Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sydän jättää lyöntejä väliin, paniikkihäiriö

Vierailija
07.07.2015 |

Olen 22-vuotias nainen. Olen muuttanut n.vuosi sitten pois kotoa ja nämä "oireet" alkoi puoli vuotta sitten.

Minulla on myös vauvana löydetty sydämestä sivuääni joka kuulemma on harmiton. Kävin muutama päivä sitten EKG:ssä ja sykkeeni oli nopea mutta tasainen. Kuitenkin joissakin kohtaa oli jäänyt lyönti kokonaan väliin. Lääkäri puhui jostain hyvänlaatuisesta muutoksesta, en ihan ymmärtänyt. Toinen lääkäri taas puhui lisälyönneistä. En tiedä vaikuttaako asiaan se että olin aika stressaantuneessa  tilassa ja EKG:n ottaminen jännitti, sain melkein paniikkikohtauksen. Olen muutaman kerran käynyt EKG:ssä ja silloin syke on ollut ihan tasainen. Kuitenkin asia jäi vaivaamaan,että onko kaikki ihan kunnossa. Olen silloin tällöin huomannut että sydän jättää lyöntejä välistä. Se tuntuu olevan yhteydessä siihen kuinka stressaantunut olen. Onkohan tämä normaalia tai yleistä?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

EKG:n tulkinta on lääkärin työtä. Jos lääkäri on sanonut, että kyse on harmittomasta lisälyöntisyydestä, näin varmasti on.

Joskus nuorilla ihmisillä saattaa sydämen kypsymättömyydestä johtuen olla rytmihäiriöitä, jotka jäävät pois iän myötä. Tämä on täysin vaaratonta.

Määrättiinkö sinulle kontrolli EKG vielä myöhemmäksi? Jos lääkäri katsoo tarpeelliseksi, tilannetta seurataan.

Jännittävässä tilanteessa, jossa pitää maata hiljaa paikallaan, voi joskus olla hankala olla. Jos sinulla on taipumusta paniikkihäiriöön niin kohtaus voi tulla tällaisessa tilanteessa. Tästä ei tarvitse olla huolissaan.

t. Mia, terveydenhoitaja

Haluatko henkilökohtaisen vastauksen? Lataa ilmainen neuvolachat-sovellus. Lue lisää neuvola.meedoc.com

Vierailija
2/3 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta. Kuukauden päästä on aika sydämen ultraan ja muutama päivä ennen sitä pitää käydä EKG:ssä. Nämä siis oltiin sovittu jo ennen kuin lisälyöntien huomaamista omasta pyynnöstäni. Sovittiin eilen että käyn myöhemmin illalla sydänfilmissä että saisin mielenrauhan ja kävinkin. Siinä ei näkynyt mitään lisälyöntejä vaan syke oli tasainen eikä niin nopea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava kuulla, että illalla otettu EKG oli normaali. Odottele nyt rauhallisin mielin lisätutkimuksia. Kuten kerroin, nuorten rythmihäiriöt ovat usein hyvänlaatuisia ja korjaantuvat ajan myötä.

t. Mia, terveydenhoitaja

Haluatko henkilökohtaisen vastauksen? Lataa maksuton neuvolachat-sovellus. Lue lisää neuvola.meedoc.com

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi