Jos maksan toisen ihmisen velat pois...
Kertokaapas nyt tyhmälle. Tämä on toistaiseksi ihan täysin teoreettinen kysymys, mutta: jos maksaa pois toisen ihmisen velat, meneekö siitä lahjaveroa?
t: tietämätön uuvatti
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:18"]
Voisiko joku ystävällisesti kertoa, mistä tuo 30ke tulee? 30 000euroa ilmeisesti, mutta tuo ke?
[/quote]
ke -> k= kilo = 1000, e = euro. Eli 30k on yhtäkuin 30 000 ja 2k on 2000....
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:13"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:06"] Riippuu miten ne maksat. Jos maksat vaikka ihmisen kaikki laskut, jotta hänellä jää tarpeeksi rahaa itse kuitata velkansa niin ei mitään ongelmaa. Jos taas annat puhtaana käteen enemmän kuin neljätonnia niin menee verot. [/quote]Ei riipu. [/quote] Miten niin?
[/quote]Voi hyvää päivää, miten yksinkertaisia ihmisiä tämä planeetta päällään kantaa. Kuvitteletko tosiaan, että maksutavan muuttaminen poistaa lahjaveron taakan?
[/quote]
Todella moni kuitenkin näin toimii, enkä ole koskaan kuullut, että siitä olisi tullut mitään seuraamuksia. Vanhemmat maksavat lastensa päivittäistä elämistä, lasten palkoista osa jää säästöön.
Ap:ole sanoisin, että tuo velkakirjsn tekeminen on paras ehdotus. Se on laillistakin.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:19"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:13"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:06"] Riippuu miten ne maksat. Jos maksat vaikka ihmisen kaikki laskut, jotta hänellä jää tarpeeksi rahaa itse kuitata velkansa niin ei mitään ongelmaa. Jos taas annat puhtaana käteen enemmän kuin neljätonnia niin menee verot. [/quote]Ei riipu. [/quote] Miten niin?
[/quote]Voi hyvää päivää, miten yksinkertaisia ihmisiä tämä planeetta päällään kantaa. Kuvitteletko tosiaan, että maksutavan muuttaminen poistaa lahjaveron taakan?
[/quote]
En ole hän jolta kysyt, mutta kyllähän se käytännössä poistaa, vaikka ei ehkä periaatteessa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:18"]
Voisiko joku ystävällisesti kertoa, mistä tuo 30ke tulee? 30 000euroa ilmeisesti, mutta tuo ke?
[/quote]Huoh! Kiloeuro.
Hellekö huokailuttaa? Kai sitä nyt kysyä saa. Normaalimpaa tämä on kuin jatkuva ylipainoisten läskittely tai munan kuvien lähettely. Ota joku relaksantti, jos on noin pinna tiukalla.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:14"]
[/quote]
Mutta raha ei ikinä mene lahjansaajan tilille ja laskun saajaa ei kiinnosta miltä tililtä se raha maksetaan. Miten siis tällaisesta "lahjasta" jää kiinni ja joutuu maksamaan verot?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:23"]
[/quote]
En ole hän jolta kysyt, mutta kyllähän se käytännössä poistaa, vaikka ei ehkä periaatteessa.
[/quote]Ei varmasti poista
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:25"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:23"]
[/quote]
[/quote]Ei varmasti poista
[/quote]
Usko nyt, ei siitä käytännössä jää kiinni. Veronkiertoahan se on.
[/quote]
Hohhoijaa. Asia on niin, että toisen henkilön laskujen maksaminen ei ole lahja, koska lahjansaaja ei voi vapaasti valita sitä, miten rahat käyttäisi. Jos antaa rahana, on lahja ja lahjaveronalaista. Turha tuosta alkaa naljailla, tuo hyödyttää loppujen lopuksi koko yhteiskuntaa, kun ulosotot, maksuhäiriöt yms. pysyvät kurissa osaltaan ja rahaongelmaisille jää kulutusrahaa. Ja lahjanantajilla pysyy motivaatio tehdä työtä, kun saavat itse päättää edes osan rahankäytöstään.
Vau, kiitos tiedoista! Tuo velkakirjajärjestely kuulostaa juuri sopivalta. Voiko tosiaan olla niin, että toiselle ihmiselle voi "lainata" virallisesti rahaa vaatimatta sitä koskaan takaisin? Luulisi, että tällä tavalla kierrettäisiin veroja enemmänkin. Hmm...
Tämä ei ole juuri nyt ajankohtaista, mutta haluaisin tosiaan maksaa jossain vaiheessa (kunhan vain itse kykenen!) lähisukulaiseni 30 000 euron velat pois, koska ne häiritsevät hänen elämäänsä kovasti. Hän puolestaan on auttanut minua paljon tavoin, joita ei voi edes rahalla mitata.
t: ap
P.S. Mistäköhän tuo kiloeurokeskustelu tuli, kun en huomaa tässä ketjussa kenenkään käyttäneen termiä ke? :D
Tarkennetaan hieman. Fakstasti asia menee näin: Elatuslaskuja voi maksaa, esim. toisen vuokralaskut saa laillisesti maksaa ilman veroseuraamuksia. Samoin sähkö-, yms. laskut ja ruokaostokset. Toisen ihmisen asuntolainaa ei kuitenkaan saa maksaa ilman lahjaveroseuraamuksia. Ei myöskään lahjaveroja saa maksaa toisen puolesta verotta.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:49"]
Vau, kiitos tiedoista! Tuo velkakirjajärjestely kuulostaa juuri sopivalta. Voiko tosiaan olla niin, että toiselle ihmiselle voi "lainata" virallisesti rahaa vaatimatta sitä koskaan takaisin? Luulisi, että tällä tavalla kierrettäisiin veroja enemmänkin. Hmm...
Tämä ei ole juuri nyt ajankohtaista, mutta haluaisin tosiaan maksaa jossain vaiheessa (kunhan vain itse kykenen!) lähisukulaiseni 30 000 euron velat pois, koska ne häiritsevät hänen elämäänsä kovasti. Hän puolestaan on auttanut minua paljon tavoin, joita ei voi edes rahalla mitata.
P.S. Mistäköhän tuo kiloeurokeskustelu tuli, kun en huomaa tässä ketjussa kenenkään käyttäneen termiä ke? :D
[/quote]
Ei ole mahdollista. Täytyy olla realistinen takaisinmaksussuunnitelma, jos lainataan rahaa. Ja täytyy pysyä siinä. Muussa tapauksessa verottaja tulkitsee lainan lahjaksi. Esim. 80-vuotiaalle lainaaminen 10 vuoden maksuajalla: verottaja ei tulkitse realistiseksi suunnitelmaksi iäkkyyden takia, vaan tulkitaan lahjana.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:51"]
Tarkennetaan hieman. Fakstasti asia menee näin: Elatuslaskuja voi maksaa, esim. toisen vuokralaskut saa laillisesti maksaa ilman veroseuraamuksia. Samoin sähkö-, yms. laskut ja ruokaostokset. Toisen ihmisen asuntolainaa ei kuitenkaan saa maksaa ilman lahjaveroseuraamuksia. Ei myöskään lahjaveroja saa maksaa toisen puolesta verotta.
[/quote]
Hetkinen, siis jos lahjoittaisin ihmiselle 30 000 euroa rahaa ja maksaisin siitä koituvat lahjaverot, niin siitä lahjaverojenkin maksamisesta tulisi vielä erikseen lahjaverot? Voiko se tosiaan mennä noin?
Ja kyseisen sukulaisen velka ei ole asuntolainaa, mutta koostuu luottokorttiveloista yms.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:49"]
[/quote]
Ei ole mahdollista. Täytyy olla realistinen takaisinmaksussuunnitelma, jos lainataan rahaa. Ja täytyy pysyä siinä. Muussa tapauksessa verottaja tulkitsee lainan lahjaksi. Esim. 80-vuotiaalle lainaaminen 10 vuoden maksuajalla: verottaja ei tulkitse realistiseksi suunnitelmaksi iäkkyyden takia, vaan tulkitaan lahjana.
[/quote]
Tuota minä vähän pelkäsinkin. Mutta voiko verottaja käytännössä mitenkään seurata sitä, että maksetaanko lainaa takaisin vai ei?
Korostan vielä, että en ole mitenkään innostunut kiertämään veroja hinnalla millä hyvänsä. Mietin vain, että jos maksan 30 000 euron velat pois, ja siitä menee monta tonnia lisää lahjaverojen muodossa, niin olisikohan sitten olemassa muita keinoja auttaa. Kun itsellänikään ei kuitenkaan ole loputtomasti rahaa "hukkaan heitettäväksi"...
Kuinka sitten menee jos on takaamassa lainaa, ja pankki irtisanoo lainan ja takaaja maksaa. Onko lahja ?
Käytännössä voit tehdä niin, että maksat itse hänen elatuskuluja; vuokra, ruokaostokset, kodin irtaimisto (alle 4000 euroa per kaluste). Täten ystävällesi jää enemmän käteen, jolla hän maksaa velkaansa. Näin ei koidu lahjaveroa maksettavaksi.
Periaatteessa kai näin: annat rahat tuolle velalliselle itse lainaksi velkakirjassa. Häm sitten tekee lainaamillasi rahoilla mitä haluaa. Maksaa vaikka sen kolmenkympin velkansa pois...sinä et muistuta häntä velastanne, jolloin kolmessa vuodessa teidän välinen velka on vanhentuu.