heh, tuttu "kihloissa"
kuulemma oikea kosinta tulee myöhemmin vaikka FB:ssa jo julistettu kihlaus :D lapsiakin toinen tulossa, menisivät edes naimisiin ennen syntymää.
Kommentit (38)
Omasta mielestä kihlat edelleen tarkoittavat sitä että ollaan sovittu naimisiinmenosta. Eli kihloissa ollaan kun häistä on päätetty, oli sitten sormuksia tai ei.
Monet vaan nykyään ajattelevat että kihloissa oleminen on ihan oma juttunsa, nimenomaan se sormus sormessa, sitä että ollaan jotenkin enemmän tosissaan yhdessä. Teini-ikäisten joukossa tätä on nykyään paljon, ollaan "kihloissa" vaikkei olisi mitään suunnitelmia avioliitosta. En tiedä miten kosinta tällöin tapahtuu? Joku voisi valaista miksi ja miten mennään kihloihin ilman että päätetään mennä naimisiin? :O
Mutta se tehdäänkö/tuleeko lapsia ennen vai jälkeen (tai kokonaan ilman) papin aamenen on ihan yksi lysti. Lastenteko ei vaadi avioliittoa. Avioliitto vaatii kihlauksen ja kihlautuessa oletuksena pitäisi olla avioliittoon päätyminen.
Tämän päivän mummoissa on vielä valtavasti heitä jotka ovat syntyneet 1940-luvulla. Elivät toki nuoruutensa 60-luvulla.
22 ja 23: eivät ihmiset enää tiedä eivätkä välitä mitä kihlaus tarkoittaa. Se on todellakin lupaus naimisiinmenosta ja ennen se joka kihlauksen purki (petti lupauksensa) joutui korvaamaan jätetylle kihlatulle jotakin. Myös kihlajaislahjat tuli palauttaa antajilleen. Kihloissa ei oltu vuosikausia vaan vain kuukausia korkeintaan.
Eli tämän ketjun ideana on että jos hääpäivää ei ole päätetty niin kihlaus olisi jotenkin mitätön. Erikoista, sanon minä! Mulle on aivan se ja sama mitä siviilisäätynä on kenelläkin, jokainen osaa varmasti omalta osaltaan katsoa vaatiiko suhde avioliiton vai ei. Omalta osaltani voin mainita etten minä elä miehen rahapussilla, joten eron sattuessa en jäisi 'puille paljaille' ja mainitaan vielä tähän väliin, että meillä on yhteisiä lapsia. Myös kuolemantapausta varten on otettu henkivakuutus, jossa puoliso on saajana. En näe yhtään syytä miten avioliitto parantaisi minun asemaani, niinkuin joku mainitsi että avioliitto on karkeasti rahaa ajatellen tehty. Meillä mennään "sitten joskus" naimisiin, kunhan on sen aika.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:34"]Te nuoret naiset olette aivan käsittämättömän naiiveja. Tämän päivän mummot on kuule syntyneet vapaalla 60-luvulla, ei ole kyse uskonnosta tai moraalista, kun naiselle suositellaan avioliittoa ennen lastentekoa. Kyse on kylmästi rahasta: miehet valitsevat mieluummin avoliiton, koska voivat lähteä siitä kävelemään käytännössä ilman seuraamuksia ja jättää kaikki taloudelliset riskit naisen kannettavaksi. Siinä vaiheessa kun ero on jo tulossa, mies ei todellakaan enää ole se sama ihana luotettava kaveri jollaisena myi itsensä teille lastenne isäksi! Avioliitto on tapa sitouttaa mies kunnolla taloudellisesti omiin lapsiinsa; jos mies ei halua mennä naimisiin, on syytä alkaa epäillä motiiveja. Ellei ole itse varakas, on äärimmäisen typerää jättää kaikki miehen hyväntahtoisuuden varaan. Miehet ymmärtävät avioliiton merkityksen nimenomaan juridisena sopimuksena, naiset eivät. terv. 50-v. täti [/quote] Nyt kuunnelkaa viisampaa, naiset!
[/quote]
Juuri näin! terv. 55-v täti/mummi
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 11:51"]
Eli tämän ketjun ideana on että jos hääpäivää ei ole päätetty niin kihlaus olisi jotenkin mitätön. Erikoista, sanon minä! Mulle on aivan se ja sama mitä siviilisäätynä on kenelläkin, jokainen osaa varmasti omalta osaltaan katsoa vaatiiko suhde avioliiton vai ei. Omalta osaltani voin mainita etten minä elä miehen rahapussilla, joten eron sattuessa en jäisi 'puille paljaille' ja mainitaan vielä tähän väliin, että meillä on yhteisiä lapsia. Myös kuolemantapausta varten on otettu henkivakuutus, jossa puoliso on saajana. En näe yhtään syytä miten avioliitto parantaisi minun asemaani, niinkuin joku mainitsi että avioliitto on karkeasti rahaa ajatellen tehty. Meillä mennään "sitten joskus" naimisiin, kunhan on sen aika.
[/quote]Sano vain erikoista, mutta ne "mielipiteet" eivät ole vain joidenkin kommentoijien mielipiteitä vaan ihan faktaa. Löydät asiatietoa netistä jos vain haluat. Ihan hakusanalla kihlaus.
Nykyään ei oikeasti edes tiedetä mitä kihlaus merkitsee.
Näistä vastauksista kyllä erottaa nämä "oikean kosinnan" odottajat :D Aika säälittävää, kun pitää yrittää selittää itselleen ja muille, että ei se oikeasti ole mitenkään tärkeää.
Minä ainakin kerroin heti alkuvaiheessa miehelleni miten avioliitto on minulle tärkeä asia. Jos mies olisi ollut ihan eri linjoilla, suhde tuskin olisi jatkunut.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:06"]Mitä jos kuule antaisit ihmisten tehdä niinku itse tahtoo? En ymmärrä, miten tuo voi oikeasti liikuttaa niin paljon, että pitää siitä aloitta ihan keskustelu. ja se nyt on aivan sama olla naimisissa tai ei, oli lapsia tai ei. [/quote] Sieltähän se oikean kosinnan odottaja ilmesty
[/quote]
Mitä sitten. Me olimme olleet jo toistakymmentä vuotta naimisissa, kun kosinta vasta tuli :)
Ihmisiltä puuttuu leikkimieli
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:06"]Mitä jos kuule antaisit ihmisten tehdä niinku itse tahtoo? En ymmärrä, miten tuo voi oikeasti liikuttaa niin paljon, että pitää siitä aloitta ihan keskustelu. ja se nyt on aivan sama olla naimisissa tai ei, oli lapsia tai ei. [/quote] Sieltähän se oikean kosinnan odottaja ilmesty
[/quote]
Mitä sitten. Me olimme olleet jo toistakymmentä vuotta naimisissa, kun kosinta vasta tuli :)
Ihmisiltä puuttuu leikkimieli
[/quote]
Ai niin ja minäkin olen päälle 50v "mummeli", mutta en kyllä suostunut miehen kanssa menemään naimisiin, sitoakseni miestä taloudellisesti minuun ja lapsiin. Minulla on ollut työpaikka 18 vuotiaasta asti, joten en ole tarvinnut elättäjää sen jälkeen, kun kotoa muutin pois. Ihan me rakkaudesta naimisiin menimme :)
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 11:51"]
[/quote]Sano vain erikoista, mutta ne "mielipiteet" eivät ole vain joidenkin kommentoijien mielipiteitä vaan ihan faktaa. Löydät asiatietoa netistä jos vain haluat. Ihan hakusanalla kihlaus.
Nykyään ei oikeasti edes tiedetä mitä kihlaus merkitsee.
[/quote]
Ohis. Kihlauksella ei kyllä nykyään ole mitään juridista pätevyyttä, että mitkähän ne sun faktas on :-DDD
Me sovittiin keskenämme että sitten kun sen avioliiton aika tulee niin kositaan uudestaan vaikka ollaan jo kihloissa. Mulle kihlaus on vaan lupaus avioliitosta eikä se viimeinen kosinta. Kosiminen on kivaa, kyllähän sen saa ainakin kahdesti kokea :)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:19"]
kyllä,syntinen on synnyttäjä äpärä lapsen tuon
[/quote]niin kuin me kaikki muutkin, vai mitä?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 11:49"]22 ja 23: eivät ihmiset enää tiedä eivätkä välitä mitä kihlaus tarkoittaa. Se on todellakin lupaus naimisiinmenosta ja ennen se joka kihlauksen purki (petti lupauksensa) joutui korvaamaan jätetylle kihlatulle jotakin. Myös kihlajaislahjat tuli palauttaa antajilleen. Kihloissa ei oltu vuosikausia vaan vain kuukausia korkeintaan.
[/quote]
Pötyä, ennen aikoihin saatettiin sopivat lapset kihlata keskenään kehdossa!
Me seurusteltiin niin kauan että oltiin varmoja että halutaan oikeasti yhteinen elämä. Ehdittiin miettiä tärkeät asiat eli lapsimäärä, uratoiveet, asuinpaikka, rahankäyttö, häät ja kihlaus, ym. asiat ennen kuin mies kosi. Miehen kosinnan yhteydessä päätettiin hääpäivä 7 kuukauden päähän. Meille kihlaus ja avioliitto ovat vakavia asioita, mutta ymmärrän että kaikille niin ei ole tai he ajattelevat kihlauksen ja avioliiton merkityksen eri tavalla.
Mun mielestä tämä meidän tapa oli meille hyvä ja nyt lapsen syntymän jälkeen ei tarvitse miettiä häiden järjestämistä tai häämatkaa, ne saattoi molemmat hoitaa viimeisen päälle silloin kahdestaan.
Minusta on ivan fine jos tekee eka lapset ja sitten vasta naimisiin.
Mutta jos mun lapsien isä tulis ja tokasis mennääks kihloihin niin en suostuisi.
Olen haaveilija ja haluan että mies kosii kunnolla. Illalliset polvistumiset ruusut jne.
Ihan normaalia nykypäivänä kihlautua, vaikka naimisiin ei vielä oltaisikaan menossa vaan "sitten joskus". Oikea kosinta = kun häistä päätetään.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:42"]Ihan normaalia nykypäivänä kihlautua, vaikka naimisiin ei vielä oltaisikaan menossa vaan "sitten joskus". Oikea kosinta = kun häistä päätetään.
[/quote]
Höpöhöpö, kihloissa ollaan vasta kun ollaan oikeasti menossa naimisiin.