Mies testamenttasi koko omaisuutensa salarakkaalleen!
Olen ihan rikki. Mies kuoli pitkäaikaiseen syöpään, meillä takana 17 vuoden avioliitto ja 3 lasta. Koko perhe ollaan surtu nyt viikko eikä tiedetä, miten elämä tästä koskaan jatkuu. Tämän tuskan lisäksi joudun pahimman nöyryytyksen ja petoksen uhriksi; mies testamenttasi koko ison omaisuutensa vieraalle, parikymppiselle naiselle. Mitä helvettiä?! En tiedä tällä hetkellä, mistä olen eniten vihainen ja surullinen! Miehen kuolemasta, siitä, että hän on pettänyt minua ties kuinka kauan, valehdellut, ja kaiken kukkuraksi jättää minut ja yhteiset, rakkaat lapsemme perinnöttömiksi! Miksi?! Kuinka ihminen, jonka luulin rakastavan minua ja jälkikasvuamme ja johon luulin voivani luottaa, voi pettää meidät tällä tavalla? Enitem vihastuttaa lastemme puolesta. Eikö hän välittänyt heistä laisinkaan? Kyllähän miehen käytös välillä oli outoa, mutta mitään tällaista en voinut kuvitellakaan. Nyt se horo saa sitten retostella suurella rahamäärällään. En vain voi ymmärtää, miten mies saattoi pettää meidän tällä tavalla. Kotona hän oli ihana ja rakastava, ja muualla pani sitten teiniä ja oli sitäkin rakastavampi... en edes voi kuvitella tällä hetkellä järjestäväni petturimiehelle hautajaisia ja muistotilaisuutta. En tiedä mitä ajatella tai tehdä. En tiedä kelle avautua tästä. Mitä minun tulisi tässä tilanteessa tehdä? Tunnen itseni niin onnettomaksi... ei tästä voi enää nousta tai jatkaa elämää normaalisti. Olen tällä hetkellä niin tunnekuohussa ja ei.. en vaan voi uskoa tätä todeksi. Pahoittelen sekavaa tekstiä.
Kommentit (69)
Ei Suomessa ole mahdollista jättää lapsia perinnöttömiksi, lakiosaan on aina oikeus.
Kuulostaa kyllä todella uskomattomalta. Mutta kyllä rintaperillisillä on oikeus lakisääteiseen osuuteen omaisuudesta, vaikka testamentissa lukisi mitä?
Tietenkään et järjestä hautajaisia, jos tämä on totta. Annat jonkun sukulaisen tai sen pikkupillun hoitaa sen shown, kun on kerran hoidellut ukkoasi muutenkin. Tehköön töitä rahojensa eteen.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:33"]Ei Suomessa ole mahdollista jättää lapsia perinnöttömiksi, lakiosaan on aina oikeus.
[/quote] Lukeeko se välttämättä testamentissa, vai onko vain itsestäänselvyys? Tämä helpotti kuulla. Ap
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:36"]Tietenkään et järjestä hautajaisia, jos tämä on totta. Annat jonkun sukulaisen tai sen pikkupillun hoitaa sen shown, kun on kerran hoidellut ukkoasi muutenkin. Tehköön töitä rahojensa eteen.
[/quote] Tuntuu vaan niin pahalta, vaikka tiedän että mies teki ihan hirveän tempun joka suhteessa. Oltiin kuitenkin pitkään naimisissa ja lapsetkin.. en tosiaan tiedä mitä tehdä ja mitä ajatella. Ap
Kyllä lakiosa on "itsestään selvyys" eli sitä ei voi ohittaa (ellei kysessä ole jokin erityinen syy kuten perillisen rikollinen tausta tms joka nyt ei varmasti teidän alikäisten lasten oslta millään täyty) joten siitä voi olla huoleti. Voisit ehkä muutenkin palkata lakimiehen katsomaan voiko testämentin kumota.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:33"]Ei Suomessa ole mahdollista jättää lapsia perinnöttömiksi, lakiosaan on aina oikeus. [/quote] Lukeeko se välttämättä testamentissa, vai onko vain itsestäänselvyys? Tämä helpotti kuulla. Ap
[/quote]
Se lukee Suomen laissa ja laki menee testamentin ohi.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:33"]Kuulostaa kyllä todella uskomattomalta. Mutta kyllä rintaperillisillä on oikeus lakisääteiseen osuuteen omaisuudesta, vaikka testamentissa lukisi mitä?
[/quote] Lapsilla vai myös puolisolla? Paljonko omaisuudesta siirtyy sitten meille, paljonko tälle ulkopuoliselle? Ap
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:42"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:33"]Kuulostaa kyllä todella uskomattomalta. Mutta kyllä rintaperillisillä on oikeus lakisääteiseen osuuteen omaisuudesta, vaikka testamentissa lukisi mitä? [/quote] Lapsilla vai myös puolisolla? Paljonko omaisuudesta siirtyy sitten meille, paljonko tälle ulkopuoliselle? Ap
[/quote]
Puolet lapsille ja loppu puoli sille hoidolle.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:42"]Kyllä lakiosa on "itsestään selvyys" eli sitä ei voi ohittaa (ellei kysessä ole jokin erityinen syy kuten perillisen rikollinen tausta tms joka nyt ei varmasti teidän alikäisten lasten oslta millään täyty) joten siitä voi olla huoleti. Voisit ehkä muutenkin palkata lakimiehen katsomaan voiko testämentin kumota.
[/quote] Ok.. Vaikka ei tämä paljoa lohduta. Mies ei välittänyt omasta perheestään pätkääkään ja joku teinipillu oli tärkeämpi ja koko omaisuuden arvoinen. Minä olen ollut miehelle läsnä koko ajan, tuntuu että nämä 20 vuotta yhteistä aikaa on ollut pelkkää hukkaanheitettyä paskaa! Ap
Lakiosaa voivat vaatia rintaperilliset eli perinnönjättäjän suoraan alenevassa polvessa olevat jälkeläiset. Mikäli perittävällä on lapsia, nämä ovat hänen rintaperillisiään. Mikäli lapset ovat kuolleet, rintaperillisiä ovat heidän lapsensa.
Rintaperilliselle tulee lain mukaan perintöosa, joka on perittävä omaisuus jaettuna rintaperillisten lukumäärällä. Jos rintaperillisiä on kolme, osuudeksi tulee 1/3. Jos omaisuus on kuitenkin testamentilla määrätty jollekin muulle henkilölle kuin rintaperilliselle, rintaperillinen on joka tapauksessa oikeutettu lakiosaansa. Lakiosa on puolet perintöosasta eli jos rintaperillisiä on kolme, lakiosa on 1/6 perittävästä omaisuudesta. Tietyissä erityistilanteissa voi olla mahdollista, ettei perillisellä ole oikeutta edes lakiosaan.
Huoh. Aikuiset ihmiset, keksikää jotain parempaa ajankäyttöä kuin jatkuvaa paskatrollailua aihe vapaalla. Ihan oikeasti. Jotenkin kauhea myötähäpeä.
Mistä tiedät mitä testamentissa sanotaan?
Ellei ole avioehtoa on puolet omaisuudesta sinun. Toisesta puolesta puolet lapsille
Jos teillä ei ollut avioehtoa, puolet yhteenlasketusta omaisuudestanne on sinun. Lapset saisivat jakaa toisen puolen ilman sitä testamenttia. Nyt se nainen saa siitä puoliskosta puolet ja lapset jakavat lopun lakiosaan vedoten.
Minä en usko alkuunkaan että tämä kertomus olisi totta. Helleprovo. Jos toi tapahtuis oikeesti, ottais leski yhteyttä lakimieheen eikä kirjoittelis täällä.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:42"]Kyllä lakiosa on "itsestään selvyys" eli sitä ei voi ohittaa (ellei kysessä ole jokin erityinen syy kuten perillisen rikollinen tausta tms joka nyt ei varmasti teidän alikäisten lasten oslta millään täyty) joten siitä voi olla huoleti. Voisit ehkä muutenkin palkata lakimiehen katsomaan voiko testämentin kumota. [/quote] Ok.. Vaikka ei tämä paljoa lohduta. Mies ei välittänyt omasta perheestään pätkääkään ja joku teinipillu oli tärkeämpi ja koko omaisuuden arvoinen. Minä olen ollut miehelle läsnä koko ajan, tuntuu että nämä 20 vuotta yhteistä aikaa on ollut pelkkää hukkaanheitettyä paskaa! Ap
[/quote]
Eipä tunnu sinullekaan se 20 vuotta yhteistä eloa tarkoittavan muuta kuin perintöä, ja nyt kun sitä ei tulekaan, kaikki ne vuodet ovatkin hukkaanheitettyä paskaa.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:47"]Mistä tiedät mitä testamentissa sanotaan?
[/quote] Meille luettiin se ääneen.
ap
Et usko todeksi. En minäkään