Onko nää masennuksen oireita?
Vai vaan "stressin ja väsymyksen" kuten lääkäri tänään ilmaisi :(
Taustaa, olen 24-v 1v2kk tytön äiti. Tyttö oli todella hankala vauva, oli kaikki mahdolliset vaivat mitä nyt löytyy, koliikki, refluksi, korvakierre... Ei nukuttu yhdeksään kuukauteen... Mies olisi voinut olla enemmän auttavainen vauva-arjessa. Olin ihan rättiväsynyt, kun tyttö oli alle vuoden. Nyt on jo helpottanut, yöt nukkuu hyvin, minäkin saan vihdoin kunnon yöunet.
Nyt kuitenkin, kun täytyisi saada nauttia tästä ihanasta taaperosta, en kykene siihen. Ahdistaa koko ajan joku, vaikka en edes tiedä syytä?? Muita "oireita" ovat ylipaino, jota en saa laihdutettua vaikka kuinka olen yrittänyt, alakuloisuus, "harmaus" mielen päällä kaikenaikaa, en välitä miltä näytän, hampaatkin saatan pestä esim. 4 päivän välein... En nauti elämästä, arki on suorittamista... Vertaan itseäni jatkuvasti muihin ja mietin, olisinpa kuin hän. Unikin on huonolaatuista. Jatkuva väsymys.
Tyttö on tarhassa jo, itse täysipäiväisesti töissä. Ahdistaa jatkuvasti, päässäni vain mietin, kuinka kaikki ajattelee, kuinka lihava olen ja ruma. Jos tämä on vain sitä lääkärin toteamaa stressiä, niin mikä on masennus :(
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 02:22"]
17: kuka se lukija on? minua jotenkin ärsytti se ääni vaikka ihan uudestisyntynyt kristitty olenkin.. asia oli hyvä mutta mielessä nousi sellainen levottomuus ja lähes agressio etten voinut kahta minuuttia kuunnella.. :(
[/quote]
Mistä mahtoi nousta levottomuutesi ja aggressiosi? Ei kai vain ääni sitä aiheuttanut jos itse sisältö kuitenkin miellytti sinua. Lämpimästi suosittelen, että jos mahdollista niin yritä unohtaa lukijan äänensävy tai tyyli :) Siten itse sisältö voi auttaa ja puhutella sinua.Ja onhan tuo video olemassa tekstinäkin: http://www.fathersloveletter.com/Finnish/textfinnish.html
Videon lukija taisi olla eräs IRR-TV:n ja Alfa-Tv:n toimittaja-tuottaja.
21 monessakin yhteydessä ääni tai puhetapa aiheuttaa minussa vaikka mitä tunteita, asiayhteydestä riippumatta. Esim nimi Kaihlanen, sen kuuleminen kenen tahansa lausumana sattuu korviin jne..
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 02:25"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 02:07"]Aikoinaan kun yritin puhua muille miltä minusta tuntuu ja miten voin sain vastauksiksi "kuulisit itseäsi ja häpeäisit" tai "mene lumihankeen pyörimään niin piristyt". Myöhemmin tein netissä masennustestejä, varmuuden vuoksi vastasin aina hieman vähätellen ja tulos oli joka kerta : ota kiireesti yhteyttä lääkäriin, oireesi viittaavat vakavaan masennukseen. Olin juuri sellainen nauravainen, kaunis ja puhtaissa vaatteissa kulkeva ihminen josta kukaan ei halunnut uskoa ja kuulla että muutakin voi olla. Kannattaa olla hyvin harkitseva mitä vastaa jos/kun joku yrittää kertoa jotain/saada apua. [/quote] Minäkin olen ollut masentunut, jolla oli kulissit kunnossa. Kuvittelin, että en voisi olla enempää masentunut. Sitten sairastuin oikeasti masennukseen. Enpä enää pystynyt mihinkään. Mistäpä sinä voisitkaan tietää?
[/quote]Lainasit minua ja vastasit minulle. Sitä voisin ehkä tietää että kaikki johti siihen että tuntikausia heräämisen jälkeen makasin eteisen lattialla itkien kun raskas paino oli ylläni ja päiväkausiin en voinut poistua asunnostani ja aina vain kaikki paheni vuosien myötä.. Pointti olikin että kannattaa ottaa tosissaan mitä joku voinnistaan ja tuntemuksistaan kertoo. Mikä sinä olet kyseenalaistamaan ja vähättelemään minua? Ja minä tunnen myös ihmisiä jotka ovat vaikuttaneet iloisilta ja kyvykkäiltä, joita kukaan ei ole ottanut vakavasti kun ovat yrittäneet kertoa mitä elämänsä oikeasti on ja lopputulos on ollut korkealta hyppääminen/hirttäytyminen/yliannostus unilääkkeitä tms
Varmasti kärsit/olet kärsinyt mutta luulisi sinun siksi ymmärtävän muitakin.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 02:29"]
Itse uskon vain kohtaloon. Se on ennalta määrätty ja minkäs sille voi. Siksi käynkin kortinkatsojilla usein.
[/quote]Miksi käyt? Jos uskot että kaikki on ennaltamäärätty ja minkäs sille voi? Mitä se ennalta "tietäminen" auttaa muuta kuin pahimmassa tapauksessa aiheuttaa etukäteis(turhaa)ahdistusta?
Auttaisiko vertaistukiryhmä jossa suunilleen saman kokeneita pienten lasten äitejä koolla?
Pystytkö puhumaan kokemuksestasi avoimesti? Puhuminenkin auttaa usein.
Tuo on aivan normaalia että elämässä tulee harmaita jaksoja, ei voi olla suoraviivaista aina.
Pikkulapsiaika on äärimmäisen rankkaa ja saa luvan kanssa olla uupunut. Sitä ei tarvitse hävetä.
Kuulostaa että olet loman tarpeessa! Jos mahdollista lähde vaikka viikoksi itseksesi ILMAN lasta lomalle. HETI!
Kiitos vastauksista. Viimeyö meni itkiessä, kun todella sisäistin, kuinka huono olla minulla oikeasti onkaan.. :( mikä on se ensiaskel hoitoon? Voinko esim varata mehiläisestä ajan ja mennä juttusille?
Terveyskeskukseen on jotenkin isompi kynnys mennä... En varmaan pystyisi itkemättä sanoa luukulla asiaani. Voi kunpa saisin jonkun tulemaan kanssani. Ap
Ja yksi pyyntö, jos saa esittää, älkää sepittäkö tai linkittäkö mitään Jeesus kaiken pelastaa-juttuja. En ole uskossa. Enkä tule.
Itse uskon vain kohtaloon. Se on ennalta määrätty ja minkäs sille voi. Siksi käynkin kortinkatsojilla usein.