Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vauvalle tulee isän sukunimi

Hm
18.02.2022 |

Miksi vauvat nimetään yleensä isän sukunimelle, vaikka naiset tekee kaiken työn? (Raskaus, synnytys ym..)

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jokainen pariskunta saa itse päättää kuinka jälkikasvunsa nimeää. Yleensä avioliitossa on valittu yhteinen sukunimi ja tavan vuoksi se on yleensä aina miehen sukunimi, joten lapsetkin saavat miehen sukunimen. Aviottomat ja aviossa olevat eri sukunimiset saa sitten päättää itse ja aviottomat yleensä haluaa isän sukunimen koska niin kuuluu tehdä.. Joku käsittämätön tapakulttuuri siinnäkin taustalla.

Itse annoin miehen valita joko sukunimeni tai eron ja lapsetkin saivat minun tai siis meidän yhteisen sukunimen.

Vierailija
2/85 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen saa vapaasti valita.

Mulla ainakin on lapsilla oma sukunimi, itse nää tosiaan olen kuitenkin synnyttänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia oli mulle yhdentekevä, joten annoin miehen päättää. Valitsi omansa ja perusteluna että se on hiukan vähemmän yleinen kuin mun 6. yleisin sukunimi. Ei paljoa mutta vähän, perusvirtasia käytännössä ollaan kummatkin.

Vierailija
4/85 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalle tulee kyllä äidin sukunimi automaattisesti. 

Vierailija
5/85 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi sai isänsä sukunimen siitä syystä, että on omaani harvinaisempi (vaikka silti suht yleinen täälläpäin) ja jos joskus vaikka koko perheellä olisi sama sukunimi. Mietin kyllä pitkään, että kun ei ole sitä ensimmäistäkään sormusta, että antaisin oman sukunimeni, mutta äidistä ei voi erehtyä, niin olkoon isän nimellä. Lapsen isä on kuitenkin se, joka toteutti unelmani perheestä, joten ottakoot sitten lapsen sukunimen muodossa kunnian asiasta.

Vierailija
6/85 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsilla mun sukunimi.

Vierailija
7/85 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset sai isänsä sukunimen, kun se on nätimpi mitä minun.

Vierailija
8/85 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule. Monella on myös äidin sukunimi, mm minun kahdella tyttärellä.

Vierailija
9/85 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska jokainen pariskunta saa itse päättää kuinka jälkikasvunsa nimeää. Yleensä avioliitossa on valittu yhteinen sukunimi ja tavan vuoksi se on yleensä aina miehen sukunimi, joten lapsetkin saavat miehen sukunimen. Aviottomat ja aviossa olevat eri sukunimiset saa sitten päättää itse ja aviottomat yleensä haluaa isän sukunimen koska niin kuuluu tehdä.. Joku käsittämätön tapakulttuuri siinnäkin taustalla.

Itse annoin miehen valita joko sukunimeni tai eron ja lapsetkin saivat minun tai siis meidän yhteisen sukunimen.

Itse olisin valinnut eron.

Vierailija
10/85 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä päätin että lapsemme saa miehen sukunimen. Asumme miehen kotipaikkakunnalla ja jopa katuosoitteemme sisältää tuon sukunimen. Nimi on kaunis, vaikka niin on myös omani jota en aio vaihtaa.

Vierailija
11/85 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule. Tulee se mikä yhdessä sovitaan, ja jos ei sopimukseen päästä, tulee äidin nimi.

Vierailija
12/85 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miehesi ei saanutkaan valita omaa nimeään?

Vierailija
13/85 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisiin menessä pidettiin molemmat omat sukunimet, mitäpä sitä nyt muuttamaan, eikä kumpikaan halut vaihtaa nimeään.

Lapset kun syntyi saivat he äidin sukunimen. Minähän ne kannoin, synnytin kivulla ja tuskalla ja minä ne vanhempain illat ym hoidin.

Meillä kummallakin on tavalliste suomalaiset sukunimet. Täällä päin on kyllä todella paljon ihan kamalia sukunimiä ja niin vaan naiset antaa lapsilleen niitä, vaikka itsellä olisi kuinka kaunis sukunimi. 

Itse en kyllä tykkäisi jos äitini olisi ollut Hopeapuro ja isäni Paskaoja ja minulle olisi laitettu isäni nimi.

Vierailija
14/85 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin kaikki tietää mutta isä pitää jotenkin nimetä. Siksi iän nimi.

Mutta myös perinteet. Mä tykkään tästä perinteestä ja meillä on lapsilla miehen sukunimi. Ja mäkin otin sen. Ihan vaan koska voin.

Vierailija
15/85 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalle tulee siksi isän sukunimi, että ihmiset haluaa , että kaikki tietää kuka on lapsen isä, vaikka sillä ei oikeasti ole mitään merkitystä. Eihän se ventovieraille kuulu, kuka lapsen isä on ja itse sen tietää.

Lain mukaan vauvalle tulee äidin sukunimi, ellei muuta ilmoiteta.

Vierailija
16/85 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa tuo perustelu että synnytyksen kärsimysten takia äidin nimi :D tehkäähän sille lapsellekin selväksi tämä nimen tarina. Äitinä saatte joka tapauksessa päättää lapsen nimen, vaikka olis helppo synnytys!

Vierailija
17/85 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halua mitäön äp ä räviboja. Siksi isän nimi.

Vierailija
18/85 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidin kaikki tietää mutta isä pitää jotenkin nimetä. Siksi iän nimi.

Mutta myös perinteet. Mä tykkään tästä perinteestä ja meillä on lapsilla miehen sukunimi. Ja mäkin otin sen. Ihan vaan koska voin.

Mitä ihmeen väliä sillä on, että joku random ihminen tietää, että lapsesi isän sukunimi on tuutti (kun lapsella nyt se nimi on) vaikka sinä olet Herne. Sille ihmiselle on ihan sama, vaikka lapsesi sukunimi on Herne, joka on sinun nimesi. Eikä hän edes tietäsi kenen nimi lapsella on, sinun vai miehen, koska ei tietäsi, että miehesi on Tuutti.

Minä en ainakaan mieti, että kenenkähän Tuutin tyttö se tuo nyt on, kun äiti esitteli itsensä kuitenkin eri nimellä, kuin mitä lapsensa. Ihan sama, vaikka lapsi on äitinsä kanssa saman niminen ja mies eri. 

Jos ihmiset on tuttuja, tiedän, että tuo mies on noiden/tuon lapsen isä, vaikka lapsi on äitinsä nimellä.

Jos en tunne ihmisiä, minulle on ihan sama kenen nimi lapsella on. Ei se siitä lapsestä yhtään "hyveellisempää" tee, että sillä on isänsä nimi.

Vierailija
19/85 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en halua mitäön äp ä räviboja. Siksi isän nimi.

Miten voi ihminen olla vanhanaikainen ja muutenkin typerä, kun nimittelee lasta tuollaisella nimellä?

Pahemmat "vibat" tulee siitä, kun joka lapsi on eri nimellä, kun aina on pitänyt se isän nimi laittaa. Parempi  olisi kaikille, että sisarukset olisi samalla nimellä ja kaikki sillä äidin nimellä.

Isän nimi ei pyhitä yhtään mitään. 

Vierailija
20/85 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme kaukana isän suvusta. Jotenkin se tuntui tärkeältä, että lapsella on joku sidos sinne suuntaan. Vielä kun päätimme etunimestä, se kuulosti paremmalta isän sukunimen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä