Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ex-uskovainen ja lasten kasvatus

Vierailija
04.07.2015 |

Olipa vaikea otsikoida tämä muuten. Pahoittelen vähän epämediaseksikästä muotoilua ja tämän viestin pituutta. Minun on pakko saada purkaa sydäntäni jotenkin.

Minä tulin uskoon jo lapsena. Perheeni oli tapakristittyjä: isoäiti opetti iltarukouksen ja kävin seurakunnan kerhossa vuoden noin neljävuotiaana, kun äitini oli kotona pikkusiskoni vauva-ajan, mutta ei sen kummempaa. Jostain se usko kuitenkin sai alkunsa, ja rukoilin pitkään salaa iltarukouksia yms., koska en halunnut vanhempieni suuttuvan (tuskinpa olisivat suuttuneet, mutta lapsen ajatukset ovat kummallisia) tai Jumalan pettyvän. Vuosien varrella vakaumukseni vahvistui vahvistumistaan ja riparin jälkeen olin ihan totaalisen täysin sekopäisen uskossa. Elämä oli ihanan mustavalkoista ja tiesin kaikesta kaiken. Olin oikein kiltti teini, hyvä - ja äärimmäisen konservatiivinen! - uskovainen ja sitä rataa. Esiaviollinen seksi oli kauhistus ja niin edelleen.

Tätä vaihetta jatkui suunnilleen siihen asti, että muutin opiskelemaan yliopistoon ja siinä samalla pois kotoa. Liekö syy ollut tuo muutoksen ja äkillisen "aikuistumisen" mukanaan tuoma jonkinlainen shokki, mutta aloin etääntyä paitsi kirkosta (uusi kotiseurakuntani ei ollut kovin aktiivinen enkä tuntenut oloani kotoisaksi yliopiston uskispiireissä) myös uskostani. Aika tasan vuosi opiskelupaikkakunnalle muuton jälkeen menetin neitsyyteni silloiselle poikaystävälleni, en enää jaksanut lukea Raamattua kuin satunnaisesti ja niin edelleen. Synnintuskat olivat kamalat, ja uskoni liekki jaksoi silti palaa kirkkaana aina ajoittain, jos kamala kielikuva sallitaan. Aioin vakaasti löytää uskovan puolison ja elää elämäni onnellisena loppuun asti hänen kanssaan. Opintojeni loppusuoralla tapasin mukavan nuoren miehen, joka tosin oli agnostikko, muutin hänen kanssaan yhteen (ennen papin aamenta!) ja naimisiin mennessämme odotin jo esikoistamme. Synnintuskat olivat edelleen kamalat, ja pahimmillaan olin hyvinkin masentunut. (Tämä tosin diagnosoitiin synnytyksen jälkeiseksi masennukseksi.)

Tästä kaikesta on nyt jo vuosia, ja uskoni on jollain tapaa pysynyt mukana. Lapsemme (tuo jo mainittu esikoinen ja hänen kaksospikkusiskonsa) on kastettu ja esikoinen on käynyt seurakunnan kerhoa pari vuotta, kun olin kaksosten kanssa kotona. Olen lukenut lapsien kanssa iltarukoukset ja Lasten Raamattua ahkerasti, olen laulanut maankorvessakulkevi ja jumalankämmenelläeipelkäälintunen ja muita vastaavia iloisena siitä, että saan siirtää vakaumukseni lapsilleni. Olen käynyt kirkossa messussa mm. Luther-säätiöllä ehkä kerran kuukaudessa, lastenmessuissa järjestään.

Tai näin se suunnilleen meni, kunnes sitten tajusin, että en minä usko Jumalaan. En ole uskonut enää vuosiin. Uskonnollisuuteni on ollut vain piinttynyt tapa, uskoa minulla ei ole ollut tippaakaan.

Masennuin melko pahasti tämän oivalluksen tehtyäni ja jouduin olemaan töistäkin pois muutaman viikon. (Anteeksi kaikki te, joille olen selkänne takana pyöritellyt silmiäni luullessani, että masennus on laiskuutta!) Yritin päästä takaisin Jumalan yhteyteen: luin Raamattua, rukoilin niin, että sormeni olivat krampata, kävin kirkossa, etsin seurakuntayhteyttä muualtakin, kävin sielunhoidollisia keskusteluja useamman papin ja pastorin kanssa, ja masennuin jatkuvasti vain pahemmin. Lopulta ymmärsin, että en voi pakottaa itseäni uskomaan. Eikä minun ole pakko uskoa ollakseni hyvä ihminen. Tästä oivalluksesta alkoi paranemiseni. Erosin kirkosta keväällä, muutama kuukausi tämän toisen oivallukseni jälkeen, ja nyt nautin elämästäni jossain ateismin ja uuspakanuuden välillä. (Se, mihin nykyään uskon tai en usko, ei sinänsä liity tähän mitenkään, joten ei siitä sen enempää.)

Onkohan kukaan jaksanut lukea tänne saakka? :D Vasta nyt pääsen nimittäin itse aiheeseen.

Esikoiseni, loppuvuonna kuusi vuotta täyttävä ja pian eskarin aloittava pieni ihminen, on kasvatettu kristillisin periaattein ja kristilliseen oppiin, ja hänellä on kaunis lapsenusko. Nyt, kun en enää itse usko, on edessäni aikamoinen tenkkapoo. Miten selittää lapselle, että äiti ei enää usko Jeesukseen eikä siksi tahtoisi keskustella asiasta? Tai ylipäätään käsitellä asiaa siis? Tähän asti olen vain korvannut iltarukoukset runoilla ja laulanut ei-kristillisiä lauluja, mutta viimeistään jouluna lienee edessäni vähän vaikeampia keskusteluja. Osaako kukaan antaa minkäänlaisia vinkkejä? 

(Surku)hupaisintahan tässä kaikessa on, että agnostikko-ateistimieheni kanssa sovimme jo ennen esikoisen syntymää, että lapsemme saavat sitten itse päättää, mihin uskovat, vaikka heidät vauvoina kastettiinkin, koska se oli minulle niin tärkeää. En siis tietenkään vieläkään tahdo varsinaisesti alkaa käännyttää lastani ateismiin, jos ilmaus sallitaan, mutta kristinuskon asioista ja opeista puhuminen tuntuu tässä nykyisessä, vielä keskeneräisen paranemisen tilassani suunnilleen samalta kuin suolan ripotteleminen avohaavoihin.

Kylläpä helpotti tämä avautuminen. Kiitos tästä mahdollisuudesta, AV! <3

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmäkseen harvinaisen järkevää keskustelua aiheesta palstan ja kellonajan huomioiden. Tsemppiä AP!

Vierailija
42/54 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 00:11"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 00:05"]

Raamatussa, Jumalan Sanassa, on kerrottu, ketkä eivät peri Taivasten Valtakuntaa. Siellä on mainittu murhaajat, varkaat, avionrikkojat, miesten kanssa makaavat miehet, valehtelijat, ahneet, juomarit, haureelliset.

Mutta kaikkea tuota tehneet, Jumalalta anteeksi pyytäneet, Jeesukseen uskoneet ja väärintekonsa lopettaneet kyllä pääsevät Taivaaseen. Eli uskoon tulleet, ts uudestisyntyneet, ts Jeesuksen sovitustyön omalle kohdalleen uskovat ja syntielämän hylkäävät. Jos jatkaa edelleen tietoisesti syntielämää, ei ole matkalla Taivaaseen, koska ei välitä silloin Jumalasta ja Hänen ohjeistaan.

Ihminen ilman uskoa Jeesuksen sovitustyöhön ja ilman Pelastajaa, on matkalla Kadotukseen.

Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut.

[/quote]

Mutta mitäpä sitten, kun yrittää uskoa, kun tahtoo uskoa, mutta ei usko. Tulisiko minun jatkaa uskon esittämistä, vaikka Jumala näkee sisimpääni ja tietää minun vain epätoivoisesti pitävän yllä kulisseja? :) Sanot itsekin, että ihminen ilman uskoa Jeesukseen on matkalla kadotukseen ja vain uskomalla Jeesukseen pelastuu. Riparilla laulettiin: "Uskoa ei synny omin voimin,/ ilmaiseksi anova sen saa./ Sitä ansaita ei töin ja toimin,/ Jumala sen meille lahjoittaa." (Ainakin suunnilleen.) Minä olen pyytänyt ja anonut ja yrittänyt koko olemuksellani uskoa, mutta en ole uskon lahjaa saanut. Miksi siis elää valheessa, ts. ulkokultaisesti, ulkokristillisesti?

Ap.
[/quote]

Omalla kohdalla uskoon paluu on tapahtunut "huijaten". Tiedän, että uskonnot ovat ihmisten tekoa. Samalla ymmärrän, että usko tarjoaa jotain hienoa psykologisessa mielessä, joten haluan uskoa. En usko yliluonnollisiin ilmiöihin jne enkä odota todistuksia jumalasta. En tiedä toimiiko tämä, mutta kokeillaan :)

T 34

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 23:18"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 23:06"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 22:48"]

Mä päätin, että niin kauan, kun raamattu vaan vaatii, käskee ja tekee kauheeta synnintuskaa, mä en lue sitä. Ja mä en enää jaksa yrittää elää uskovaisen elämää, kunhan elelen vaan. Rukoilen, että jos et voi Jeesus mua siunata, niin siunaa edes lapsia. Ja jos/kun et voi mun tekoja siunata, niin siunaa edes mua ihmisenä. En ole perususkoani menettänyt, mutta olen täysin menettänyt uskoni omaan uskovaisuuteeni. En jaksa vaan enää. Kun taivaaseen meen, jos sitä on, sanon Jumalalle, että tässä oon, muuhun en pystyny enkä jaksanut, jos pystyt Jeesuksen tähden armahtaan... Kyllä uskonasiat voi hyllyttää vuosikausiksi. Itse en oikein tykkää noista vastauksista, jossa sanotaan, että rukoilen, että taas uskoisit eli rivien välistä lukuen: Että muuttuisit, et kelpaa tuollaisena. Mutta sä kelpaat. Ja jos vaan ei pysty uskoa? Ei vaan pysty! Minkäs sille voi, jos Jumala on, niin hänhän sut loi ja ymmärtää syyt, miksi uskosi katosi. Ehkä tarvit jotain muuta nyt. Jos kristittyjen Jumala on, niin sanansa mukaan hän ei omiaan hylkää eikä suakaan. Mutta nyt sulla on elämä, saat olla äiti ja vaimo. Siinä riittävästi tehtävää elämään, ei me äidit jakseta ees olla uskovaisia! Mun mummo sanoi aina, että ei hänkään kymmenen lapsen kanssa jaksanut kuin ennen työhön ryhtymistä siunata. Se riitti. Mummo kuoli uskossa, löysi Siionin virret, koskaan ei passannut. Ei laiteta lastemme harteille mitään uskoontulo/parannusvaatimuksia. Jos he meille riittää tuollaisena, niin miksei Jumalallekin! Terv mm numerot 13 ja 14

[/quote]

Kiitos sulle. Oikeasti. Mua kosketti tämä lause erityisesti: "Kun taivaaseen meen, jos sitä on, sanon Jumalalle, että tässä oon, muuhun en pystyny enkä jaksanut, jos pystyt Jeesuksen tähden armahtaan."

T. Ei AP

[/quote]

Olisit voinut ollakin. Ei mitään lisättävää. Pelastit iltani, sinä monesti viisauttasi jakanut, kiitos siitä! 

Ap.

[/quote]

Se vain on kyllä valitettavasti niin, että parannus on tehtävä tässä ajassa ollessa. Tuonpuoleisessa on jo myöhäistä. Jeesus armahtaa ihmisen tämän vielä eläessä. Ei voi lykätä (esim ihmispelon takia) uskoontuloaan kuoleman rajan taakse. Raamatun linja on tämä.

Miksi et jo nyt usko? "Ilman uskoa on mahdoton päästä Taivaaseen."

Vierailija
44/54 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että oma vakaa tahto pysyä uskossa on vahvin perusta uskon säilymiseen. Se, että etsii Jumalaa nöyränä, tarvittaessa aina uudelleen. 

Itselleni ensi askel uskoon on oivallus siitä, miten ihmeellistä elämä on. Ei tämä voi olla syntynyt tyhjästä. Minä en luonut itseäni enkä taidoillani punonut lapsiani kohdussani. Elämä itsessään on niin ihmeellistä, siis että ylipäänsä on mitään. Jos ei olisi Jumalaa, ei pitäisi olla mitään. Elävä luo elämää.

Ja tästä kun lähtee eteenpäin, kristinusko on se loogisin. En pysty olemaan tarpeeksi hyvä Jumalalle tällaisenani, tarvitsen Jeesuksen sovitukseksi. Kiitos Jeesus, aamen. Lisäksi kristinusko on se usko, joka minulle on annettu. Se on tervehenkinen ja rauhan usko vrt. moneen muuhun.

Kauniita unia ja siunausta!

t. yksi uskis

Vierailija
45/54 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 00:02"]

Kuulehan, olen lukenut Raamattua jatkuvasti yli viisitoista vuotta. Tiedän varsin hyvin, mitä siellä sanotaan, vaikka en (enää) Jumalaan uskokaan. Oletko itse perehtynyt siihen, kuinka suuri osa opetuksistasi on Jeesuksen suusta, kuinka suuri osa Paavalilta tai muilta apostoleilta? Vaikka tokihan me voimme luottaa siihen, että apostolit tietävät, mitä Jeesus tahtoi sanoa, olkoonkin, että alkuseurakunnassa kiisteltiin urakalla mm. kristinuskoon kääntyvien ympärileikkauksesta. 

Minä ihailen uskoasi ja vakaumustasi, ihan todella, mutta Harmageddonia enemmän murehdin siitä, millaisella planeetalla lapseni joutuvat elämään. Sinänsä olemme siis huolestuneita samoista asioista, vaikkakin eri syistä. Me näemme samat oireet, mutta diagnosoimme eri sairaudet. Ehkä toinen meistä on oikeasta, tai sitten olemme molemmat väärässä.

Ennen tekstisi olisi ahdistanut minua suuresti. Nyt olen vain surullinen kaikesta siitä ahdistuksesta, johon uskoni uskoon minut vei. 

Oletko muuten huomannut, että sinäkin maksat ostoksiasi todennäköisesti sirulla - ellet sitten edelleen käytä pankkikorttisi magneettiraitaa? ;) Näinköhän Pedon nimi on Visa vai ehkä Mastercard - tai ehkä Nokia tai Microsoft? Kai noista kaikista saisi kolme kuutosta pyöritellyksi. Anteeksi, tämä leukailu on vähän aiheetonta. Yritän kai sanoa, että toivoisin vakaumuksellisten uskovaisten ymmärtävän, että nuo mustamaalailut eivät ihan hirveästi saa kaikupohjaa uskomattomista, sillä he eivät yksinkertaisesti usko noihin lähtökohtiin. Minä olen päässyt sen verran pitkälle prosessissani, että olen nähnyt sen noidanpyörän (hoh!), joka uskosta ja dogmeista on syntynyt. Syntiä ja kadotusta, teit niin tai näin, vaikka samalla pitäisi jaksaa uskoa, että Kristus on sovittanut minunkin syntini.

Enpä taida päästä puusta pitkälle perustelujeni kanssa, sen verran alkaa jo väsyttääkin. :) Hyvää yötä Sinullekin, viestit 21 ja 30 kirjoittanut!

Ap.

P.S. Pakko mainita vielä, että kunnioitan suuresti Jeesuksen opetuksia lähimmäisenrakkaudesta yms. kaikesta huolimatta. 

[/quote]   Niin, kerroin sirusta, joka laitetaan ihmisen käteen tai otsaan, jos esim ei ole käsiä. Näitä riisinjyvän kokoisia siruja on jo laitettu ihmisiin koemielessä, ja ihanpa on ollut Suomenkin uutisissa jopa läpivalaisukuvan kera juttua. Siis peukalon ja etusormen väliin jäävän nahan sisällä oli tuo em siru, ja artikkelissa kerrottiin, että sille on jo ladattu rahaa. Se ns pedon merkki ei ole irrallinen pankkikortti tms, vaan käteen tai otsaan laitettu maksuväline, josta sanotaan, että ilman sitä ei kukaan voi ostaa tai myydä mitään. Pankkikorttiahan ei kukaan laitata otsaansa ... :)   Ap, sinä olet joutunut kieltämään Jeesuksen, kun olet tietoisesti tehnyt sellaista, minkä tiesit vääräksi, etkä osannut mennä pyytämään anteeksi väärintekojasi, tai et enää kokenut saavasi anteeksi. Koska olet lukenut jo noinkin kauan Raamattua, tiedät varmasti, että on olemassa vain yksi asia, jota ei saa anteeksi, KAIKEN MUUN VOI SAADA ANTEEKSI! Vaikka lankeaisi sen 70x7 kertaa päivässä, kunhan ei jää siihen lankeemukseensa, vaan nousee! En näe kertomuksissasi sellaista, jota sinä et saisi anteeksi! Älä hylkää Jeesusta. Riippuu täysin sinusta, hylkäätkö vai hyväksytkö! Sinä VOIT uudistua uskossasi, mutta jos keksit verukkeita, voitko sitten enää? Ymmärrän tilanteesi. Agnostikko-ateisti mies, omat kokemuksesi, väärät valintasi, uskon menetys, maailman veto. Vain sinä itse voit päättää, kukaan muu ei puolestasi. Kunnioitat kuitenkin Jeesuksen opetuksia. Hän on siis opettanut jotain tärkeää. Tiesitkö, että Jeesus on Raamatussa ainoa, joka on puhunut Helvetistä? Jos ne muut viisaudet ovat tosia, niin on myös se rankka puhe. Ja kyllä, olen lukenut sekä Jeesuksen opetuksia (niitä on paljon!) että Paavalin kirjeitä eri seurakunnille ja uskoville. Olen ollut uskossa jo 30 vuotta ja olen kiitollinen Jumalalle siitä, että minulla on ollut armo ohjautua seurakuntaan, jossa oli Jumalan armoittama Raamatun opettaja, joka pyysi pitämään Raamatut mukana ja seuraamaan sieltä asiaa, josta hän puhui. Silloin sain pohjan, joka on kestänyt, ja vain vahvistunut.

Ap, en osaa tämän paremmin vakuuttaa sinulle, että usko, jos mikä, kannattaa. Tajuat sen sisimmässäsi itsekin. Älä lakkaa rukoilemasta! Sinun rukouksiisi tulee vielä vastaus! Olen varma, että tätä ketjua on lukenut nyt moni muukin uskova, jotka rukoilevat puolestasi. Rukouksiin tulee vastaus. Olen saanut todeta sen monta kertaa. Sekin on totta, että menemme ihmiskuntana todella mullistavia tapahtumia kohti. Jeesus tulee takaisin Öljymäelle! Sitä ennen tulee nuo sirut jakoon, kun Antikristus astuu valtaan. Tulee myös ns Harmagedonin taistelu, kun pohjoisesta päin tulee hyökkäys Israeliin. Tuon sodan tulee Jeesus lopettamaan astumalla takaisin sinne, mistä lähtikin: Öljymäelle. Siitä alkaa tuhannen vuoden rauhan valtakunta, jota Jeesus johtaa.

Ap, tule takaisin Voittajan = Jeesuksen puolelle!

Vierailija
46/54 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä kaikki Herran haltuun. Ei ole sinun asiasi päättää lapsesi uskonnollisuuden määrästä tai laadusta. Lapsesi on oma yksilönsä. Älä tee itsestäsi ja omista asioistasi numeroa!

Vierailija
47/54 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs, ap., oletko lukenut Gina Cerminara: Monta asuinsijaa? Sitä saa kirjastoista. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä ajatuksia se sinussa herättää.

Vierailija
48/54 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 00:07"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 22:13"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 22:06"] Uskossa oleminen on paljon enemmän kuin kädet verillä rukoileminen epävarmuudessa siitä kuuleko Jumala. Paljon parempaa kuin tiettyjen kaavojen noudattaminen. Parhaimmillaan usko on hyvin henkilökohtaista yhteyttä Jeesukseen, jota ei voi opiskella, mutta jonka voi saada aidolla sydämen halulla lähestyä Jumalaa. Ja kohdata Jumala rakastavana isänä joka pitää huolta omista lapsistaan, ja haluaa avata ymmärrystä näkemään totuus joka vapauttaa. [/quote] Näin on. Ja tässä on ongelmani: juuri tätä yhteyttä Jumalaan (mihinkään hänen persoonaansa) minulla ei ole vuosiin ollut. Tämän tajuaminen oli järkytys: suuri osa elämästäni, jättimäinen osa identiteetistäni, rakentui tyhjien eleiden ja sisällöttömien rituaalien varaan. Pyrin kaikin keinoin löytämään tuon yhteyden uudestaan ja kuukausien ajan toivoin sitä enemmän kuin mitään muuta. Olin valmis uhraamaan avioliittoni (vaikka avioerot olivat mielestäni kauhistus - enkä vieläkään niitä isommin fanita), urani, aivan kaiken, jos niillä keinoin saisin taas uskoa, saisin taas uskon. Lopulta ymmärsin, että minä voin olla hyvä ihminen, vaikka en olisi kristitty. Ymmärsin, että minä olen tärkeä, että elämälläni on sisältöä ja että minä olen tosiaan minä, vaikka minulla ei olisi uskoa Tämän hyväksyminen vei aikansa, mutta siitä alkoi paranemiseni.  Ap. [/quote] Minusta sinä et ole menettänyt uskoa, eikä Jumala ole sinua jättänyt. Itse olin vähän samanlainen, täysin vilpittömästi halusin löytää yhteyden Jumalaan niinpä yritin olla mahdollisimman hyvä ja tehdä oikeita asioita mm. rukoilla tietyt asiat, lukea raamattua tietyn verran, käyttäytyä ns. oikealla tavalla ym. Nämä kaikki tietenkin hyviä, mutta en minä kokenut Jumalaa yhtään sen enemmän. Tunsin että Jumala jätti. Jonkinlainen väsymys tuli koko hommaan ja tuntu etten jaksa olla uskovainen jos tämä on tämmöistä kuivaa suorittamista. Sen jälkeen pikkuhiljaa Jumala alkoi puhumaan, että hän ei ole koskaan käskenyt suorittamaan vaan haluaa vapauttaa kaikista siteistä iloiseen yhteyteen Jumalan kanssa ilman rituaaleja. Niin kuin Jeesus sanoi, tulla lapsen kaltaiseksi. Vapauteen ja Isän syliin ja rakkauteen. Se, että on tahtoa etsiä Jumalaa riittää. Jumala puhuu hyvin henkilökohtaisesti ja opastaa eteenpäin. Nykyään koen joka päivä Jumalan läsnäoloa, ei ole enää suorittamista, haluan vaan joka päivä oppia tuntemaan miten rakastettu olen ja miten Isällä on aina aikaa minulle. Ja hetkeksikään hän ei jättänyt yksin niinä epätoivon hetkinä.

[/quote]

No on se vaan valikoiva! Minä saan vain odottaa. Haluan irti psyykenlääkkeistä, vaikka en niitä enää käytä kuin minimaalisen vähän. Haluaisin jonkin tehtävän Jumalalta, ihan minkä vain, mutta ei, ei kun ei. Ja tässä mä vain olen, ei tunnu Henkeäkään, ei mitään. Liekö evoluutiomme ehtinyt siihen vaiheeseen, että pääsemme irti uskosta?

Vierailija
49/54 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että on vain tämä puhelin, siksi lyhyt vastaus. Tarinasi oli melkein kuin omani, paitsi et sain kotoa tiukan uskovaiskasvatuksen ja elin sitä henkkoht todeksi n 20 v asti. Irottauduin enkä enää usko. Iltarukous antoi minulle turvaa lapsena, mutta tajusin että se ei johtunut jumalasta vaan siitä että lapsuuteni oli turvaton ja kylmä. Päätin että omani ei ole. En ole puhunut uskosta mitään . Vastaan että en tiedä, jos kysyvät. Ja kas: lapsenuskoa ei ole syntynyt. Koulussa ovat uskonnonopetuksessa ja srk kerhossakin hetken. Vasta nyt olen oivaltanut että lapsenusko syntyy aivopesusta. Pieni lapsi uskoo mitä vaan. Se on väärin. Jos jumala vahvasti puhuisi ihmisille tuo usko syntyisi ilman opetuksia.

Vierailija
50/54 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 00:05"]Raamatussa, Jumalan Sanassa, on kerrottu, ketkä eivät peri Taivasten Valtakuntaa. Siellä on mainittu murhaajat, varkaat, avionrikkojat, miesten kanssa makaavat miehet, valehtelijat, ahneet, juomarit, haureelliset.

Mutta kaikkea tuota tehneet, Jumalalta anteeksi pyytäneet, Jeesukseen uskoneet ja väärintekonsa lopettaneet kyllä pääsevät Taivaaseen. Eli uskoon tulleet, ts uudestisyntyneet, ts Jeesuksen sovitustyön omalle kohdalleen uskovat ja syntielämän hylkäävät. Jos jatkaa edelleen tietoisesti syntielämää, ei ole matkalla Taivaaseen, koska ei välitä silloin Jumalasta ja Hänen ohjeistaan.

Ihminen ilman uskoa Jeesuksen sovitustyöhön ja ilman Pelastajaa, on matkalla Kadotukseen.

Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut.
[/quote]

Miesten kanssa makaavat miehet eivät pääse... pääsevätkö lasten kanssa makaavat miehet?

Vierailija
51/54 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 00:18"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 00:11"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 00:05"] Raamatussa, Jumalan Sanassa, on kerrottu, ketkä eivät peri Taivasten Valtakuntaa. Siellä on mainittu murhaajat, varkaat, avionrikkojat, miesten kanssa makaavat miehet, valehtelijat, ahneet, juomarit, haureelliset. Mutta kaikkea tuota tehneet, Jumalalta anteeksi pyytäneet, Jeesukseen uskoneet ja väärintekonsa lopettaneet kyllä pääsevät Taivaaseen. Eli uskoon tulleet, ts uudestisyntyneet, ts Jeesuksen sovitustyön omalle kohdalleen uskovat ja syntielämän hylkäävät. Jos jatkaa edelleen tietoisesti syntielämää, ei ole matkalla Taivaaseen, koska ei välitä silloin Jumalasta ja Hänen ohjeistaan. Ihminen ilman uskoa Jeesuksen sovitustyöhön ja ilman Pelastajaa, on matkalla Kadotukseen. Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut. [/quote] Mutta mitäpä sitten, kun yrittää uskoa, kun tahtoo uskoa, mutta ei usko. Tulisiko minun jatkaa uskon esittämistä, vaikka Jumala näkee sisimpääni ja tietää minun vain epätoivoisesti pitävän yllä kulisseja? :) Sanot itsekin, että ihminen ilman uskoa Jeesukseen on matkalla kadotukseen ja vain uskomalla Jeesukseen pelastuu. Riparilla laulettiin: "Uskoa ei synny omin voimin,/ ilmaiseksi anova sen saa./ Sitä ansaita ei töin ja toimin,/ Jumala sen meille lahjoittaa." (Ainakin suunnilleen.) Minä olen pyytänyt ja anonut ja yrittänyt koko olemuksellani uskoa, mutta en ole uskon lahjaa saanut. Miksi siis elää valheessa, ts. ulkokultaisesti, ulkokristillisesti? Ap. [/quote] Omalla kohdalla uskoon paluu on tapahtunut "huijaten". Tiedän, että uskonnot ovat ihmisten tekoa. Samalla ymmärrän, että usko tarjoaa jotain hienoa psykologisessa mielessä, joten haluan uskoa. En usko yliluonnollisiin ilmiöihin jne enkä odota todistuksia jumalasta. En tiedä toimiiko tämä, mutta kokeillaan :) T 34

[/quote]

Uskonnot ovat ihmistekoa, oppeja, mutta usko on uskomista Jeesuksen sovitustyöhön, siihen, että Hän kuoli juuri minun syntieni takia, kärsi siis MINUN ansaitsemani rangaistuksen, että minä saisin vapauttavan tuomion, kun aikanaan olen Jumalan edessä viimeisellä tuomiolla. Minulla on silloin siellä Puolustaja, Puolustusasianajaja, joka sanoo, että "Se on täytetty! Tämän synnit on jo maksettu Golgatan ristillä, tämä ihminen on jo lunastettu. Hän on vapaa!"

Tämä sama tapahtuu jokaiselle, joka uskossa pyytää syntejään anteeksi Jumalalta ja ottaa vastaan Jeesuksen sovitustyön omalle kohdalleen. Jeesuksen sovintoveri pesee hänet puhtaaksi kaikista synneistä. Ja jos hän kuitenkin lankeaa, hän nousee jälleen ja veren voima puhdistaa.

T34, mutta onhan tsunamit ja monet maanvajoamat ja tuhoisat myrskytkin yliluonnollisia ilmiöitä. Vai onko mielestäsi luonnollisia? Myös pidän yliluonnollisena ilmiönä esim sellaista, että kun auton akusta loppuu täysin kokonaan virta, eikä kukaan voi olettaa, että auto enää lähtisi käyntiin, kun kaikki viimisetkin valonkajot mittaritaulussa on kadonneet, ja se auto silti käynnistyy ensimmäisellä avaimenkäännöllä ja kaikki valot palavat kirkkaina. Ja tuo tapahtui sen jälkeen, kun virta todella oli loppunut, auto ei lukuisista yrityksistä huolimatta startannut lainkaan ja päädyttiin rukoilemaan Jumalalta apua. Rukousvastaus tuli: ylhäältä annettiin virtaa!!! Tuon rukouksen pyytäjä oli pikku tyttö, jolla oli uskoa siihen, että Taivaan Isä auttaa! Ja auttoi myös!

Vierailija
52/54 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 01:46"]

Harmi että on vain tämä puhelin, siksi lyhyt vastaus. Tarinasi oli melkein kuin omani, paitsi et sain kotoa tiukan uskovaiskasvatuksen ja elin sitä henkkoht todeksi n 20 v asti. Irottauduin enkä enää usko. Iltarukous antoi minulle turvaa lapsena, mutta tajusin että se ei johtunut jumalasta vaan siitä että lapsuuteni oli turvaton ja kylmä. Päätin että omani ei ole. En ole puhunut uskosta mitään . Vastaan että en tiedä, jos kysyvät. Ja kas: lapsenuskoa ei ole syntynyt. Koulussa ovat uskonnonopetuksessa ja srk kerhossakin hetken. Vasta nyt olen oivaltanut että lapsenusko syntyy aivopesusta. Pieni lapsi uskoo mitä vaan. Se on väärin. Jos jumala vahvasti puhuisi ihmisille tuo usko syntyisi ilman opetuksia.

[/quote]

Niin, Jumala antoi luomilleen ihmisille "käyttöohjekirjan", Raamatun, ja käski julistamaan evankeliumia eli ilosanomaa Jeesuksesta, ja joka sen uskoo ja kastetaan, se pelastuu Taivaan Kotiin, mutta joka ei usko, se on jo tuomittu (näin sanoo Raamattu). Jeesus käski tekemään ihmisistä opetuslapsia ja opettamaan heitä. Jos pidät Jeesuksen opetuksia viisaina (ns vuorisaarna), niin tämäkin kuuluu Hänen opetuksiinsa.

Vierailija
53/54 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

K

Vierailija
54/54 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole vapaa ja unohda uskonasioiden miettiminen. Jeesus ei päästä sinusta irti vaikka itse päästät.Hän kantaa sinua sylissään nyt..olet selvästi uupunut koko uskoon..olet oikein hyvä ihminen..arvokas ..ihana..vaikka et tee muuta kun olet..Hän ei vaadi sinulta mitään. Lapset kyllä löytää uskon omalla tavallaan. Olemalla oma itsesi ..rakastava vanhempi..sisimmissäsi joskus sitten voimistuu ja vahvistuu kiitollisuus siitä että Jumala kantoi mua vaikka en edes uskonut.

Lepää nyt. Olet todella rakas Jumalalle sellaisenaan.