Onko Ukrainan tilanne laittanut hamstraamaan?
Kommentit (25)
Ydinsota, happosateet, ilmastonmuutos, korona, Venäjä jne. Kyllä maailmaan turhia pelonaiheita mahtuu.
Ohjuksia olen varastoinut piharakennukseen.
Hams hams haamstataan vaikka mummolaan , hamsta hamsta hamsta haa me siellä hamstataan
Olen täyttänyt vesipulloja varmuuden vuoksi jos vedentulo katkeaa yhtäkkiä.
Mikä Ukrainan tilanne? maa on ollut sodassa jo vuosia, ei tilanne ole muuttunut tai muutu lähiaikoina. Jos tämän Putin teatterin takia alkaisi panikoimaan niin tyhmänä itseään pitäisi.
Tässä nyt haetaan myönnytyksiä Venäjän esittämiin vaatimuksiin ja joukkojen siirtely omassa maassaan kuuluu tähän teatteriin..mitään laajamittaista sotaa ei tule Ukrainassa. Venäjä ei ole niin tyhmä, että sahaisi oman jalkansa poikki..
Emme ole hamstranneet. Olen kehittänyt asenteen. Olen aika varma, että pian alkaa ydinsota. Joten pitää valmistautua lähtöön tästä maailmasta.
En varsinaisesti hamstraa. Pyrin olemaan valmistautunut kaikkeen, mihin nyt vain pystyy olemaan valmistautunut. Jos tulee viikon sähkökatko, se on epämukavaa, mutta ei tarkoita meille mitään takaisin kivikauteen. Jos joudutaan olemaan viikko kotona mahataudissa, niin se onnistuu. Maalla on hieman hankalaa varautua suoraan ydiniskuun, kun ei satu olemaan kalliobunkkeria vieressä.
Valmiuteen kuuluu myös se, että kierrättää varastojaan. Tänään on syöty pakastimesta viimeiset viime kesän vadelmat, pussinloppu katkarapuja, pussinloppu omassa pihassa kasvaneista herkkusienistä (lähtivät kasvamaan lehtikompostista, johon säntillisesti tyhjensin aina kaupasta ostettujen sienten mahdolliset perkuujämät), viimeinen paketillinen metwurstia... Eli mansikka-vadelmarahkaa, mustikka-mustaherukkapiirakkaa ja pari pellillistä pitsaa. Pakastimeen meni pari jääpala-astiallista maksaa (kissoille).
Kuulostaa ehkä mitättömältä, mutta tuo ON osa varaston kiertoa.
Kävin yläastetta 80-luvun puolivälissä. Historian ja yhteiskuntaopin opettaja teroitti meille, että Suomella on ystävälliset ja luottamukselliset suhteet naapurimaihin. Ja että sotaharjoituksissa vihollinen tulee aina idästä. Aika radikaalia kuitenkin kun ottaa huomioon, että meitä oli noin 15 tyttöä ja viisi poikaa (pieni maalaiskunta) ja opettaja oli vahvasti vasemmistolainen.
Olohuoneen nurkkaan rakensin turvahuoneen vessapaperipaketeista.
Vessapaperien hamstraus alkoi jo 2 vuotta sitten, vielä riittää eli en ihan heti uutta erää lähde hakemaan. Kartuttelen paraikaa saunan sokerivarastoja, kyllä kohta kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen täyttänyt vesipulloja varmuuden vuoksi jos vedentulo katkeaa yhtäkkiä.
Lunta on reilusti
Luodinkestäviä levyjä olen ostanut 3 kpl.
Minkähän ihmeen takia hamstraisin Ukrainan tilanteen takia?
Ei Ukrainan tilanne, mutta muu epävakaus kaikessa nykyaikana on saanut kerryttämään kattavampaa kotivaraa. Inflaatio, hintojen nousu, työttömyyden uhka, hallituksen toimet. Jossain vaiheessa loppuu raha ja sen myötä ruoka ja käyttöhyödykkeet, en ajatellut nähdä nälkää kun tulee shtf tilanne. Hamstraaminen on tyhmää, siksi en sitä juurikaan harrasta.
Kotipuutarhan hyötykasvisektoria tullaan laajentamaan, värkit siihen hankin jo viime syksynä kun sain halvalla. Anoppivainaankin marjapuskat tyhjennän omien puskien lisäksi ensi syksynä. Joka kcal otetaan jemmaan, mikä vaan saadaan.
Vierailija kirjoitti:
En varsinaisesti hamstraa. Pyrin olemaan valmistautunut kaikkeen, mihin nyt vain pystyy olemaan valmistautunut. Jos tulee viikon sähkökatko, se on epämukavaa, mutta ei tarkoita meille mitään takaisin kivikauteen. Jos joudutaan olemaan viikko kotona mahataudissa, niin se onnistuu. Maalla on hieman hankalaa varautua suoraan ydiniskuun, kun ei satu olemaan kalliobunkkeria vieressä.
Valmiuteen kuuluu myös se, että kierrättää varastojaan. Tänään on syöty pakastimesta viimeiset viime kesän vadelmat, pussinloppu katkarapuja, pussinloppu omassa pihassa kasvaneista herkkusienistä (lähtivät kasvamaan lehtikompostista, johon säntillisesti tyhjensin aina kaupasta ostettujen sienten mahdolliset perkuujämät), viimeinen paketillinen metwurstia... Eli mansikka-vadelmarahkaa, mustikka-mustaherukkapiirakkaa ja pari pellillistä pitsaa. Pakastimeen meni pari jääpala-astiallista maksaa (kissoille).
Kuulostaa ehkä mitättömältä, mutta tuo ON osa varaston kiertoa.
Kävin yläastetta 80-luvun puolivälissä. Historian ja yhteiskuntaopin opettaja teroitti meille, että Suomella on ystävälliset ja luottamukselliset suhteet naapurimaihin. Ja että sotaharjoituksissa vihollinen tulee aina idästä. Aika radikaalia kuitenkin kun ottaa huomioon, että meitä oli noin 15 tyttöä ja viisi poikaa (pieni maalaiskunta) ja opettaja oli vahvasti vasemmistolainen.
Täällä kans kotivaran kierrätystä.
Aamupalaksi baked oatmeal, johon meni päiväysvanhaa tavaraa; maitoa, munia, kivettynyt fariinisokeri, toissasyksyn puolukoita, nahkea omena.
Lounaaksi keittoa pakastimen uumenista.
Päivälliseksi päiväysvanhoja tortilloja ja freezerburn (mikä se on suomeksi?) jauhelihaa, kotivarakaapista sekaan maissia ja papuja.
Mulla on ollut ainakin jo viimeiset 30 peruskotivara, joka riittää ainakin kolmeksi viikoksi.
Koiran tilanne on tällä hetkellä huonompi, koska kokeilen uutta kuivamuonaa pikkupaketilla. Normaalisti koiralla on kuivaruokasäkki, joka riittää pariksi kuukaudeksi.
Itsehän hamstrasin ammuksia aivan huolella. No, olisin toki muutenkin niin tehnyt, mutta laitetaan Ukrainan tilanteen piikkiin.
Minulla on aina runsas kotivara, ja nyt pandemia-aikaan olen kasvattanut sitä reilusti. Ja kyllä: maailmanpoliittinen tilanne ja ruoan kallistuminen ovat saaneet hankkimaan vielä paljon lisää säilykkeitä ja muita säilyviä syötäviä ja juotavia. Peruslääkkeitäkin on hyvä määrä kotona.
Onpa tullut "hamstrattua", mutta ei Ukrainan tilanteen vuoksi, vaan ihan oman tilanteeni vuoksi. Asun niin kaukana kaikesta, etten viitsi joka viikko kaupassa käydä, joten pitää ostaa vähän enemmän kerralla silloin, kun sinne asti lähtee ajamaan. Harvoinpa sitä tulee pelkän kauppareissun vuoksi kaupunkiin asti ajeltua. Viimeksi unohtui kylmälaukku matkasta, niin en voinut pakasteita ostaa ollenkaan.
Enpä ole hamstrannut ja lääkitys on niin hyvä ettei paljon Ukraina stressaa
Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta