Jos maksan toisen ihmisen velat pois...
Kertokaapas nyt tyhmälle. Tämä on toistaiseksi ihan täysin teoreettinen kysymys, mutta: jos maksaa pois toisen ihmisen velat, meneekö siitä lahjaveroa?
t: tietämätön uuvatti
Kommentit (37)
Riippuu velan määrästä. Oliko se 4000 vai 5000 euroa kun saa lahjoittaa vuodessa ilman lahjaveroa,
Riippuu miten ne maksat. Jos maksat vaikka ihmisen kaikki laskut, jotta hänellä jää tarpeeksi rahaa itse kuitata velkansa niin ei mitään ongelmaa. Jos taas annat puhtaana käteen enemmän kuin neljätonnia niin menee verot.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:06"]
Riippuu miten ne maksat. Jos maksat vaikka ihmisen kaikki laskut, jotta hänellä jää tarpeeksi rahaa itse kuitata velkansa niin ei mitään ongelmaa. Jos taas annat puhtaana käteen enemmän kuin neljätonnia niin menee verot.
[/quote]
Niin, tuota mietinkin. Mutta onko tuo periaatteessa veronkiertoa, että maksaa ihmisen laskut suoraan laskuttajille eikä siis anna itse ihmiselle sitä rahaa jolla maksaa? Voiko siitä käytännössä jäädä mitenkään edes kiinni?
Ja velkaa on siis jotain 30 000 euroa.
No riippuu onko se haluatko rahat takaisin vai puhdas lahja. Lähtökohtaisesti tuota ei katsota lahjaksi ja saat takautumisoikeuden velalliseen. Jos nimenomaisesti korostat että haluat lahjoittaa 30ke tuolle, joka sitten itse maksaa velkansa, lahjavero voi langeta. Tehkää "velkasuhde" joustavin ehdoin, jonka sitten myöhemmin "annat anteeksi"
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:06"]
[/quote]Ei riipu.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:07"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:06"]
[/quote]
Niin, tuota mietinkin. Mutta onko tuo periaatteessa veronkiertoa, että maksaa ihmisen laskut suoraan laskuttajille eikä siis anna itse ihmiselle sitä rahaa jolla maksaa? Voiko siitä käytännössä jäädä mitenkään edes kiinni?
[/quote]
Kaipa se on periaatteessa, mutta aika paljon tuota harrastetaan esimerkiksi vanhemmat maksavat lapsiensa laskuja, jotta nuo saavat rahaa säästöön. Ei mene lahjaveroa noistakaan. Kukaan ei kiellä maksamasta toisen laskuja.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:13"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:06"]
[/quote]Ei riipu.
[/quote]
Miten niin?
Se on 3999€ joka kolmas vuosi, kun saa lahjoittaa verottomasti toiselle ilman lahjaveroa. Esim. molemmat vanhemmat saavat antaa lapselleen tuon summan, niin siitä tulee 7998€. Eikä vuodessa, vaan joka kolmas vuosi, virheellisesti tuolla kakkosviestissä.
€.
Voisiko joku ystävällisesti kertoa, mistä tuo 30ke tulee? 30 000euroa ilmeisesti, mutta tuo ke?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:13"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:06"] Riippuu miten ne maksat. Jos maksat vaikka ihmisen kaikki laskut, jotta hänellä jää tarpeeksi rahaa itse kuitata velkansa niin ei mitään ongelmaa. Jos taas annat puhtaana käteen enemmän kuin neljätonnia niin menee verot. [/quote]Ei riipu. [/quote] Miten niin?
[/quote]Voi hyvää päivää, miten yksinkertaisia ihmisiä tämä planeetta päällään kantaa. Kuvitteletko tosiaan, että maksutavan muuttaminen poistaa lahjaveron taakan?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:18"]Voisiko joku ystävällisesti kertoa, mistä tuo 30ke tulee? 30 000euroa ilmeisesti, mutta tuo ke?
[/quote]
K = kilo. Ärsyttävä tapa, suomen kielessä tuhat lyhennetään t.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:18"]
Voisiko joku ystävällisesti kertoa, mistä tuo 30ke tulee? 30 000euroa ilmeisesti, mutta tuo ke?
[/quote]Huoh! Kiloeuro.
k on etuliite kilo, joka tarkoittaa tuhatta.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:19"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:18"]Voisiko joku ystävällisesti kertoa, mistä tuo 30ke tulee? 30 000euroa ilmeisesti, mutta tuo ke? [/quote] K = kilo. Ärsyttävä tapa, suomen kielessä tuhat lyhennetään t.
[/quote]
Kiitos! :) Kiloeuroa? Ei ymmärrä ei...ärsyttävä todellakin.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:19"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:18"]Voisiko joku ystävällisesti kertoa, mistä tuo 30ke tulee? 30 000euroa ilmeisesti, mutta tuo ke? [/quote] K = kilo. Ärsyttävä tapa, suomen kielessä tuhat lyhennetään t.
[/quote]Ei lyhennetä
Tuollaista ystävänapua pitäisi antaa enemmänkin. Olen itse muutaman kerran maksanut ahdingossa olevan sukulaisen tai ystävän laskuja, eivät ole sitä pyytäneet, mutta olen huomannut että heillä on taloudellisia ongelmia ja laskuja alkanut mennä ulosottoon. Luulenkin, että olen antanut heille ison avun melko pienellä rahasummalla vaikka kiitoksia en siitä olekaan saanut. Jos on pienet tulot ja pienet menot ja laskut alkavat jäädä rästiin niin millään muulla siitä ei selviä kuin sillä, että joku maksaa tilanteen ajantasalle.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:18"]Voisiko joku ystävällisesti kertoa, mistä tuo 30ke tulee? 30 000euroa ilmeisesti, mutta tuo ke?
[/quote]
K = kilo. Ärsyttävä tapa, suomen kielessä tuhat lyhennetään t.
[/quote]
Eikä lyhennetä. t on tonnin lyhenne ja tonnilla tarkoitetaan tuhatta kilogrammaa.
Menee tietenkin.