Kannattaako ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi työkkäriin vai hakea töitä ihan itsekseen?
Tilanne on se, että määräaikainen työsuhde päättyi äitiyslomalla ja lapsi on menossa muutaman kuukauden päästä päivähoitoon, olen siis nyt kotihoidontuella häntä hoitamassa. Miten on, kannattaako minun ilmoittautua työttömäksi, jolloin saisin ansiosidonnaista vai olla loppuun asti vain kotihoidontuella? Tarkoituksena on alkaa työnhaku joka tapauksessa hiukan lähempänä lapsen hoitoonmenoa (n. 2-3kk ennen) olin sitten ilmoittautunut työkkäriin tai en. Vaakakupissa painaa siis lähinnä taloudelliset syyt (kotihoidontuki vs. ansiosidonnainen) ja rento hakeminen vs. työkkärin pingotus. Jos en töitä saa, joudun kuitenkin tuohon työkkärin pompotukseen.
Mikä olisi järkevintä? Disclaimerina vielä, että haluan ehdottomasti töihin ja työelämään mahdollisimman nopeasti eli en kysele mitään laiskottelijan tukikikkailuja.
Kommentit (28)
Ihan itse sinä haet töitä joka tapauksessa, sillä ei nykyään ole enää käsitettä "työnvälitys". On vain toimenpiteitä, ja vain äärimmäisen harvat lottovoittoon verrattavat poikkeustapaukset ovat saaneet vakituisen työpaikan työkkärin kautta.
Jos et ilmoittaudu, et saa työttömyyskorvausta.
No et sä töitä sieltä työkkäristä saa mutta määräyksiä ja ansiosidonnaista. Ja se ei ole kelvollinen syy kieltäytyä mistään että lapsella ei ole hoitopaikkaa.
Onko joku joskus saanut työkkäristä töitä? Minä olen aina itse etsinyt työpaikkani. Ne osoitukset tai työtarjoukset, joita työkkäristä tulee, ovat olleet aina ihan p:stä.
Kerran minua kehotettiin hakemaan Ely-keskuksesta jotain ylijohtajan paikkaa. Joo, olen merkantti 70-luvulta ja aina tehnyt toimistotöitä. Kerran olisi pitänyt mennä siivoamaan toimistoa 50 kilometrin päähän, ei julkista liikennettä ja työtä olisi ollut 2,5 tuntia iltaisin. Se on kuulemma toimistotyötä kun siivotaan toimistoa. Työkkärin tiedoissa oli, että minulla ei ole ajokorttia.
Olen nyt eläkkeellä mutta en ole koskaan ollut pidempää kuin pari viikkoa työttömänä. Vaikka ilmoittautuisitkin työttömäksi, tulee sinun hakea myös itse töitä. Työttömyyskorvausta maksetaan työttömälle työnhakijalle ja sana työnhakija on se avainsana.
Montako työpaikkaa pitää kuukaudessa hakee jos on työkkärissä
Tottakai ilmoittaudut, niin olet oikeutettu hakuajalta työttömyyskorvaukseen. Ei se työkkäri edes ahdistele motivoitunutta työnhakijaa. Ainakin itse tein hyvän suunnitelman työnhakuun ja sain hakea haluamiani työpaikkoja ihan rauhassa.
Mä tekisin tuossa tilanteessa niin, että ilmoittautuisin työkkäriin ja jos vastaan tulisi tilanne, että saisi työn, mutta mikä ei ole lastenhoidon kannalta mahdollista ottaa vastaan, niin sitten karenssin sijaan palaisin kotihoidontuelle. Kuitenkin kun haet ja haluat töitä, niin en näe tätä pahana. Lapsi saa olla etusijalla, kun on noin pieni vielä.
Ei mua ole työkkäri hätyytellyt, totta kai hyödynnät sun ansiosidonnaisen, senhän takia oot sinne rahaa upottanut että saat työttömyysturvaa.
Onko se vielä niin, että jos asuu yhdessä niin toisen tulot lasketaan siihen kuukausituloon, meinaan mä jäin ilman työkkäri korvausta ku ne laski että mun avopuoliso tienaa muka sen verran, etten saanu sit työkkäri rahaa
Vierailija kirjoitti:
Onko se vielä niin, että jos asuu yhdessä niin toisen tulot lasketaan siihen kuukausituloon, meinaan mä jäin ilman työkkäri korvausta ku ne laski että mun avopuoliso tienaa muka sen verran, etten saanu sit työkkäri rahaa
No ei ole. Vaikka puoliso olisi miljonääri saat työttömyyskorvauksen jos olet työtön.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku joskus saanut työkkäristä töitä? Minä olen aina itse etsinyt työpaikkani. Ne osoitukset tai työtarjoukset, joita työkkäristä tulee, ovat olleet aina ihan p:stä.
Kerran minua kehotettiin hakemaan Ely-keskuksesta jotain ylijohtajan paikkaa. Joo, olen merkantti 70-luvulta ja aina tehnyt toimistotöitä. Kerran olisi pitänyt mennä siivoamaan toimistoa 50 kilometrin päähän, ei julkista liikennettä ja työtä olisi ollut 2,5 tuntia iltaisin. Se on kuulemma toimistotyötä kun siivotaan toimistoa. Työkkärin tiedoissa oli, että minulla ei ole ajokorttia.
Olen nyt eläkkeellä mutta en ole koskaan ollut pidempää kuin pari viikkoa työttömänä. Vaikka ilmoittautuisitkin työttömäksi, tulee sinun hakea myös itse töitä. Työttömyyskorvausta maksetaan työttömälle työnhakijalle ja sana työnhakija on se avainsana.
On, tiedän kaksi sähköasentajaa samaa ikäluokkaa. Lieneekö sattumaa vai miksi juuri silloin haettiin työkkärin kautta vakituisiin työpaikkoihin.
Osa työtarjouksia - jotka eivät siis ole mitään tarjouksia vaan määräyksiä ottaa yhteyttä työnantajaan - on erittäin erikoisia. Mutta kannattaa laittaa hakemus. Eihän sitä koskaan tiedä, jos siitä ura urkenisi. Itse olen jo viidettä vuotta sellaisessa paikassa, johon hain työkkärin kehotuksesta, en tullut silloin valituksi mutta myöhemmin pääsin pikakutsulla sijaiseksi tukityöllistettynä. Eihän sitä tiedä, vaikka tästä ehtisi vielä saada elämänsä ensimmäisen vakipaikan juuri eläkeiän kynnyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Vaikka puoliso olisi miljonääri saat työttömyyskorvauksen jos olet työtön.
Puolison tulot eivät ole vaikuttaneet enää vuosiin. Vieläkö kotona asuvan nuoren tukeen vaikuttavat vanhempien tulot?
Vierailija kirjoitti:
Montako työpaikkaa pitää kuukaudessa hakee jos on työkkärissä
Tällä hetkellä ei yhtään. Kohta (oliko se toukokuussa) alkaa aktiivimalli kakkonen, ja sitten pitää hakea neljää, tai niin montaa mitä aktivointisuunnitelmassa on päätetty.
Aika munki herätä tähän päivään, ja ilmottautua työkkäriin, jos ei enää puolison tulot vaikuta, 15 vuotta sitte vaikutti ☺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolison tulot eivät ole vaikuttaneet enää vuosiin. Vieläkö kotona asuvan nuoren tukeen vaikuttavat vanhempien tulot?
Työmarkkinatuessa on tarvehankinta. Ei tipu rahaa täyttä ainakaan. Tais olla 340 euroo tms se tuki
.
Mikäs sun matiikan numero oikein oli? Kotihoidon tuki on joku 260e ja ansiosidonnainen yleensä yli tonnin. Tottakai kannattaa ansiosidonnaiselle jäädä. Tulevan työhaku velvoitteen hoidat lähettämälle ne neljä hakemusta kuussa. Laitat vain oman nimen ja lauseen, että haet töitä et muuta. Ei kukaan kutsu tällöin haastatteluun ja vaikka kutsuisi niin perseilet sitten sen haastattelun.
Kannattaa ilmoittautua ja olla koko ikä työttömänä.
jotkut työttömät tulee halvemmaksi tuottaville veronmaksajille kuin jotkut poliitikot
Vierailija kirjoitti:
Ihan itse sinä haet töitä joka tapauksessa, sillä ei nykyään ole enää käsitettä "työnvälitys". On vain toimenpiteitä, ja vain äärimmäisen harvat lottovoittoon verrattavat poikkeustapaukset ovat saaneet vakituisen työpaikan työkkärin kautta.
Työkkärin työnvälitys on netissä eli te-palvelut.fi -sivulla on työpaikkoja. Se on lähestulkoon ainoa maksuton ilmoitusfoorumi työnantajille.
Joten jos löysit työpaikkailmoituksen tuolta, niin muista, että se on työkkärin sinne nettiin pukkaama.
Voithan ilmoittautua työkkäkkäriin ja samalla hakea töitä myös itse. Ja sitten kun saat työpaikan niin ilmoitat sen työkköriin.