Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kannattaa ostaa perikunta ulos, kun leski elää?

Vierailija
20.02.2022 |

Minulla on perintönä tullut asunto puoliksi sisaruksen kanssa. Leski elää ja asuu asunnossa. Hän on vanha.

Nyt sisarukseni haluaa, että ostan hänet ulos siitä. Vaihtoehdot ovat, että joko haen pankkilainaa tai leski lainaa minulle sen summa, ja lyhennän summaa leskelle.

Yritän tässä keksiä, mitä ongelmia voin kohdata. Kannattaako minun ryhtyä tähän. Ja jos, niin miten rahoitus kannattaa hoitaa?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se kuvio sitten on, jos lainaat leskeltä ja leski kuolee ennen kuin olet maksanut... 

Olet velkaa lesken kuolinpesälle? Annetaanko velka anteeksi, joten olet sitten hyötynyt lainalla lesken omaisuudesta tämän eläessä, siskosi taas on kärsivänä osapuolena...

Mikä kuvio syntyy jos lainaat leskeltä ja tämä kuolee ennen kuin olet lainan maksanut pois...

Ei tässä olisi mitään ongelmaa. Ap on vain velkaa lesken kuolinpesälle sen summan, mitä hän ei ehtinyt maksaa lainaa takaisin.

Ok. No, tiedän kyllä tapauksen jossa vuosikymmeniä jakamattomana olleen kuolinpesän osalta yksi osakas osteli vähin erin kaikki ulos siitä kuolinpesästä, rahalla! Joten sitten kun se jaettiin, niin hän sai sen jakamattomana olleen puolelta kaiken itselleen plus sitten lesken kuolinpesästä osuutensa. 

Minun kaaliini ei kyllä se ostelu mitenkään niin kuin mahdu, että mitä järkeä, mutta näin se vaan teki.

Ei se käytetty rahamäärä mitenkään kyllä kasvanut siinä vuosien aikana korkoa.... Mutta kai se vaan oli se, että lukuna paperilla oli iso summa...

Riippuu täysin siitä, mitä kuolinpesä omisti. Jos kysymyksessä oli esim. Helsingin arvoalueella sijainnut asunto, jonka arvo nousi huomattavasti, niin ostelija sai selvän hyödyn siitä, että hän osti kuolinpesän muilta osakkailta asunnon omistusosuuksia selvästi pienemmällä summalla kuin mitä niiden arvo oli lesken kuollessa.

Toinen järkevä syy osteluun voi olla jonkin omaisuuslajin kohdalla sen hallinnan yksinkertaistaminen. Jos kuolinpesässä on paljon osakkaita, on käytännön asioiden hoitaminen usein hankalaa, koska moneen toimenpiteeseen pitää saada lupa kaikilta. Jos omistajina on vain tämä yksi ja leski, voidaan käytännön asioista sopia paljon helpommin.

Vierailija
22/62 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap linjoilla.

Siis haluan ostaa asunnon. Siihen on putkiremontti tulossa ja saan puolikkaan ihan edullisesti. Asunto on kerrostalokämppä Helsingissä. Ei nyt mitenkään kummoselka alueella, mutta asunnossa on paljon potentiaalia. Upeat näköalat.

Haluan siis välttyä kaikelta riidalta jälkikäteen, siksi kyselen. Etten lainaa leskeltä ja joku syyttää minua sitten jostain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On uhkarohkeata käyttää omaa rahaa sellaisen asunnon lunastamiseen jota leski asuu ja hallinnoi. Joko suostuttelette lesken muuttamaan palvelutaloon tai sisaresi saa odottaa kunnes asunto vapautuu ja palaatte sitten asiaan osuuden lunastamisen suhteen.

Riippuu asunnosta. Jos se sijaitsee muuttotappioalueella, olen samaa mieltä. Mutta jos kysymyksessä on esim. töölöläinen kerrostalokaksio, riskit ovat pienet.

Niin, jos on valmis siihen että rahaa on kiinni asunnossa jossa ei saa asua ja josta ei ole muuta kuin kulua esimerkiksi seuraavat 40 vuotta. Suattaa olla hyvä sijoitus, mutta suattaapa olla toisinnii.

Ap sanoo, että leski on vanha. Olettaisin tämän tarkoittavan vähintään 80-vuotiasta leskeä. Silloin ei ole todennäköistä, että leski asuu asunnossa vielä 40 vuotta.

Vierailija
24/62 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap linjoilla.

Siis haluan ostaa asunnon. Siihen on putkiremontti tulossa ja saan puolikkaan ihan edullisesti. Asunto on kerrostalokämppä Helsingissä. Ei nyt mitenkään kummoselka alueella, mutta asunnossa on paljon potentiaalia. Upeat näköalat.

Haluan siis välttyä kaikelta riidalta jälkikäteen, siksi kyselen. Etten lainaa leskeltä ja joku syyttää minua sitten jostain.

No, ota pankista lainaa.

Silloin ei leski ole mukana millään lailla.

Kun kerran potentiaaliakin on.

Vai oletko jo muutenkin riittävästi pankin renki.

Vierailija
25/62 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On uhkarohkeata käyttää omaa rahaa sellaisen asunnon lunastamiseen jota leski asuu ja hallinnoi. Joko suostuttelette lesken muuttamaan palvelutaloon tai sisaresi saa odottaa kunnes asunto vapautuu ja palaatte sitten asiaan osuuden lunastamisen suhteen.

Riippuu asunnosta. Jos se sijaitsee muuttotappioalueella, olen samaa mieltä. Mutta jos kysymyksessä on esim. töölöläinen kerrostalokaksio, riskit ovat pienet.

Niin, jos on valmis siihen että rahaa on kiinni asunnossa jossa ei saa asua ja josta ei ole muuta kuin kulua esimerkiksi seuraavat 40 vuotta. Suattaa olla hyvä sijoitus, mutta suattaapa olla toisinnii.

Ap sanoo, että leski on vanha. Olettaisin tämän tarkoittavan vähintään 80-vuotiasta leskeä. Silloin ei ole todennäköistä, että leski asuu asunnossa vielä 40 vuotta.

Leski on 80+ ja sairas.

Ap

Vierailija
26/62 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap linjoilla.

No, ota pankista lainaa.

Silloin ei leski ole mukana millään lailla.

Kun kerran potentiaaliakin on.

Vai oletko jo muutenkin riittävästi pankin renki.

Olen riittävästi pankin renki, mutta saan kyllä lainaa.

Ap

Vierailija
27/62 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vainaja on yksin omistanut sen asunnon? No, sen kun ostat sen sisares ulos... Ei kai se montaa kymppitonnia ole, tuskin te sitä asuntoa olette pahemmin rempanneet ja kunnostaneet, myyntihinta-arvio varmaan jotain 60.000 tai likimain.

No jo on älytön viesti. Aloittaja ei kerro sanaakaan siitä missä asunto sijaitsee, minkä kokoinen… Se voi ihan hyvin olla vaikka 500 000 euron arvoinen kuten omien vanhempieni asunto on.

Vierailija
28/62 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän pitää ensin tehdä perinnönjako, ennen kuin voit ostaa sisareltasi mitään kuolinpesään kuuluvaa. Jos kuolinpesään ei kuulu (juurikaan) muuta kuin se asunto, helpointa on ostaa siskoltasi hänen osuutensa kuolinpesästä.

Vierailija
29/62 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan siitä, haluatko sinä omistaa sen asunnon vai et. Kuolinpesä on jaettava, jos yksikin osakas sitä vaatii, mutta lesken asumisoikeus säilyy joka tapauksessa.

Jakamista konkreettisesti voi kyllä jarruttaa reilusti. Ei ole pakko allekirjoittaa.

Vierailija
30/62 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän pitää ensin tehdä perinnönjako, ennen kuin voit ostaa sisareltasi mitään kuolinpesään kuuluvaa. Jos kuolinpesään ei kuulu (juurikaan) muuta kuin se asunto, helpointa on ostaa siskoltasi hänen osuutensa kuolinpesästä.

Perinnönjako on tehty jo. Se asunto on minun ja sisaruksen, perinnönjaon vuoksi.

Ap

Vierailija
31/62 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että toinen osakas haluaa sinun ostavan hänet ulos , ei tarkoita mitään. Haluta saa monia asioita. Vaikeampi on määrittää oikea hinta, tosin toisen rahantarvekkin laskee hintaa samoin kohta korkojen nousu. Ainekset hyvään riitaan on olemassa.

Vierailija
32/62 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap linjoilla.

Mutta jos leskeltä lainaat niin se kuuluu sitten kuolinpesään se raha. Jos toinen puoliso on kuollut aikaisemmin ja ositus saattaa olla tekemättä, niin sekin on edessä.  Mutkistuu kun et saa tietenkään kajota äitisi osuuteen hänen eläessään.

Vierailija
33/62 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinnönjako on tehty jo. Se asunto on minun ja sisaruksen, perinnönjaon vuoksi.

Ap

Onko ositus tehty isän kuoleman jälkeen? Oletko varma, ettei äitisi omista puolta asunnosta,  tottakai hänellä on asumisoikeus omaan omistukseensa.

Vierailija
34/62 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap linjoilla.

Mutta jos leskeltä lainaat niin se kuuluu sitten kuolinpesään se raha. Jos toinen puoliso on kuollut aikaisemmin ja ositus saattaa olla tekemättä, niin sekin on edessä.  Mutkistuu kun et saa tietenkään kajota äitisi osuuteen hänen eläessään.

Ositus on tehty. Eihän meillä lapsilla muuten asuntoa voisi olla…?

Mitä jos lainaan leskeltä, niin onko se niin yksinkertaista, että maksamattoman lainan määrä vain katsotaan aikanaan jo saaduksi perinnöksi?

Ap

Vierailija
35/62 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siskosi siis porsinut ja nyt on paineissa elämänsä rahoittamisen kanssa?

Vierailija
36/62 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teillä on jakamaton kuolinpesä, miten se ositus on tehty. Äidilläsi on yhä osuus kuolinpesään, sitä ei varmasti ole jaettu.

Vierailija
37/62 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä teillä on jakamaton kuolinpesä, miten se ositus on tehty. Äidilläsi on yhä osuus kuolinpesään, sitä ei varmasti ole jaettu.

Ei ole jakamaton, vaan se on isäni perunkirjoituksessa annettu meille. Äitini kun ei halunnut luopua rahoista, vaan luoui mieluummin asunnosta. Juristin neuvo myös.

Ap

Vierailija
38/62 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap linjoilla.

Mitä jos lainaan leskeltä, niin onko se niin yksinkertaista, että maksamattoman lainan määrä vain katsotaan aikanaan jo saaduksi perinnöksi?

Ap

Missä leski asuu? Maksatteko yhdessä asunnosta tulevat juoksevat kulut? Minkä osan leski maksaa? Jos vaikka leski itse kiinnittäisi osuutensa.

Vierailija
39/62 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap linjoilla.

Ap

Missä leski asuu? Maksatteko yhdessä asunnosta tulevat juoksevat kulut? Minkä osan leski maksaa? Jos vaikka leski itse kiinnittäisi osuutensa.

Leski maksaa yhtiövastikkeen.

Miten leski voisi kiinnittää jotain,,mitä ei omista?

Ap

Vierailija
40/62 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole jakamaton, vaan se on isäni perunkirjoituksessa annettu meille. Äitini kun ei halunnut luopua rahoista, vaan luoui mieluummin asunnosta. Juristin neuvo myös.

Ap

yhteisomistuksen purkaminen tulee teidän kahden sisaruksen kohdalle. Lainhuutoa ei kai kaupunkiasuntoon tarvita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi