Kannattaako ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi työkkäriin vai hakea töitä ihan itsekseen?
Tilanne on se, että määräaikainen työsuhde päättyi äitiyslomalla ja lapsi on menossa muutaman kuukauden päästä päivähoitoon, olen siis nyt kotihoidontuella häntä hoitamassa. Miten on, kannattaako minun ilmoittautua työttömäksi, jolloin saisin ansiosidonnaista vai olla loppuun asti vain kotihoidontuella? Tarkoituksena on alkaa työnhaku joka tapauksessa hiukan lähempänä lapsen hoitoonmenoa (n. 2-3kk ennen) olin sitten ilmoittautunut työkkäriin tai en. Vaakakupissa painaa siis lähinnä taloudelliset syyt (kotihoidontuki vs. ansiosidonnainen) ja rento hakeminen vs. työkkärin pingotus. Jos en töitä saa, joudun kuitenkin tuohon työkkärin pompotukseen.
Mikä olisi järkevintä? Disclaimerina vielä, että haluan ehdottomasti töihin ja työelämään mahdollisimman nopeasti eli en kysele mitään laiskottelijan tukikikkailuja.
Kommentit (28)
Mä sain työkkäristä töitä, pääsin sinne toimistohommiin (ei neuvontaa) 90-luvulla työllistämistuella. Itse asiassa ihan ok paikka, kun ei tarvinnut asiakaspalvelun puolella olla.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ilmoittaudut, niin olet oikeutettu hakuajalta työttömyyskorvaukseen. Ei se työkkäri edes ahdistele motivoitunutta työnhakijaa. Ainakin itse tein hyvän suunnitelman työnhakuun ja sain hakea haluamiani työpaikkoja ihan rauhassa.
Näin on. Jos viitsii osoittaa edes jonkinlaista aktiivisuutta ja on diplomaattinen, niin ei ne TE-toimiston virkailijat turhan takia ahdistele.
Mitä töitä pitää sit hakee jos ei oo ammattia
Vierailija kirjoitti:
Mitä töitä pitää sit hakee jos ei oo ammattia
Sellaisia mihin ei vaadita koulutusta.
Ensisijaisesti toki kannattaa hakea opiskelupaikkaa tai TE-koulutuksiin.
Kannattaa, koska jos saat osa-aika työtä saat loput rahat työttömyystukena ja mahdollisesti myös esim asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Montako työpaikkaa pitää kuukaudessa hakee jos on työkkärissä
Olen ollut työttömänä vuodesta 2017. Tänä aikana nolla työhakemusta lähetettynä.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs sun matiikan numero oikein oli? Kotihoidon tuki on joku 260e ja ansiosidonnainen yleensä yli tonnin. Tottakai kannattaa ansiosidonnaiselle jäädä. Tulevan työhaku velvoitteen hoidat lähettämälle ne neljä hakemusta kuussa. Laitat vain oman nimen ja lauseen, että haet töitä et muuta. Ei kukaan kutsu tällöin haastatteluun ja vaikka kutsuisi niin perseilet sitten sen haastattelun.
Mikäs sun äidinkielen numero oli?
Jos ei hakemukseen laita muuta kuin "haen töitä", niin saa aika äkkiä karenssin.