Vapiseva olo puolesta desistä kahvia
En ole koskaan juonut säännöllisesti kahvia. Saatan pari kertaa vuodessa juoda jossakin ihan vähän ja jo pienestä määrästä tulee tutiseva olo ja sydän tuntuu lepattavan. Mustaa teetä kestän kupillisen, mutta jos sen lisäksi syön palan tummaa suklaata, niin oireita ilmenee. Muita näin herkkiä?
Kommentit (8)
Aiheuttaako jo pieni määrä kahvia sinulle vapinaa ja sydämentykytystä? Saatat olla kofeiinille yliherkkä. Kofeiiniyliherkkyys oireilee samalla tavalla kuin kofeiinin yliannostus.
– Kun puhutaan kofeiiniyliherkkyydestä, tarkoitetaan ihmisiä, jotka saavat todella nopeasti kofeiinista oireita. Jo pieni hörppäys kahvia voi aiheuttaa vapinaa, levottomuutta tai unettomuutta. Kofeiiniyliherkillä keho ei kestä yhtä hyvin kofeiinia kuin toisilla, kertoo Mehiläisen ravitsemusterapeutti Marianna Hölttä.
Minä myös herkkä kofeiinille. Vapinaa ja levotonta oloa jo pienestä määrästä. Kahvia en siis juo ollenkaan ja teestäkin vain kofeiinitonta tai vähemmän kofeiinia sisältävää. Tumma suklaa illalla vie yöunet. Olen myös herkkä lääkkeillä, normaalia pienempi annos aina parempi.
Nyt ei pidä juoda sitrusmehuja sitten, tehostavat aineiden tehoa, greippimehu + kahvi vaarallisin yhdistelmä.
Sama täällä. Minulla on ahdistustaipumusta, niin en viitsi kahvia juoda, kun jo pienestä määrästä tulee hermostunut olo ja ne fyysiset tuntemukset taas saattaa aktivoida varsinaisen ahdistuksen.
Kahvi vaikuttaa joillakin myös verensokeriin, se voi tipahtaa nopeammin.
Mulla sama olo kahvista jos töissä iltapvällä otan.. jää väliin.
Up