Hitto mikä "loma", ei hetkeäkään aikaa olla.
Minulla on neljän viikon kesäloma ja koko perhe olemme samaan aikaan lomalla. Joo, ei ole hyvä jäädä kotiin neljän seinän sisään siivoamaan ja katsomaan likaisia nurkkia, vaan lomalla kannattaa tehdäkin jotakin.
Noh, loma on nyt puolessa välissä. Ja hetkeäkään en ole levännyt, hetkeäkään ei ole ollut omaa aikaa. Ei siis yhtään! Nyt alkaa ketuttaa ja pahasti. Mä vain suoriudun asioista, hoidan ja teen, pakkaan ja puran, pesen ja pyykkään, pakkaan ja huolehdin kaikesta. Lomaa on vietetty lasten ehdoilla eli heille mieluisia lomapaikkoja.
Kaiken liikenevän ajan nuo pennut tappelee, huutaa, hakkaa toisiaan. Tänään mulla olisi hetki aikaa hoitaa pihaa, taimia ym. joita en ole koko kesänä ehtinyt edes katsomaan. Vaan ei. Meillä on molempien puolien isovanhemmat hiljattain käyneet kuoleman porteilla, siis todella vakavasti sairaita, joten nyt on sitten vaatimuksia heidän puoleltaan. KOSKA he tekevät kuolemaa, on meidän vietettävä aikaa heidän kanssaan. Joo, ymmärrän. Me vietämme heidän kanssa aikaa keskimääräistä lapseperhettä enemmän. Näemme siis viikottain ja puhumme puhelimessa päivittäin. Siis molempien isovanhempien kanssa, neljän ihmisen kanssa jos rautalangasta väännetään.
Mutta nyt pitää sitten viettää toisten kanssa päivätolkulla aikaa heidän mökillään (kärsin siellä joka sekunnista) ja toisten kanssa lähteä kahdelle eri päiväreissulle. Joo, ihanaa että on isovanhemmat. Ihanaa että heidän kanssaan saa viettää aikaa. Mutta.... mä tarvitsen oikeasti hetken omaa aikaa, hetken lepoa. Arkielämässä mulla ei ole omaa aikaa, ei koskaan. Ei minuuttiakaan. Tai on, työmatkat, 20 min. suuntaansa.
Noh, nyt sitten vielä toinen auto hajosi, sitä pitää lähteä korjauttamaan, koira on sairaana, se pitää viedä lääkäriin, kaikkea tosi kivaa. Ja loppuloma on jo täyteen buukattu. Ja jos joku huomaa että olen lomalla, esim. FB:stä, tulee jatkuvia vaatimuksia että nyt pitää nähdä ja he tulevat kylään ja tulkaa meille kylään jne jne. Ei, en jaksa. Antakaa mulle edes tunnin rauha tänä kesänä. Kiitos.
Tänä aamuna olen noussut aikaisin, tehnyt ruuat, pessyt kaksi koneellista pyykkiä, viikannut sata kiloa pyykkiä, raivannut keittiön, ihan perussettiä. Missä loma?
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:13"]Tervetuloa äitiyteen. Mitä odotit? Lapset kirmaa niityllä nauraen kukkaseppeleet päässä ja sinä keinut pihakeinussa uudessa kesämekossa. Tuo on kuule aivan normaali lapseperheen lomanvietto.
[/quote]
Kenen lapsiperheessä on ja kenen ei. Jotkut osaa ottaa rennostikin, eikä aikatauluta lomaa täyteen turhia menoja. Kannattaisi kokeilla joskus.
[/quote]
Mä olen yh. Ei olla vielä lomailtu, käyty kerran sukulaisissa. Mun lapset tappelee, joka päivä useamman kerran. Oon koko kesän töissä. En jaksa pestä ku kaks konetta pyykkiä viikossa ja laitan narulle, otan puhtaat sieltä. Ruokaa tehdään äkkiä tai valmista. Nukutaan 12 asti. Ihan normii. Mun siskolla samanlaista ku ap:lla, muttei pidä sitä outona. Se on elämää.
Neljässä viikossa kerkiäis oikeesti tekemään vaikka mitä. Yksi viikko toisten isovanhempien luona, yksi viikko taas toisten. Sitten viikon kesälomareissu johonkin ja viimeinen viikko jäisi sittenn vaan kotona lokoiluun.
Suunnitelmallisuutta vaan peliin.
Täytyy sanoa,että rennoksi oppii vasta kun lapsia on viisi.
Löysätkää! Pyykkejen ei tarvitse ehtiä vaatekaappiin ,riittää kun on vaatteet päällä.
Pieni määrä likaa ei vaatteissa haittaa.
Vähäinen siivous riittää, imurointi tai lakaiseminen suurpiirteisesti.
Vastaat vaan niille että mulla on nyt 2 päivää omaa lomaa tai mä kuolen. Dätsit. Soitat ja siirrät pari päivää eteenpäin kaiken ohjelman ja sanot vaikka että migreeni/ripuli jos et muuta keksi
No älä lähde sinne mökille. Laita mies ja lapset matkaan. Sitä paitsi, miksi aikuinen ihminen hyppää vieläkin vanhempiensa ja puolisonsa vanhempien pillin mukaan? Ei kai ne teitä määräile? Voi niille sanoa eikin.
Aika pirteitä kuolemaa tekeviä jos jaksavat mökkeilä tai käydä jossain retkillä. Mutta ei ole tosiaan helppoa jos isovanhemmatkin vaativat paljon huomiota.
Sinä ja miehesi olette perheenne pomoja - sinulla on siis aika paljon valtaa. Organisoi, delegoi, ja ole vanhempi lapsillesi. Muita et voi syyttää.
Mulla kiire loppui viime vuonna yllättäen työtapaturmaan. Jouduin suoraan töistä sairaalaan, siellä leikkaukseen, pari päivää sairaalassa leikkauksen jälkeen ja kotiin toipumaan. Pelkäsin pahinta, että pommi on räjähtänyt kotona, mutta eipä ollutkaan. Mies oli organisoinut lasten kanssa kaiken. Siinä oli meidän perheen käännekohta. Kun puoli vuotta olin sairaslomalla ja lähes liikunta kyvytön pitkän aikaa sairaalan jälkeen, mies ja lapset osallistuivat kodin pyöritykseen ja siitä se on jatkunut sujuvasti tähänkin päivään.
Eli sano vaikka niille mummoille, että ihan yhtä hyvin sinä voit joutua sairaalahoitoon tai vaikka kuolla ennen heitä, ja sinä tarvitset nyt aikaa itsellesi. Sitten sanot miehelle ja lapsille, että jos joutuisit sairaalaan, niin olisi hyvä että osaisivat hoitaa itse kotihommat ja voivat aloittaa harjoitukset vaikka heti.
Niin siis eikö se riitä, että sun mies menis mukaan niille mökki- ym. reissuille? Pakkoko sinne on koko perheen lähtee? Kyllä kaikille pitäis järjestyä omaa aikaa lomalla. Itsestä se on pitkälti kiinni. Minäkin vein tänään lapset kaverille pariksi tunniksi leikkimään ja sain näin ihanan lepohetken keskellä päivää. Toisena päivänä taas kaverin lapset tulee meille ja hän saa vapaata.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:30"]Täytyy sanoa,että rennoksi oppii vasta kun lapsia on viisi.
Löysätkää! Pyykkejen ei tarvitse ehtiä vaatekaappiin ,riittää kun on vaatteet päällä.
Pieni määrä likaa ei vaatteissa haittaa.
Vähäinen siivous riittää, imurointi tai lakaiseminen suurpiirteisesti.
[/quote]
No mulla on vain yksi lapsi ja rentoo on ollut aina.... Niin ja lisään tuohon sun listaan, että ei ruuan tarvitse aina olla täydellistä. Nyt mammat kiehuu, mutta ehdotan pizza/kebabpäiviä, (tilattuja), lämpimiä voileipiä, esim. kinkkupiirakka/kasvispiirakka, eineksiäkin voi käyttää toisinaan/purkki hernekeittoa...ei sitä tarvitse tuntikausia lieden ääressä joka päivä viettää. Välipaloina hedelmiä, leipää, karjalanpiirakoita jne.. Koittakaa nyt välillä helpottaa elämäänne, te itse olette pahimpia arvostelijoitanne, ei muut.
Jos ne vanhukset jaksaa mökkeillä ja reissata ne ei ole kuolemassa tällä sekunnilla. Siitä ku vaan heittäydyt äksäksi ja sanot että just nyt et tee mitään. Valintoja.
Ainakin miehen vanhempien hyppyytykset laittaisin miehen hoitamaan. Ottakoon mukulat mukaan, sinä saat heti vapaapäivän. Jos kuolevat kiukkuunsa, hyvästi. Kaiken kaikkiaan ihan niitä itsekkäimpiä ihmisiä on juurikin vanhukset. Eivät todellakaan näe nenäänsä pidemmälle.
Päätä, että asiat muuttuu. Kirjoitat pitkän valitusmarttyyrisaarnan, mutta ainut joka sen loman voi sulle tehdä, olet sinä itse.