Luetelkaa kristityille sopivia rentoutuskeinoja, pliiis!
Jooga ja mindfulness oli ihanan rentouttavia, samoin esim. vyöhyketerapia, mutta kaikki nämä ovat kuulemma syntiä eivätkä sovi kristityille. Käsittääkseni myös pilates on pahasta. Kärsin ahdistushäiriöstä (sen verran lievä etten halua käyttää lääkkeitä) ja kaipaisin oikeasti tehokasta ja stressiä poistavaa rentoutusta, jota harrastaessa ei tarvitse pelätä demonien hyökkäyksiä. Siis harrastin ennen joogaa ja mindfulnessia, mutta uskonystäväni ohjeistivat niiden olevan turmioksi kristitylle, joten en enää uskalla harrastaa. :( Jotain vastaavaa etsin, mutta sellaista mitä voisi hyvin mielin harjoittaa. Kiitos jos joku keksii jotain!
Kommentit (80)
Mee naimisiin ja ala naimaan päivät pitkät. Juo viiniä. Rukoile Julle and the boy'seilta armoa.
Kaikki liikunta ja sen jälkeen venyttely. Rukous.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:32"]
Jokainen joka minuun uskoo, pelastuu. Paitsi jos joogaat tai käyt pilateksessa :D
[/quote]
Jeesuksen viimeiset sanat ristillä "Älkää vaan joogatko tai käykö pilateksessa"
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:32"]Jokainen joka minuun uskoo, pelastuu. Paitsi jos joogaat tai käyt pilateksessa :D
[/quote]
Tässähän on taustalla R-vikainen paavi Pius I, jonka piti julistaa pannaan merirosvot, mutta puheviasta johtuen kohde meni pieleen.
Anteeksi, voi kuulostaa hassulta, mutta olen tosissani tämän asian kanssa. Joogaatteko yms. muut kristityt?
Joogasta yms. ei ole yhtään mitään vaaraa kristitylle jos hän on uskossa. On heikon ja uskostaan epävarman kristityn merkki jos joogaa pelkää.
Kuka on sanonut että Pilates olisi pahasta? Olen samaa mieltä vastaaja 10:n kanssa joogasta mutta ymmärrän miksi sitä jotkut pitävät vaarallisena, mutta pilates..? Eihän siinä ole taustalla mitään ismiä eikä henkisyyttä. Menee todella liian pitkälle uskovien pelottelu muiden uskovien taholta. Mitään ei pidä tehdä jos ahdistaa mutta hyvä kun kysyt niin et turhaan sulje pois hyviä ja toimivia keinoja. Mindfulness on kyseenalainen kuten kaikki mieltä avartavat yms systeemit mutta jos vilpittömästi rukoilee johdatusta niin eiköhän aukene se oma juttu.
Pilates, metsässä kävely, klassinen musiikki ja hieronta, kuunteleva rukous, Raamatun luku (se oikeasti voi rentouttaa ja virvoittaa mielen lisäksi kehoa), taide muodossa missä vain, itse luoden tai vastaanottajana ollen.. onhan niitä.
Mun seurakunta järjesti mindfulness-kurssin eli ei kaikki sitä syntinä pidä. Ihan normi evlut-seurakunta kuitenkin.
Jokaisen olisi hyvä toteuttaa jonkinlaista mindfullnesia elämässään. Ystäväni oppi sitä terapiassa jossa kävi ahdistuksen vuoksi. Jooga ja pilates ovat hyvää liikuntaa. Voisin suositella myös hölkkää.. mieti mistä itse saat nautintoa. Olen vanhoillislestadiolainen itse.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:51"]
Anteeksi, voi kuulostaa hassulta, mutta olen tosissani tämän asian kanssa. Joogaatteko yms. muut kristityt?
[/quote]Jotkut eivät missään nimessä, jotkut kyllä. Jos ohjattuun joogaan menee ja siellä kehotetaan/käsketään käyttämään mantraa perustellen että se sopii kaikille, uskoi mihin tahansa tai ei mihinkään, on vain keino auttaa keskittymään tai tyhjentämään mieli - mikä ei ole ihan viaton juttu, olisin kuitenkin varovainen ja hiljaa mielessäni mieluummin rukoilisin tai Jeesuksen nimeä mietiskelisin (rukousta sekin)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 13:05"]
Mun seurakunta järjesti mindfulness-kurssin eli ei kaikki sitä syntinä pidä. Ihan normi evlut-seurakunta kuitenkin.
[/quote]riippuu miten sen ymmärtää ja miten sitä käyttää. Onhan seurakuntia (ev.lut) joissa ihan elkeästi new age-toimintaa on harjoitettu. Ei ymmärretä tai uskota että henkivaltoja on olemassa ja niihin voi saada tai "saada" yhteyden vaikka ei itse sitä ede tajuaisi.
Lihasten rentoutus yksi kerrallaan. Ja mielen voi tyhjentää ihan miettimättä mitään mantraa! Oot vaan silmät kiinni etkä aattele MITÄÄn. Jos jotain putkahtaa nii pois vaan se ajatus. Ja hengität. Toimii.
Tai kuuntelet ulkona luonnon ääniä tai meet rannalle rukoilee.
-kristitty
Vau, kristinuskon pohja on tosi heikoista aineksista rakennettu, jos joogaa ja mindfulnesiä (joka on vittu keskittymistä) pitää pelätä :D
.
Kokeile akupunktiota tai oikeaa thai-hierontaa.
Miksi lähi-idän uskonnoissa lähtökohtaisesti kielletään kaikki?
Ymmärrän kyllä, miksi monet kristityt karttavat joogaa. Sen sijaan kaipaisin ap vähän tietoa, miksi meditointi ei olisi oikein? Siis eihän sun tartte tehdä mitään buddhalaisa harjoituksia yms vaan voit esim istua lattialla ja mietti esim Jeesuksen uhrikuolemaa. En siis itse ole kristitty, joten tietenkin sun pitää nämäkin neuvot koetella omatuntosi kanssa.
Muuten ihan kristitylle sopivia rentoutuskeinoja voisi olla esim lasi viiniä, keholliset rentoutusharjoitukset esim cd:ltä, Raamatun lukeminen ja pohtiminen, uskonnollisten ohjelmien katselu, venyttely, lattialla makaaminen ja samalla esim hengellisen musiikin kuunteleminen...
Kuulepas nyt, kristinusko on mieleltään epätasapainoiselle yhtä vaarallista kuin vyöhyketerapia, jooga, pilates tvm.
Jokainen joka minuun uskoo, pelastuu. Paitsi jos joogaat tai käyt pilateksessa :D