Miten kannattaa ostaa perikunta ulos, kun leski elää?
Minulla on perintönä tullut asunto puoliksi sisaruksen kanssa. Leski elää ja asuu asunnossa. Hän on vanha.
Nyt sisarukseni haluaa, että ostan hänet ulos siitä. Vaihtoehdot ovat, että joko haen pankkilainaa tai leski lainaa minulle sen summa, ja lyhennän summaa leskelle.
Yritän tässä keksiä, mitä ongelmia voin kohdata. Kannattaako minun ryhtyä tähän. Ja jos, niin miten rahoitus kannattaa hoitaa?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa NIIIN sekavalta sopalta, että lakimies kehiin ennenkuin tehdään mitään. Oikeusaputoimistossa on halvimmat lakimiehet.
Jos omin päin ryhtyy moiseen niin saa varmasti kärsiä seuraukset.
Ei tässä ole mitään muuta sekavaa kuin jotkut tässä ketjussa olevat vastaajat, jotka ovat täysin pihalla. Kuten yksi, joka sanoo, että pitää tehdä yhteisomistuksen purku. Oikeasti sitä tarvitaan vain silloin, jos asunnon yhteisesti omistavat eivät pääse muuten sopimukseen asunnon myynnistä tai siitä, että toinen myy osuutensa toiselle.
Sitten täällä on joukko pihalla olevia vastaajia, jotka inttävät, että joko ositusta tai perinnönjakoa ei ole tehty, vaikka ap on kirjoittanut, että ne on tehty ja hän omistaa asunnosta puolet ja sisko toiset puolet.
Oikeasti siis ap:n sisko voi vapaasti myydä oman puolikkaansa asunnosta ap:lle. Suosittelisin ensi sijassa pankkilainaa, mutta jos leski lainaa rahat, niin silloin lainasta pitää tehdä velkakirja. Tällöin verottajalla tai muilla viranomaisilla ei ole mitään moitittavaa asian suhteen. Velkakirjaan pitää sopia jokin realistinen lyhennyssuunnitelma. Muuten verottaja voi katsoa lainan lahjaksi.
Kiitos. Näin minäkin tämän ymmärrän, nyt kun olen pohtinut. Leskeltä lainaamisen etuus on korottomuus.
Ap
Niinkö. Eikö yksityishenkilöltä lainattaessa lainaan voi laittaa korkoa juoksemaan? Todella loistavaa.
Toki voi laittaa, mutta ei ole mikään pakko. Minä voin ihan hyvin halutessani lainata kenelle tahansa vaikka 100 000 euroa ilman korkoa. Ei siihen ole esim. verottajalla mitään sanomista. Jos lainaisin omalle lapselleni, en pyytäisi korkoa. Ei siinä olisi minusta mitään järkeä, että lapseni maksaisi minulle korkoja esim. tonnin vuodessa, mutta minä saisin siitä vain 700 ja verottaja veisi (pääomatuloveroina) 300.
Niinkö. Eikö yksityishenkilöltä lainattaessa lainaan voi laittaa korkoa juoksemaan? Todella loistavaa.