Raskaus ja lentäminen + lääkärintodistus
Olen lentämässä parin viikon päästä Finnairilla Tukholmaan. Finskin nettisivuilla oli maininta, että raskausviikon 28 jälkeen tarvitaan lääkärintodistus siitä, että raskaus on sujunut normaalisti. Olen reissussa 5 päivää ja raskausviikkoni muuttuu kesken matkan 28 --> 29.
Miten olette toimineet näissä tilanteissa? Itseäni ei huvittaisi parin päivän takia hakea mitään lääkärintodistusta. Varsinkin, kun yksityisellä lääkärillä käyntilasku maksaa tuplasti enmmän kuin koko matka majoituksineen. Neuvolasta ei kuulemma todistusta saa ja samoin työterveys kieltäytyi kirjoittamasta (pitäisi maksaa itse ja gynekologin hinta n. 150€). Raskaus on sujunut normaalisti, joten mitään syytä siihen, etten voisi lentää ei siis ole ( kohdunkaulan tilanne tarkistettu 2 vkoa sitten).
Mitä mieltä olette? Uskallanko lähteä ilman todistusta? Eiväthän voi finskillä mistään tietää, millä viikolla olen. Etenkin, kun vatsani on tosi pieni. Onko muilla kokemusta näistä lääkärintodistuksista?
Kommentit (22)
No et sinä siihen gynen tod.tarvitse, mene yl.lääkäriin vastaanotolle
Maksaa se yleislääkärikäyntikin yksityisellä yli 100€, joten ei juuri auta ap:n tilannetta.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 21:11"]Maksaa se yleislääkärikäyntikin yksityisellä yli 100€, joten ei juuri auta ap:n tilannetta.
[/quote]
No kävin tänään, omavastuuksi jäi 65€, mukana tstokulut. Pk-seutu
Kiitos vastauksista tähän mennessä. Onko jollain omakohtaista kokemusta siitä, että kyselläänkö näitä lääkärintodistuksia finnairilla miten ahkerasti? Netissä luki, ettei todistusta tarvitse ottaa lennolle mukaan, vaan se on skannattava 24 h ennen lentoa tiettyyn s-postiosoitteeseen! Onko joku muu lentänyt finskillä viikon 28 jälkeen?
-ap
Suosittelen käymään lääkärillä, ettei vain mitään satu. :) En usko, että noita suosituksia on laitettu huvikseen, vaikka kyse onkin vain yhdestä viikosta.
Kyse ei ole yhdestä viikosta, vaan pikemminkin yhdestä päivästä! Sehän tässä ärsyttääkin.
Aika jännä, että finnairilla on noin tiukat säännöt. Esim Sas ja Norwegian antaa lentää viikolle 36 saakka ilman mitään todistuksia. Kaverini lensi finskillä espanjaan vielä viikolla 35, eikä kuulemma ollut tiennyt lääkärintodistuksista mitää. Ja kukaan ei ees ollut kysellyt, vaikka hän oli valtavan kokoinen. Sinuna en kävisi parin päivän takia lääkärillä, jos kaikki on muuten sujunut tähän mennessä hyvin!
Ei se sun vauva tiedä yhdestä päivästä millä viikolla se on
Laita löysä paita päälle ja oot ku masua ei olis olemassakaan.
Oon lentänyt. Riippu tietysti, miten iso sun maha on. Mulla oli suht maltillinen. Löysät vaatteet, iso laukku eteen, eivät edes huomaa mahaa. :)
Kaksi kertaa olen tarvinnut todistuksen. Finskille lähetin todistuksen joka oli ok lähtiessä, mutta palatessa check-inissä alkoivat hankaliksi, eivät tahtoneet uskoa, että olen lentokuntoinen (ilm. raskaus on sairaus Dubaissa) vaikka todistuksenkin näytin. Aikansa siinä jahkailtuaan päästivät lennolle. Ekan todistuksen sain neuvolasta, seuraavan hain yksityiseltä joka teki samalla ultrat ja kaikki, oli mielestäni siis sen n.150€n arvoista.
Muut kuin finnair antavat lentää ilman todistuksia viikolle 35-36 saakka. Stokiksen lento on vielä niin lyhyt, että mitä siinä muka kerkeää tapahtua. Ihme nillitystä, että jotain todistuksia muka tarvitaan!
Joo, sinuna ap antaisin mennä vaan. Etenkin jos vatsa on vielä pieni ja kohdunkaula on tarkistettu pari viikkoa sitten. Jos joku kysyy, niin ainahan voi sanoa, että on viikolla 27 tms. mistäpä he rupeavat tällaisia tarkistamaan.
Varmasti vaativat todistuksia vain omaa kantaansa ajatellen...siis ei ole lapselle haittaa mutta haluavat mahdollisimman hyvin varmistaa, ettei koneessa alkaisi synnytys jne. ettei heidän tarvisi toimia hoitsuina. Itsekään en kyllä tajua yuota finnairin rajaa. Viimeksi lensin Sas:illa viikolla 34 eikä mitän todistusta tarvinnut olla
Se että viekö todistuksen normaalista raskaudesta lentoyhtiölle on ihan itsestä kiinni koska eihän he tiedä millä viikoilla olet.
Meet vaan ja jos kysellään, sano, että oot 25 viikolla :P
Kävin kans mehiläisellä, maksoin siitä omasta rauhasta 80e, kyl oli ilo kuulla, että vauvalla on kaikki hyvin ja saan matkustella . Todistuksen laitoin sähköpostitse Finnairille ja sain vastauksen , että kiitos ja kaikki on hyvin.
Kiitos kaikille! Taidan jättää lekurikäynnin väliin. Mielestäni kuitenkin on outoa, ettei neuvolalääkäriltä voi saada todistusta. Sanoivat vaan neuvolassa, ettei asia kuullu heille!?
Iloisena vaan matkaan ja jos joku tosiaan kysyy, niin viikko 25-26 menossa :) Maha on kyllä edelleen niin pieni, että menee pienen turvotuksen piikkiin.
-ap
No ei aiheuta