Putsatkaa se auton kattokin!
Minulle on melkein käynyt samoin moottoritiellä. Edellä ajavasta autosta irtosi samanlainen jäätynyt lautta, joka iskeytyi juuri autoni eteen. Jos en olisi jarruttanut, niin lautta olisi osunut suoraan tuulilasiin. Tapauksen jälkeen olen aina putsannut autoni katon huolella. Kun autossa on nopeutta 100-120 km/h ja tuulilasi menee paskaksi, niin tilanne on oikeasti vakava. Videossa nopeutta "vain" 90 km/h.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008616445.html
Kommentit (25)
Vasta sitten kun jokainen ostoskeskus on omat katot putsaneet,sieltä tulee lumet niskaan ihmisille asioidessa eri liiket.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on näitä putsaamattomia, mitkä saavat lumet omalle tuulilasilleen, kun vähän jarruttavat ja näkyvyys on sen jälkeen usein nolla. Naureskeltiin kerran parkkihalliin tulevaa autoa, jolla oli puolet tuulilasista täysin ummessa. Ensisilmäyksellä katsoin, että on rapannut vaan kuskin puolen tuulilasista, viivasuorasti keskelle saakka ennenkuin huomasin, että sehän onkin katolta tullut sentin tasainen nuoskalumivaippa, mikä peitti toisen puolen lasista.
Yksi tuttu kertoi, että poliisit pysäyttivät hänet aikoinaan kerran, kun oli keskustassa siirtänyt autoaan raapattuaan vain pienen aukon tuulilasiin ja laittoivat putsaamaan koko auton ja lasit lumesta. Eivät edes sakottaneet, pitivät tarpeeksi suurena rangaistuksena sitä, että joutui kuluttamaan aikaansa auton putsaamiseen. Sen jälkeen putsasi sen aina kunnolla ennen ajoon lähtöään.
Mulle kävi noin kun pysähdyin liikennevaloissa. Auton katolla ollut lumi valahti tuulilasille, en nähnyt yhtään mitään ja sitä oli niin paljon etteivät lasinpyyhkijät jaksaneet siivota pois. Piti vähän kauhoa käsin enempiä pois jotta näin jatkaa matkaa.
Muuten olen sitä mieltä, että lumi häviää katolta ajon aikana ihan itsestäänkin. Eiväthän bakut ja kuormuritkaan putsaa katolla olevia lumia ja sieltä sitä vasta paljon tulee.
Minulla on työautona pakettiauto ja kyllä puhdistan katolta lumet joka kerta jos sitä on kertynyt yhtään enemmän.
Tämäkään ei auta aina jos kattoon on jäätynyt kiinni lunta tai jäätä joka ei lähde ja sitten on plussa keli, yhden kerran näin peilistä miten mutkassa katolta lähti iso kimpale jäätä liikkeelle ja lensi tiehen, onneksi ei ollut autoa takana niin ei sattunut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole vain siitä mitä muille voi tapahtua vaan myös itselle. Nuorena ja typeränä lähdin moottoritielle paksu suojalumikerros auton katolla sillä ajatuksella että mitä se siellä haittaa. Sehän suli matkan aikana niin että vesi tulvi tuulilasilleni ja ajoin hetken sokkona. Todella vaarallinen tilanne.
Siis ajoitko pakittamalla? Moottoritienopeuksilla vesi kyllä virtaa aina autoon nähden taaksepäin.
Istuin kerran auton kyydissä, kun katolla olleet lumet oli jätetty putsaamatta. Ensimmäinen jarrutus liikennevaloihin (tms) ja koko katon lumikerros tuli ryminällä tuulilasin yli. Oli vielä semmonen tila-auto, jossa katto oli normi henkilöautoa isompi. Eipä sieltä nähnyt hetkeen yhtään mitään. Onneksi oli siis jo pysähdytty ja tuulilasinpyyhkijät jaksoivat poistaa enimmät lumet. Muuten olisi jouduttu harjahommiin keskellä katua.
Tur Va Vä Li