onko tämäkin niitä vain naisten oikeuksia olla ilman lapsia lomallaan?

Erikseen on illanvietot tms. Sitten puolin ja toisin otetaan lapsista vastuu. Mutta lapsellakin on oikeus olla kotona! Päivähoito on raskasta ja se on lapsellekin työtä.

Isää niskasta kiinni ja potku perseelle, ihme vätys. En haluaisi edes elää tuommoisen tolvanan kanssa.

Eli siis mielestäsi isän loman tarvetta ei tarvitse miettiä vaikka tekisi rankkaa työtä kun äidin ja lapsen pitää päästä helpommalla ja saada lomaa?

Vierailija
27/98 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä isän oikeus lomaan?

Vierailija
28/98 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmekään kun ei perheet pysy kasassa kun näkee millaisia diktaattoreita äidit on eikä arvosta miestä ja miehen loman tarvetta millään tavalla. Kyllä mieskin tarvitsee lepoa vaikka naiset ei sitä suostu hyväksymään.

Vierailija
29/98 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän täytyy olla provo. 

Mutta 4/5, aika moni ottaa todesta.

Vierailija
30/98 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

CTurha isää mollatat.Oletko näkemässä minä olen kun äidit laitaa lapsille dvd pyörii koko päiväksi.Ainoa ulkoilu on mennä shopailee alle 7 vuotias pakotetan rattaisiin matkalla Itä-Keskus kauppa keskus. Ilmansen matkan takia. Lapselle työnetän eteen ranskan perunat .Siinä itse äidit selaa älypuhelin.Turhaan ei Itä-Helsingin päiväkodin ulko ovissa ole isolla lappu ollut jo 20 vuotta Lappu: Kun tuot lapsesi päiväkotiin tai haet, älä puhu puhelin! Lisäksi viellä kuva puhelimesta ja ruksit päällä.Jotta vanhemille tai lähikasvattajille menisi asia perille.

Vierailija
31/98 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä isän oikeus lomaan?

Luitko huonosti vai etkö ymmärtänyt, että isähän on lomalla.

Vierailija
32/98 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ottaisin miehestä eron, voi tietysti olla että sen jälkeen pitäisi toki viedä lapsikin hoitoon.

Vierailija
33/98 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä kuulosta tämän isän päivä yhtään erilaiselta kun kotiäitinä olevan vaimoni, ei ehdi tehdä ruokaa, ei siivota kun kaikki aika menee kuulemma lapsen vahtimiseen. Yhdessä sitten illalla siivotaan ja tehdään ruoka, kun minä olen käynyt kaupassa. Viikonloppuisin minun pitää olla lapsen kanssa että hän saa levätä.

Juu en olisi tehnyt lasta hänen kanssaan jos olisin tiennyt kuinka laiska on.

Onko hänellä hoidettavana yksi neljävuotias vai vauva/taapero tai useampi? Siinä on nimittäin aika iso ero. Ja hän kuitenkin illalla osallistuu kotitöihin toisin kuin ap:n mies...

Vierailija
34/98 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai kiellät myös itseltäsi lapsivapaat lomapäivät eli jos sinulla on lomaa vietät sen täysin lapsen kanssa? Vai onko tämäkin niitä vain naisten oikeuksia olla ilman lapsia lomallaan?

Erikseen on illanvietot tms. Sitten puolin ja toisin otetaan lapsista vastuu. Mutta lapsellakin on oikeus olla kotona! Päivähoito on raskasta ja se on lapsellekin työtä.

Isää niskasta kiinni ja potku perseelle, ihme vätys. En haluaisi edes elää tuommoisen tolvanan kanssa.

Eli siis mielestäsi isän loman tarvetta ei tarvitse miettiä vaikka tekisi rankkaa työtä kun äidin ja lapsen pitää päästä helpommalla ja saada lomaa?

Sohvalla makaaminen ja kännykän selaaminen ei ole hyväksi kenellekään eikä varsinkaan mitään palauttavaa lomapuuhaa. Ulos lapsen kanssa ja harrastamaan jotain hauskaa.

Vierailija
35/98 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi lasta päiväkotiin tässä koronatilanteessa.

Vierailija
36/98 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ap:n pitäisi kysyä tätä mieheltään. Vai voiko ap vaan päättää viedä lapsen hoitoon ja lapsen isä sitten ihmettelee missä lapsi...?

Kukin on vanhempi omalla tavallaan. Mutta jos lapsen terveys oikeasti vaarantuu isän hoidossa, ap:n täytyy puuttua asiaan. Puhelinaddiktiosta ainakin voisi keskustella vakavasti...

Vierailija
37/98 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmekään kun ei perheet pysy kasassa kun näkee millaisia diktaattoreita äidit on eikä arvosta miestä ja miehen loman tarvetta millään tavalla. Kyllä mieskin tarvitsee lepoa vaikka naiset ei sitä suostu hyväksymään.

Se on vaikea ehkä ymmärtää toisen loman tarvetta jos itselle on ihan itsestäänselvyys että lomalla touhutaan lapsen kanssa eikä vätystellä sohvalla. Mutta kyllä tuohon olisi varmaan paras ratkaisu se mitä on ehdotettukin, pari päivää lapsivapaata lomaa isälle ja pari päivää lapsen kanssa touhuilua. Yhden päivän voi viettää vaikka sohvalla ruudun äärelläkin.

Vierailija
38/98 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä isän oikeus lomaan?

Loma  = toimintaa joka poikkeaa siitä mitä tekee työkseen. Loman ei todellakaan tarvitse merkitä sitä että makaa 8 tuntia päivässä sohvalla kännykkä kädessä. Miehelle, jolla on normaali hyvä suhde lapsiinsa, on ihan lomaa se että töissä käymisen sijasta saa käydä lapsen kanssa leikkipuistossa, kirjastossa jne. , saa tehdä lapselle ruoan, ja yleensäkin saa viettää aikaa lapsensa kanssa.

Tosi outo ajatus että oma lapsi on joku hirveä rasite jonka kanssa oleminen vastaa työtä.

Vierailija
39/98 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, mutta en tajua ap miestäsi. Meillä on aina lapsen isä osannut toimia lapsen kanssa. Antaa ruokaa, viedä hiihtämään tai luistelemaan, uimaan, ulkoilemaan tms. Pidä sille miehellesi puhuttelu. Valis

Vierailija
40/98 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä isän oikeus lomaan?

Entä lapsen oikeus lomaan? Yleensä ne lapset tehdään yhdessä, silloin hyväksytään se, että ne omat lomat on aika vähissä. Tai jos ei se mies ole lasta halunnut, sillä on ollut 4 vuotta aikaa hävitä maisemista. Minulle on aina ollut itsestään selvää että jos olen lomalla, on lapsetkin. Silloin kun päiväkodissa olivat. Silloin voi kyllä ottaa rennosti ja antaa katsoa niitä piirrettyjä, mutta ei koko päivää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä