Miksi ihmiset hankkii omakotitalon
Ja idiootit ottaa vielä hirveät asuntolainat siihen. Kerrostalossa vuokralla asuminen käy paljon halvemmaksi. Mieluummin asun mukavassa lähiössä kun jossain korvessa omakotitalossa.
Kommentit (54)
Mä olen itse kasvanut isolla pihalla varustetussa omakotitalossa, ja pakko sanoa ettei mulla nyt aikuisena ole mitään intoa päästä sellaiseen asumaan enää :D On muistissa ne haravoinnit, kukkapenkkien kitkennät ja ruohonleikkuut. Ja lumityöt... Mä en vaan tykkää, ja viihdyn kyllä parhaiten kerrostalossa nykyään. Joskus tuntuu, että joillain kaupungeissa kasvaneilla on jotenkin tosi romanttinen mielikuva siitä omakotitaloasumisesta, kun ei ole lapsuudessa nähnyt sitä työnmäärää. Patalaiska serkkuni esim meni ostamaan isotonttisen ok-talon tuossa, koska sellainen "pitää" hankkia, ja heidän pihansa on kyllä melkoinen ryteikkö... Eivät viitsi yhtään tehdä siellä mitään.
Mutta kyllä mä ainakin pystyn ymmärtämään, että ihmiset vaan nyt sattuvat tykkäämään eri asioista. Jotkut ovat ihan intsinä, kun saavat järkkäillä omaa pihaa, ja se on ihan ok! Myös lasten ja isojen koirien kanssa ok-talo on tietty kiva, kun ulkoiluja varten ei ihan joka kerta tarvitse lähteä asioikseen jonnekin puistoon.
Hintaan pitää todeta, että eipä tämä keskikaupungilla asuminen nyt myöskään ainakaan halpaa ole, joten rahallisesti ei taida kumpikaan asumismuoto voittaa. Mä olen tosiaan ihan tyytyväinen siihen, että talonmies lakaisee lumet rappusilta ja kylvää pihalle hiekoitussoraa, eikä mun tarvitse huolehtia näistä :D
Kaikki tekee omat valintansa, ja toisten on niitä ihan turha arvostella :) Eihän sitä tiedä vaikka joskus itsekin vielä innostun ok-talosta, mutta toistaiseksi mulla on semmoinen olo, ettei se ole varsinaisesti mun juttu. Käyn kyllä auttelemassa vanhempia toisinaan pihahommissa, ja aina on sellainen olo että ei hitto, jos näitä saisi koko ajan olla tekemässä...
Asu sinä vain siellä Helsingissä ihan rauhassa, somaleita yllä alla. Meillä on täällä isossa kaupungissa parin kilometrin päässä keskustasta omakotitalo ja iso piha, jolla voimme tehdä mitä haluamme. Oma tupa, oma lupa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:02"]Kannattaakohan yksinelävän keski-ikäisen naisen edes harkita oktaloa? Kun ei ole edes autollisia, käteviä miehiä lähipiirissä. Yksin pitäis kaikki tehdä aina. Vois stressi iskeä ja omistamisen/asumisen ilo haihtua.
Toisaalta harkinnassa on myös talviasuttava erakkomökki luonnonhelmassa. Luonnontilaisella tontilla, missä ei tarvi pihatöitä. Kypsyn ihmisiin toisinaan, ja luulisin viihtyväni ihan omassa rauhassa, kun ei tarvi palkkatyön takiakaan poistua ihmisten ilmoille.
[/quote]
Kannattaa. Olen ap ketjusta, jossa kyseltiin yksin lasten kanssa okt:ssa asuvien kokemuksia. Ihanan positiivisia ja reippaita kommentteja sain. Jos vaan lainan saan, jatkuu tämän keski-ikäisen naisen okt-asuminen eron jälkeenkin.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:00"]
Omakotitalossa ei tarvitse kävellä varpaillaan, remontti voi jatkua yli puolenyön, pääset ulos vaikka alasti ja soittaa musiikkia niin kovaa kuin tykkää.
[/quote]
Niin kai sä sitten voit. Ei se silti tarkoita, ettet häiritsisi naapureitasi tuollaisella toiminnalla. Toki sinä asut 10 kilometrin päässä lähimmistä naapureista, mutta aika moni muu asuu parinkymmenen metrin päässä. Omakotiasujissa kiteytyy välillä aika ikävästi tuo "saan tehdä mitä vaan" -mentaliteetti naapureista välittämättä. Kerrostalossa häiriönaapureista pääsee ehkä kuitenkin helpommin eroon kuin sinusta.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:28"]Mä olen tosiaan ihan tyytyväinen siihen, että talonmies lakaisee lumet rappusilta ja kylvää pihalle hiekoitussoraa, eikä mun tarvitse huolehtia näistä :D
[/quote]
Minä asun ihan tyytyväisenä kerrostalossa, mutta talonmiestä ei ole, eikä katujakaan välttämättä lakaista/aurata kovin nopeasti.
Lisäksi kun naapurustoon onnistuu muuttamaan joku hällävläiä-perhe, jolla on kymmenen autonromua pihassa ja puutarha ryteikkönä, niin voi olla vaikea saada ostajaa omalle talolle.
46
Minä asuin lapsuuden omavaraisessa perheessä omakotitalossa, ja siitä jäi sellaiset traumat että en pitkään aikaan halunnut omakotitaloon. En ymmärtänyt yhtään sitä, että arvokas vapaa-aika käytetään lumitöihin tai puiden kantamiseen tai nurmikon leikkaamiseen.
Mutta sitten vuokralla asuminen kävi ensinnäkin sietämättömän kalliiksi ja alkoi tuntua siltä että ei jaksa enää joko kuunnella muiden elämisen ääniä tai stressata siitä melusta mikä omista lapsista ja lemmikeistä lähtee. Okt oli hyvä ratkaisu. Talo oli edullinen, kaikki asumiskustannukset on vuokran luokkaa. Kaikki saa mekastaa sen minkä on tarpeen. Puutarhaa ei juuri tarvitse hoitaa, lämmitys on kaukolämpönä ja kun yhden talven erehdyin tekemään lumitöitä niin ensi talvelle tilaan koneen tekemään ne, se menee jo sietokyvyn yli. ;)
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:21"]
Lisätään vielä että omakotitaloja saa kokoajan rempata, nurmikkoa leikata jne. Kerrostalossa on mukava asutella ja täällä on kämpän vieressä leikkipuisto jonne voivat mennä jos haluaa leikkiä pihalla. Omaa pihaa ei tarvi mihinkään ja grillaamiseen riittää parveke. (: ap
[/quote]
Mitä tarkoittaa "koko ajan remppaaminen"? Me ollaan nyt asuttu tässä talossa kolmisen vuotta, ja keittiö- kylpyhuone- ja pintaremontin jälkeen ei ole tarvinnut mitään tehdä. Samoin olisimme remontoineet kerros- tai rivitaloasunnon muuton jälkeen, joten ei eroa. Tiedostan toki, että jossain vaiheessa tulee joitain pieniä remontteja, mutta en koe, että tässä koko ajan pitäisi remontoida. Lisäksi ruohoa ei tarvitse joka päivä ajaa, ei edes joka viikko.
Tämä on aika leppoisaa elämää. Lähikauppa ja uimaranta on reilun puolen kilometrin päässä ja kaupunkiin on matkaa 4km. Sekin menee mukavasti vaikka kävellen tai pyörällä kun on mukavat merimaisemat matkalla. En vaihtaisi kerrostaloasumiseen enää.
Koska oma piha, oma ranta oma rauha. Kerrostaloasuntokin on, mutta sitä asuttaa kaltaisesi vuokratorppari ja saamme muutaman satasen tuottoa joka kuukausi. Suits you, sir.
Hei ehkä jossain Hesassa omakotiasuminen on kalliimpaa, mutta ei täällä ns. maalla eli kehäkolmosen ulkopuolella.
Asuttu jo 10 vuotta noin sadan neliön omakotitalossa eli omakotitaloksi ei edes ole mikään iso. Kuukaudessa lyhennelty tätä lainaa 800 euroa.
En usko, että samankokoisen kerrostaloasunnon vuokra tulisi yhtään sen halvemmaksi...
Kyllä, remontit ja laajennukset sekä sisältyy tuohon summaan. Sähkölaskuja talvella vähän enempi sitten. Omaa pihaa 1200 neliötä eli ei mikään iso, mutta isompi kuin parveke ;)
Ainut haitta tässä on se, että ei tietenkään saa asumistukea, mutta enpä kyllä ole saanut kerrostalossa asuessanikaan.
Ehkä sitä ap tarkoittaa sanoessaan, että okt-asuminen on kalliimpaa? Niin, okt-asujilla yleensä on raha-asiat paremmalla tolalla ja ulosottoiset taitavat kansoittaa ne kerrostalot. Joten tuleehan tämä okt-asuminen siinä mielessä kalliimmaksi, ei maksu sossu mitään :D
Asumme omakotitalossa 2km päässä ison kaupungin ydinkeskustasta. Kauppa, koulu, pankit jne lähellä. Töihin voi halutessaan kävellä tai pyöräillä.
Omakotitalossa viehättää oma piha, rauhallisuus, mahdollisuus harrastaa, tila ja vapaus päättää itse kotiin liittyvistä asioista.
Lainaa meillä on 150t enkä usko että vastaavia neliötä sen halvemmalla saisimme keskustan kerrostalosta.
Lumet joutuu luomaan, nurmikon leikkaamaan ja kun jotain hajoaa, joutuu huolehtimaan korjauksen järjestämisestä itse, siinä pääsisi kerrostalossa helpommalla.
Olen asunut vuokralla kerrostalossa. Kyllästyimme kuuntelemaan naapurien tappelua joka viikonloppu. Rivarissa meni hermot naapureiden tapaan ilmoittaa kevättalkoot samana aamuna. Muutenkin se oli kauheaa kyttäämistä lumityövuoroista yms. Omassa saadaan tehdä silloin kun huvittaa tai jättää tekemättä. Kauppaan ja kouluun on matkaa alle km. Isompaan kaupunkiin ajaa vartissa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:54"]
Ja idiootit ottaa vielä hirveät asuntolainat siihen. Kerrostalossa vuokralla asuminen käy paljon halvemmaksi. Mieluummin asun mukavassa lähiössä kun jossain korvessa omakotitalossa.
[/quote]
Meidän omakotitalo (uusi) on mukavassa lähiössä. Asumiskulut on noin 300e/kk (tontin vuokra, verot, lämmitys, korot jne) ja lainanlyhennys noin 800e päälle. Omarahoitusta tuli aiemmasta asunnosta noin puolet, eli lainan määrä ei ole hirveä.
Vastaavankokoisesta kerrostaloasunnosta joutuisi maksamaan vuokraa noin 800-1100 euroa. Tuon isomman verran, jos puhutaan samanikäisestä eli uudesta hyvin varustellusta kämpästä. En siis ihan näe miten kerrostalossa vuokralla asuminen tulisi halvemmaksi, kun kulut olisivat saman verran kuin meillä nyt, JA näistä kuluista "omaan taskuun" menee vielä valtaosa. Vuokrasta ei saisi ikinä mitään takaisin, tästä saa varmasti jotain jos joskus myy. Tottakai voitaisiin vaihtaa puolet pienempään 70-luvun halpisvuokra-asuntoon ja säästää lyhyellä tähtäimellä noin 500e/kk, mutta asumisen ja siten elämisen taso kyllä tippuisi valtavasti.
[/quote]
Kyllähän sullakin menee joka kuukausi 1100e, kun laskee 300e(asumiskulut)+ 800e(lainanlyhennys). Että ei se omakotitaloasuminen ainakaan halvemmaksi tule, vaan siinä painaa eri asiat.
[/quote]
Tulkoot halvemmaksi tai ei, jos itse joutuisin tilanteeseen että pitäis muuttaa kerrostalokoppiin asumaan, ei ikinä eikä missään tilanteessa ennen ampuisin itseni.