Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En päässyt opiskelemaan, vaikka luin paljon. Muita?

Vierailija
07.07.2015 |

Hain opiskelemaan yhteiskuntatieteitä. Harjoittelin koetta varten niin paljon kuin pystyin, mutta en ollut lähelläkään alinta hyväksyttyä pisterajaa. Tein kaikkeni ja silti epäonnistuin! Tuntuu pahalta ajatella miten paljon aikaa ja vaivaa meni täysin hukkaan.

Miten tästä selviää?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko valmennuskurssilla ja teitkö töitä samalla paljon? Joillekin aloille on vaan ihan naurettavan kova kilpailu ja vaikka tuntuu että teit kaikkesi niin muut on saattaneet tehdä tuplasti enemmän :/ Jos haet ensi vuonna uudestaan niin jos mitenkään mahdollista ota valmennuskurssi ja vähennä/lopeta työt koska ne vie hirveästi voimia lukemiselta.

Vierailija
2/33 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupea lähäriksi, yhteiskuntatieteilijät eivät työllisty. Lähärikoulutuksiin on parhaillaan täydennyshaku meneillään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut valmennuskurssilla, koska ne olivat huonoon aikaan. Tuskin olisin päässyt, vaikka olisinkin satoja euroja tuhlannut valmennuskurssiin. Ensi vuodeksi pitäisi keksiä jotain. Ehkä se valmennuskurssi sitten.

Enkä aio hakea lähärikouluun.

Vierailija
4/33 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin hait?

Vierailija
5/33 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ruotsinkieliseen koulutukseen. Niissä ei välttämättä edes ole pääsykoekirjoja.

Vierailija
6/33 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat hakijoista lukevat paljon ja harjoittelevat ahkerasti. Se on lähtöoletus, ei mikään tae menestymisestä.

Vierailija
7/33 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon tuhlataankaan aikaa ja vaivaa tähän Suomen typerään pääsykoesysteemiin......

Vierailija
8/33 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä vertaistukea! Mäkin luin koko kevään täysillä (yhteiskuntatieteitä kans) mutten päässyt. Nyt mietin, hakisinko syksyllä opiskelemaan toista alaa vai odotanko vielä vähintään vuoden. Mihin kaupunkiin hait?

Vierailija
9/33 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:42"]Mää en lukenut, enkö osallistunut edes pakolliseen pääsykokeeseen. Silti pääsin. Ei mene aina nallekarkit tasan.
[/quote]

Loppujenlopuksi otin yhteyttä kyseiseen tahoon ja tämä "virhe" korjattiin ja opiskelupaikka meni oikealle ihmiselle. Jäi vaan ihmetyttämään se tulospalvelusakin asenne. Ketään ei kiinnostanut, että valintakoetuloksia oli sekoitettu ja ihan random tyyppejä pääsi sisään. Kunnon reilukerho.

Vierailija
10/33 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:27"]

Täältä vertaistukea! Mäkin luin koko kevään täysillä (yhteiskuntatieteitä kans) mutten päässyt. Nyt mietin, hakisinko syksyllä opiskelemaan toista alaa vai odotanko vielä vähintään vuoden. Mihin kaupunkiin hait?

[/quote]

Ihana kuulla etten ollut ainoa, joka jäi rannalle ruikuttamaan! Itse haluan ehdottomasti hakemalleni alalle. Tosin ikää alkaa olla pian sen verran paljon etten voi loputtomiin hakea. Viimeistään ensi keväänä alan miettimään muita vaihtoehtoja. Tavoitteena on kuitenkin työllistyä alalle.

Vierailija
11/33 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuinka paljon tuhlataankaan aikaa ja vaivaa tähän Suomen typerään pääsykoesysteemiin......" - Ja oliko sinulla parempia ehdotuksia tai edes yksi mullistava uudistus mielessä? - Mielestäni on parempi karsia porukkaa pääsykokeilla kuin myydä opiskelupaikat eniten tarjoaville. En myöskään pidä kovinkaan hedelmällisenä sitä, että otetaan kaikki halukkaat siään ja karsitaan opintojen edetessä osa opiskelijoita pois.

Vierailija
12/33 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä alaa yhteiskuntatieteellisessä? Sielläkin monta eri vaihtoehtoa... Ja osaan tosi helppo päästä, osaan ei...

Vierailija
13/33 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 16:25"]

Hain opiskelemaan yhteiskuntatieteitä. Harjoittelin koetta varten niin paljon kuin pystyin, mutta en ollut lähelläkään alinta hyväksyttyä pisterajaa. Tein kaikkeni ja silti epäonnistuin! Tuntuu pahalta ajatella miten paljon aikaa ja vaivaa meni täysin hukkaan.

Miten tästä selviää?

[/quote]

Sillä että pänttäät tämän päähäsi

Minä XXXXX olen niin tyhmä, että minun ei kannata enää hakea yliopistoon.

Tai sitten luen triplaten ja kunnolla ensivuodelle aloita heti huomenna.

kumpi oot looseri vai Voittaja?

Vierailija
14/33 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihana kuulla etten ollut ainoa, joka jäi rannalle ruikuttamaan! Itse haluan ehdottomasti hakemalleni alalle. Tosin ikää alkaa olla pian sen verran paljon etten voi loputtomiin hakea. Viimeistään ensi keväänä alan miettimään muita vaihtoehtoja. Tavoitteena on kuitenkin työllistyä alalle." - No voi kuule se on enemmän sääntö kuin poikkeus, että yhteiskuntatieteiden puolelle on alalle kuin alalle enemmän hakijoita kuin paikkoja tarjolla. Ja toisekseen toki voimme sanoa, että yhteiskuntatieteitä on helppo päästä lukemaan kun se on usein vaan lukemista, mutta se on kyllä enempi heidän sanomisia, jotka eivät ole itse hakeneet ja luulevat, että pääsykokeisiin lukeminen on "vain" lukemista...

Vierailija
15/33 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:04"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 16:25"]

Miten tästä selviää?

[/quote]

Sillä että pänttäät tämän päähäsi

Minä XXXXX olen niin tyhmä, että minun ei kannata enää hakea yliopistoon.

Tai sitten luen triplaten ja kunnolla ensivuodelle aloita heti huomenna.

kumpi oot looseri vai Voittaja?

[/quote]

Meinasin toisen rivin kohdalla kiehua, mutta viestisi hymyilytti. Noinhan se pitää tehdä :)

Helsinkiin hain. Siellä ei ns helppoja hakukohteita olekaan.

ap, joka ei muista allekirjoittaa viestejään

Vierailija
16/33 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon lukeminen ei auta pitää lukea laadukkaasti ja sisäistää asiat.

Vierailija
17/33 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:58"]

"Kuinka paljon tuhlataankaan aikaa ja vaivaa tähän Suomen typerään pääsykoesysteemiin......" - Ja oliko sinulla parempia ehdotuksia tai edes yksi mullistava uudistus mielessä? - Mielestäni on parempi karsia porukkaa pääsykokeilla kuin myydä opiskelupaikat eniten tarjoaville. En myöskään pidä kovinkaan hedelmällisenä sitä, että otetaan kaikki halukkaat siään ja karsitaan opintojen edetessä osa opiskelijoita pois.

[/quote]

On päivänselvää, etteivät nykyiset valintakoesysteemit muuta kuin vaikeuta asiaa.  Ala kuin ala ja joka viides - joka kymmenes pääsee sisään, ja vuosi vuodelta homma vain vaikeutuu, koska päntätään ja päntätään vuosi vuodelta enemmän. Arvokkaita vuosia menee täysin hukkaan kun haetaan uudestaan ja uudestaan ja kuitenkin suunnilleen samat loppujen lopuksi otetaan sisälle.

Aivan hyvin valinnat voisi tehdä YO-kirjoitusten perusteella ja vaikka hakukirjeen perusteella.  Silläkin uhalla, että kaikkien aspergereitten, lukihäiriöisten ja sisäänpäinkääntyneiden äidit nyt älähtää, että saamarin epäreilua. 

Valintakokeita ylläpidetään vain siksi, että valmennuskurssien pitäjät tienaisivat.

Jos aivan perusteista lähdetään, niin suomalainen oppilaanohjaus pitäisi aivan ensimmäiseksi laittaa kuntoon. Sehän on lähinnä huono vitsi. 

Vierailija
18/33 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää en lukenut, enkö osallistunut edes pakolliseen pääsykokeeseen. Silti pääsin. Ei mene aina nallekarkit tasan.

Vierailija
19/33 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:05"]

"Ihana kuulla etten ollut ainoa, joka jäi rannalle ruikuttamaan! Itse haluan ehdottomasti hakemalleni alalle. Tosin ikää alkaa olla pian sen verran paljon etten voi loputtomiin hakea. Viimeistään ensi keväänä alan miettimään muita vaihtoehtoja. Tavoitteena on kuitenkin työllistyä alalle." - No voi kuule se on enemmän sääntö kuin poikkeus, että yhteiskuntatieteiden puolelle on alalle kuin alalle enemmän hakijoita kuin paikkoja tarjolla. Ja toisekseen toki voimme sanoa, että yhteiskuntatieteitä on helppo päästä lukemaan kun se on usein vaan lukemista, mutta se on kyllä enempi heidän sanomisia, jotka eivät ole itse hakeneet ja luulevat, että pääsykokeisiin lukeminen on "vain" lukemista...

[/quote] Katkera much?! En ole tuo sitaatin kirjoittaja, mutta olen silti sinun kanssasi eri mieltä. Olen itse lukenut vuoden valtio-oppia, toisin sanoin pääsin sisään valtiotieteelliseen tiedekuntaan ensi yrittämällä :) Voin käsi sydämellä sanoa että lukemisesta ja oppimisesta siinä VAIN on kyse! Jos lukeminen ei luonnistu, eikä tuo tulosta kannattaa vaihtaa alaa. Ja ennen kuin tulet haukkumaan ja sanot että lopetin opinnot kesken ja olen luuseri, voin kertoa että hain seuraavana vuonna lukemaan historiaa ja valmistuin sieltä... 

Vierailija
20/33 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:19"]

Useimmat hakijoista lukevat paljon ja harjoittelevat ahkerasti. Se on lähtöoletus, ei mikään tae menestymisestä.

[/quote]

Siksi on väärin että älykkäitä ihmisiä palkitaan oman älynsä lisäksi korkealla palkalla. Lääkärit esimerkkinä. 

Eikö hyvä lukupää ole jo tarpeeksi jumalan lahjaa? Sen lisäksi korkeammat palkat. 

Minun on todella vaikea hyväksyä sellaista ajattelua.