Mopokortti vain päivän
TURUN POLIISIEN KÄYTÖKSESTÄ?? OISKO PARANTAMISEN VARAA??
15-vuotias poikamme sai mopokortin 1.7.2015. Hänelle oli tuskaa odottaa, että ikä tulee täyteen ja saa kortin ja mopon. Vanhempina pidimme siitä kiinni, että yhtään tielle ei lähdetä ennenkuin on mopokortti taskussa. Yhtään emme antaneet virittää mopoa ettei tulisi hankaluuksia virkavallan kanssa. Mopo on siis kokoajan ollut täysin vakio liikkeestä ostettu uutena. No vihdoin kun mopokortti oli taskussa tai se paperilappu, jossa lukee väliaikainen todistus mopokortin suorittamisesta poika pääsi ajamaan mopoaan. Voi sitä onnea! No sitä onnea jatkui tasan päivän. 2.7.2015 Turun poliisit pysäyttivät hänet. Moottoripyöräpoliisi oli tiuskinut pojalle et onks sul ihan uus mopo vai? Poika vastannut et on. Sen jälkeen oli riemu revennyt. Poliisi oli ruvennut väittämään kiven kovaa kiukkuisella äänellä, että mopo on viritetty. Poika taas vastannut, että ei ole. On täysin vakio. Sillä hetkellä mittarissa oli 300km ajettu täysin vakio tyyppikatsastettu mopo. No tämä oikea herrasmies moottoripyörä poliisi oli ottanut mittarin, että nyt mitataan desibelit ja toinen oli koeajanut mopoa. No toinen poliisi sanoi, että eihän tää kulje hänen alla ku kolmeekymppii niin poika siihen et eikai ku on vakio. No poliisi mittaili hallin pihalla desibelejä ja ilmoitti et viritetty on, koska sallittu desibeli määrä on 79 ja tästä moposta lähti ääntä oikein 82 desibeliä. Eli ylitti 3 desibeliä sallitun. No johan poliisi sitten alkoi ruuvaamaan kilpeä irti et nyt lähti pojalta kilvet. Pyysi vielä ajokorttia ja poika kaivoi sen repustaan. No siihen poliisi tiuskaisi et henkkarit ja?? Pojalta oli henkkarit jäänyt kotiin ja hän selitti poliisille et mulla on kyllä kelakortti mukana. Siihen tämä herrasmies poliisi Turusta oli tiuskaissut pojalle et täl sun paperilapullas ei oo mitään virkaa ellet näytä henkkareitas et mä voin pyyhkii perseeni tähän sun paperiis. Siis kyse mopokortista!!!!!! Poika säikähtäneenä soittaa kotiin et lähti kilvet. Mä luulin et poika pelleilee, mut ei totta se oli. Täysin käsittämätön juttu. Myyjään oltiin heti yhteydessä sekä maahantuojaan. Molemmat täysin hölmistyneitä tästä asiasta, koska kävimme näyttämässä mopoa myyjälle ja hän sanoi, että näkee jo kauas ettei ole viritetty. Tänään kävimme katsastus asemalla näyttämässä mopoa, kun lapussa luki muutettava pakoputki vakioksi. No emmehän tehneet putkelle mitään luonnollisesti, koska putki on kokoajan ollut vakio. Sellaisena se sinne vietiin ja katsastusmies sen mittas ja sai välillä poliisin lukemanki ku oikein kaasutteli, mutta hän sanoi että 5 desibeliä saa aina ylittää sallitun 79 luvun eli 84 ois saanut tulla enimmillään eikä tullut, vaikka kuinka yritti! 72, 73,72,82..... MEITÄ SIIS ON JUOKSUTETTU TURHAAN!!! Katsastusmaksu turhaan 55e. Kilpien palautusmaksu 10,50e. turhaan. Aikaa ja vaivaa + matkat kuka korvaa???? Poliisin mielivaltaisen käytöksen aiheuttaman pojan mielipahan ja inhon poliiseja kohtaan?? Kuka vastaa?? Meillä on aina opetettu, että poliisia kunnioitetaan ja niitä ei tarvii pelätä ne on tavallisia ihmisiä. Mitä tää nyt oli pikkupojalle vittuilua ja pelottelua.. Uskaltaako poika enää pysähtyä, kun näkee poliisin pysäyttämässä?? Millä sen selittää enää?? Millä selittää poliisin rumat ja töykeät puheet ja sen että kun ei viritetä niin ei tule ongelmia?? Katsastusmies oli myös ihmeissään asiasta, hän kirjoitti tarkastuskorttiin poliiseille tiedoksi, että 5 db saa aina ylittää ja on sallituissa rajoissa niinkuin tämä pojan mopo on kokoajan ollutkin. Mieheni on ollut kyseiseen poliisiin yhteydessä sähköpostilla pariin otteeseen ja myös hänen esimieheensä, mutta minkäänlaisia vastauksia tästä ei meille ole tullut. Kuka maksaa?? Ylikaiken mä inhoon et ilman syytä, kun on valta niin tehdään tollasta ja uhrina pikkupoika, jolla päivän on ollut ajokortti. Ei annettu edes sakkoja?? Eikä ilmoitettu mopon omistajalle mitään?? No tästä lähin, kun poika pysäytetään niin ohjeena on soitto kotiin ja vanhemmista jompi kumpi paikalle ennen ei tehdä siellä mitään. Nyt kaikki junnut, kun ajelette mopoilla muistakaa katsoa poliisisedän paikka missä sitä desibeliä mittaa siinäkin on tarkat ohjeet ja kierrokset ym. jutut esim tuulikin vaikuttaa asiaan sanoi katsastusmies. Ja jos poliisi sanoo pyyhkivänsä perseensä sun mopokorttiin niin anna sitten pyyhkiä ei sille mitään sitten voi. Onneksi kunnon poliisejakin on olemassa kellä ei ole valta noussut hattuun. Sääli et tällaset pilaavat poliisien maineen. SAA JAKAA!! TOIVOTTAVASTI SINÄ POLIISI, JOKA TOIMIT NÄIN TUNNET EDES PIENEN PISTON SYDÄMESSÄS!!!!! ON VARMAAN ISO JA HIENO OLO.
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:50"]
En kestä tuota: "Pikkupoika, nyyh nyyh ei uskalla jatkossa enää pysähtyy jos poliisit käskee, no siitähän niitä ongelmia vasta tuleeki." :DD
[/quote]
Juu. Toivottavasti ei sano teinille tuota samaa lausetta. Poliisin pysäyttäessä on aina automaattisesti pysähdyttävä, oli fiilikset sitten mitkä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:46"]
Ja vielä tosta sakosta, olen nro 8. Poliisi sanoi, että sakosta ei tarvitse kertoa vanhemmille, käy vain automaatilla ja maksaa sakon, ihmeellistä toimintaa.
[/quote]
no voi voi. Miksi et tajua, että jos törttöilään, niin teoista on on kannettava vastuu.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:42"]
Hei
Vähän samanlainen tapaus kuukausi sitten Helsingissä. Mutta poikamme sai 35 euron sakon ja kyseessä skootteri poliisi, joka oli todella idiootti pojallemme. Poliiseiden kuuluisi ohjata ja opastaa ei käyttäytyä kun idiootti ja käyttää selvästi valtaansa lapsiin, jotka kunnioittaa tai kunniotti poliisia.
[/quote]
Kyllä ohjaamisen ja opastuksen lisäksi sakotus kuuluu oleellisena asiana työnkuvaan, jos aihetta on.
http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/kantelu/kuinka.htx
Teet kantelun poliisin toiminnata, jos se on mielestäsi laitonta tai asiatonta.
Aika kyrpäotsiahan nuo poliisit ovat mutta usein syy nihkeään käytökseen on se että poliisi vastaa samalla mitalla miten asiakas käyttäytyy. Oletko nyt sata varma että poika ei ole pelleillyt mopon kanssa tai käyttäytynyt asiattomati poliisia kohtaan? Harvemmin ne poliisit ihan huvikseen ketään pysäyttelee.
Itseäni korpeaa suunnattomasti nämä fb:ssa leviävät selvästi puolueelliset ja vain omasta vinkkelistä kirjoitetut paasaukset, joita jaetaan sen kummemmin miettimättä lukeamattomia kertoja. Tosiaan, emme tiedä mitä todella on tapahtunut, kuinka värittynyt tarina on, millainen ihminen ap: poika on. Julkilynkkaus ilman toisen osapuolen mahdollisuutta puolustautumiseen on yhdellä sanalla vastenmielistä.
Eipä silti, itsekin muistan nuoruudesta yhden tietyn poliisin, joka vainosi mopopoikia. Oli melko pelottava ja kovakourainen ja ihan oikeasti täysi mulkku. Eikä tämä ollut teinin mielipide, vaan samaa mieltä oli suunnilleen jokainen aikuinenkin joka ko. ukon kanssa joutui tekemisiin. Poliisikin voi olla luonnevikainen.
Teksti itsessään oli melko rasittavaa lukea ilman kappalejakoja.
Ja vielä tosta sakosta, olen nro 8. Poliisi sanoi, että sakosta ei tarvitse kertoa vanhemmille, käy vain automaatilla ja maksaa sakon, ihmeellistä toimintaa.
[/quote]
Jostain syystä mä en usko tätä. Tainnut poikasi vähän lisäillä omiaan...
PS. Mikä ihmeen skootteri-poliisi? Poliisien moottoroidut kaksipyöräiset ovat kuule ihan jotain muita kuin skoottereita :D
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:39"]
Kun meillä teini sai mopokortin, hänelle oli aikalailla itsestäänselvää että henkkarit pidetään mukana. Ei se ajolupa yksnään riitä. Kyllä tuossa omaakin mokaa on aika paljon.
[/quote]
Paitsi että jos ei ole henkkareita, niin ei ole ehkä tajunnut hankkia niitä ajoluvan vuoksi. Tietenkään sitten ei saisi myöskään ajaa, jos ei ole henkilökorttia tai passia. Mutta turha siitä on poliisia soimata että hän valvoo lakia.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:42"]
Hei
Vähän samanlainen tapaus kuukausi sitten Helsingissä. Mutta poikamme sai 35 euron sakon ja kyseessä skootteri poliisi, joka oli todella idiootti pojallemme. Poliiseiden kuuluisi ohjata ja opastaa ei käyttäytyä kun idiootti ja käyttää selvästi valtaansa lapsiin, jotka kunnioittaa tai kunniotti poliisia.
[/quote]
Poliisin puuttuminen toimii hiton hyvin nuoriin. Enemmän saisivat olla vahtimassa ja puttumassa. Se on myöhäsistä sitten kun on jo opittu rikollisille tavoille. Ongelmat on hepoin kitkeä silloin kun ne ovat vielä pieniä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:41"]
Minä haluaisin kuulla, että miksi poliisit olivat kiinnittäneet huomionsa mopoilijaan. Oliko ajotapa jostain syystä poikkeuksellisen kovaääninen?
[/quote]
Jos ei ole mitään muuta kirjoitettu huomautukseen, kuin tuo desibelien ylittyminen, silloin poliisilla ei ole ollut mitään muuta kuin desibelit. Kyllä poliisit kirjoittavat varoitukset ja huomautukset, jos on aihetta.
Lapsukaiset osaa virittää moponsa ilman vanheampiakin. Ihan youtubesta löytyy videoita. Moni vanhempi ei edes tiedä sen lapsukaisen mopon olevan viritetty. Varsinkin skootterin prikkan pois otto on hoidettu parissa sekunnissa ja yhtä nopeasti sen saa takaisinkin.
Yhdyn siihen, että en lähde tähän poliisin saatanalliseen syyllistämiseen mukaan. Tässä on tarina vain yhden osapuolen lasien läpi katsottuna ja värikynät ovat oikein oivallinen ja mielenkiintoinen lelu aikuistenkin käyttöön.
Sitten nämä äitien pikkupojat nönnöttelevät niillä mopoillaan yökaudet pitkin kyliä häiritsemässä nukkumista yrittäviä ihmisiä. NÖNNNÖNNNÖÖÖÖNÖÖNÖÖNÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖN! Miksi sitä kaasua ei voi pitää tasaisena vaan sitä pitää pumpata niin kuin pikkuaivoja! Hyvä että poliisit vähän hiillostavat uusia kortin saaneita, pieni pelko pitää pikkupojat kurissa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:59"]
Itseäni korpeaa suunnattomasti nämä fb:ssa leviävät selvästi puolueelliset ja vain omasta vinkkelistä kirjoitetut paasaukset, joita jaetaan sen kummemmin miettimättä lukeamattomia kertoja. Tosiaan, emme tiedä mitä todella on tapahtunut, kuinka värittynyt tarina on, millainen ihminen ap: poika on. Julkilynkkaus ilman toisen osapuolen mahdollisuutta puolustautumiseen on yhdellä sanalla vastenmielistä.
Eipä silti, itsekin muistan nuoruudesta yhden tietyn poliisin, joka vainosi mopopoikia. Oli melko pelottava ja kovakourainen ja ihan oikeasti täysi mulkku. Eikä tämä ollut teinin mielipide, vaan samaa mieltä oli suunnilleen jokainen aikuinenkin joka ko. ukon kanssa joutui tekemisiin. Poliisikin voi olla luonnevikainen.
Teksti itsessään oli melko rasittavaa lukea ilman kappalejakoja.
[/quote]
Mä tunnen yhden nyttemmin eläkkeelle jääneen poliisin, joka oli aika pikkutarkka. Ylinopeussakot tuli heti kun nopeus oli sillä rajalla, että poliisi saa harkita mitä toimenpidettä käyttää. Esim jos nopeurajoitus oli 60km/h, ja ajoi mittarivirhe miinustettuna 61km/h, sakot tuli. Siispä yksikään ei tuon poliisin partiointialueella ajanut ylinopeutta :D
Sama poliisi oli aika tarkka nimenomaan nuorien mopopoikien ja nuorten, vasta ajokortin saaneiden kanssa. Kaikki piti olla ajokissa tai ajotyylissä/-kunnossa tiptop, muuten tuli kommenttia.
Poliisi on virkamies ja hänen velvollisuutensa on auttaa kansalaista. Valittakaa vaikka oikeusasiamiehelle saakka, tuollainen käytös ei ole soveliasta.
[/quote]
PS. Mikä ihmeen skootteri-poliisi? Poliisien moottoroidut kaksipyöräiset ovat kuule ihan jotain muita kuin skoottereita :D
[/quote]
Lahdessa on skootteripoliisi.
[/quote]
[/quote]
No tottahan se on että sakosta ei ole pakko kertoa vanhemmille ja sen voi maksaa itse automaatilla. Poliisihan on virkamiehenä tiedonantovalvollinen ja on vastannut noin, jos nuori on vaikka kysynyt että mitähän äippä tästä nyt sanoo ja lähteeiköhän mopo arestiin.
Ja poliisilla on aika monenäköistä kaksipyöräistäkin kulkupeliä käytettävissä. mm. skoottereita ja niitä on myös ilman poliisitunnuksia. http://www.istv.fi/uutiset/vid-1288401362643.html
Jaksoiko joku ihan oikeasti lukea tuon sepustuksen. Moni taitaa vaan olla niin turtuneita noihin pyllyreikäni ovat silmäni jakoihin. Lyhentäisikö joku?!
[/quote]
[/quote]
Kyllä ainakin länsirannikolla on skootteripoliiseja. Se, ettet sinä ole sellaista sattunut näkemään ei tarkoita etteikö niitä olisi olemassa.
Kaverilla oli pieni traktori peräkävaunussa ja oli kiinnittänyt liinoilla traktorin renkaistaan peräväunuun kiinni. Poliisi oli pysäyttänyt ja väittänyt että kuorma on huonosti kiinni ja siitä tulee sakot. Poliisin mielestä liinojen olisi pitänyt olla kuorman yli, jota kaveri taas piti kelvottomana tapana, koska jousitettu traktori karkaisi liinojen alta. Kaveri oli hieman kiivastunu ja todennut että soitetaan katsastuskonttorille ja kysytää joltain viisaammalta neuvoa kumpi kiinnitystapa on parempi. Poliisi kirjoitti tästä sanomisesta lisäsakon virkamiehen vastustamisesta.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:39"]
Kun meillä teini sai mopokortin, hänelle oli aikalailla itsestäänselvää että henkkarit pidetään mukana. Ei se ajolupa yksnään riitä. Kyllä tuossa omaakin mokaa on aika paljon.
[/quote]
Paitsi että jos ei ole henkkareita, niin ei ole ehkä tajunnut hankkia niitä ajoluvan vuoksi. Tietenkään sitten ei saisi myöskään ajaa, jos ei ole henkilökorttia tai passia. Mutta turha siitä on poliisia soimata että hän valvoo lakia.
[/quote]
Sitä ajolupaa ei saa ilman henkkareita, joten tuo on täysin turha selitys. Jokaisella teinillä, jolla on mopon ajolupa, on olemassa myös henkkarit. Passia on kuljetettava mukana, jos muuta henkkaria ei ole. Kunnes se virallinen ajokotti tulee postissa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:48"]
Kuulostaa vähän uskomattomalta. Ois mukava tosiaan kuulla poliisin versio, eikä teiniltä ädille kiertänyt versio. Mikähän oli oikea syy pysäytykseen, ja millainen oli käytös pysäytyshetkellä. Ja tuohon soittohommaan ennen kuin "mitään tehdään", saat olla aikalähellä poikaasi, ei ne poliisit suo jää oottelemaan tahi jätä jotain tekemättä sun kiellon takia.
[/quote]
Totta. Minun mielestäni poliiseilla ei ole minkäännäköistä velvollisuutta jäädä odottelemaan minua, jos haluavat minun teiniäni sakottaa jos hän törttöilee liikenteessä. Jos teinini mokaa, hän saa itse vastata teoistaan. Toistaiseksi ei ole onneksi mokaillut.