Tyttöjen pukeminen poikien väreihin ja toisinpäin
Lähes päivittäin näkee tyttölapsia siniset tai vihreät vaatteet päällä, ja poikia punaiset vaatteet päällä. Mietin vain, että miksi kaikessa pitää nykyään mennä nykyään niin muodin mukana, eikö voida perinteitä kunnioittaa missään asiassa?
Kommentit (11)
Väreillä ei ole sukupuolta. Vaatteet ostetaan sen mukaan, mikä sopii lapselle, ja lapset sitten itse saavat valita sen mitä milloinkin pukevat päälleen.
Ei ole olemassa tyttöjen tai poikien värejä.
Värit näin päin ovat ilmeisesti alle sata vuotta vanha käytäntö. Aikaisemmin pojilla oli vaaleanpunaista ja tytöillä sinistä. (esim: http://www.smithsonianmag.com/arts-culture/when-did-girls-start-wearing-pink-1370097/?no-ist)
Homojen luomaa sekasortoa. Tutkitusti ei ole mitään hyötyä, ennemminkin haittaa kun yritetään väkisin kasvattaa pojasta trans tyttöä tai toistepäin.
Tyttöjen värejä ovat punainen, keltainen, valkoinen, oranssi ja violetti. Esim. perus siniset farkut on kielletty tytöiltä kokonaan, ja hautajaisissakaan ei saa käyttää mustaa. Poikien värejä ovat musta, sininen, vihreä ja ruskea. Valkoinen kauluspaita on kielletty.
pikemminkin ennen 60-70 -luvuilla käytettiin paljon monipuolisemmin värejä kummallakin sukupuolella.
Nykyään päiväkotien pihoilla on selkeästi vaaleanpunainen armeija ja sitten tumma armeija (yleensä sinistä).
En en puhuisi muoti-ilmiöstä.
Ettekö te aikuisenakaan pukeudu muuhun kuin pinkkiin ja punaiseen, vaikka nuo värit sopivat vain harvoille suomalaisille? Ette laita vaikka vihreää paitaa tai sinisiä farkkuja? Jos laitatte, niin missä vaiheessa nuoruutta mielestänne on ok alkaa käyttää näitäkin värejä?
Aivan älyvapaa ajatus, että väreillä olisi jotkin sukupuolet. Minä puen tyttäreni kaikkiin, väreihin, en karsasta pinkkiä mutten myöskään sinistä.
Huoh, kuinkakohan mones aloitus tästä aiheesta?
Salama MacQueen on punainen, Spiderman puna-sininen, Iron Man on punainen... Miksi pojat siis ei saisi pitää esim. punaisesta kun heille oikein markkinoidaan "tyttöjen värisiä" sankareita? Mutta siis: väreillä ei ole sukupuolta.
Hä?
Mulle on ihan uutta että väreillä on sukupuolet.
Onko esimerkiksi beige tyttö vai poika? Entäs oranssi tai harmaa/