Tiedättekö, mikä on nykyajan kiireisille vanhemmille kaikkein hankalinta järjestää?
Sanktioita, määräyksiä, rangaistuksia, läksyvalvontaa, vahtimista, valvomista, huolehtimista, kotiaskareiden jakamista.. kaikkea sellaista vanhemmat vielä jaksavat - mutta leikkiaikaa lasten kanssa vain harvat. Leikki kuitenkin on lapsen työtä ja tekee lasten elämästä elämisen arvoista.
Kommentit (23)
lapsen kanssa niin, että lapsi oppii niistä yhtä sun toista. Ja saa olla ohessa myös vanhempiensa kanssa yhdessä.
...että nykyvanhemmat järjestävät lapsilleen kohtuuttomasti harrastuksia yms. ohjelmaa, ettei lapsella riitä aikaa leikkeihin.
En usko, että aikuisen tulee leikittää lastansa. Lapset keskenään keksivät mielikuvituksellisemmat ja luovemmat leikit. Toki vanhemman tulee olla läsnä lapsen arjessa.
Minä olen ulkomailla asuessani katsellut tämän maan vanhempien tapaa elää lapsen ehdoilla. Leikkipuistossa lapselta kysytään vähän väliä, " haluatko nyt liukumäkeen, kiikkumaan vai hiekkalaatikolle" . Minun mielipiteeni on, ettei lapsi tuolla tavoin saa leikkiä vapaasti, vaan vanhempi opastaa lastansa liikaa. Minun periaatteeni on, että lapset pääasiassa itse keksivät leikkinsä. Toki välillä niihin itsekin osallistun, mutta useimmiten lapset keksivät ne itse.
lapsen omaa mielikuvitusta puuttumalla leikkiin mukaan.
Leikki on todellakin LAPSEN työtä.