Homepilkut kylppärin seinäkaakelin saumoissa
Kommentit (40)
Lämpimän ja kostean kylpyhuoneen saumoihin kerääntyy helposti mustia homepilkkuja. Pilkut ovat useimmiten merkki riittämättömästä ilmanvaihdosta.
– Laattoihin ja laattasaumoihin ilmestyvät mustat pilkut ovat usein merkki riittämättömästä ilmanvaihdosta kylpyhuoneessa. Ihmisestä irtoava rasvalika ja saippuajäämät kosteissa tiloissa ovat hyvä kasvualusta homepilkuille.
https://www.hengitysliitto.fi/uutiset/mista-kylpyhuoneen-saumojen-musta…
Homeeseen kannattaa suhtautua kuin briteissä, maalia päälle vaan. Ei ne saumojen pilkut mitään haittaa, ei niistä ilmaan hometta tule. Monessakin asunnossa asunut, joissa tätä on huomannut, edelleen terveet keuhkot.
Ap sun kylpyhuoneesi on liian kostea.
Mitä olet itse tehnyt sen eteen, että saat pidettyä kylpyhuoneesi tarpeeksi kuivana, ja että ehkäiset sen suurta kosteutta?
Aina ei ole niin, että voidaan syyttää vuokranantajaa tai taloyhtiötä kosteudesta, vaan tutkittaessa huomioidaaan myös asukkaan käytös kosteuden aiheuttamiseen.
Jokaisssa talossa on tietyt ohjeet, miten kylpyhuoneen ja saunan käytössä tulee toimia.
Vierailija kirjoitti:
RKM kirjoitti:
Ensinnäkin ne saumat eivät ole mikään vedeneriste vaan vedeneriste on kiinnityslaastin alla. Saumalaasti on pinnaltaan huokoista, joten siihen tarttuu pöly ja lika kiinni. Asunnon poistoilmaventtiilit on yleensä keittiössä ja kylppärissä, joten suurin osa likaisesta ilmasta poistuu niiden kautta.
Onko pilkut sitten hometta vai likaa, ei selviä kuin ottamalla näyte ja tekemällä viljely laboratoriossa. Harvan asian suhteen olen törmännyt yhtä usein vääriin uskomuksiin kuin kylppärin saumojen pilkullisuuden. Jostain syystä jokainen on tässä kohtaa asiantuntija.
No silloin kun muutettiin tähän, pidin niitä likana. Mutta kun useiden pesukertojen ja aineiden jälkeen lika ei lähtenyt, ajattelin että josko ne on sitten mustia homepilkkuja. Oli nyt mitä tahansa, mutta kiva olis saada ne puhtaaksi. Kylppäri näyttää aina siltä kun sitä ei olisi siivottu, vaikka juuri olisin pessyt sen katosta lattiaan. Ap
Miten home olisi tiukemmassa saumalaastin huokosissa kuin lika? Kannattaa kuitenkin varmuuden vuoksi mitata kosteudet kosteusvaurion poissulkemiseksi. Sitten ne saumat voi joko maalata kynällä tai uusia. Jälkimmäinen on riskialtista hommaa, jota ei koskaan saan tehdä itse vaan jättää ammattilaiselle. Siinä on riski, että rikkoo allaolevan vedeneristeen ja sitten se kosteusvaurio taatusti on tosiasia.
Tosin jos kylppäri on 90-luvulta, se on muutenkin teknisen käyttöikänsä loppupuolella, eikä sitä ole tehty nykymääräysten mukaisesti.
Miten sä ap kuivalet kylppärisi suihkujen jälkeen?
Kuivaatko suihkukaakelit sekä lattian?
Miten usein teet kylpyhuoneessasi suursiivouksen, jossa kaikki veden tuomat kalkit sun muut liat pestään perusteellisesti niin suihkun läheisistä kaakeleista kuin lattioidenkin kaakeleista, tai muusta lattia materiaaleista.
Huomaa ap, että se kaikki kosteudesta aiheutuva kaakeleiden pilkutus sun muu, on lähtöisin sun omasta kylppärin käytöstä. Ja etenin silloin, jos muissa talon huoneistoissa ei vastaavaa ongelmaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Homepilkut tulevat jos seinässä laattojen alla on kosteutta. Pitää kosteusmitata, korjata tai vähintään kuivata ja mitata sitten uudestaan.
Just tämä. Hometta ei tule, ellei ole kyseessä kosteusvaurio.
Olkaa varovaisia sen kloriten kanssa, itse sain sitä käyttämällä vaan silikonisaumat rikki ja kun sitä oli ruiskahtanut myös kaakeleille lattialle yli 5 minuutiksi niin niistä lähti väri! Tuli sellaisia kivoja valkoisia raitoja....
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet itse tehnyt sen eteen, että saat pidettyä kylpyhuoneesi tarpeeksi kuivana, ja että ehkäiset sen suurta kosteutta?
Aina ei ole niin, että voidaan syyttää vuokranantajaa tai taloyhtiötä kosteudesta, vaan tutkittaessa huomioidaaan myös asukkaan käytös kosteuden aiheuttamiseen.
Jokaisssa talossa on tietyt ohjeet, miten kylpyhuoneen ja saunan käytössä tulee toimia.
Saunaa käytetään vain pari kertaa vuodessa, suhkun jälkeen kuivataan ja ovi jää auki. Kesällä pikkuikkuna on auki koko ajan. Mutta en voi tietää miten edelliset asukkaat on kuivattaneet 20 vuoden aikana. Ja kylppäri on 90-luvulta, että kai siinä näkyy jo jälkiäkin, vaikka miten hyvin olisi pidetty. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olkaa varovaisia sen kloriten kanssa, itse sain sitä käyttämällä vaan silikonisaumat rikki ja kun sitä oli ruiskahtanut myös kaakeleille lattialle yli 5 minuutiksi niin niistä lähti väri! Tuli sellaisia kivoja valkoisia raitoja....
Sen takia toi Domestos + talouspaperi keino on hyvä. Ei roisku ja ylimääräisen voi pyyhkiä. Voi jättää paikoilleen ja antaa vaikuttaa, ei tarvitse hankausta
Mulla tuli noita pilkkuja viime kesänä kun oli ne tappohelteet ja kävin suihkussa aivan joka ikinen päivä. Kuivasin vain lattian, en seiniä. Jätin kyllä oven auki mutta silti..... Nykyään olen alkanut kuivata seinätkin mutta vahinko jo tapahtunut, ei auta kuin yrittää minimoida noiden tulo. Ja vaikka seinätkin kuivaa niin ainahan sitä kosteutta johonkin lattian nurkkaan ja saumaan jää. Ei niitä ehdi aina kuivata niin huolella.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä pointteja. Ensin kannattaa kokeilla, pysyykö paperinpala poistoilmaventtiilin edessä kiinni. Jos ei, on ilmanvaihto liian pientä. Lisäksi se toimiakseen tarvitsee korvausilmaa, jolloin oven pitää olla väljä tai siihen täytyy tehdä reiät asian parantamiseksi, ellei pidä ovea raollaan.
Toisekseen moni säästää sähköä, eikä pidä lattialämmitystä päällä. Laskettiin joskus työkaverin kanssa, että sen pitäminen noin kädenlämpöisenä kuluttaa sähköä 20€/kk edestä. Moni säästää väärässä kohdassa.
Mulla on tullut nyt noiden pilkkujen lisäksi aivan pieniä reikiä kaakelisaumoihin! Kertokaas nyt joku mikä niihin auttaa ja mistä ne johtuvat - pitääkö jotain kittiä sinne laittaa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tullut nyt noiden pilkkujen lisäksi aivan pieniä reikiä kaakelisaumoihin! Kertokaas nyt joku mikä niihin auttaa ja mistä ne johtuvat - pitääkö jotain kittiä sinne laittaa?
Saumat on aikoinaan saumattu liian kuivalla tai vesipitoisella saumalaastilla, jolloin ne ovat jääneet liian huokoisiksi. Sitten niihin on tarttunut pölyä ja muuta likaa, mitä innokas kotisiivooja on hangannut liikaa.
Asia ei korjaudu kuin uusimalla saumat. Onneksi ongelma on ennemmin esteettinen kuin rakennustekninen.
RKM kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä pointteja. Ensin kannattaa kokeilla, pysyykö paperinpala poistoilmaventtiilin edessä kiinni. Jos ei, on ilmanvaihto liian pientä. Lisäksi se toimiakseen tarvitsee korvausilmaa, jolloin oven pitää olla väljä tai siihen täytyy tehdä reiät asian parantamiseksi, ellei pidä ovea raollaan.
Toisekseen moni säästää sähköä, eikä pidä lattialämmitystä päällä. Laskettiin joskus työkaverin kanssa, että sen pitäminen noin kädenlämpöisenä kuluttaa sähköä 20€/kk edestä. Moni säästää väärässä kohdassa.
Lattialämmitystä ei ole. Taloyhtiöön tehtiin toissakesänä kattoremontti, jonka jälkeen mielestäni kylppärissä alkoi humisemaan. Mietin tuota monta kertaa, että enkö ollut aiemmin huomannut, mutta olen kyllä edelleen sitä mieltä ilmastointi alkoi kuulumaan vasta kattoremontin jälkeen. Kaksi kertaa päivässä menee päälle, puolen päivän aikoihin ja illan suussa. Kovilla pakkasilla ei mene päälle. Ap
Vierailija kirjoitti:
RKM kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lattialämmitystä ei ole. Taloyhtiöön tehtiin toissakesänä kattoremontti, jonka jälkeen mielestäni kylppärissä alkoi humisemaan. Mietin tuota monta kertaa, että enkö ollut aiemmin huomannut, mutta olen kyllä edelleen sitä mieltä ilmastointi alkoi kuulumaan vasta kattoremontin jälkeen. Kaksi kertaa päivässä menee päälle, puolen päivän aikoihin ja illan suussa. Kovilla pakkasilla ei mene päälle. Ap
Lähes kaikissa kylppäreissä, missä ei ole lattialämmitystä, on niitä pilkkuja. Jos talossa on koneellinen poistoilmanvaihto, sitä tehostetaan tiettyihin kellonaikoihin, jolloin humina kuuluu. Ehkä poistoilmakoneet asennettiin tai uusittiin kattoremontin ansiosta ilmanvaihdon parantamiseksi ja sehän on vain hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Miten sä ap kuivalet kylppärisi suihkujen jälkeen?
Kuivaatko suihkukaakelit sekä lattian?
Miten usein teet kylpyhuoneessasi suursiivouksen, jossa kaikki veden tuomat kalkit sun muut liat pestään perusteellisesti niin suihkun läheisistä kaakeleista kuin lattioidenkin kaakeleista, tai muusta lattia materiaaleista.Huomaa ap, että se kaikki kosteudesta aiheutuva kaakeleiden pilkutus sun muu, on lähtöisin sun omasta kylppärin käytöstä. Ja etenin silloin, jos muissa talon huoneistoissa ei vastaavaa ongelmaa ole.
Pilkkuja oli jo kun muutettiin tähän, lisääntyneet ne eivät ole, mutten saa noita olemassa olevia millään irti. Pari kertaa vuodessa teen isomman katosta lattiaan siivouksen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama ollut niin kauan kuin olen tässä asunut eli yli 5 vuotta. Kerran on mitattu kosteus kylppäristä mutta ei kuulemma ollut mitään vikaa. Olen kanssa kloritea laittanut ja sitten hankasin niin että silikonisaumat repeilivät.... pitäisi olla varmaan vähän varovaisempi.
Millään en ole saanut noita pilkkuja pois. Niitä on sekä silikonisaumoissa että kaakelisaumoissa. Olen koettanut kloritea, ruokasoodaa ja ihmesientä yms.. Ei mitään vaikutusta.
Kuivaan kylppärin ja saumat joka suihkun ja saunan jälkeen mikä on rasittavaa. Ei se lattian kuivaus vaan seinien jatkuva kuivaus. Silti niitä tulee vaivihkaa, ei kauheasti mutta vähän vuosien myötä.
Silikonit saumoissa tulee uusia muutaman vuoden välein.
Kannattaa ottaa kuivaukseen avuksi moppi, sillä kun pyöräyttää seinät ja lattiat hoituu hommasta suht' sutjakasti.
Näin. Itse tein ja pidin 8 tuntia ja oli poissa. Minulla oli lattian rajoissa, niin tuo paperi pysyi hyvin maassa, mutta kai senn voi vaikka teipata seinään ja ei pysy. Toi käyttää siis Domestos ainetta.