Mies testamenttasi koko omaisuutensa salarakkaalleen!
Olen ihan rikki. Mies kuoli pitkäaikaiseen syöpään, meillä takana 17 vuoden avioliitto ja 3 lasta. Koko perhe ollaan surtu nyt viikko eikä tiedetä, miten elämä tästä koskaan jatkuu. Tämän tuskan lisäksi joudun pahimman nöyryytyksen ja petoksen uhriksi; mies testamenttasi koko ison omaisuutensa vieraalle, parikymppiselle naiselle. Mitä helvettiä?! En tiedä tällä hetkellä, mistä olen eniten vihainen ja surullinen! Miehen kuolemasta, siitä, että hän on pettänyt minua ties kuinka kauan, valehdellut, ja kaiken kukkuraksi jättää minut ja yhteiset, rakkaat lapsemme perinnöttömiksi! Miksi?! Kuinka ihminen, jonka luulin rakastavan minua ja jälkikasvuamme ja johon luulin voivani luottaa, voi pettää meidät tällä tavalla? Enitem vihastuttaa lastemme puolesta. Eikö hän välittänyt heistä laisinkaan? Kyllähän miehen käytös välillä oli outoa, mutta mitään tällaista en voinut kuvitellakaan. Nyt se horo saa sitten retostella suurella rahamäärällään. En vain voi ymmärtää, miten mies saattoi pettää meidän tällä tavalla. Kotona hän oli ihana ja rakastava, ja muualla pani sitten teiniä ja oli sitäkin rakastavampi... en edes voi kuvitella tällä hetkellä järjestäväni petturimiehelle hautajaisia ja muistotilaisuutta. En tiedä mitä ajatella tai tehdä. En tiedä kelle avautua tästä. Mitä minun tulisi tässä tilanteessa tehdä? Tunnen itseni niin onnettomaksi... ei tästä voi enää nousta tai jatkaa elämää normaalisti. Olen tällä hetkellä niin tunnekuohussa ja ei.. en vaan voi uskoa tätä todeksi. Pahoittelen sekavaa tekstiä.
Kommentit (69)
Ap taisi lähteä hiomaan yksityiskohtia seuraavaan provoyritelmäänsä, lol.
Perukirja kertoo vainajan omaisuuden ja perinnönjako on sitten sen pohjalta tehty. Se tehdään monesti paljon myöhemmin ja perukirja pitää toimittaa 3 kk kuluessa kuolemasta verottajalle. Jos leski on köyhempi hän saa tasinkoa mikäli avioehtoa ei ole. Lapset saa isänsä omaisuudesta puolet siitä mitä olisivat saaneet jollei sivullista perijää olisi määrätty. Leskellä on elinikäinen asumisoikeus kotiin muttei esim kesämökkiin. Ja saat varmastikkin myös leskeneläkkeen eli uudelleen ei kannata naimisiin mennä
Jos ei ole avioehtoa, testamentilla ei voi ohittaa myöskään puolison tasinko-oikeutta (jolla omaisuus ns. puolitetaan, lasten osuuden lisäksi). Onpa kummallinen kertomus. Ei oikein uskottava juridiselta kannalta.
Ei jatkoon!
Kertaapa nyt provonkirjoituksen aakkosista tämä kohta: ÄLÄ KIRJOITA SELLAISESTA ASIASTA, JOSTA ET TIEDÄ MITÄÄN. Kymmenen pisteen vihje tähän aiheeseen: Finlex.fi ja perintökaari.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 16:32"]
Ihan viihdyttävä provo, mieti silti seuraavalla kerralla vähän enemmän yksityiskohtia. Aloita vaikka miehen kuolemasta, nosta parin viikon päästä ketjua ihmetelläksesi hautajaisiin ilmestynyttä outoa naista, palaa sitten taas jonkin ajan päästä asiaan kun perinnön jakaminen on jo uskottavaa.
[/quote]
No eihän se menis läpi sittenkään, kun meillä on tämä ikävä asia: Suomen laki, joka estää tuollaiset testamentit. Ja tämän olisi testamentin laatinut lakimies jo miehelle testamenttia tehtäessä kertonut. Eli kannattaa sijoittaa tarina johonkin sellaiseen maahan, jossa laki sallii toimia näin.
[/quote]
Ei laki estä testamenttaamasta koko omaisuuttaan kenelle tahtoo. ON rintaperillisten asia vaatia omaa osuuttaan ja puolison asia vaatia tasinkoa. Mutta laki ei kiellät testamenttaamasta ihan kaikkea vieraille.
Jos henkilöllä on puoliso (ei avioehtoa) ja/tai lapsia, tuo testamentti on mitätön.
Perheetön saa testamentata vaikka kissalleen koko omaisuutensa.
Lakiosa on aina puolet siitä normisti perittävästä. Esim jos 3 lasta, niin perintö kaikille 1/3. Mutta lakiosa on vaan 1/6.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 19:13"]
Jos henkilöllä on puoliso (ei avioehtoa) ja/tai lapsia, tuo testamentti on mitätön.
Perheetön saa testamentata vaikka kissalleen koko omaisuutensa.
[/quote]
Millä perusteella se on mitätön? Lakiosa pitää joka tapauksessa vaatia samoin kuin tasinko.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:00"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 16:28"] Provo tää on mutta: avioehtoa ei voi väärentää. Molempien oltava läsnä ja todistajat. Sulla on oikeus puoleen omaisuuteen. [/quote]Läsnä missä? [/quote] Maistraatissa? http://www.maistraatti.fi/avioehtosopimus
[/quote]Se allekirjoitettu läpyskä toimitetaan sinne maistraattiin, ei siellä mitään kokousta järjestetä.