Onko nää masennuksen oireita?
Vai vaan "stressin ja väsymyksen" kuten lääkäri tänään ilmaisi :(
Taustaa, olen 24-v 1v2kk tytön äiti. Tyttö oli todella hankala vauva, oli kaikki mahdolliset vaivat mitä nyt löytyy, koliikki, refluksi, korvakierre... Ei nukuttu yhdeksään kuukauteen... Mies olisi voinut olla enemmän auttavainen vauva-arjessa. Olin ihan rättiväsynyt, kun tyttö oli alle vuoden. Nyt on jo helpottanut, yöt nukkuu hyvin, minäkin saan vihdoin kunnon yöunet.
Nyt kuitenkin, kun täytyisi saada nauttia tästä ihanasta taaperosta, en kykene siihen. Ahdistaa koko ajan joku, vaikka en edes tiedä syytä?? Muita "oireita" ovat ylipaino, jota en saa laihdutettua vaikka kuinka olen yrittänyt, alakuloisuus, "harmaus" mielen päällä kaikenaikaa, en välitä miltä näytän, hampaatkin saatan pestä esim. 4 päivän välein... En nauti elämästä, arki on suorittamista... Vertaan itseäni jatkuvasti muihin ja mietin, olisinpa kuin hän. Unikin on huonolaatuista. Jatkuva väsymys.
Tyttö on tarhassa jo, itse täysipäiväisesti töissä. Ahdistaa jatkuvasti, päässäni vain mietin, kuinka kaikki ajattelee, kuinka lihava olen ja ruma. Jos tämä on vain sitä lääkärin toteamaa stressiä, niin mikä on masennus :(
Kommentit (29)
Voit varata ajan yksityiseltä tietenkin. Terveyskeskukseen on viikkojen jonot.
Ihan yleislääkäri riittää jos ei psykiatrilta saa aikaa tai halua mennä. Psykiatria tarvitaan vasta jos tarvitset terapialähetettä.
Kuulostaa kyllä masennukselta. Hyvä, että tunnistat noin hyvin noita oireita. Seuraava askel on hakea apua.
Oletko tehnyt masennustestiä? https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsearviointi/Pages/default.aspx
Käy tulosten kanssa toisella lääkärillä. Kilpirauhashormonit pitäisi tutkia myös.
Vaikeaa sanoa tarkemmin... kai lääkäri teki sen masennuskyselyn sulle? Mulla on ollut vaikea ja pitkäaikainen masennus, enkä mä silloin töihin kyennyt. Sulla taitaa suurin ongelma olla huono itsetunto, jos koko ajan mietit miltä näytät muiden silmissä. Ehkä olet liian aikaisin palannut töihin, kun kerta on ollut noin raskas vauva-aika. Et ole päässyt nauttimaan helpommasta jaksosta riittävästi ja nyt et meinaa saada rutiineja kohdilleen kiireen takia ja siksi kaikki kaatuu.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 01:12"]
Vaikeaa sanoa tarkemmin... kai lääkäri teki sen masennuskyselyn sulle? Mulla on ollut vaikea ja pitkäaikainen masennus, enkä mä silloin töihin kyennyt. [/quote]
Suurin osa masentuneista kykenee käymään töissä.
Vaikuttaa tosiaan siltä, että olet masentunut. Siihen viittaavat erityisesti uniongelmat ja välinpitämättömyytesi. Jatkuva ahdistus ei ole normaalia stressiä, tuntuu myös ettet saa nautintoa mistään. Voisit ottaa johonkin mielenterveystoimistoon yhteyttä ja käydä juttelemassa. He selvittävät kyllä oletko masentunut. Hae rohkeasti apua.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 01:09"]Oletko tehnyt masennustestiä? https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsearviointi/Pages/default.aspx
Käy tulosten kanssa toisella lääkärillä. Kilpirauhashormonit pitäisi tutkia myös.
[/quote]
Kiitos testistä. Sain tuloksen kohtalaisesti masentuneen oloinen... Ap
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 01:15"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 01:12"]
Vaikeaa sanoa tarkemmin... kai lääkäri teki sen masennuskyselyn sulle? Mulla on ollut vaikea ja pitkäaikainen masennus, enkä mä silloin töihin kyennyt. [/quote]
[/quote]
No se on hienoa niille. Todennäköisesti he ovat silloin "masentuneita"...
Sinua voitaisiin auttaa ihan yksinkertaisella lääkityksellä. Osa niistä auttaa erilaisiin sosiaalisiin fobioihinkin, esim. juuri sellaiseen, että kokee muiden pitävän sinua vastenmielisenä ihmisenä.
Sinulla on ollut rankkaa, unen estäminen on jopa yksi kidutuskeino, ja pitkäaikainen liian vähäinen nukkuminen jättää jälkensä, joista ei ihan muutamalla hyvinnukutulla yöllä toivu.
Käy toisella lääkärillä.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 01:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 01:15"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 01:12"] Vaikeaa sanoa tarkemmin... kai lääkäri teki sen masennuskyselyn sulle? Mulla on ollut vaikea ja pitkäaikainen masennus, enkä mä silloin töihin kyennyt. [/quote] Suurin osa masentuneista kykenee käymään töissä. [/quote] No se on hienoa niille. Todennäköisesti he ovat silloin "masentuneita"...
[/quote]Ikävä asenne. Monet masentuneet todella käyvät töissä ja panostavat ulkoiseen habitukseen. Jotkut tällaiset jopa riistävät hengen itseltänsä. Että niin "masentuneita". Ei se masennus aina -huom aina!- ilmene hoitamattomuutena ja totaalisena jaksamattomuutena.
Masennus on toivottomuutta - mistä toivo, jos ei usko ihmiseen?
Masennuksenhan sanotaan olevan sisäänpäin -itseen- kääntynyttä vihaa. Aika järkyttävää..
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 01:18"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 01:15"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 01:12"]
[/quote]
No se on hienoa niille. Todennäköisesti he ovat silloin "masentuneita"...
[/quote]
Itselläni on ollut monia masennusjaksoja, koska kärsin kaksisuuntaisteta. Aina olen ollut töihin - tai tässä tapauksessa koulunkäyntiin ja opiskeluun - kykeneväinen. Pärjäsin aina erinomaisesti, koska opiskelu ja siihen keskittyminen oli monille pakokeino siitä itkettävästä toivottomuudesta, kuolemiseen liittyvistä pakkoajatuksista ja toiveista sekä epämääräisestä itsevihasta ja pettymyksestä. Kotona sitten nukuin tai makasin sängyssä ja itkin. Mutta ei sitä kai voi kunnolla ymmärtää, jos ei itse ole kokenut...
Tottakai stressaa ja ahdistaa tuollaisessa elämäntilanteessa, kun ei saa nukuttua kunnolla.
Onko kilpirauhasarvot tarkistettu?
Tee masennustesti netissä ja mene uudelleen lääkäriin. Jos et saa tuon parempia neuvoja, vaihda lääkäriä sellaiseen, joka ottaa sinut tosissaan. Terveyskeskuksissa on psyk. sairaanhoitajia, joille voi varata jutteluajan. Joskus voi sekin auttaa, kun pääsee puhumaan voinnistaan jollekin asiantuntijalle. Juttelemiset eivät maksa mitään. Tämä psyk. sairaanhoitajakin voi suositella sinulle terapiaa tms. ammattiapua tarvittaessa.
Tsemppiä sinulle. Toivottavasti saat avun itsellesi.
Aikoinaan kun yritin puhua muille miltä minusta tuntuu ja miten voin sain vastauksiksi "kuulisit itseäsi ja häpeäisit" tai "mene lumihankeen pyörimään niin piristyt".
Myöhemmin tein netissä masennustestejä, varmuuden vuoksi vastasin aina hieman vähätellen ja tulos oli joka kerta : ota kiireesti yhteyttä lääkäriin, oireesi viittaavat vakavaan masennukseen. Olin juuri sellainen nauravainen, kaunis ja puhtaissa vaatteissa kulkeva ihminen josta kukaan ei halunnut uskoa ja kuulla että muutakin voi olla.
Kannattaa olla hyvin harkitseva mitä vastaa jos/kun joku yrittää kertoa jotain/saada apua.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 01:25"]
Masennus on toivottomuutta - mistä toivo, jos ei usko ihmiseen?
[/quote]
Loistava kysymys, MUTTA entä jos käännettäänkin asetelma ihan toisipäin: entä jos pelkästään ihmiseen ei tarvitsekaan uskoa, vaan jotakin kestävämpää voikin löytyä juuri silloin, kun on menettänyt uskon ihmiseen?
Nimittäin vaikka jokaisen onkin hyvä uskoa itseensä ja toisiin ihmisiin kohtuullisessa määrin, niin mielestäni pelkästään ihmiseen uskominen on loppupeleissä tosi surullinen ja rajoittunutkin "maailmankuva"! Silloinhan toivo on mennyttä, kun usko ihmiseen katoaa.Juuri siksi uskonkin, että pitäisi uskaltaa katsoa omien rajallisten voimiensa ja toivonsa ulkopuolelle, myös esim. masentuessa: uskon, että jokaista varten on olemassa ihmistä suurempi toivo, ihmistä suurempi rakkaus ja ihmisen jaksamista suurempi voima :) Tuo kaikki ehkä hyvinkin on lähempänä kuin moni on ajatellutkaan:
17: kuka se lukija on? minua jotenkin ärsytti se ääni vaikka ihan uudestisyntynyt kristitty olenkin.. asia oli hyvä mutta mielessä nousi sellainen levottomuus ja lähes agressio etten voinut kahta minuuttia kuunnella.. :(
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 02:07"]Aikoinaan kun yritin puhua muille miltä minusta tuntuu ja miten voin sain vastauksiksi "kuulisit itseäsi ja häpeäisit" tai "mene lumihankeen pyörimään niin piristyt".
Myöhemmin tein netissä masennustestejä, varmuuden vuoksi vastasin aina hieman vähätellen ja tulos oli joka kerta : ota kiireesti yhteyttä lääkäriin, oireesi viittaavat vakavaan masennukseen. Olin juuri sellainen nauravainen, kaunis ja puhtaissa vaatteissa kulkeva ihminen josta kukaan ei halunnut uskoa ja kuulla että muutakin voi olla.
Kannattaa olla hyvin harkitseva mitä vastaa jos/kun joku yrittää kertoa jotain/saada apua.
[/quote]
Minäkin olen ollut masentunut, jolla oli kulissit kunnossa. Kuvittelin, että en voisi olla enempää masentunut. Sitten sairastuin oikeasti masennukseen. Enpä enää pystynyt mihinkään. Mistäpä sinä voisitkaan tietää?
Mee hoitoon.