Miksi vauvalle tulee isän sukunimi
Miksi vauvat nimetään yleensä isän sukunimelle, vaikka naiset tekee kaiken työn? (Raskaus, synnytys ym..)
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua mitäön äp ä räviboja. Siksi isän nimi.
Miltäs vuosisadalta tämä kommentoija tulee?
Vieläkö siellä teillä poltetaan "noitia" roviolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska jokainen pariskunta saa itse päättää kuinka jälkikasvunsa nimeää. Yleensä avioliitossa on valittu yhteinen sukunimi ja tavan vuoksi se on yleensä aina miehen sukunimi, joten lapsetkin saavat miehen sukunimen. Aviottomat ja aviossa olevat eri sukunimiset saa sitten päättää itse ja aviottomat yleensä haluaa isän sukunimen koska niin kuuluu tehdä.. Joku käsittämätön tapakulttuuri siinnäkin taustalla.
Itse annoin miehen valita joko sukunimeni tai eron ja lapsetkin saivat minun tai siis meidän yhteisen sukunimen.
Siis miehesi ei saanutkaan valita omaa nimeään?
Totta kai olisi saanut, mies vain oli itse sitä mieltä että perheellä tulee olla yhteinen nimi eikä tästä ITSE halunnut joustaa siten että molemmat pitää omansa. Itse taas olin jo tapailun aikana sanonut että en aio vaihtaa nimeäni ja lapseni nimetään minun mukaan, ja tämä oli miehelle jo silloin ihan fine. Itselläni on harvinainen ja kaunis sukunimi, miehellä taas suomen yleisimpiä. Mulle olis käynyt kyllä jos oltaisi jatkettu eri nimillä tai jopa eri suuntiin jos jo tälläisestä asiasta täytyisi taistella isommalti niin mites sitten lapsien nimien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidin kaikki tietää mutta isä pitää jotenkin nimetä. Siksi iän nimi.
Mutta myös perinteet. Mä tykkään tästä perinteestä ja meillä on lapsilla miehen sukunimi. Ja mäkin otin sen. Ihan vaan koska voin.
Mitä ihmeen väliä sillä on, että joku random ihminen tietää, että lapsesi isän sukunimi on tuutti (kun lapsella nyt se nimi on) vaikka sinä olet Herne. Sille ihmiselle on ihan sama, vaikka lapsesi sukunimi on Herne, joka on sinun nimesi. Eikä hän edes tietäsi kenen nimi lapsella on, sinun vai miehen, koska ei tietäsi, että miehesi on Tuutti.
Minä en ainakaan mieti, että kenenkähän Tuutin tyttö se tuo nyt on, kun äiti esitteli itsensä kuitenkin eri nimellä, kuin mitä lapsensa. Ihan sama, vaikka lapsi on äitinsä kanssa saman niminen ja mies eri.
Jos ihmiset on tuttuja, tiedän, että tuo mies on noiden/tuon lapsen isä, vaikka lapsi on äitinsä nimellä.
Jos en tunne ihmisiä, minulle on ihan sama kenen nimi lapsella on. Ei se siitä lapsestä yhtään "hyveellisempää" tee, että sillä on isänsä nimi.
Sä olet outo. Suku on tärkeä. Myös isän suku. En mä halua lastani kokonaan omia. Kyllä se on miehen lapsi myös ja siksikin isän sukunimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltäs vuosisadalta tämä kommentoija tulee?
Vieläkö siellä teillä poltetaan "noitia" roviolla?
Viime vuosisadalta. Terkkuja vaan.
Jos keskenään avioliitossa olevilla vanhemmilla lapsen nimeä ilmoitettaessa ei ole yhteistä sukunimeä,
vanhemmilla on oikeus valita, kumman vanhemman sukunimen lapsi saa. Lapselle voidaan valita myös
vanhempiensa sukunimistä koostuva sukunimiyhdistelmä.
Jos lapsi syntyy avioliiton ulkopuolella ja isyys on vahvistettu, lapsen vanhemmat voivat valita kumman
vanhemman sukunimen lapsi saa (ks. jäljempänä: "Lapsi saa hänet synnyttäneen vanhemman sukunimen"
ja "Lapsen sukunimen muuttaminen toisen vanhemman sukunimeksi"). Lapselle voidaan valita myös
vanhempiensa sukunimistä koostuva sukunimiyhdistelmä.
Jos lapsella on hänen nimeään ilmoitettaessa yksi vanhempi, lapsi saa tämän sukunimen tai
sukunimiyhdistelmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska jokainen pariskunta saa itse päättää kuinka jälkikasvunsa nimeää. Yleensä avioliitossa on valittu yhteinen sukunimi ja tavan vuoksi se on yleensä aina miehen sukunimi, joten lapsetkin saavat miehen sukunimen. Aviottomat ja aviossa olevat eri sukunimiset saa sitten päättää itse ja aviottomat yleensä haluaa isän sukunimen koska niin kuuluu tehdä.. Joku käsittämätön tapakulttuuri siinnäkin taustalla.
Itse annoin miehen valita joko sukunimeni tai eron ja lapsetkin saivat minun tai siis meidän yhteisen sukunimen.
Itse olisin valinnut eron.
Naisetkin näyttää valitsevan sen miehen nimen jos mies vaatii, niin suotakoon se nyt sitten yhdelle naisellekin.
Itse en halunnut miehen nimeä, eikä mies minun, niin pidettiin sitten molemmat omat nimet. Oli hyvä ratkaisu.
Lapset ovat äidin nimellä.
Otin mieheni nimen koska yhdessä sukuhaarassa oli niin paljon "mätiä omenoita", mutta myöhemmin vasta totuus selvisi että ne eivät olleetkaan kuin puolisukulaisia joilla ei olisi edes pitänyt olla samaa sukunimeä.
Automaattisesti tulee äidin sukunimi, jos isällä ja äidillä on eri sukunimi. Isän sukunimestä on siis enemmän vaivaa, koska se pitää ilmoittaa. Olisiko se sitten miehen tähän kuvioon näkemä vaiva?
Sama tilanne kuin maanviljelijällä, joka tekee suurimman työn ja kantaa suurimman riskin saa tuotteestaan pienimmän hinnan. Kun taas kauppias, joka vaan nostaa valmiin tuotteen hyllyyn vetää välistä suurimman katteen hyvin pienellä riskillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidin kaikki tietää mutta isä pitää jotenkin nimetä. Siksi iän nimi.
Mutta myös perinteet. Mä tykkään tästä perinteestä ja meillä on lapsilla miehen sukunimi. Ja mäkin otin sen. Ihan vaan koska voin.
Mitä ihmeen väliä sillä on, että joku random ihminen tietää, että lapsesi isän sukunimi on tuutti (kun lapsella nyt se nimi on) vaikka sinä olet Herne. Sille ihmiselle on ihan sama, vaikka lapsesi sukunimi on Herne, joka on sinun nimesi. Eikä hän edes tietäsi kenen nimi lapsella on, sinun vai miehen, koska ei tietäsi, että miehesi on Tuutti.
Minä en ainakaan mieti, että kenenkähän Tuutin tyttö se tuo nyt on, kun äiti esitteli itsensä kuitenkin eri nimellä, kuin mitä lapsensa. Ihan sama, vaikka lapsi on äitinsä kanssa saman niminen ja mies eri.
Jos ihmiset on tuttuja, tiedän, että tuo mies on noiden/tuon lapsen isä, vaikka lapsi on äitinsä nimellä.
Jos en tunne ihmisiä, minulle on ihan sama kenen nimi lapsella on. Ei se siitä lapsestä yhtään "hyveellisempää" tee, että sillä on isänsä nimi.
Sä olet outo. Suku on tärkeä. Myös isän suku. En mä halua lastani kokonaan omia. Kyllä se on miehen lapsi myös ja siksikin isän sukunimi.
No mutta onhan se lapsi äidinkin, ei sitä isä voi yksin omia. Siksi lapselle äidin sukunimi. Vai onko miehellä/isällä jotenkin suurempi oikeus lapseen, kuin äidillä?
Vanha ystävämme Sukunimihullu on näköjään taas palannut linjoille. Kerrotaan hänelle, että vauva tulee AINA äidin sukunimelle, jos ei erikseen muuta ilmoiteta.
Totta kyllä, että jollakin naisella voivat kaikki lapset olla isänsä sukunimellä, sitten on uusi puoliso, jonka lapsi onkin äitinsä sukunimellä ja lopputuloksena kaikilla perheenjäsenillä on eri sukunimi.
Entä jos isä on tuntematon niin keksitäänkö sukunimi tosta vaan. Eiköhän lapselle tule äidin nimi. Jos äiti on valinnut puolisonsa nimen tulee se lienee lapsellekin vai mitä meinaatte. Ja yksinhuoltaja äidin lapselleko siis siittäjän nimi. Oh hoh vaikeeks menee?
Olen jo vähän typerästi ilmoittanut aika monelle, että minun sukunimeni tulee lapselle, koska mies ei ole kosinut. Pienen nautinnon antaisi hänen kiihkouskovaisen ja oman muka konservatiivisen suvun näpäyttäminenkin. Raskaus tässä kuitenkin etenee ja asioita alkaa pohtimaan vähän enemmän. En haluaisi oikeasti jatkaa oman isäni sukua, joten luulempa että joudun nöyrtymään tässä.
Jos lapsella on äidin sukunimi, niin mulle ainakin tulee heti mieleen, että isässä on joku vika. Ettei sitä ole tiedossakaan tai, että se on joku kriminaali, ettei nimeä kehtaa antaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaveria harmittaa kun ihmiset kyselevät kenen pentu toi Joonas on. Sillä on äitinsä nimi.
Avioparilla ja lapsilla on isän sukunimi. Niin se on aina ollut ja niin se tulee aina olemaan. Ä p ä r ä t erikseen.
Sukunimilaki:
"2 §
Lapsen sukunimen määräytyminen syntymän perusteella
Lapsi saa syntyessään sen sukunimen, joka vanhemmilla on lapsen syntymän hetkellä, jos vanhemmilla on yhteinen sukunimi.
Jos vanhemmilla ei ole yhteistä sukunimeä, lapsi saa sen sukunimen, jonka vanhemmat ilmoittavat lapsen sukunimeksi ja joka jommallakummalla vanhemmalla on ilmoitusta tehtäessä. Jos vanhemmilla on yhteisessä huollossa yhteinen alaikäinen lapsi, lapsi saa kuitenkin syntyessään sen sukunimen, joka hänen sisaruksellaan on.
Lapsen sukunimeä koskeva ilmoitus on tehtävä väestörekisterin pitäjälle silloin, kun lapsi ilmoitetaan väestörekisteriin. Jos vanhemmat eivät ole yhdessä lapsen huoltajia, on lapsen huoltajilla tai huoltajalla oikeus päättää kumman vanhemman nimen lapsi saa.
Kun lapsi ilmoitetaan väestörekisteriin, väestörekisterin pitäjän on tiedusteltava, kumman vanhemman sukunimen lapsi saa.
Jos lapsen sukunimeä ei ole ilmoitettu väestörekisteriin niin kuin 2 ja 3 momentissa on säädetty, lapsi saa sen sukunimen, joka äidillä on silloin kun lapsi ilmoitetaan väestörekisteriin."
Äidistä ei ole epäselvyyttä, isästä ei aina tiedä.
Sopimusasia. Saa valita tuleeko äidin vai isän jos on eri sukunimet.