Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Skitsofreniaa sairastavien omaiset!

Vierailija
07.07.2015 |

Sanokaapa minulle kuuluuko paranoidiin skitsofreniaan negatiivisuus ja taipumus riidellä/olla koko ajan pakonomaisesti eri mieltä? 

Minulla on omainen, jonka kanssa mistään sopimisesta ei tule mitään vaan jarruttaa koko ajan, ei kunnioita normaaleja pelisääntöjä, unohtelee asioita vähän väliä vaikka osittain juuri tämän takia olen vaihtanut kommunikaatiota sähköpostitse tapahtuvaksi, ei kuitenkaan välitä tarkistaa sieltä. Hyökkäilee vähän väliä sitten kimppuuni jostain asiasta vihamielisesti. Tulkitsee kaikkea ihan omalla erikoisella tavallaan. En tarkoita asiallisia asiaerimielisyyksiä. Vaan ikäänkuin hän eläisi omassa todellisuudessaan. Tämä siis jatkunut vuosia. En kohta jaksa enää :(

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofreenikon, hyväkuntoisenkin, ajattelu voi olla erikoista. Logiikka ei ole normaalilla tasolla, on jotenkin kummallista.

Vierailija
2/14 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofreenikon läheisenä on todella raskasta. Mun äidillä on skitsofrenia ja tunnen pahaa mieltä usein siitä että olen häneen suht harvoin yhteydessä. En vain jaksa montaa kertaa viikossa kuunnella hänen juttujaan. Milloin on ihan huuhaata, välillä taas pelottaviakin juttuja ja juuri tyhjästä riitelyä. Pakko kuitenkin elää omaa elämää, ei mustakaan tulisi ikinä mitään jos viettäisin kaiken vapaa-aikani hänen kanssaan. Surullistahan se on ja toivoisin että asiat olisivat toisin, mutta eihän tämä sairaus oikein parene, yleensä vaan pahenee. Tsemppiä kaikille psyykkisesti sairaiden läheisille.

Vierailija
4/14 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
5/14 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvin tutulta. Jokainen on yksilö, mutta juuri tuollaista ranaamista se on. Heillä on oma todellisuutensa. Ja pieni lohdun sananen tähän päätteeksi: ei sinun tarvitsekaan jaksaa. Elä omaa elämääsi ja vapauta itsesi syyllisyydestä. Sen kun tajuat, alat itse voida paremmin. Et voi hänen toimintaansa muuttaa.

Vierailija
6/14 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko jaksaa, jos on pakko olla tekemisissä ja esimerkiksi sopia lakisääteisistä asioista. Tämän ihmisen  kanssa on mahdotonta sopia mistään. :(

ap

Vierailija
7/14 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohduksi sanoisin, että skitsofreenikolla itsellään on elämä paljon vaikeampaa, kuin meillä "terveillä". Itse yritän ajatella niin, kun oikein ottaa välillä pattiin ja turhauttaa.

Vierailija
8/14 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 07:57"]

Pakko jaksaa, jos on pakko olla tekemisissä ja esimerkiksi sopia lakisääteisistä asioista. Tämän ihmisen  kanssa on mahdotonta sopia mistään. :(

ap

[/quote]

Pystytkö hoitamaan niitä asioita viranomaisten kautta? Joskus se on ainoa tie saada asiat jotenkin luistamaan.

Vierailija
9/14 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kai lähteä tuota viranomaistietä sitten. Aiheuttaa vain ikävästi kustannuksia. Juristit,  tuomioistuinmaksut, käytetty aika...

ap

Vierailija
10/14 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poikaystävällä on skitsofrenia. Kun jättää lääkkeet syömättä niin sillon kyllä sillä on tarve olla kaikesta eri mieltä ja sen takia tulee riitoja. Mut vaan lähimmäisten ihmisten kanssa. Muille melko normaali sillon.

Vierailija
11/14 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt että noi vois kuulua skitsofreniaan! Tutulla on aikamoinen kokoelma diagnooseja mm. skitsofreniaa (lievä). Ja kuulostaa todella tutulta! Riidoissa tulee ihan uskomatonta juttua, sanoo niin hirveitä asioita ettei mitään rajaa. Ja myöhemmin kaikki on ollut vitsejä ja miksi juutun pikkuasioihin... (Kuten: haluaisin hakata sun aivosi lattialle lapiolla...)

Vierailija
12/14 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
13/14 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, kuullostaa tutulta ainakin! Isäpuoleni veli sairastui ollessani lapsi juuri tuohon, ja jälki oli tismalleen samanlaista kuin kuvailemasi. Kaikesta piti vääntää kättä, hän oli aina oikeassa ja vaikka ei ollutkaan niin asiasta piti vääntää ihan huvin vuoksi. Mitkään aikataulut eivät käyneet tai ainakin mentiin hänen ehdoillaan. Siinä kohtaa repesi helvetti, kun hän alkoi lahjoitella toisten tavaroita eteen päin kysymättä..

Vierailija
14/14 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää hoitoakin on ja sairaudesta mahdollisuus myös parantua. Oletko yrittänyt ottaa asiaa puheeksi omaisen kanssa? Jos hän on hoidossa, niin siitä voisi puhua myös hoitohenkilökunnalle. Usein potilaat tietävät itse hyvin vähän sairaudestaan ja sen oireista. Niistä toivoisi enemmän keskusteltavan.