Miten niin "Kaikki lapset eivät voi hiihtää" ?
http://www.is.fi/olympialaiset/art-2000008628972.html
Miksei voi lapset hiihtää?
Suomessa varmaan riittää latuja joka ikisellä paikkakunnalla. Suksia ja monoja saa käytettynä ja koulultakin voi lainata.
Kommentit (125)
Vaikka meidän lapsista molemmat on hiihtäneet 3-vuotiaasta saakka, tajuan kyllä ettei se kaikille ole niin yksinkertaista. Jos ei vanhemmilla ole suksia niin hankala on viedä lapset hiihtämään ja vielä hankalampaa jos ei ole edes lunta. Käytettyjä edullisia välineitä on tarjolla kyllä, mutta ne menee nopeasti ja jos ei osaa/jaksa kytätä eri kirppiksiä säännöllisesti niin ei välttämättä löydy. Onneksi on muitakin hyviä liikuntalajeja.
Kyllä kummotyttö hiihtää ja asuu Helsingissä, lunta siellä piisaa ja pikkulapsi ei tarvii mitään 10km latuja. Lähipuisto käy hyvin ja tykkää tosi paljon.
Sukset ja monot käytettynä 25€
Ei meidän 4 ja 6vuotiaat tarvitse mitään hiihtokouluja, hyvin ne on tuossa taloyhtiön pihalla lenkkiä vetäneet ja ihan helsingissä asutaan.
Vierailija kirjoitti:
14 ei nykysuksia tarvi pahemmin voidella.
Etelässä on eri harrastukset mutta hiihtää voi jokainen siihen ei ole estettä.
OK, poistetaan listasta suksien voiteleminen. Aika monta juttua jää vielä jäljelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lunta on suomessa aina talvella jossain. AP varmaan tarkoitti että kyllä kaikki lapset VOI hiihtää, se vaatii vain vanhemmilta vähän vaivaa jota harva ei halua nähdä.
Asumme Helsingin keskustassa. Ensin pitäisi ostaa sukset. Sitten viedä lapsi ja sukset esim Pirkkolaan. Meillä ei ole autoa. Pitäisi ostaa hiihtokoulu, koska itse emme hiihdä eikä meillä ole suksia. Aika iso vaiva ja raha. Lapsi käy jo säännöllisedti luistelukoulussa jäähallissa, riittää mielestäni.
Voi h-tti sentään. Ostakaa sähköpyörä. Sillä pääsee Pirkkolaan.
Lunta- ON
Lapsilisät millä ostaa käytetyt sukset -ON
Äiti joka on laiska-ON
Mekin asutaan Helsingin keskustassa, kummasti noi lapset vaan nappaa sukset kainaloon ja painuu hiihtämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lunta on suomessa aina talvella jossain. AP varmaan tarkoitti että kyllä kaikki lapset VOI hiihtää, se vaatii vain vanhemmilta vähän vaivaa jota harva ei halua nähdä.
Asumme Helsingin keskustassa. Ensin pitäisi ostaa sukset. Sitten viedä lapsi ja sukset esim Pirkkolaan. Meillä ei ole autoa. Pitäisi ostaa hiihtokoulu, koska itse emme hiihdä eikä meillä ole suksia. Aika iso vaiva ja raha. Lapsi käy jo säännöllisedti luistelukoulussa jäähallissa, riittää mielestäni.
Voi h-tti sentään. Ostakaa sähköpyörä. Sillä pääsee Pirkkolaan.
Ne taita maksaa myös useamman tonnin. Kallis harrastus tuo hiihtäminen..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kummotyttö hiihtää ja asuu Helsingissä, lunta siellä piisaa ja pikkulapsi ei tarvii mitään 10km latuja. Lähipuisto käy hyvin ja tykkää tosi paljon.
Se lumitilanne vaihtelee Helsingissä todella paljon. Joka talvi ei hiihdetä metriäkään.
Meillä on mökki Lohjalla ja sielläkin voi mennä monta talvea niin, että latuja ei saada vedettyä.
Vierailija kirjoitti:
Mekin asutaan Helsingin keskustassa, kummasti noi lapset vaan nappaa sukset kainaloon ja painuu hiihtämään.
Niin. Tänä talvena.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Vanhemmat panostaa siihen, minkä näkee tärkeäksi ja silloin asiat yleensä järjestyy. Ei ole rahasta kiinni. Lumesta voi ollakin, mutta harvemmin varmaan niin monta lumetonta talvea on putkeen, että joku ehtisi aikuiseksi asti kasvaa. Veikkaankin, että moni aikuinen siirtää suoraan omat hiihtotraumansa lapsilleen eikä siksi halua edes tarjota lapselle mahdollisuutta itse päättää siitä, onko hiihto hänen mielestään mukavaa. Itse pidän hiihtämistä ja luistelua vielä jollakin tavalla kansalaistaitona, kuten pyöräilyä tai uimista. Ainakin niiden avulla voi auttaa lasta löytämään liikunnan ilon, kasvattamaan taitojaan ja kehittämään motoriikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
18, niin vaikeaa se on kun siitä tekee vaikeaa. Aikuinen on yleensä se este. Moni lapsi haluaisi edes kokeilla hiihtoa mutta vanhemmat estää.
Sanoin että kustannukset on järjettömät saatuun iloon ja hyötyyn nähden.
Mikset sinä vie lastasi ranskaa oppimaan Ranskaan? Olet pelkkä este.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukset ja monot käytettynä 25€Niinpä niin. Vanhemmat panostaa siihen, minkä näkee tärkeäksi ja silloin asiat yleensä järjestyy. Ei ole rahasta kiinni. Lumesta voi ollakin, mutta harvemmin varmaan niin monta lumetonta talvea on putkeen, että joku ehtisi aikuiseksi asti kasvaa. Veikkaankin, että moni aikuinen siirtää suoraan omat hiihtotraumansa lapsilleen eikä siksi halua edes tarjota lapselle mahdollisuutta itse päättää siitä, onko hiihto hänen mielestään mukavaa. Itse pidän hiihtämistä ja luistelua vielä jollakin tavalla kansalaistaitona, kuten pyöräilyä tai uimista. Ainakin niiden avulla voi auttaa lasta löytämään liikunnan ilon, kasvattamaan taitojaan ja kehittämään motoriikkaansa.
Mun lapset on nyt 19 ja 17.
Helsingissä oli runsaslumisia talvia kun olivat alakoululaisia, sen jälkeen monta lumetonta talvea. Niin lämpimiä talvia että tässä välissä oli jo kaksi talvea jolloin ei edes luisteltu koululiikunnassa. Kertaakaan. Kaksi talvea että sitä koululuistelua oli kerran talvessa kummallakin.
Nyt on lunta Helsingissäkin ja 17-vuotiaalle hankittiinkin sitten käytetyt sukset. 19-vuotias ei asu Helsingissä, eikä siellä missä on ole yhtään lunta.
Minä ostin lapselle ekat sukset Kontista, maksoi kympin. Monot toisen kympin ja sauvat pari euroa. Ei nyt kovin kummoiset, mutta kyllä niillä harjoitteli. Ihan lähipuistossa alkuun, ei välttämättä tarvitse mitään konelatuja. Nyt lapsi sai joululahjaksi papaltaan kunnon karvapohjasukset, mutta hyvin olisi löytynyt käytettyjäkin suksia jos niille olisi ollut tarve. Ei kokeiluun ja harjoitteluun tarvitse mitään hienoista hienoimpia olla ja ne samat sukset menee hyvin pari-kolme talvea jos ei ihan tosissaan ala hiihtää ja halua optimaalista luistoa. Lasten suksissa on yleensä pitopohjat joka tapauksessa eli ei tartte voitelua. Kyllä se aika paljon on vanhempien viitsimisestä kiinni, siis jos on lunta. Eri asia sitten kuinka välttämätöntä lapsen on opetella hiihtämään, voihan sitä liikkua muutenkin.
Järjettömät? 20-30€ saa käytettynä ja Helsingissä on lunta nyt ihan riittämiin, ei minusta ole järjettömät kustannukset.
Vierailija kirjoitti:
Järjettömät? 20-30€ saa käytettynä ja Helsingissä on lunta nyt ihan riittämiin, ei minusta ole järjettömät kustannukset.
Niin. Tänä talvena. Kirjoitin että aina ei ole tällaisia talvia ja sitten kehotettiin, että pitää lähteä etsimään sitä lunta. Siinä on järjettömät kustannukset, kun sinne lumen perään lähtee sellaisena talvena, että lutna ei etelässä ole.
Meillä harrastetaan talvella talvilajeja ja kesällä kesälajeja ja vakio harrastukset on sellaisia mitä voi harrastaa kesät talvet.
Minulla ei ole ikinä ollut monoja tai suksia enkä muista että olisin hiihtänyt koskaan. Laskettelemassa olen käynyt lapsena ehkä kolme kertaa, silloin vuokrattiin välineet paikan päältä. Olen 27v ja asunut Turussa lähes koko ikäni.
Vierailija kirjoitti:
Isoissa kaupungeissa voi olla hyvin vaikeaa päästä hiihtämään. Latu voi olla kilometrien päässä, eikä kaikista ole polkemaan omaa latua umpihankeen. Voi olla, ettei umpihankea edes ole kodin ympärillä. Julkisilla liikennevälineillä on hankala kuljettaa suksia. Lainavälineitä ei liikene kaikille. Sukset pitäisi pystyä voitelemaan kelin mukaan, mutta ei lapsi siihen itse pysty. Yhä useammat vanhemmat ovat sitä mieltä, että lapsen ei tarvitse hiihtää.
Isoissa kaupungeissa on huononakin lumitalvena tykkilumilatuja ja niille pääsee julkisilla, joissa suksien kuljettaminen ei ole mitenkään hankalaa ellei kulje aamuruuhkassa. Enemmän ongelma on pienemmillä paikkakunnilla.
Suksien kelivoitelua ei käytännössä tarvitse nykysuksilla - "sininen" (noin -10-0) luistaa kuntoilijalle ihan riittävän hyvin kaikilla keleillä ja jos ei halua raudalla voidella voi ostaa myös pikaluistona, jolloin levittäminen onnistuu lapseltakin. Pitopuoli hoituu karvalla/nanolla/pitoteipillä