Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikkipuistomammat vei haluni käydä puistossa...

Vierailija
15.08.2008 |

Käyn aika harvoin tuossa lähistöllä sijaitsevassa leikkipuistossa. Usein miten ollaan meidän oman pihan hiekkalaatikolla. Kävin kuitenkin eräänä päivänä puistossa. Istuin itse penkillä ja seurasin kun 2,5v poikani leikkihiekkalaatikolla. Hänellä oli mukanaan yksi auto, ämpäri ja lapio. Jossain välissä joku muista lapsista oli ottanut auton. Poikani huomasi autonsa hiekkalaatikon toisella puolella ja kävi sen hakemassa. (kukaan ei sillä silloin leikkinyt). Sitten n. 4-vuotias lapsi tuli juosten ja nappasi tuon auton pojaltani kädestään. Siitä seurasi tietysti 2,5v:llä itku ja menin paikalle, sanoin 4-vuotiaalle, ettei saa ottaa toisen kädestä ja että se on "Kallen" auto. Sitten kuulen, kun kauempaa penkeiltä yksi mamma huutaa kovaa: "Ei voi mitään, että toisilla on erilaiset säännöt kuin meillä eikä saa leikkiä toisten leluilla. Vaikka äsken leikitkin sillä autolla, ja toinen vei sen sinulta niin ei saa kädestä viedä..."

En tiedä kirjoitinko tuon ihan selvästi. Mutta pointti oli siis se, että tuon mamman tärkein viesti oli sanomisessaan se, että "toisilla on eri säännöt kuin meillä". Anteeksi, jos en ole lukenut kyseisen leikkipuiston sääntöjä. Sen ymmärrän, että jos lapsilla on kassillinen leluja mukanaan hiekkalaatikolla, niin silloin muutkin lapset voivat lainata leluja. Meillä mukana oli vain nuo kolme lelua, joilla poikani leikki. Luonnollisesti välillä ajetaan autolla ja välillä tehdään hiekkakakkuja ämpärillä ja lapiolla. Olenko siis velvollinen lainaamaan kaikkia leluja muillekin leikkipuiston lapsille? En usko, että esim. yksiin nukenrattaisiin, jotka puistossa myös oli käyttämättömänä, kukaan muu menee koskemaan, kuin rattaiden omistaja. Äh... Valaiskaa tyhmää, huono mieli jäi ja taitaa olla viimeinen kerta kun tuohon puistoon menen.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita puistoon viedään. Mutta tietenkään kädestä ei saa ottaa. Mulla ainakin menisi hermot, jos pitäisi koko ajan olla kieltämässä ettei saa ottaa lelua, kun se ei ole meidän.

Samallahan oma lapsesi voi leikkiä toisten leluilla, yleensä just ne toisten lelut on niitä kaikkein kiinnostavimpia.

Vierailija
2/24 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kasvattaa lapsensa niin kuin haluaa. Jos yrität olla kaikkien mieliksi, niin varmasti saat monesti pahan mielen. Mielestäni toimit oikein. Ei ole pakko lainata omia leluja, jos et halua.

Toisekseen voithan opettaa jossain muualla lapsellesi jakamista. Ei ole pakko olla puistossa. Elämä opettaa. Annat huutojen mennä toiseta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mammojakin on moneen junaan. Ihan turhaan murehdit minun mielestäni. Hyvältä mammalta kuulostat :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita riittää! Jokainen tuokoon omat lelunsa mukanaan. Toki toisille voi lainata, jos on ylimääräisiä mutta periaatteessa mielestäni jokainen äiti raahatkoon omat lelunsa lapsilleen....

SInä et mielestäni tehnyt mitään väärin eikä myöskään lapsesi. Se äiti vain halusi päteä (ei toiminut järin fiksusti...).

Vierailija
4/24 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten lelun omistaja on tullut repimään ja vaatimaan lelua takaisin, vaikka itsekin on lainannut meidän leluja. Sellainen harmittaa lapsen puolesta, kun meillä lapset antaa leikkiä omilla leluillaan.

Olen alusta asti sanonut, että puistoon otetaan sellaisia leluja, millä kaikki saa leikkiä. Jos joku lelu on niin rakas ettei sillä muut saa leikkiä, niin sitten säästetään se omiin leikkeihin just omalle pihalle tjn.

Vierailija
5/24 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä välttämättä tiedä, onko joku lapsi tuonut mukanaan kaksi vai kaksikymmentä lelua. Että sen perusteella on vaikea päätellä saako leluja lainata vai ei...

Kädestä tietenkään ei saa ottaa, se on selvä.

Vierailija
6/24 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kasvattaa lapsensa niin kuin haluaa. Jos yrität olla kaikkien mieliksi, niin varmasti saat monesti pahan mielen. Mielestäni toimit oikein. Ei ole pakko lainata omia leluja, jos et halua.

Toisekseen voithan opettaa jossain muualla lapsellesi jakamista. Ei ole pakko olla puistossa. Elämä opettaa. Annat huutojen mennä toiseta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mammojakin on moneen junaan. Ihan turhaan murehdit minun mielestäni. Hyvältä mammalta kuulostat :)

mun mielestä tossa ei ole kyse edes jakamisesta, koska ap:n pojalla oli vain yksi auto mukana. Miten voi jakaa jäämättä itse kokonaan ilman?! Eri juttu, jos ap:n pojalla olisi ollut kolme-neljä autoa mukana, jolloin olisi voinut (pyynnöstä) lainatakin. Minä ainakin oletan, että joko lapsi tai hänen vanhempansa kysyy luvan lelujen lainaamiseen (ellei kyse ole tosi pienestä lapsesta tai vanhempi ei huomaa) eikä vain "ota" lelua...

Vierailija
7/24 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen perusteella, mitä mä olen puistoissa käynyt, olen ymmärtänyt, että kirjoittamattomat säännöt ovat, että kysytään lupa toisten leluilla leikkimiseen ja että ilman lupaa ei oteta varsinkaan kädestä. Tää sun tapaamasi äiti varmaan käy harvoin puistoissa eikä ole tottunut tapoihin. Turha jättää käymättä yhden huonon kokemuksen vuoksi, useimmat äidit ovat ihan järki-ihmisiä.

Vierailija
8/24 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin toisten lelut on just sillä hetkellä parempia kuin omat. Merkkaa kaikki lapsesi lelut, niin niitä voi huoletta vaihdella ja kerätä sitten kotiinlähtiessä omat kassiin.

Vierailija
9/24 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaks pientä lasta ja vauvakin vielä, en todellakaan ole koko ajan juoksemassa lasten perässä kyselemässä saako sitä ja sitä lainata...

Kädestä en anna ottaa ja seuraan, mitä lapseni puistossa tekevät. Onneksi meidän puistossa yleensä kaikki antaa lainata lelujaan...

Vierailija
10/24 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset osaavat luonnostaan lainalla toistensa leluja ja ymmärtävät kyllä kun sanotaan että nyt Matti lähtee kotiin ottaa omat lelut mukaansa ja Matti antaa myös Tiinalle suosiolla Tiinan lelut takaisin jos äiti ei tee asiasta isoa numeroa vaan asiallisesti lapselle kertoo

Vierailija
11/24 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on aina iso kassillinen leluja mukana ja niillä saavat leikkiä kaikki paikalla olevat. Yleensä äidit kieltävät lapsiaan kun näkevät heidän koskevan meidän lasten leluihin ja mä joudun aina erikseen sanomaan, että kyllä niillä saa leikkiä. Samaten kiellän itsekin lapsiani näön vuoksi jos menevät ottamaan toisten lasten leluja, ja muut aina sanovat, että saa ottaa. Tää on tätä suomalaiskansallista kursailua, ja on pätenyt joka kentällä, eri kaupungeissa, missä ollaan käyty. Varmaan jos on joku vakiporukka jossa tiedetään, että toisten leluja saa käyttää, niin käytäntö on toinen.

Vierailija
12/24 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainaamisen tapahtuvan. Eli vaikka lupa olisikin lainata, mutta kuitenkin aina kysytään lupa. Mutta se tuntuikin inhottavalta, kun yksi mamma huutaa 10 metrin päästä "leikkipuiston säännöistä", tekee samalla minut jotenkin ihan roistoksi, kun käyn sanomassa hänen lapselleen, ettei saa kädestä ottaa...

t: AP

Ps: Ja miksi otsikossa luki "mammat", vaikka kysessä oli vain yksi mamma, niin ehkäpä vaan mietin otsikkoa, joka saisi aikaan jonkinlaista keskustelua. Ei mitään tarkoitusta leimata kaikkia puistomammoja samanlaisiksi. Tosin tuli kyllä sellainen tunne, etten varmaan osaa siellä puistossa olla, kun muilla mammoilla on erilaiset säännöt kuin minulla, joten siksi "mammat". Kyseisellä äitillä oli paljon juttukavereita siellä, joten oletan, että ei ollut ensimmäistä kertaa puistossa ja tunsi muitakin äitejä.

Vierailija
13/24 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vie lelunsa tuommoiseen paikkaan, niin totta kai kaikki saa niillä leikkiä, jos ovat vapaana, ei siis kädestä

Vierailija
14/24 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä hän tarkoitti omia sääntöjään, omalle lapselleen. Täytyihän hänen perustella lapselleen, miksi hän ei voi lainata toisen lelua vaikka (oletettavasti) omia lelujaan joutuu lainaamaan.

Vierailija
15/24 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni lapsi ei ymmärrä miksi sillä ei voi leikkiä. Näin sanottiin mulle neuvolassa.

Poika otti kerran pihalta miekan ja naapurin akka tuli pojalle rääkymään, kun oli heidän lasten miekka.

Menee kyllä kamalaksi, kun maassa olevilla leluilla ei saa leikkiä.

Ehkä teidän onkin parempi leikkiä siellä kotipihallanne. Voi nimittäin käydä seuraavalla kerralla yhtä köpelösti.

Vierailija
16/24 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelin yhtä perhettä, joka eri lainannut mitään muille- SE OLI TOSIAAN VAIN YKSI PERHE VUONNA 2001

leikkipuistossa lainataan leluja ap-niin se vaan on- lapsia opetetaan SOSIAALISIKSI- myös teidän lapsianne-

viimeistään

- päiväkodissa ja

- koulussa

ja

AIKUISTEN YHTEISKUNNASSA

Vierailija
17/24 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lapsi OTTI OMAN AUTONSA hiekkalaatikosta kauempaa, kun sen oli joku sinne vienyt, ja toinen lapsi, joka oli sillä hetken aikaa leikkinyt tuli ja VEI AUTON AP:N LAPSEN KÄDESTÄ.

Ja toiseksi, ap sanoi nätisti tuolle toiselle lapselle, ettei saa viedä toisen kädestä leluja. Eikä rääkynyt, ettei toisten leluilla saa leikkiä.

Vierailija
18/24 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuohon nr. 16 kommenttiin. Ehkä ne säännöt ovatkin hänen omiaan, mutta halusi vaan kovaäänisesti tuoda sen ilmi, että kaikki kuulee, että "toisillapa on eri säännöt, kuin meillä". Mutta edelleen korostan, että menin tilanteeseen vaan siksi, että tuo toinen lapsi otti meidän lapsen oman lelun kädestä. Totta kai hän olisi sillä saanut muuten leikkiä, mutta menimpä vaan selvittämään tilanteen, kun minusta ei ollut oikein, että kädestä otetaan leluja.

Ja ehkäpä tuota leikkipuiston mammaa vaan ärsytti se, että joku toinen menee jotain sanomaan hänen lapselleen. Tästähän on ollut täällä av:llakin paljon keskustelua, että mitä mieltä ihmiset ovat, kun heidän lapsiaan komentaa joku vieras aikuinen leikkipuistossa.

t:AP edelleen

Vierailija
19/24 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..meillä ainakin, Helsingissä asuvilla, on tapana puiston aukioloaikana leikkiä puiston leluilla, joita totta kai voi kuka tahansa lapsi käyttää, jos ovat vapaana. Toisen kädestä tai kesken olevasta leikista ei saa mennä ottamaan. Lasten omat potkulaudat, pyörät jne. ovat sellaisia. että niihin ei saa koskea, mutta jos joku antaa luvan (ihan oikeasti antaa, niin ettei lapsi kilju taustalla kun äiti "opettaa sosiaaliseksi" ja antaa toisen lainata) niin silloin voi kokeilla. Ja kyllä minäkin toivon, että meiltä kysytään lupa, ennen kuin esim. pyörää kokeillaan. Kun puistolelut eivät ole esillä, toisten leluja eivät meidän lapset saa ottaa ilman lupaa, ja vaikka lainaammekin lelujamme muille, on mielestäni ihan kohteliasta, että lupa kysytään, jos vanhempi huomaa tilanteen, Pienelle lapselle kun lelut ovat tärkeitä ja haluan opettaa lapset kunnioittamaan myös toisen omaisuutta. Paljon mieluumminhan jo lapsikin lainaa leluaan, jos joku kauniisti pyytää, kuin jos joku tulee sen vain ottamaan ja jättää vielä jonnekin puiston toiselle puolelle pusikkoon lojumaan lähtiessään. Samalla oppivat itse aukaisemaan suunsa ja pyytämään, jos haluavat jotain lainata -monesti siinä voi olla alku yhteiselle leikillekin.

Hieman huvitti jonkun kommetti "sosiaalistumisesta" ja aikuisista: kuinkas moni aikuinen käy kysymättä lainailemassa muiden "leluja" ja olettaa, että kaikkea esillä olevaa saa ilman muuta käyttää? Ei koulussakaan niin toimita ja käsitykseni mukaan tarhassakin jokaisen lapsen omat tavarat, kuten vaikka valokuva-albumi vanhemmista, ovat ihan jokaisen omia juttuja.

En toki ala puistossa moittia lapsia tai äitejä, jotka toisin toimivat, vaan lainaan meidän lelujamme kiltisti (vaikka vähän surua lapsissa herättäisikin), mutta ap:n kuvaamassa tilanteessa varmasti toimisin samalla tavalla ja arvostan kaunista tapaa kysyä lupaa. Eivät tosin meidänkään muksut sitä aina varmasti muista kysyä, tapojahan KAIKKI lapset vasta opettelevat.

Vierailija
20/24 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n poika kävi hakemassa OMAN sillä hetkellä joutilaana lojuneen autonsa, jonka jälkeen joku isompi vieras poika tuli nappaamaan ap:n lapsen oman lelun tämän kädestä? Ja vieraan pojan äiti sanoi, että ei saa ottaa lelua toisen kädestä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi